Δικαστική απόφαση για άμεση ανέλκυση του “Sea Diamond”

Αποζημιώσεις σε δήμο Θήρας και Ελληνικό Δημόσιο

Καταδικαστική ήταν η απόφαση του πολυμελούς Πρωτοδικείου Πειραιά για την πλοιοκτήτρια και διαχειρίστρια εταιρεία του Sea Diamond, η οποία καλείται άμεσα να διεκπεραιώσει την ανέλκυση του κρουαζιερόπλοιου από το θαλάσσιο χώρο της Σαντορίνης, καθώς και την καταβολή αποζημίωσης στο ελληνικό δημόσιο και το δήμο Θήρας.

Καταβολή 20 εκατ. ευρώ από την πλοιοκτήτρια εταιρεία

Η αποζημίωση ανέρχεται στο ποσό των 14 εκατ. ευρώ προς το ελληνικό δημόσιο και στο ποσό των 6 εκατ. ευρώ προς το δήμο Θήρας.

Υπενθυμίζεται ότι ο δήμος Θήρας με αγωγή που είχε υποβάλει τον Απρίλιο του 2013, απαιτούσε αποζημίωση για ηθική βλάβη, εξαιτίας της δυσφήμισης και της αναταραχής που προκλήθηκε στην περιοχή.

Κατά της πλοιοκτήτριας εταιρείας, των δύο διαχειριστριών του πλοίου, του πλοιάρχου και των ασφαλιστικών εταιρειών είχε στραφεί και το Ελληνικό Δημόσιο, Με αγωγή που υπέβαλε ζητούσε αποζημίωση για ηθική βλάβη, εξαιτίας της υποβάθμισης του θαλάσσιου περιβάλλοντος, καθώς και για ηθική βλάβη που προκλήθηκε από την επίρριψη ευθυνών για το ατύχημα, στον εσφαλμένο χάρτη της υδρογραφικής υπηρεσίας.

Εκπρόσωπος της πλοιοκτήτριας και διαχειρίστριας εταιρείας του Sea Diamond τόνισε ότι υπάρχει απόλυτος σεβασμός στις αποφάσεις της ελληνικής δικαιοσύνης, αλλά θα ασκηθούν εφέσεις με την ελπίδα ότι οι αποφάσεις θα ανατραπούν. Αναφερόμενος στην ανέλκυση, κατέστησε γνωστό ότι ο διεθνής ναυτιλιακός οργανισμός ITOPF, σε έκθεσή του, είχε αναφέρει ότι οποιοδήποτε εγχείρημα για ανέλκυση του πλοίου θα ήταν δύσκολο και παρακινδυνευμένο.

Επιστημονική διχογνωμία

Σημειώνεται ότι η διχογνωμία μεταξύ των πορισμάτων του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) και του τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου Κρήτης – Εργαστήριο Τοξικών και Επικίνδυνων Αποβλήτων συνεχιζόταν μέχρι και σήμερα. Το μεν ΕΛΚΕΘΕ το οποίο, κατόπιν εντολής του υπουργείου Ναυτιλίας, ανέλαβε τις μετρήσεις στο θαλάσσιο οικοσύστημα της Σαντορίνης από το 2007, ανέφερε ότι “στη θαλάσσια περιοχή δε διαπιστώνεται καμία επιβάρυνση ή ρύπανση του θαλάσσιου οικοσυστήματος της Σαντορίνης από τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου” με τις τιμές να είναι ιδιαίτερα χαμηλές. Από την άλλη, η επιστημονική ομάδα του Πολυτεχνείου Κρήτης είχε κρίνει επιβεβλημένη την ανέλκυση του “Sea Diamond” από την περιοχή της Καλντέρας. Παράλληλα, είχε επισημάνει πως η επιβάρυνση που έχει επιφέρει στην περιοχή είναι σαφής, με αποτέλεσμα η καθυστέρηση της απομάκρυνσής του να αποβεί ακόμη και καταστροφική για την Καλντέρα.

Όπως είχε αναφέρει κατά το παρελθόν και η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών, με ένα και μοναδικό αίτημα, την ανέλκυση του ναυαγίου “έχουμε υποχρέωση όλοι μαζί να απαιτήσουμε την άμεση απομάκρυνση του κουφαριού από τη θάλασσά μας, για το καλό το δικό μας, των παιδιών μας και του μοναδικού στον κόσμο, νησιού μας”.

Διαρκής παρακολούθηση για θέματα ρύπανσης

Ο επίτροπος Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Γιάνεζ Ποτότσνικ, έχει υποστηρίξει ότι πέντε χρόνια μετά το συμβάν, δεν υπάρχουν πειστικά στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι το ναυάγιο αποτελεί κίνδυνο για το θαλάσσιο περιβάλλον.

Ωστόσο οικολογικοί φορείς, είχαν μιλήσει για περιβαλλοντικό κίνδυνο από τη διάβρωση του ναυαγίου και ζητούν την ανέλκυση του πλοίου.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μ. Βαρβιτσιώτης, είχε δηλώσει ότι το ναυάγιο είναι σε τέτοιο βάθος που δεν εμποδίζει σε τίποτα, ενώ υπάρχει διαρκής παρακολούθηση για θέματα ρύπανσης και ήδη έχει πληρωθεί ένα τεράστιο ποσό για τον καθαρισμό της περιοχής. Ο ίδιος μάλιστα είχε χαρακτηρίσει το ΕΛΚΕΘΕ ως “αξιόπιστο οργανισμό” με θαυμαστά έργα και αποτελέσματα, ενώ είχε κρίνει πως θα πρέπει όλοι να τον σέβονται.

Ετικέτες: