Θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα της εκστρατείας ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για την ποιότητα των υδάτων των ελληνικών νησιών

Το πρόγραμμα «Water Matters» επιστρέφει στη Σαντορίνη

Το πρόγραμμα “Water Μatters - Αύξηση της Γνώσης για τη Σημασία της Καλής Κατάστασης των Υδάτινων Σωμάτων” επιστρέφει σήμερα Δευτέρα 13 Νοεμβρίου στη Σαντορίνη. Πιο συγκεκριμένα, το πρόγραμμα, πρόκειται να πραγματοποιήσει τη δεύτερη επίσκεψή του στο νησί, στο πλαίσιο της εκστρατείας ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης, που χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα “Διαχείριση Υδάτων” των EEA Grants (Χρηματοδοτικός Μηχανισμός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου 2014-2021), με Διαχειριστή Προγράμματος το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Οι δράσεις της νέας επίσκεψης

Η ομάδα έργου του Water Matters θα βρίσκεται στη Σαντορίνη κατά το διάστημα 13-19/11 για να πραγματοποιήσει ποικίλες βιωματικές δράσεις με τους  μαθητές του νησιού και της Θηρασίας, καθώς και ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις για το ευρύ κοινό. Το Σάββατο 18/11, ώρα 18:30-20:30 θα πραγματοποιηθεί ημερίδα στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του ΔΑΠΠΟΣ, κατά την οποία θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα της εκστρατείας ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για την ποιότητα των υδάτων που υλοποιείται σε ελληνικά νησιά. Παράλληλα, εταίροι του έργου από τη Νορβηγία θα παρουσιάσουν παραδείγματα καλών πρακτικών.

Για περισσότερες πληροφορίες για το έργο οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να επικοινωνούν τηλεφωνικά στο 2291076317 (Μονάδα Εκπαίδευσης ΕΛΚΕΘΕ) ή στο 6947203487 για να μιλήσουν με την υπεύθυνη του προγράμματος, Αργυρώ Ανδριοπούλου (roulan@hcmr.gr).

Οι δύο φάσεις του Water Matters

Η εκστρατεία ευαισθητοποίησης “water matters / το νερό μας αφορά” περιλαμβάνει δύο φάσεις. Η πρώτη φάση εστιάζει στην επικοινωνία με τους φορείς των νησιών (τοπική αυτοδιοίκηση, σχολικές μονάδες, περιβαλλοντικές ομάδες πολιτών, κ.α.) και αφορά στην διοργάνωση και υλοποίηση διαδικτυακών δράσεων και επιμορφωτικών σεμιναρίων με την συμμετοχή κυρίως της μαθητικής κοινότητας των νησιών. Στη δεύτερη φάση, θα πραγματοποιηθούν δύο επισκέψεις σε διαφορετικές περιόδους (άνοιξη και φθινόπωρο 2023) στο σύνολο των νησιών, με σκοπό την υλοποίηση ποικίλων δράσεων προβολής του έργου. Οι δράσεις αυτές θα έχουν βιωματικό χαρακτήρα και θα αφορούν ημερίδες, επιστημονικά καφέ, σεμινάρια, βιωματικές δράσεις πεδίου με μαθητές/τριες, συνεντεύξεις με κατοίκους, αφηγήσεις, κλπ., αποσκοπώντας στην ευαισθητοποίηση του κοινού μέσα από την εμπλοκή και συμμετοχή τόσο της μαθητικής κοινότητας όσο και των τοπικών φορέων, πολιτών, επαγγελματιών, καθώς και επισκεπτών των νησιών.

Στόχος του Water Matters

Στόχος του έργου είναι ο σχεδιασμός και η υλοποίηση της εκστρατείας ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης μαθητικού κοινού, κατοίκων και επισκεπτών στα νησιά Σαντορίνη, Ίο, Λέρο, Κάλυμνο, Ψέριμο και Τέλενδο  με σκοπό την ανάδειξη των  πιέσεων που υφίστανται τα υδάτινα σώματα και την επιδίωξη της αύξησης της κατανόησης της σημασίας/αξίας των υδάτινων πόρων από πλευράς του μαθητικού πληθυσμού, σε τοπικό επίπεδο. Στην εκστρατεία συμμετέχουν εκπαιδευτικοί / μαθητές Α΄βάθμιας & Β΄βάθμιας εκπαίδευσης / παράγοντες τοπικής αυτοδιοίκησης / περιβαλλοντικές ομάδες πολιτών / επιχειρηματίες που ζουν και εργάζονται / μαθητεύουν / κινητοποιούνται στα νησιά-στόχους.

Εκπαιδευτικές και βιωματικές δράσεις

Μέσω της εφαρμογής ποικίλων εκπαιδευτικών/ενημερωτικών και βιωματικών δράσεων, όπως ανάπτυξη ψηφιακού υλικού, επιμόρφωση εκπαιδευτικών, βιωματικές δράσεις πεδίου με μαθητές, πολιτιστικές δράσεις με μαθητές, προβολή και παρουσίαση δράσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ειδικές ημερίδες, science cafe θα προβληθεί η ανάγκη για βελτίωση της περιβαλλοντικής κατάστασης των υδάτινων οικοσυστημάτων, αλλά και της μείωσης των δυσμενών επιπτώσεων της ρύπανσης καθώς και άλλων ανθρώπινων δραστηριοτήτων στα υδάτινα οικοσυστήματα. Μέσα από τις δράσεις αυτές, το έργο επιδιώκει να συνεισφέρει στην συνεργασία μεταξύ δημόσιων, ιδιωτικών και κοινωνικών φορέων, καθώς και των μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στις περιοχές στόχους, αποσκοπώντας στην καλλιέργεια της γνώσης και της στάσης για μια ολοκληρωμένη διαχείριση των υδατικών πόρων ως απαραίτητη προϋπόθεση για τη διατήρηση και τη βελτίωση της κατάστασης του νερού.

Χρηματοδότηση

Το έργο «Αύξηση της Γνώσης για τη Σημασία της Καλής Κατάστασης των Υδάτινων Σωμάτων» υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος «Διαχείριση Υδάτων» με συγχρηματοδότηση από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία μέσω των EEA Grants και το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Τα EEA Grants (Χρηματοδοτικός Μηχανισμός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου) αποσκοπούν στη μείωση των οικονομικών και κοινωνικών ανισοτήτων και στην ενδυνάμωση των διμερών σχέσεων με 15 ευρωπαϊκές χώρες, ανάμεσα στις οποίες είναι και η Ελλάδα.

Ποια είναι η επιστημονική υπεύθυνη του προγράμματος

Η Αργυρώ Ανδριοπούλου είναι βιολόγος τεχνικός επιστήμονας στο ΕΛΚΕΘΕ και απέκτησε το πτυχίο της Βιολογίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Στη συνέχεια εκπόνησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Τμήμα Χημείας του ΕΚΠΑ όπου απέκτησε μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Εκπαίδευση για την  Αειφόρο Ανάπτυξη. Τα κύρια ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στη διατήρηση της βιοποικιλότητας των εσωτερικών υδάτων, στη περιβαλλοντική εκπαίδευση και εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη, στον Θαλάσσιο Γραμματισμό και στην διαχείριση των ποτάμιων οικοσυστημάτων (εφαρμογή της ευρωπαϊκής οδηγίας πλαίσιο για τα ύδατα στα ελληνικά ποτάμια,  ταξινόμηση των επιφανειακών υδάτων), στη συστηματική ταξινόμηση των βενθικών μακροασπονδύλων.

Από το 2015 είναι υπεύθυνη της Μονάδας Εκπαίδευσης του ΕΛΚΕΘΕ όπου δραστηριοποιείται στον σχεδιασμό και υλοποίηση εκπαιδευτικών δράσεων, στη διοργάνωση περιβαλλοντικών φεστιβάλ, καθώς και περιβαλλοντικών δράσεων ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης σε ποικίλα ερευνητικά έργα του ΕΛΚΕΘΕ.(Researchers’ Night, Athens Science Festival, Mind the Lab, Φεστιβάλ Γρίφων, MED EDUC, INDICIT, Sea Change κ.α.). Είναι μέλος του δικτύου EMSEA (European Marine Science Educators Association) του δικτύου MedIES (Mediterranean Education Initiative on Environment and Sustainability), και από το 2021 είναι αντιπρόεδρος στην ΠΕΕΚΠΕ Αττικής (Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση). Έχει συμμετάσχει σε περισσότερα από 20 εθνικά και διεθνή έργα, έχει συνεισφέρει στη συγγραφή εργασιών σε επιστημονικά περιοδικά,  συνέδρια, σεμινάρια και τεχνικές αναφορές.