Τι μας λένε οι υποψήφιοι δήμαρχοι για την τουριστική ανάπτυξη της Σύρου

  • Τρίτη, 6 Μαΐου, 2014 - 05:10

Του Γιώργου Ιωαννίδη,

Ειδικού Αναδυόμενων Αγορών Τουρισμού

Κατά κοινήν ομολογία, χάνεται και φέτος η τουριστική σαιζόν στη Σύρο. Και πιθανότατα θα χαθεί και η σαιζόν του 2015. Το ποιος φταίει, γι’ αυτό το πανελλήνιο αρνητικό ρεκόρ, το γνωρίζει ο κάθε συριανός….και σίγουρα δεν φταίνε οι υποψήφιοι Δήμαρχοι . Το ζήτημα όμως που τίθεται επιτακτικά είναι, το τι ενέργειες γίνονται ή μπορούν να γίνουν για να περιοριστεί η επερχόμενη ζημιά φέτος και η προβλεπόμενη για του χρόνου. Από όσα ακούω, μέχρι στιγμής, ουσιαστικά, δεν κουνιέται φύλλο. Κανείς από αυτούς που είναι εξ επαγγέλματος αρμόδιοι, δεν «ψάχνει» έστω , για να βρει τρόπους να φέρει κόσμο στο νησί. Οι δε τοπικοί αυτοδιοικητικοί άρχοντες, είναι τόσο απασχολημένοι με τις δημοτικές εκλογές που το μόνο που κάνουν είναι να παραθέτουν κυρίως μακροπρόθεσμες λύσεις, σε θεωρητικά προγράμματα, αγνοώντας εντελώς ανεύθυνα τις απώλειες της περσινής, της φετινής και της επόμενης τουριστικής περιόδου. Κι αν κάπως στάθηκαν τυχεροί το Πάσχα –λόγω του διεθνούς συνεορτασμού Ορθοδόξων και Καθολικών, που βοήθησε στο να έλθουν και ξένοι- δεν θα συμβεί το ίδιο για την περίοδο του Πάσχα, του χρόνου.

Επειδή η Τουριστική Ανάπτυξη της Σύρου, είναι κρίσιμη, για το μέλλον των σημερινών κατοίκων και των επόμενων γενεών του νησιού,

Επειδή ο Τουρισμός δεν είναι πανάκεια, αλλά ενισχύει σημαντικά το τοπικό εισόδημα , δημιουργεί θέσεις εργασίας, αυξάνει την επιχειρηματική και την παραγωγική δραστηριότητα, διεθνοποιεί τις φυσικές, πολιτιστικές και γαστριμαργικές ιδιαιτερότητες του τόπου μας,

Επειδή, ο Τουρισμός είναι οικονομία αιχμής, και σαν τέτοια είναι απόλυτα τεχνοκρατικός τομέας , και συνεπώς χρειάζεται εξειδικευμένους του χώρου και όχι «αλεξιπτωτιστές» και «ευκαιριακούς» , για την σύνταξη και εφαρμογή συγκεκριμένου σχεδίου Τουριστικής Ανάπτυξης του νησιού, που θα περιλαμβάνει άμεσες δράσεις με τεχνικές Τουριστικού Στρατηγικού Μάρκετινγκ Contingency Plan in Crisis, και δρομολόγηση βραχυπρόθεσμων, μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στοχεύσεων.

Γι’ αυτό, διαβάζοντας λοιπόν, προσεκτικά, τα προγράμματα ,τις ομιλίες/δηλώσεις και τα Δελτία Τύπου για τον Τουρισμό και την Τουριστική Ανάπτυξη της Σύρου, που έχουν δώσει στη δημοσιότητα οι δημοτικοί συνδυασμοί, έχω να παρατηρήσω τα εξής :

Λέει ο κος Ανδρέας Γιαλόγλου στο Πρόγραμμά του για τον Τουρισμό :

1 ) Ο Δήμος. Αποκτά Ειδικό Γραφείο Τουρισμού. Αυτό στηρίζει την Τουριστική Επιτροπή. Ταυτόχρονα δημιουργείται ένας μη κερδοσκοπικός φορέας Διαχείρισης του Τουριστικού Προορισμού για τη Σύρο. Ο φορέας συνεργάζεται με την Τουριστική Επιτροπή. Αυτός είναι η καρδιά του τουρισμού στη Σύρο. Συντονίζει όλη την Τουριστική δραστηριότητα. Στον Φορέα Διαχείρισης συμμετέχουν Επιχειρηματίες με αντιπροσώπους τους και Κοινωνικοί Φορείς με αντιπροσώπους τους, που θέλουν να έχουν τουριστική δραστηριότητα. Αν δεν θέλουν συμμετέχουν στην Τουριστική επιτροπή του Δήμου που λειτουργεί εποπτικά στον Φορέα Διαχείρισης.

-Τι μορφή και τι σύσταση θα έχει το Ειδικό Γραφείο Τουρισμού ? Ποιοι θα το απαρτίζουν ? Ποιες οι αρμοδιότητες και οι δράσεις του ? Τι προϋπολογισμό θα έχει ετησίως και από πού θα εξοικονομηθούν αυτά τα χρήματα ?

- Η Τουριστική Επιτροπή τι είδους εποπτικό ρόλο επί του Φορέα Διαχείρισης του Τουριστικού Προορισμού, θα έχει ? Ποιοι και πόσοι θα συμμετέχουν σ’ αυτήν και με βάσει ποιες εξειδικευμένες γνώσεις ? Ποιες αρμοδιότητες θα έχει και πόσο θα βαρύνουν οι όποιες αποφάσεις της –πχ. να απορρίπτει προτάσεις και δράσεις του Φορέα Διαχείρισης του Τουριστικού Προορισμού ? Διότι, μέχρι σήμερα, το ισοζύγιο της Τουριστικής επιτροπής-από την πλημμελή, ευκαιριακή και αποσπασματική της λειτουργία, έχει επιδείξει αρνητικό οικονομικό πρόσημο για το νησί. Είναι η μόνη Δημοτική Τουριστική Επιτροπή σ’ όλο τον κόσμο, που δεν λειτουργεί την τουριστική σαιζόν …!!!!!

- Πώς θα συντονίζει όλη την τουριστική δραστηριότητα στη Σύρο ο Μη Κερδοσκοπικός Φορέας Διαχείρισης του Τουριστικού Προορισμού για τη Σύρο ? Πώς σκέφτονται να κρατήσουν τις ισορροπίες που είναι απαραίτητες σ’ ένα τόσο πολυσυλλεκτικό όργανο, ούτως ώστε να παράγει άμεσα έργο ? Τι ακριβώς θα συντονίζει ? Τι προϋπολογισμό θα έχει και από πού θα βρεί τα χρήματα για να λειτουργεί ?

2 ) Όλοι όσοι αποφασίσουν ότι θέλουν να προσφέρουν τουριστικές υπηρεσίες θα πρέπει να συνεργαστούν και να σχηματίσουν μικρές ομάδες. Αυτές διεθνώς λέγονται clusters. Οι ομάδες αυτές θα φτιάξουν τουριστικά πακέτα. Κάθε επιχείρηση ή φορέας μπορεί να ανήκει σε περισσότερες από μία ομάδες. Τα πακέτα τους λοιπόν θα τα πουλούν στους τουρίστες, επισκέπτες, παραθεριστές κατά την τουριστική περίοδο όλου του χρόνου (Χριστούγεννα, απόκριες, Πάσχα, καλοκαίρι) ενώ στα παιδιά, στους φοιτητές, στους εργαζομένους, στους ανέργους, στους συνταξιούχους ΟΛΟ το χρόνο. Η Σύρος λοιπόν σε Πακέτο για να το πούμε και λαϊκά και να το καταλάβουμε όλοι. -…- Θα έρθει ένα σύννεφο πάνω από την Σύρο –όχι σύννεφο βροχής ένα τεχνολογικό σύννεφο που διεθνώς ονομάζεται Cloud. Αυτό το σύννεφο είναι στην πραγματικότητα μία εφαρμογή λογισμικού, ένα πληροφοριακό σύστημα. Με αυτό οι ομάδες των επιχειρηματιών και των φορέων θα φτιάχνουν τα πακέτα τους. Θα τα φτιάχνουν σε συνεργασία με το φορέα διαχείρισης της Σύρου. Μόλις τα φτιάξουν θα μπορούν οι πελάτες της Σύρου να τα αγοράσουν –με τη πιστοποίηση του Φορέα δηλαδή ότι πράγματι είναι ένα πακέτο που το έχουμε μελετήσει και έχει προδιαγραφές.

-Με τι γνώσεις θα φτιάχνουν τουριστικά πακέτα οι διάφορες ομάδες (clusters) επιχειρηματιών ? Τι γνωρίζουν από σύνθεση και λογιστική απορρόφηση κόστους δωρεάν υπηρεσιών, στο κοστολόγιο τουριστικών πακέτων ? Τι γνωρίζουν από contingency plan για κάλυψη κενών σε περιπτώσεις κρίσης ? Και κυρίως, ποιος θα τους εγγυηθεί ότι δεν θα αντιμετωπίσουν μηνύσεις για αντιποίηση του επαγγέλματος του Τουριστικού Πράκτορα ? Ο Δήμος, ο Φορέας , το Ειδικό Γραφείο Τουρισμού ή η Τουριστική Επιτροπή του Δήμου ?

- Με ποια πιστοποίηση θα λειτουργεί ο Φορέας, για να μπορεί να δίνει με τη σειρά του πιστοποίηση στα τουριστικά πακέτα ? Και μάλιστα με προδιαγραφές !!! Δηλαδή ο Φορέας θα βάλει δικές του προδιαγραφές σε τουριστικά πακέτα ? !!! Εδώ φαίνεται ότι δεν γνωρίζουν ούτε τη νομοθεσία που διέπει τον Τουρισμό. Και εξηγούμαι : Τουριστικά πακέτα μπορεί να συνθέσει, να διαφημίσει και να πωλήσει κάθε Τουριστικό Γραφείο με Άδεια Γραφείου Γενικού Τουρισμού, χωρίς να απαιτείται ειδική πιστοποίηση κάποιου Φορέα ή άλλης Αρχής. Προβλέπονται δε, κυρώσεις και αποζημιώσεις για πλημμελή εκτέλεση, άρνηση παροχής των υπηρεσιών που περιλαμβάνονται στο πακέτο, και γενικά μη τήρησης των πληρωμένων υπηρεσιών –όλων ή μέρους αυτών. Το λόγο γι’ αυτές τις περιπτώσεις έχει ο ΕΟΤ, το Υπουργείο Τουρισμού και η Δικαιοσύνη άμα τη καταγγελία. Κανείς Φορέας λοιπόν δεν έχει και δεν μπορεί να έχει δικαίωμα, να δίνει πιστοποίηση για τουριστικά πακέτα.

3 ) Τελειώνοντας –άλλα νησιά επέλεξαν να έχουν 5άστερα ξενοδοχεία με το “βραχιολάκι” και τίναξαν την τοπική οικονομία στον αέρα. Εμείς επιλέγουμε να έχουμε ένα 5άστερο νησί. Εκτός από ένα “ντιζαϊνιάρικο βραχιολάκι” θα έχουμε την Syros ALLINCLUSIVECARD και θα απολαμβάνουμε τη Σύρο, με βασική υποχρέωση να σεβαστούμε την ομορφιά της, τη φύση της και την ιστορία της.

-Γνωρίζουν άραγε, τι σημαίνει διεθνώς ο όρος ALL INCLUSIVE ? Νομίζω πως Όχι . Αυτός ο όρος σημαίνει ότι αγοράζοντας πακέτο ALL INCLUSIVE , δεν πληρώνεις τίποτε καθ’όλη την διαμονή σου στο νησί, για διανυκτέρευση, διατροφή, ποτά, αναψυκτικά, καφέδες, παγωτά, γλυκά, περιηγήσεις και χρήση παιχνιδιών/σπορ (π.χ.θαλάσσιο σκί, mountain bike, ιππασία, κλπ.). Αν λοιπόν ο Δήμος ή ο Φορέας εκδώσει μια κάρτα SYROS ALL INCLUSIVE CARD , -με τα δεδομένα του νησιού- η κάρτα αυτή θα κοστίζει πολύ ακριβά για να περιλαμβάνει όλα τα ανωτέρω που συνιστούν το ALL INCLUSIVE. Εάν η κάρτα αυτή θα περιλαμβάνει μόνο κάποιες συγκεκριμένες υπηρεσίες και παροχές, τότε δεν είναι ALL INCLUSIVE CARD. ‘Αρα η ονομασία της είναι και λανθασμένη και παραπλανητική- βάσει της διεθνούς έννοιας του ALL INCLUSIVE.

Αντίθετα, μία εκπτωτική κάρτα SYROS DISCOUNT CARD, με συμβαλλόμενες επιχειρήσεις του νησιού έχει μηδενικό ρίσκο, πωλείται πολύ εύκολα και έχει άμεσα οικονομικά αποτελέσματα, αφενός στις συμβαλλόμενες επιχειρήσεις και αφετέρου στην μη κερδοσκοπική εταιρεία ΕΡΜΗΣ - που προτείνει ο κος Γεώργιος Μαραγκός- η οποία θα την πωλεί πχ. προς 5 ευρώ και από τα έσοδα αυτά θα καλύπτει το λειτουργικό της κόστος (μη επιβαρύνοντας τον Δήμο ) και ένα μέρος των εσόδων θα επιστρέφει στις ενώσεις των τουριστικών φορέων με την μορφή της ενίσχυσης του κόστους προβολής της Σύρου και της συμμετοχής τους σε εκθέσεις, συνέδρια και φιλοξενίας προσκεκλημένων Tour Operators.Τέτοιες εκπτωτικές κάρτες εκδίδουν πολλοί ελληνικοί και διεθνείς τουριστικοί προορισμοί και κάνουν θραύση.

Γι’ αυτούς τους λόγους, θεωρώ, ότι το πρόγραμμα του συνδυασμού του κου Ανδρέα Γιαλόγλου για τον Τουρισμό, - τουλάχιστον έτσι όπως είναι διατυπωμένο - θα δημιουργήσει, αφενός, τεράστιες δυσκολίες και δυσπραγία στην εφαρμογή των επιμέρους αξόνων/δράσεων, διότι «όπου λαλούν πολλοί κοκόροι, αργεί να ξημερώσει», και αφετέρου θα δημιουργηθούν συνθήκες σύγκρουσης, ακόμη και νομικής φύσεως, μεταξύ συμμετεχόντων στις δράσεις που προτείνονται.