Επιχειρηματίες, Δήμος Σύρου – Ερμούπολης και Επιμελητήριο Κυκλάδων ενώνουν δυνάμεις για την τουριστική ανάπτυξη της πρωτεύουσας των Κυκλάδων

Αμοιβαία δέσμευση για την τουριστική πρόοδο της Σύρου

Υπογράφουν μνημόνιο συνεργασίας για την υλοποίηση των στόχων που υπαγορεύει το στρατηγικό σχέδιο

Στην υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας που θα δεσμεύει όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές με τον τουρισμό στη Σύρο σε μία κοινή προσπάθεια τουριστικής ανάπτυξης του τόπου, προχωρούν ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, το Επιμελητήριο Κυκλάδων και οι Σύλλογοι εστίασης και φιλοξενίας στο νησί, πραγματοποιώντας με αυτόν τον τρόπο το πρώτο ουσιαστικό βήμα για οργανωμένη στροφή στην πολυσυζητημένη τουριστική πρόοδο.

Η αμοιβαία δέσμευση πως θα εργασθούν από κοινού για να μπορέσει η Σύρος να επιμηκύνει την τουριστική περίοδό της και να αποσπάσει από την παγκόσμια πίτα του τουρισμού, το κομμάτι που έχει δικαίωμα να πάρει, προκειμένου να στηριχθούν περισσότερο οι επιχειρήσεις και τα καταστήματα του τόπου, έρχεται να επισφραγιστεί με τη σύμφωνη γνώμη των ανωτέρω πλευρών, στο κείμενο του Μνημονίου.

Επί της ουσίας, το συγκεκριμένο βήμα που αποδείχθηκε απαραίτητο σύμφωνα με τον στρατηγικό σχεδιασμό που εκπόνησε η Toposophy για τη συνεργασία όλων των μερών, αποτελεί το κυριότερο στη μεταξύ τους συνεργασία, ώστε η πρωτεύουσα των Κυκλάδων να στραφεί οργανωμένα στον τουρισμό. Άλλωστε, σταδιακά στον τόπο καταγράφονται και νέες τουριστικές επενδύσεις, γεγονός που έρχεται να επιβεβαιώσει πως η ανάπτυξη νέων κλινών και μάλιστα ποιοτικών και 5αστερων καταλυμάτων, θα βοηθήσει σημαντικά στην πολυπόθητη στροφή της Σύρου.

Σημειώνεται εξ αρχής, πως το κείμενο του Μνημονίου Συνεργασίας εγκρίθηκε χθες από το Δημοτικό Συμβούλιο και θα έχει διάρκεια τρία έτη (2023 – 2025).

Στη σχετική εισήγηση προχώρησε ο αντιδήμαρχος Τουρισμού, Παναγιώτης Κουταβάς, ο οποίος άλλωστε προεδρεύει και στην Τουριστική Επιτροπή, μέλη της οποίας είναι εκπρόσωποι όλων των ανωτέρω πλευρών και των παραγωγικών φορέων του τόπου.

Ποιοι συμμετέχουν

Σύμφωνα με όσα εξήγησε, τo Μνημόνιο Συνεργασίας αποτελεί “μία συμφωνία μεταξύ του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, του Επιμελητηρίου Κυκλάδων και μίας σειράς τοπικών φορέων με έδρα τη Σύρο αναφορικά με την υλοποίηση των στόχων όπως αποτυπώνονται στον στρατηγικό σχεδιασμό για την τουριστική ανάπτυξη της πρωτεύουσας των Κυκλάδων”.

Ειδικότερα, ο Δήμος θα εκπροσωπείται από τον Παναγιώτη Κουταβά, το Επιμελητήριο Κυκλάδων, από τον πρόεδρό του, Γιάννη Ρούσσο, η Ένωση Τουριστικών Καταλυμάτων Σύρου από τον πρόεδρό της, Αντώνη Καρατάσο, ο Σύλλογος Επαγγελματιών Εστίασης “Τερψιχόρη”, από τον Γιώργο Χατζαντώνη, ο Εμπορικός Σύλλογος Σύρου, από τον πρόεδρό του, Βαγγέλη Αλεξανδρίδη.

Με βάση τα παραπάνω, αποδεικνύεται πως σκοπός είναι να συμμετέχουν όλες οι πλευρές στην κοινή προσπάθεια.

Μία “φωνή” για την τουριστική ανάπτυξη

Επιπλέον, ο ίδιος επεσήμανε πως ο σκοπός του Μνημονίου είναι “να εκφράσει τη βούληση των φορέων του νησιού να συμμετάσχουν σε μία προσπάθεια υλοποίησης δράσεων σε σχέση με την ανάπτυξη, τη διαχείριση και την προώθηση του προορισμού”. Οι δράσεις αποτυπώνονται στο σχέδιο διαχείρισης και προώθησης προορισμού, το οποίο εγκρίθηκε από τον Δήμο τον Μάρτιο του 2022 σε συνέχεια δημόσιας διαβούλευσης.

 

Πιο αναλυτικά, τόνισε πως, “το Μνημόνιο αναφέρεται σε δράσεις, η υλοποίηση των οποίων έχει προσδιοριστεί σε βάθος τριετίας (2023-2025) με βάσει τον στρατηγικό σχεδιασμό και επομένως πρόκειται να συνεισφέρει στην επίτευξη των στόχων όπως οι εξής: α. Η ανάπτυξη συνεργασιών οι οποίες θα υποστηρίξουν την υλοποίηση του στρατηγικού σχεδίου και θα τροφοδοτήσουν τον εμπλουτισμό της τεχνογνωσίας σε βάθος χρόνου, β. Η εναρμόνιση του προορισμού και των επιχειρήσεων με τις επιταγές της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, γ. Η ανάπτυξη δραστηριοτήτων που αφενός θα ενισχύσουν την τοποθέτηση του προορισμού στην αγορά του εγχώριου τουρισμού και αφετέρου θα συμβάλλουν στην αύξηση των ροών εισερχόμενου τουρισμού, συνεισφέροντας και στις δύο περιπτώσεις στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και δ. Η ενίσχυση της ενιαίας εικόνας του τόπου σε διαφορετικά κοινά (κατοίκους, εργαζόμενους, επισκέπτες, δυνητικούς επισκέπτες), με την εφαρμογή της νέας εικαστικής ταυτότητας και της στρατηγικής των μέσων που θα σχεδιαστεί”.

Κατέστη σαφές, μάλιστα, πως η εναρμόνιση των φορέων της Σύρου με τους στόχους του στρατηγικού σχεδίου και η ομοφωνία τους για τις προγραμματισμένες δράσεις, “αποτελούν εχέγγυο για ένα πετυχημένο αποτέλεσμα και μπορεί να γίνουν “σκαλοπάτια” για μια στενότερη συνεργασία”.

Έξι στρατηγικοί άξονες

Το εν λόγω Μνημόνιο αφορά στην υλοποίηση δράσεων όπως αυτές αναφέρονται στο περιεχόμενο του στρατηγικού σχεδιασμού και κατανέμονται σε έξι στρατηγικούς άξονες. Ο πρώτος αφορά στη βιώσιμη ανάπτυξη και τη διαχείριση του προορισμού, ο δεύτερος στην ανάπτυξη προϊόντων, υπηρεσιών και ειδικών μορφών τουρισμού, ο τρίτος στην προώθηση και προβολή σε ηλεκτρονικά μέσα και κοινωνικά δίκτυα, ο τέταρτος σε προώθηση και προβολή θεματικών μορφών τουρισμού (γαστρονομία κ.α.), ο πέμπτος στην προώθηση και προβολή στην αγορά των ψηφιακών νομάδων και ο τελευταίος, έκτος, στην προώθηση και προβολή σε τουριστικούς φορείς και επιχειρήσεις.

Για την επίτευξη του σκοπού και των στόχων του Μνημονίου, κάθε συμβαλλόμενο μέρος θα αναλαμβάνει την υλοποίηση συγκεκριμένων δράσεων. Οι εκπρόσωποι κάθε πλευράς θα επικοινωνούν και θα συνέρχονται σε συνεδριάσεις της Δημοτικής Επιτροπής Τουρισμού ώστε να συζητούν και να εξετάζουν την πρόοδο της υλοποίησης των δράσεων.

Τι αναλαμβάνει η κάθε πλευρά

Ειδικότερα, ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης αξιοποιώντας πόρους από τον προϋπολογισμό του, καλείται να προωθήσει μεγάλη ατζέντα. Ενδεικτικά, στον πρώτο άξονα να μεριμνήσει για τη δημιουργία παρατηρητηρίου επισκεπτών, για την ανάπτυξη έξυπνων σημείων, δηλαδή εξοπλισμού που θα πληροφορούνται οι επισκέπτες με ηχητικές εκφωνήσεις, ενώ για τη βελτίωση της ποιότητας στην πόλη, οφείλει να “τρέξει” προς υλοποίηση μέτρων που θα γεννούν κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση. Συνολικά ο Δήμος θα πρέπει να φροντίσει για την ελκυστική εικόνα του τόπου και για την απόδοση - με επάρκεια - των υποδομών, καθώς η ζήτηση τη θερινή περίοδο σε όλα και ενδεικτικά σε νερό, αυξάνεται σημαντικά.

Στο πλαίσιο του δεύτερου άξονα, ο Δήμος καλείται μεταξύ άλλων, να σχεδιάσει θεματικά πακέτα τουρισμού για να απολαμβάνουν ολοκληρωμένες εμπειρίες οι επισκέπτες κατά την παραμονή τους στο νησί. Επίσης, καλείται να εμπλουτίσει το ημερολόγιο των πολιτιστικών εκδηλώσεών του και να προβεί στον σχεδιασμό παρεμβάσεων για την ενίσχυση ειδικών μορφών τουρισμού.

Στο πλαίσιο του τρίτου άξονα, υποχρεώνεται να αναβαθμίσει όλα τα ψηφιακά κανάλια του, κάτι που με ρεπορτάζ της “Κοινής Γνώμης” έχει αναδειχθεί αρκετές φορές. Ακόμη, αναφορικά με τον επόμενο άξονα, πρέπει να σχεδιάσει πακέτα υπηρεσιών για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, να αναδείξει τον τόπο ως προσβάσιμο προορισμό και να “τρέξει” και το κομμάτι του θαλάσσιου τουρισμού. Ταυτόχρονα, πρέπει να επιδιώξει τη στοχευμένη προβολή στους ψηφιακούς νομάδες και να αναπτύξει συνεργασία με τη Marketing Greece για την πρωτοβουλία Work from home. Τέλος, οφείλει να συμμετέχει σε τουριστικές εκθέσεις (επιλεγμένες), να φροντίζει για την προβολή σε έντυπα και εκπομπές και να διοργανώνει fam trips στην κατεύθυνση που υπαγορεύει ο ΕΟΤ.

Από την πλευρά του, το Επιμελητήριο Κυκλάδων πρέπει να στοχεύσει στον σχεδιασμό και την εφαρμογή προγράμματος κατάρτισης ανθρώπινου δυναμικού, αλλά και να διευρύνει την παρουσία των επιχειρήσεων της Σύρου στο δίκτυο Aegean Cuisine.

Σημαντικός ο ρόλος των επιχειρηματιών του κλάδου

Τέλος, άκρως σημαντική είναι η κατεύθυνση που δίδεται από το στρατηγικό σχέδιο προς τους επιχειρηματίες του τόπου, οι οποίοι για την τουριστική ανάπτυξη της Σύρου, οφείλουν να έχουν και να αναλάβουν “πρωταγωνιστικό” ρόλο. Τα παραπάνω άλλωστε, έχει επισημάνει και ο Παναγιώτης Κουταβάς. Ειδικότερα, όπως έχει εξηγήσει ο ίδιος, “οι επιχειρηματίες σε συνεργασία με τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης και το Επιμελητήριο Κυκλάδων καλούνται να υποστηρίξουν συγκεκριμένες δράσεις και την υλοποίησή τους μέσω διάφορων μορφών επιχειρηματικής παρουσίας. Ενδεικτικά αναφέρονται οι φιλοξενίες προσκεκλημένων για προβολή της Σύρου ή και την παροχή προωθητικού περιεχομένου”.