Το ηλεκτροκίνητο ιστιοπλοϊκό σκάφος Pelago ανοίγει πανιά για τον πρώτο γύρο του Αιγαίου το 2024

  • Παρασκευή, 23 Φεβρουαρίου, 2024 - 18:21

Η ΚοινΣΕπ Ιστία Αιγαίου και το Dock ήδη υλοποιούν από τον Οκτώβριο του 2023 το έργο “Ιστιοπλοϊκή και ηλεκτροκίνητη θαλάσσια μεταφορά οικολογικών προϊόντων στο Αιγαίο: Η Αυτοδυναμία” με τη χρηματοδότηση του Πράσινου Ταμείου.

Το έργο αποτελεί τη συνέχεια της πιλοτικής εφαρμογής που υλοποιήθηκε το 2021-22, όπου αποδείχτηκε αναμφίβολα ότι η αυτόνομη θαλάσσια μεταφορά μηδενικού άνθρακα είναι πραγματικότητα σε συνθήκες ήπιας ηλιοφάνειας. Το PELAGO κάλυψε 3100 NM στα ελληνικά και ιταλικά ύδατα χρησιμοποιώντας τη δύναμη του Αιόλου στα πανιά του συν πάνω από 350 kWh ηλεκτρικής ενέργειας που παράχθηκε από τον ήλιο και τον άνεμο. Ο επόμενος στόχος μας είναι να αποδείξουμε ότι με το κατάλληλο σύστημα πρόωσης, θα επιτευχθεί η ενεργειακή αυτονομία και στις τέσσερις εποχές με ποικίλες καιρικές συνθήκες.

Η πρώτη φάση του προγράμματος που μόλις ολοκληρώθηκε, αφορούσε την έρευνα, την επιλογή, την αγορά και την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών, μπαταριών και μικρο εξοπλισμού στο ιστιοπλοϊκό σκάφος Pelago, ώστε να πετύχουμε τη βελτιστοποίηση του ηλιακού ηλεκτροκίνητου συστήματος με σκοπό την ενεργειακή αυτονομία πρόωσης του σκάφους καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Το PELAGO χρειαζόταν εργασίες συντήρησης στο μηχανικό μέρος της πρόωσης και συγκεκριμένα στον άξονα της προπέλας, το ρουλεμάν σταθερότητας του άξονα (thrust bearing), και με την ευκαιρία ανανέωση της στεγάνωσης του αξονα και της στήριξης του. Αυτές οι εργασίες έγιναν υποχρεωτικά στη στεριά στο καρνάγιο του Λαυρίου. Το αποτέλεσμα είναι λιγότερες τριβές στη μηχανική κίνηση και οικονομία ενέργειας όπως βεβαιώθηκε από τη μείωση του θορύβου κατά την ηλεκτρική κίνηση του σκάφους που επέστρεψε στη θάλασσα στις 18 Φεβρουαρίου.

Η βάση των φωτοβολταϊκών στην πρύμνη του σκάφους βελτιώθηκε με ενίσχυση διπλής ανοξείδωτης σωλήνας σε δύο από τα τέσσερα στηρίγματα που θεωρήθηκαν σχετικά εύκαμπτα και σταθεροποίηση συνδετήρων ώστε να αντιμετωπίζει θυελλώδεις ανέμους χωρίς προβλήματα.

Εγκαταστάθηκε μία επιπλέον μπαταρία αυξάνοντας κατά 50% την αποθηκευόμενη ενέργεια στις 35 kWh και νέα ημι εύκαμπτα φωτοβολταϊκά διπλής όψης αυξάνοντας κατά 40% την ηλιακή τροφοδοσία. Τα νέα ΦΒ που εγκαθίστανται κατακόρυφα θα αυξήσουν τη φόρτιση ιδιαίτερα τις πρωινές και απογευματινές ώρες.

Κατά τη διάρκεια του πρώτου δοκιμαστικού γύρου του Αιγαίου που ξεκινάει στις 26 Φεβρουαρίου 2024, θα καταγραφούν συστηματικά η τροφοδοσία ηλιακής ενέργειας ανά ημέρα, η μέγιστη ισχύς και η συνολική ενέργεια, οι διανυόμενες αποστάσεις με μηχανική ενέργεια, οι ταχύτητες και η κατανάλωση ενέργειας. Επίσης, θα γίνει προσπάθεια σύνδεσης με τις καιρικές συνθήκες όσο επιτρέπει το ασταθές κλίμα του Αιγαίου αυτή την εποχή.

Τα δεδομένα θα συγκριθούν με αυτά που συγκεντρώθηκαν στη διάρκεια των δύο ετών από την πρώτη μετατροπή σε ηλεκτροκίνηση. Θα γίνει ανάλυση της αυξημένης αυτονομίας και του εναπομείναντος μικρού ποσοστού ηλεκτρικής ενέργειας από το δίκτυο που ίσως απαιτείται κατά τους χειμερινούς μήνες συνεχούς λειτουργίας. Σημειωτέον ότι η ηλιακή αυτονομία τους καλοκαιρινούς μήνες αποδείχθηκε ήδη το 2022 και η νέα επένδυση γίνεται με στόχο την πλήρη αυτονομία σε όλη τη διάρκεια του έτους.

Η επιτυχής υλοποίηση του έργου "Ιστιοπλοΐα και ηλεκτροκίνητη θαλάσσια μεταφορά οικολογικών προϊόντων στο Αιγαίο: Η Αυτοδυναμία" αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την επίτευξη περιβαλλοντικά βιώσιμων λύσεων στον τομέα της θαλάσσιας μεταφοράς. Αυτό το πρωτοποριακό έργο θα παρέχει πρακτικά εργαλεία και τεχνολογικές καινοτομίες που μπορούν να εφαρμοστούν και από άλλους επαγγελματίες της θάλασσας, ενισχύοντας την αειφορία και την ανάπτυξη της “γαλάζιας οικονομίας”.

“Ιστιοπλοϊκή και ηλεκτροκίνητη θαλάσσια μεταφορά οικολογικών προϊόντων στο Αιγαίο: Η Αυτοδυναμία” ‘ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ’ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ‘ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ 2022’

Ετικέτες: