Αν δεν σπάσεις αυγά δεν κάνεις ομελέτα

Του Νικόλαου Κ. Ρούσσου, Γεν. Διευθ. «Ιονική Ξενοδοχειακαί Επιχειρήσεις Α.Ε.» - Hilton Athens
  • Παρασκευή, 25 Ιουλίου, 2014 - 06:10

Παρακολουθούμε εξίσου προβληματισμένοι και με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την αγωνία , και την ανησυχία του Συριανού λαού για την τύχη του νησιού στον τουριστικό τομέα , με αφορμή σειρά άρθρων που είδαν το φως της δημοσιότητας στον τοπικό τύπο .

Κατά την παρουσίαση προ μηνών του βασικού κορμού της τουριστικής πολιτικής και σχεδιασμού , στην αίθουσα του Επιμελητηρίου Κυκλάδων , είχαμε προβλέψει και επισημάνει ότι και το 2014 θα είναι μια χαμένη χρονιά για την Σύρο . Δυστυχώς επιβεβαιώθηκαν οι προβλέψεις μας , κάτι το οποίο για εμάς δεν αποτελεί έκπληξη . Και δεν μπορούσε να ήταν διαφορετική η παρούσα κατάσταση , όταν επί σειρά ετών δεν υπήρχε η στοιχειώδης οργανωτική δομή , δεν είχε γίνει ούτε ο ελάχιστος σχεδιασμός marketing με συγκεκριμένη στόχευση . Επιπροσθέτως τόσον οι αρχές , όσο και ο ιδιωτικός τομέας , με εξαίρεση απέλπιδες προσπάθειες του Επιμελητηρίου Κυκλάδων και μεμονωμένες προσπάθειες τοπικών φορέων και συλλόγων , παρέμειναν αδρανείς αποδεικνύοντας ότι η υφιστάμενη οργανωτική δομή είναι μη αποτελεσματική .

Επ’ ευκαιρία θα ήθελα να καταγράψω συνοπτικά και να θυμίσω ορισμένους παράγοντες , τους οποίους ξεχνούμε , αλλά αποτελούν και τις βασικές αιτίες για την αφάνεια της Σύρου στον τουριστικό τομέα .

 

Τουριστική Αγορά

● Εξάρτηση από την εγχώρια αγορά , απουσία στόχευσης .

● Έλλειψη δεδομένων marketing και σχεδιασμού (στοιχειώδη στατιστικά ) .

● Έλλειψη δεδομένων διεθνούς αγοράς (π.χ. στατιστικά εθνικοτήτων ) .

● Εξαιρετικά περιορισμένη χρονική περίοδος .

● Απουσία παραγωγικής παρουσίας σε διεθνή δίκτυα .

● Προβολή και προώθηση σε λάθος χρόνο στην εγχώρια αγορά .

● Απουσία συμβολής εκδηλώσεων και festival στην αύξηση του τουριστικού

ρεύματος.

 

Τουριστικό προϊόν

● Ελλιπής συντήρηση δημόσιων ιστορικών κτηριακών εγκαταστάσεων .

● Περιορισμένα αξιοθέατα επισκεπτών και ελλιπής αξιοποίηση .

● Απουσία νέων ελκυστικών πόλων έλξης επισκεπτών .

● Τουριστική υποδομή κατώτερη των προσδοκιών .

● Ελλιπής παροχή υπηρεσιών στις υποδομές .

● Κακή έως ανύπαρκτη σήμανση για την καθοδήγηση επισκεπτών .

 

Ξενοδοχειακή υποδομή

● Φτωχή υποδομή σε δωμάτια 4* & 5* .

● Υπερπροσφορά δωματίων κατηγορίας 2* .

● Απουσία υποστήριξης στην Ένωση Ξενοδόχων .

♦ Συγκοινωνιακή πρόσβαση

● Περιορισμένη αεροπορική πρόσβαση .

● Ακτοπλοϊκή σύνδεση μόνο με το λιμάνι του Πειραιά .

● Φτωχή έως ανύπαρκτη σύνδεση μέσω ταχύπλοων σκαφών .

● Μη επαφή με ακτοπλοϊκή γραμμή Πάρος , Νάξος , Σαντορίνη .

 

Εκδηλώσεις και Festival

● Απευθύνονται κατά κύριο λόγο στην τοπική αγορά .

● Απουσία στην συμβολή ανάπτυξης εισερχόμενου τουριστικού ρεύματος .

● Μηδενική συμβολή στην οικονομική ανάπτυξη της Σύρου .

Κάθε ένας από τους ανωτέρω παράγοντες έχει την δική του σπουδαιότητα και συμβολή στην ανάπτυξη ή μη ενός τουριστικού προορισμού . Και σ’ όλα αυτά θα επαναλάβουμε την απουσία ενιαίου συντονισμού . Την απουσία σύμπραξης φορέων . Η συνεχής αναφορά όμως στο παρελθόν δεν βοηθά και δεν επιλύει προβλήματα . Δεν παρέχει την παραμικρή ώθηση στην ανάπτυξη και δεν πρόκειται να επαναφέρει τις χαμένες ευκαιρίες .

Παραμένει όμως το βασικό ερώτημα , σχετικά με το τι μέλει γενέσθαι στο άμεσο και ευρύτερο μέλλον . Η απάντηση χρειάζεται χρόνο , ψυχραιμία , και συντονισμένες κινήσεις . Θα δοθεί δε σύντομα με την παρουσίαση ενός συγκεκριμένου στρατηγικού σχεδιασμού .

Όπως προαναφέραμε , το 2014 αποτελεί ήδη μια χαμένη υπόθεση για την Σύρο στον τουριστικό τομέα . Όσα δάκρυα και αν χυθούν , όσα άρθρα και εάν γραφούν δεν θα αλλάξουν την ρότα . Ορθός ο προβληματισμός , εύλογη η ανησυχία και η αγανάκτηση του κόσμου , χωρίς όμως να οδηγούν σε κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα . Η ρότα θα αλλάξει με την δέουσα οργανωτική δομή και τον σωστό προγραμματισμό από μηδενική βάση και σίγουρα όχι κάτω από μη εποικοδομητική πίεση . Η ουσιαστική προσπάθεια τώρα αρχίζει και θα απαιτηθεί δουλειά , σύμπνοια και επιμονή στους στόχους .

Προεκλογικά ο νέος Δήμαρχος είχε υποσχεθεί την δημιουργία νέας προοπτικής στον τουρισμό . Υποσχέθηκε την δημιουργία Αντιδημαρχίας Πολιτισμού και Τουρισμού , κάτι που έκανε ήδη πράξη πριν την επίσημη ανάληψη των καθηκόντων του . Επιπροσθέτως , η ομάδα τομέα τουρισμού της νέας Δημοτικής Αρχής εργάζεται πυρετωδώς σε συνεργασία με τον νέο Δήμαρχο και τον νέο Αντιδήμαρχο για την κατάρτιση του πενταετούς Στρατηγικού Σχεδιασμού 2014 – 2019 . Τώρα δεν είναι η ώρα για λόγια , τυμπανοκρουσίες και άσκοπες υποσχέσεις εντυπωσιασμού . Είναι η ώρα της περισυλλογής , η ώρα της δημιουργίας . Είναι η ώρα της μεθοδευμένης δουλειάς για να αποδείξουμε ότι όλα όσα περιελήφθησαν στις αρχικές μας τοποθετήσεις θα υλοποιηθούν βήμα – βήμα και με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα . Εργαζόμαστε μεθοδικά για την κατάρτιση του Στρατηγικού Σχεδιασμού 2014 – 2019 για την τουριστική ανάπτυξη της Σύρου , ο οποίος θα παρουσιασθεί σε ειδική ημερίδα για τον τουρισμό μετά την ανάληψη των καθηκόντων της νέας Δημοτικής Αρχής .

Ο Συριανός λαός δικαίως λοιπόν προβληματίζεται για άλλη μια χαμένη τουριστική χρονιά . Παράλληλα όμως θα πρέπει να αισθάνεται σίγουρος ότι υπάρχει ομάδα έμπειρων στελεχών στον εν λόγω τομέα , οι οποίοι με όραμα , ανιδιοτέλεια και ισχυρή βούληση εργάζονται για το μέλλον . Μετά την αδράνεια επί σειρά ετών δεν μπορεί να υπάρξει άμεσο αποτέλεσμα εν μια νυκτί , σ’ ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον .

Πέραν όμως του προβληματισμού , ο Συριανός λαός θα πρέπει να είναι έτοιμος να αποτινάξει συνειδητά αγκυλώσεις , νοοτροπίες και προσχήματα του παρελθόντος που οδήγησαν το νησί στην παρούσα κατάσταση . Κυρίως δε , θα πρέπει όλοι ανεξαιρέτως να ενστερνισθούν τους στόχους που θα τεθούν στο πενταετή Στρατηγικό Σχεδιασμό , να σταθούν αρωγοί στην νέα Δημοτική Αρχή και να στηρίξουν ο καθένας στον τομέα του την κοινή προσπάθεια . Ήρθε ή στιγμή να σπάσουμε τα αυγά , γιατί σύμφωνα με την λαϊκή ρήση : « Αν δεν σπάσεις αυγά δεν κάνεις ομελέτα » . Εμείς έχουμε ήδη σπάσει τα αυγά και χτυπάμε την ομελέτα . Το αν θα μπεί στο τηγάνι εξαρτάται απ’ όλους , μηδενώς εξαιρουμένου .

Θα κλείσω τις σκέψεις μου , μοιράζοντας μαζί σας ένα θεμελιώδη στόχο που περιλαμβάνεται στο Στρατηγικό Σχέδιο για την περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη γνωστού Ευρωπαϊκού προορισμού : «Για να υπάρξει συμβολή στην δημιουργία του αισθήματος υπερηφάνειας για την πόλη σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα , απαιτείται η στήριξη και συμμετοχή όλων των πολιτών , ως υπερήφανοι πρεσβευτές της πόλης » .