Τρία χρόνια μετά, βρισκόμαστε ακριβώς εκεί που ξεκινήσαμε

Η Σύρος μπορεί, θέλει(;)

Της υποψήφιας δημοτικής συμβούλου, Ράνιας Κουιμτζή – Νικολοπούλου, “Η Σύρος που αξίζουμε”
  • Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2014 - 06:10

Αυτός ήταν ο πρωτοσέλιδος τίτλος του φύλλου της εφημερίδας Κοινή Γνώμη, στις 7 Ιουνίου 2011, όταν ειδήμονες της κρουαζιέρας οι κ.κ. Δημήτρης Κάπαρης (αρχιναυπηγός-μηχανολόγος, σύμβουλος διεθνούς κρουαζιέρας) και Χρήστος Νικολαίδης ( σύμβουλος τουριστικής ανάπτυξης διεθνούς κρουαζιέρας – καθηγητής), επισκέφθηκαν την Σύρο μας και ανέλυσαν στους τοπικούς παράγοντες τις τεράστιες δυνατότητες αλλά και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχει η Σύρος, όσον αφορά τον συγκεκριμένο κλάδο τουρισμού, σε ευρεία σύσκεψη, στο Δημαρχείο του νησιού, υπό την προεδρία του Δημάρχου κ. Δεκαβάλλα. ( αυτά αναφέρονται στο φύλλο της 7.6.2011)

Ο κ. Κάπαρης, ο οποίος θεωρείται ο «γκουρού» της ναυπηγικής και της διαχείρισης λιμένων κρουαζιέρας, με έδρα το Μαιάμι, επεσήμανε στους συμμετέχοντες της σύσκεψης, ότι δεν υπάρχει άλλο μέρος στην Ελλάδα, που να έχει προβλήτα για τα κρουαζιερόπλοια τόσο κοντά στην πόλη και εξέφρασε την αισιοδοξία του για το όλο εγχείρημα, με την προυπόθεση, να γίνουν ορισμένες βελτιωτικές επεμβάσεις σε επίπεδο υποδομών, ώστε να μπει δυναμικά το νησί – ΣΥΡΟΣ – στην αγορά της διεθνούς κρουαζιέρας.

Όπως αναφέρει το άρθρο, ο κ. Δεκαβάλλας επέδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για να εισέλθει το νησί δυναμικά στην αγορά της διεθνούς κρουαζιέρας και επεσήμανε χαρακτηριστικά τα πλεονεκτήματα της Σύρου μας.

Αντίστοιχα ο κ. Δ. Κάπαρης δήλωσε εντυπωσιασμένος από τα όσα είδε και πληροφορήθηκε για τη Σύρο, χαρακτήρισε δε «θείο δώρο», το μεγάλο φυσικό και άνετο λιμάνι που διαθέτει η Ερμούπολη. Όλα αυτά εν έτη 2011.

Τι αλήθεια ζήτησε ο κ. Κάπαρης προκειμένου να αναπτύξει την Σύρο μας, σε προορισμό διεθνούς κρουαζιέρας, το 2011; Ζήτησε τα αυτονόητα, όλα όσα δημιούργησαν και διαθέτουν οι γειτονικοί μας προορισμοί για την υποδοχή της κρουαζιέρας.

Ζήτησε κατ’ αρχάς, επέκταση της προβλήτας των κρουαζιερόπλοιων κατά 100 περίπου μέτρα, ώστε να μπορούν να προσδένουν κρουαζιερόπλοια μεγάλης δυναμικότητας ( 4.000 και πλέον επιβατών ) ή δύο μικρότερα. Ζήτησε επίσης, να δημιουργηθεί ένας αξιοπρεπής χώρος υποδοχής του τουρίστα, με την απομάκρυνση των αυτοκινήτων από τον χώρο του Τελωνείου ώστε να γίνει ανάπλαση αυτού. Και τέλος ζήτησε να δημιουργηθεί προιόν citytour, για την ξενάγηση και γνωριμία του νησιού από τους Τουρίστες. Απλά, κατανοητά, αυτονόητα.

Στο σημείο αυτό να ενημερώσω ότι ο κ. Κάπαρης με τον συνεργάτη του κ. Νικολαίδη δεν ήρθαν ουρανοκατέβατοι στην Σύρο μας , αλλά φρόντισαν να τους φέρουν άνθρωποι – επιχειρηματίες, σε συνεργασία με τον Ροταριανό όμιλο Σύρου, που αγωνιούν για την πορεία ανάπτυξης του τόπου και μέσω προσωπικών γνωριμιών τους, έφθασαν σε αυτούς. Για τον σκοπό αυτό μια ομάδα Συριανών (κ. Βαγγέλης Τσιπολίτης, κ. Κώστας Μπουντούρης και οι συνεργάτες του syrostoday) δημιούργησαν έναν οργανωμένο φάκελο παρουσίασης για το προιόν Σύρος, που με στοιχεία που συγκέντρωσαν από τους Τουριστικούς πράκτορες, προσπάθησαν να « τραβήξουν» το ενδιαφέρον,για την επίσκεψή των προαναφερομένων, στην Σύρο.

Στην συζήτηση που είχαν με τους Διοικούντες, κατά την επίσκεψή τους στην Σύρο, οι κ.κ. Κάπαρης και Νικολαίδης ανέφεραν τα οφέλη που θα προκύψουν για το νησί από την ανάπτυξη της Διεθνούς κρουαζιέρας, καθ’ όλη την διάρκεια του χρόνου, ενώ παράλληλα είχαν παραθέσει επίσημα στατιστικά στοιχεία, με βάση τα οποία κάθε τουρίστας καταναλώνει κατά μέσο όρο σε κάθε λιμάνι που επισκέπτεται, το ποσό των 106 ευρώ, ενώ το κάθε μέλος του πληρώματος, το ποσό των 28,80 ευρώ. Δηλαδή κατά μέσον όρο καταναλώνει 55 ευρώ, το άτομο. Αυτό βέβαια συμβαίνει, όταν έχουμε δημιουργήσει όλες τις απαραίτητες υποδομές, έχουμε δημιουργήσει και προσφέρουμε το προιόν “Σύρος” σωστά και με αξιοπρέπεια στον Τουρίστα, έχουμε οργανώσει όλες τις πληροφορίες και υπηρεσίες που μπορεί να χρειαστεί, έχουμε ενημερώσει και εκπαιδεύσει τους επιχειρηματίες και τους κατοίκους του τόπου, για τα οφέλη που θα έχουν από την ανάπτυξη αυτή , προσπαθούμε συνεχώς να δημιουργούμε νέα προϊόντα που θα κεντρίσουν το ενδιαφέρον του συγκεκριμένου τουρίστα και φυσικά…. η πόλη, τα καταστήματα, τα αξιοθέατα, τα κτήρια ενδιαφέροντος, είναι ανοιχτά και περιμένουν να υποδεχτούν τον Τουρίστα. Τέλος, προσφέρουμε σε συνεργασία με τους επιχειρηματίες της πόλης και κάποιο δωράκι στον Τουρίστα ( π.χ. ένα κουτάκι λουκούμια ή κάποια συσκευασία με τοπικά προιόντα ή ακόμη και ένα dvd με τα αξιοθέατα της Σύρου, μεταφρασμένο στην γλώσσα του), προκειμένου να το πάρει μαζί του και να ξαναθυμηθεί τον προορισμό Σύρο, στην πατρίδα του, με τους φίλους του και να αναπολήσει πόσο ωραία πέρασε. Αυτό είναι το ΜΕΓΑΛΟ κέρδος μας και όχι τα 55 ευρώ που θα αφήσει κατά μέσο όρο, ο κάθε τουρίστας στο νησί. Το κέρδος μας εκτός από το άμεσα οικονομικό που δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητο, αν υπολογίσουμε 4.000 άτομα επί 55 ευρώ, μιλάμε για 220.000 ευρώ όφελος για τους επιχειρηματίες του νησιού ανά κρουαζιερόπλοιο, είναι, να επισκεφθεί ο Τουρίστας εκ νέου το νησί μας, ως προορισμό διακοπών .

Άραγε όλα αυτά, τα κατάλαβαν οι συμμετέχοντες στην σύσκεψη του 2011??Μπόρεσαν να κάνουν άραγε τους απαραίτητους οικονομικούς υπολογισμούς, όταν, ελαφρά τη καρδία, προέτασσαν ως δικαιολογία στους «γκουρού» της κρουαζιέρας, την πολυπλοκότητα της Ελληνικής Νομοθεσίας, την γραφειοκρατία, την καθυστέρηση σε χρονοδιαγράμματα υλοποίησης και το πλήθος των μελετών και των εγκρίσεων που απαιτούνται, για την υλοποίηση του project??

Από τότε πέρασαν τρία χρόνια. Τρία ιδιαίτερα δύσκολα χρόνια για το νησί και τους κατοίκους του. Πολλές επιχειρήσεις έκλεισαν και όσες παρέμειναν αγωνιούν για την καθημερινότητα. Η ανεργία ξεπέρασε το 33%. Αν τότε, είχαμε καταλάβει την ευκαιρία και είχαμε αναπτύξει την κρουαζιέρα, θα υπήρχε ένα καλύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον για όλους μας.

Αυτή ήταν και είναι η επίσημη άποψη, όλων αυτών που αποφασίζουν χρόνια τώρα για τις τύχες του νησιού και των κατοίκων του. Γιατί αυτοί που παίρνουν αποφάσεις, για την ανάπτυξη και πορεία του τόπου μας, δίχως στρατηγική, δίχως ειδικούς συνεργάτες, δίχως γνώσεις, δίχως οικονομική συνείδηση, δίχως ευθύνη απέναντι σε όλους εμάς, έδιωξαν την κρουαζιέρα και τους κ.κ. Κάπαρη και Νικολαίδη από την Σύρο μας. Άφησαν να περάσει αναξιοποίητη άλλη μια ευκαιρία ανάκαμψης και ανάπτυξης του νησιού. Έχουν έτοιμη την δικαιολογία για την ανικανότητα της αποτελεσματικής διοίκησης που εφαρμόζουν. Για όλα φταίει η οικονομική κρίση και το Ελληνικό κράτος, αυτοί δεν έχουν καμία ευθύνη. Δεν βλέπουν, δεν ακούν, δεν μαθαίνουν, τι συμβαίνει δίπλα τους. Δεν αναρωτιούνται, πώς οι γείτονές μας, η Τήνος, η Πάρος, η Νάξος, προχωρούν, διεκδικούν και αναπτύσσονται, ενώ εμείς έχουμε πιάσει τον πάτο του βαρελιού.

Θυμώνω γιατί υποτιμούν την νοημοσύνη μας. Θυμώνω, γιατί επέλεξα να ζήσω στο πιο όμορφο νησί των Κυκλάδων, που όμως κάποιοι κακοποιούν, καταστρέφουν, εμποδίζουν να αναπτυχθεί. Δεν υπάρχει καμία δικαιολογία πια για τα λάθη, τις κακοτεχνίες, τις παραλήψεις, την αδιαφορία, την αμέλεια, την αποποίηση ευθυνών.

Η κρουαζιέρα αποτελεί σημαντικό μοχλό ανάπτυξης του νησιού μας. Ήδη πραγματοποιήθηκε μια πρώτη συνάντηση με τον κ. Δ. Κάπαρη και υποψήφιο του συνδυασμού μας ο οποίος ειδικεύεται στον τουρισμό. Η ευκαιρία δεν χάθηκε. Πολύτιμος χρόνος, χάθηκε!

Η ανάπτυξη του νησιού μας πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα και ευθύνη όλων μας. Όλων, όσων πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει δεν μπορώ, υπάρχει δεν θέλω..

Κι εμείς στην “Σύρο που αξίζουμε”, μπορούμε και θέλουμε.