Αν δεν σπάσεις αυγά δεν κάνεις ομελέτα
- Παρασκευή, 25 Ιουλίου, 2014 - 06:10
Παρακολουθούμε εξίσου προβληματισμένοι και με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την αγωνία , και την ανησυχία του Συριανού λαού για την τύχη του νησιού στον τουριστικό τομέα , με αφορμή σειρά άρθρων που είδαν το φως της δημοσιότητας στον τοπικό τύπο .
Κατά την παρουσίαση προ μηνών του βασικού κορμού της τουριστικής πολιτικής και σχεδιασμού , στην αίθουσα του Επιμελητηρίου Κυκλάδων , είχαμε προβλέψει και επισημάνει ότι και το 2014 θα είναι μια χαμένη χρονιά για την Σύρο . Δυστυχώς επιβεβαιώθηκαν οι προβλέψεις μας , κάτι το οποίο για εμάς δεν αποτελεί έκπληξη . Και δεν μπορούσε να ήταν διαφορετική η παρούσα κατάσταση , όταν επί σειρά ετών δεν υπήρχε η στοιχειώδης οργανωτική δομή , δεν είχε γίνει ούτε ο ελάχιστος σχεδιασμός marketing με συγκεκριμένη στόχευση . Επιπροσθέτως τόσον οι αρχές , όσο και ο ιδιωτικός τομέας , με εξαίρεση απέλπιδες προσπάθειες του Επιμελητηρίου Κυκλάδων και μεμονωμένες προσπάθειες τοπικών φορέων και συλλόγων , παρέμειναν αδρανείς αποδεικνύοντας ότι η υφιστάμενη οργανωτική δομή είναι μη αποτελεσματική .
Επ’ ευκαιρία θα ήθελα να καταγράψω συνοπτικά και να θυμίσω ορισμένους παράγοντες , τους οποίους ξεχνούμε , αλλά αποτελούν και τις βασικές αιτίες για την αφάνεια της Σύρου στον τουριστικό τομέα .
♦ Τουριστική Αγορά
● Εξάρτηση από την εγχώρια αγορά , απουσία στόχευσης .
● Έλλειψη δεδομένων marketing και σχεδιασμού (στοιχειώδη στατιστικά ) .
● Έλλειψη δεδομένων διεθνούς αγοράς (π.χ. στατιστικά εθνικοτήτων ) .
● Εξαιρετικά περιορισμένη χρονική περίοδος .
● Απουσία παραγωγικής παρουσίας σε διεθνή δίκτυα .
● Προβολή και προώθηση σε λάθος χρόνο στην εγχώρια αγορά .
● Απουσία συμβολής εκδηλώσεων και festival στην αύξηση του τουριστικού
ρεύματος.
♦ Τουριστικό προϊόν
● Ελλιπής συντήρηση δημόσιων ιστορικών κτηριακών εγκαταστάσεων .
● Περιορισμένα αξιοθέατα επισκεπτών και ελλιπής αξιοποίηση .
● Απουσία νέων ελκυστικών πόλων έλξης επισκεπτών .
● Τουριστική υποδομή κατώτερη των προσδοκιών .
● Ελλιπής παροχή υπηρεσιών στις υποδομές .
● Κακή έως ανύπαρκτη σήμανση για την καθοδήγηση επισκεπτών .
♦ Ξενοδοχειακή υποδομή
● Φτωχή υποδομή σε δωμάτια 4* & 5* .
● Υπερπροσφορά δωματίων κατηγορίας 2* .
● Απουσία υποστήριξης στην Ένωση Ξενοδόχων .
♦ Συγκοινωνιακή πρόσβαση
● Περιορισμένη αεροπορική πρόσβαση .
● Ακτοπλοϊκή σύνδεση μόνο με το λιμάνι του Πειραιά .
● Φτωχή έως ανύπαρκτη σύνδεση μέσω ταχύπλοων σκαφών .
● Μη επαφή με ακτοπλοϊκή γραμμή Πάρος , Νάξος , Σαντορίνη .
♦ Εκδηλώσεις και Festival
● Απευθύνονται κατά κύριο λόγο στην τοπική αγορά .
● Απουσία στην συμβολή ανάπτυξης εισερχόμενου τουριστικού ρεύματος .
● Μηδενική συμβολή στην οικονομική ανάπτυξη της Σύρου .
Κάθε ένας από τους ανωτέρω παράγοντες έχει την δική του σπουδαιότητα και συμβολή στην ανάπτυξη ή μη ενός τουριστικού προορισμού . Και σ’ όλα αυτά θα επαναλάβουμε την απουσία ενιαίου συντονισμού . Την απουσία σύμπραξης φορέων . Η συνεχής αναφορά όμως στο παρελθόν δεν βοηθά και δεν επιλύει προβλήματα . Δεν παρέχει την παραμικρή ώθηση στην ανάπτυξη και δεν πρόκειται να επαναφέρει τις χαμένες ευκαιρίες .
Παραμένει όμως το βασικό ερώτημα , σχετικά με το τι μέλει γενέσθαι στο άμεσο και ευρύτερο μέλλον . Η απάντηση χρειάζεται χρόνο , ψυχραιμία , και συντονισμένες κινήσεις . Θα δοθεί δε σύντομα με την παρουσίαση ενός συγκεκριμένου στρατηγικού σχεδιασμού .
Όπως προαναφέραμε , το 2014 αποτελεί ήδη μια χαμένη υπόθεση για την Σύρο στον τουριστικό τομέα . Όσα δάκρυα και αν χυθούν , όσα άρθρα και εάν γραφούν δεν θα αλλάξουν την ρότα . Ορθός ο προβληματισμός , εύλογη η ανησυχία και η αγανάκτηση του κόσμου , χωρίς όμως να οδηγούν σε κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα . Η ρότα θα αλλάξει με την δέουσα οργανωτική δομή και τον σωστό προγραμματισμό από μηδενική βάση και σίγουρα όχι κάτω από μη εποικοδομητική πίεση . Η ουσιαστική προσπάθεια τώρα αρχίζει και θα απαιτηθεί δουλειά , σύμπνοια και επιμονή στους στόχους .
Προεκλογικά ο νέος Δήμαρχος είχε υποσχεθεί την δημιουργία νέας προοπτικής στον τουρισμό . Υποσχέθηκε την δημιουργία Αντιδημαρχίας Πολιτισμού και Τουρισμού , κάτι που έκανε ήδη πράξη πριν την επίσημη ανάληψη των καθηκόντων του . Επιπροσθέτως , η ομάδα τομέα τουρισμού της νέας Δημοτικής Αρχής εργάζεται πυρετωδώς σε συνεργασία με τον νέο Δήμαρχο και τον νέο Αντιδήμαρχο για την κατάρτιση του πενταετούς Στρατηγικού Σχεδιασμού 2014 – 2019 . Τώρα δεν είναι η ώρα για λόγια , τυμπανοκρουσίες και άσκοπες υποσχέσεις εντυπωσιασμού . Είναι η ώρα της περισυλλογής , η ώρα της δημιουργίας . Είναι η ώρα της μεθοδευμένης δουλειάς για να αποδείξουμε ότι όλα όσα περιελήφθησαν στις αρχικές μας τοποθετήσεις θα υλοποιηθούν βήμα – βήμα και με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα . Εργαζόμαστε μεθοδικά για την κατάρτιση του Στρατηγικού Σχεδιασμού 2014 – 2019 για την τουριστική ανάπτυξη της Σύρου , ο οποίος θα παρουσιασθεί σε ειδική ημερίδα για τον τουρισμό μετά την ανάληψη των καθηκόντων της νέας Δημοτικής Αρχής .
Ο Συριανός λαός δικαίως λοιπόν προβληματίζεται για άλλη μια χαμένη τουριστική χρονιά . Παράλληλα όμως θα πρέπει να αισθάνεται σίγουρος ότι υπάρχει ομάδα έμπειρων στελεχών στον εν λόγω τομέα , οι οποίοι με όραμα , ανιδιοτέλεια και ισχυρή βούληση εργάζονται για το μέλλον . Μετά την αδράνεια επί σειρά ετών δεν μπορεί να υπάρξει άμεσο αποτέλεσμα εν μια νυκτί , σ’ ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον .
Πέραν όμως του προβληματισμού , ο Συριανός λαός θα πρέπει να είναι έτοιμος να αποτινάξει συνειδητά αγκυλώσεις , νοοτροπίες και προσχήματα του παρελθόντος που οδήγησαν το νησί στην παρούσα κατάσταση . Κυρίως δε , θα πρέπει όλοι ανεξαιρέτως να ενστερνισθούν τους στόχους που θα τεθούν στο πενταετή Στρατηγικό Σχεδιασμό , να σταθούν αρωγοί στην νέα Δημοτική Αρχή και να στηρίξουν ο καθένας στον τομέα του την κοινή προσπάθεια . Ήρθε ή στιγμή να σπάσουμε τα αυγά , γιατί σύμφωνα με την λαϊκή ρήση : « Αν δεν σπάσεις αυγά δεν κάνεις ομελέτα » . Εμείς έχουμε ήδη σπάσει τα αυγά και χτυπάμε την ομελέτα . Το αν θα μπεί στο τηγάνι εξαρτάται απ’ όλους , μηδενώς εξαιρουμένου .
Θα κλείσω τις σκέψεις μου , μοιράζοντας μαζί σας ένα θεμελιώδη στόχο που περιλαμβάνεται στο Στρατηγικό Σχέδιο για την περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη γνωστού Ευρωπαϊκού προορισμού : «Για να υπάρξει συμβολή στην δημιουργία του αισθήματος υπερηφάνειας για την πόλη σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα , απαιτείται η στήριξη και συμμετοχή όλων των πολιτών , ως υπερήφανοι πρεσβευτές της πόλης » .
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Άρθρο του Γιάννη Σπιλάνη για τον υπερτουρισμό, τη φέρουσα ικανότητα προορισμών και το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον τουρισμό
30 Οκτ. 2024 - 13:04 - Δημήτρης Μπάιλας: Ένας χρόνος χωρίς τον σεβασμιότατο Φραγκίσκο
3 Οκτ. 2024 - 9:00 - Άρθρο του Γιάννη Τομαή για το Βιομηχανικό Μουσείο Ερμούπολης
19 Αυγ. 2024 - 8:20 - Κ. Γιαννακά: "Τα νησιά μας δικαιούνται το δικό τους ΕΣΥ"
24 Ιουλ. 2024 - 9:23 - Νέα Αριστερά: Τοποθέτηση του Ν. Συρμαλένιου για τις ευρωεκλογές του 2024
15 Μαΐου. 2024 - 8:30