Καινοτόμος εφαρμογή, που θα φέρει το βυθό αλλά και τα χερσαία σημεία ενδιαφέροντος της Θήρας, μπροστά στα μάτια των χρηστών, με εξοπλισμό επαυξημένης ή εικονικής πραγματικότητας

Ο βυθός της Σαντορίνης σε VR

  • Τετάρτη, 17 Απριλίου, 2019 - 06:16

Με μία νέα καινοτόμος εφαρμογή εικονικής πραγματικότητας, ευελπιστούν Έλληνες επιστήμονες και επενδυτές, να επικοινωνήσουν την εκπληκτική και μοναδική ιστορία, που αποτυπώνεται στους γεωλογικούς σχηματισμούς της Σαντορίνης, στο μέσο χρήστη.

Η εφαρμογή αυτή, η οποία παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης Γεωεπιστημών (European Geosciences Union – EGU), αναπτύσσεται, με στόχο αφενός τη μετάδοση σημαντικών πληροφοριών μέσα από τη διαδραστική και ευχάριστη ενασχόληση του χρήστη και αφετέρου, η χρήση της πλατφόρμας και για προωθητικούς, τουριστικούς σκοπούς.

Η επιστημονική έρευνα στη διάθεση του πολιτισμού και τουρισμού

Σύμφωνα με το keeptalkinggreece.com, η καινοτόμος πλατφόρμα VirtualDIVER για εικονικές υποβρύχιες εμπειρίες με στόχο τις πολιτιστικές και τουριστικές βιομηχανίες αναπτύχθηκε σε συνεργασία με Έλληνες ακαδημαϊκούς και ιδιωτικές εταιρείες

Το VirtualDIVER θα επιτρέψει στους ανθρώπους να «ταξιδεύουν» και να «εξερευνήσουν» το μαγικό χερσαίο και υποβρύχιο περιβάλλον του νησιού της Σαντορίνης, ενώ κάθονται άνετα στον καναπέ τους ή ενώ περπατούν σε ένα πάρκο. Θα χρειαστούν μόνο ειδικά γυαλιά ή άλλες συσκευές. με δυνατότητα προβολής σε επαυξημένη (AR) ή εικονική πραγματικότητα (VR).

Αυτός είναι ο στόχος του VirtualDIVER, της πρώτης ολοκληρωμένης διαδραστικής πλατφόρμας για υποβρύχιες και χερσαίες εικονικές εμπειρίες για τον τουρισμό και τα πολιτιστικά ιδρύματα, που αναπτύχθηκαν από Έλληνες ερευνητές.

Οι δημιουργοί του VirtualDIVER αποτελούνται από ακαδημαϊκούς από το Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αθηνών, το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Εργαστήριο Τηλεπισκόπησης), το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, και τις εταιρείες TETRAGON, STEFICON και Up2metric.

Οι δημιουργοί πραγματοποίησαν την εικονική παρουσίαση του VirtualDIVER στο συνέδριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Γεωεπιστημών (EGU) στη Βιέννη.

Συγκεκριμένα, ο στόχος στο VirtualDIVER είναι να αναπτύξει ένα ολοκληρωμένο διαδραστικό πλαίσιο για την εξερεύνηση φυσικών (augmented reality) και εικονικών (virtual reality) περιβάλλοντων σε περιοχές τουριστικού και περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος (όπως μοναδικές γεωμορφολογικές δομές, ναυάγια, βυθισμένα λιμάνια, θαλάσσια πάρκα, περιοχές NATURA κλπ.), προκειμένου να εμπλουτίσουν την ταξιδιωτική εμπειρία και να προωθήσουν συγκεκριμένες και ποικίλες μορφές τουρισμού.

Οι χρήστες θα μπορούν να "βυθίζονται" σε πραγματικό ή φανταστικό περιβάλλον με διαφορετικά μέσα (π.χ. τάμπλετ, γυαλιά εικονικής πραγματικότητας κ.λπ.), ανεξάρτητα από το αν βρίσκονται στο σημείο της περιήγησης.

"Παρόλο που το υποθαλάσσιο περιβάλλον έχει μεγάλο επιστημονικό ενδιαφέρον για όλους τους τομείς της θαλάσσιας έρευνας, δεν έχει χρησιμοποιηθεί ακόμη ευρέως για πολιτιστικούς και τουριστικούς σκοπούς", ανέφερε η ΕυρωπαϊκήΈνωση Γεωεπιστημών σε ανακοίνωσή της.

Ταυτόχρονα, η τεχνολογία στους τομείς της εικονικής και της επαυξημένης πραγματικότητας έχει υποστεί σημαντική εξέλιξη παρέχοντας τεχνικές λύσεις σε περιβάλλοντα που η μοντελοποίησή τους ήταν προβληματική ή μη λειτουργική για μια ποικιλία χωρικών κλιμάκων.

Στο πλαίσιο αυτό, δημιουργούνται σήμερα επιχειρηματικές και επενδυτικές ευκαιρίες που η έρευνα του VirtualDIVER προσπαθεί να εκμεταλλευτεί.

Η προτεινόμενη λύση συνδυάζει δεδομένα υψηλής ανάλυσης που έχουν αποκτηθεί και επεξεργαστεί με τεχνολογίες αιχμής (συστήματα χαρτογράφησης, υποβρύχια οχήματα, μη επανδρωμένα οχήματα) ώστε να δημιουργηθεί ένας συνθετικός τοπογραφικός χάρτης αναγλύφων και να αναλυθούν όλες οι ιδιαίτερες γεωμορφολογικές και οικολογικές δομές καθώς και ανθρωπογενείς παρεμβάσεις.

Στρατηγική η στόχευση στη Σαντορίνη

Μέσω ενός συνόλου ειδικά σχεδιασμένων εργαλείων για τη διαχείριση περιεχομένου πολυμέσων, είναι δυνατό να αποτυπωθούν αφηγηματικά σενάρια και να δημιουργηθούν διαδραστικές εμπειρίες σε εικονική πραγματικότητα.

Με αυτόν τον τρόπο, οι χρήστες είναι σε θέση να αφομοιώνουν πραγματικά (ή ακόμα και φανταστικά) περιβάλλοντα μέσω διαφορετικών μέσων (π.χ. τάμπλετ, κινητά, γυαλιά εικονικής πραγματικότητας κ.λπ.). Επιπλέον, η ενσωμάτωση της ερευνητικής γνώσης σε διαδραστικά αφηγηματικά συστήματα θα οδηγήσει περαιτέρω στην ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων έρευνας και διδασκαλίας για την προώθηση του περίπλοκου, απαιτητικού, καταπληκτικού υποβρύχιου περιβάλλοντος και επίσης για την προσέλκυση τουριστών γενικού ή ειδικού ενδιαφέροντος.

Με την τελική κυκλοφορία του, το σύστημα θα βγει σε δοκιμαστική έκδοση για την υποθαλάσσια περιοχή της καλντέρας της Σαντορίνης αλλά και για το μεσογειακό υποβρύχιο ηφαίστειο Kolumbo και θα επιτρέψει στους χρήστες να πλοηγηθούν σε περιβάλλοντα προσβάσιμα σχεδόν μόνο από υποβρύχια οχήματα και σε δαπανηρές, ερευνητικές και επιστημονικές αποστολές. Εντούτοις, δεν έγινε ακόμη γνωστό, πότε θα κυκλοφορήσει ο “πιλότος” της εφαρμογής.

Η EGU δήλωσε ότι στοχεύει στρατηγικά στη Σαντορίνη ως έναν από τους πιο τουριστικούς προορισμούς στον κόσμο, καθώς η έκρηξη της Ύστερης Εποχής του Χαλκού (Μινωική), η οποία έχει διαμορφώσει την τρέχουσα καλντέρα 3600 χρόνια πριν, έχει προβληθεί σε διεθνή ντοκιμαντέρ.

"Το μοναδικό γεωμορφολογικό τοπίο των εσωτερικών πλαγιών της καλντέρας, που συνεχίζεται έως τον πυθμένα της θάλασσας, η ιδιαίτερη ανάπτυξη των οικισμών καθώς και η γεωλογική ιστορία και η εξέλιξη του ηφαιστείου είναι τα θέματα της διαδραστικής αφήγησης της πλατφόρμας", ανέφερε η ανακοίνωση.

Επιπλέον, τα ερευνητικά αποτελέσματα θα γίνουν αντιληπτά με δημοφιλή τρόπο μέσω της εξελιγμένης πλατφόρμας, ενώ η μεθοδολογική συστηματική συλλογή δεδομένων και η εικονική εκπροσώπηση έχουν σχεδιαστεί ώστε να είναι επεκτάσιμες και εφαρμόσιμες και σε οποιοδήποτε άλλο παράκτιο περιβάλλον τουριστικού ή / και πολιτιστικού ενδιαφέροντος.