Ο διευθυντής του τμήματος πωλήσεων της ΔΕΗ Γ. Μουστάκας μιλά για τις οικονομικές δυσκολίες των καταναλωτών

"Σύνηθες φαινόμενο"

- Διακανονισμοί, καθυστερήσεις και καθημερινές εντολές διακοπής ρεύματος - “Σε σχέση με πέντε χρόνια νωρίτερα, η εικόνα στη Σύρο άλλαξε ριζικά”, δήλωσε ο ίδιος

“Συνηθισμένο φαινόμενο” χαρακτηρίζει σήμερα ο διευθυντής του τμήματος πωλήσεων της ΔΕΗ στη Σύρο, Γιώργος Μουστάκας, την εικόνα πολλών καταναλωτών που αδυνατούν να πληρώσουν τα ποσά που αναγράφονται στα τιμολόγια της ΔΕΗ.

Η “άφιξη” ενός λογαριασμού ρεύματος, αν και τα παλαιότερα χρόνια αποτελούσε μία απλή και τυπική υποχρέωση για τους περισσότερους πολίτες, πλέον μοιάζει σαν ένα ακόμη οικονομικό μαρτύριο, που έρχεται να προστεθεί στον ήδη “πληγωμένο” οικογενειακό ή εργένικο προϋπολογισμό και στα διογκωμένα καθημερινά έξοδα που αδειάζουν μέρα με την ημέρα και τα ταμεία της συντριπτικής πλειοψηφίας των επιχειρήσεων.

Ο κ. Μουστάκας στο πλαίσιο των δηλώσεών του, τόνισε ότι η ΔΕΗ, προσαρμόζοντας τη λειτουργία της στα νέα οικονομικά δεδομένα, έχει θεσπίσει τα κοινωνικά τιμολόγια ενώ σε πολλές περιπτώσεις προχωρά σε διακανονισμό με τους καταναλωτές και τους επιχειρηματίες.

Παρά την αρνητική εικόνα, ωστόσο, οι κάτοικοι των Κυκλάδων όπως συμπλήρωσε ο ίδιος “προσπαθούν να είναι συνεπείς στις πληρωμές τους σε σχέση με άλλα μέρη της χώρας”.

Έχει παγιωθεί η αδυναμία αποπληρωμής

Ξεκινώντας από μία γενικότερη εκτίμηση της κατάστασης συγκριτικά με την αντίστοιχη πριν από ένα έτος, ο κ. Μουστάκας δήλωσε, “Σε γενικές γραμμές και παρά την τρέχουσα δυσμενή οικονομική συγκυρία οι καταναλωτές προσπαθούν να μας πληρώνουν” εξηγώντας πως “Ορισμένες περιπτώσεις από το σύνολο των 130 χιλιάδων καταναλωτών στις Κυκλάδες, αδυνατούν πραγματικά να καταβάλλουν τα χρήματα” και “Αυτούς τους ανθρώπους προσπαθούμε να τους διευκολύνουμε και να μην τους αφήνουμε χωρίς ρεύμα”.

Σημειώνει μάλιστα πως “Τα τελευταία δύο χρόνια είναι σύνηθες φαινόμενο να αδυνατεί ο κόσμος να πληρώσει” σχολιάζοντας με σαφήνεια πως “Φέτος παρατηρούμε την ίδια εικόνα με πέρυσι σε όλα τα νησιά των Κυκλάδων που ανήκουν σε εμάς, πέραν της Άνδρου και της Τήνου που δεν έχουμε την ευθύνη τους”.

Η γενικότερη διαπίστωση βέβαια, αν ανατρέξει κάποιος αρκετά χρόνια πριν, είναι πως “Η εικόνα έχει αλλάξει ριζικά και αυτό προκύπτει γιατί έχει αλλάξει η οικονομική κατάσταση των περισσοτέρων”, προσθέτει ο ίδιος λέγοντας πως σε τοπικό επίπεδο, “παλαιότερα οι οφειλές ήταν ελάχιστες και οι καταναλωτές ανταποκρίνονταν με συνέπεια”. Πλέον η εποχή της οικονομικής ευχέρειας για τους περισσότερους πολίτες έχει αντικατασταθεί από την οικονομική δυσπραγία, σύμφωνα με τον διευθυντή, ο οποίος απαντώντας στο ερώτημα αν στην Ερμούπολη, δεδομένων των ογκοδέστατων αρχιτεκτονικών κτηρίων και κατοικιών που υπάρχουν - που συνεπάγεται αυξημένη κατανάλωση ρεύματος – παρατηρείται εντονότερο το πρόβλημα, υποστηρίζει, “Είναι υπαρκτές οι περιπτώσεις πολιτών που δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν, κάποιους από τους οποίους βοηθά όμως και ο δήμος και η Ιερά Μητρόπολη Σύρου”.

Κανένα ακραίο περιστατικό

Στη συνέχεια, ο κ. Μουστάκας, διευκρίνισε ότι, “Υπάρχει μέριμνα και η Πολιτεία έχει θεσπίσει κάποια τιμολόγια τα οποία δίνουν τη δυνατότητα σε μία μεγάλη μερίδα πολιτών (άνεργοι, χαμηλόμισθοι, ΑΜΕΑ) να έχουν κάποια σημαντική μείωση περίπου 30 – 35%”. Αυτές οι περιπτώσεις αφορούν στην ένταξή τους στα γνωστά “κοινωνικά τιμολόγια”, τα οποία εν μέρει αποτελούν μία μικρή ανάσα.

Πέρυσι, η εφημερίδα είχε γίνει αποδέκτης περιπτώσεων πολυμελών οικογενειών με άνεργους γονείς, οι οποίοι εξαιτίας των υπερβολικών χρεών, είχαν έρθει τετ α τετ με τη διακοπή της ηλεκτροδότησης, γεγονός που μετά από τη δημοσίευσή του, είχε λάβει θετική τροπή. Στην ερώτηση αν έχει υπάρξει το τρέχον έτος, κάποια ακραία περίπτωση πολίτη που να αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα ή να πρόκειται για πολυμελή οικογένεια, και παρόλα αυτά να έχει προχωρήσει η ΔΕΗ σε παύση της ηλεκτροδότησης, ο κ. Μουστάκας εμφανίζεται κατηγορηματικά αρνητικός, δηλώνοντας “Φέτος δεν έχουμε τέτοια περίπτωση αν εννοείται να έχει κοπεί και να παραμένει κομμένο. Όχι. Κάτι τέτοιο δεν έχει πέσει στην αντίληψή μου”.

Στη σειρά για διακανονισμό

Ωστόσο, σταθερό μοτίβο των τελευταίων ετών σύμφωνα με όσα ανέφερε ακολούθως ο διευθυντής, είναι πολλοί καταναλωτές που δεν μπορούν να πληρώσουν τα τιμολόγια της ΔΕΗ, να ζητούν διακανονισμό. “Όντως, σε εκείνους που παρουσιάζουν σοβαρή αδυναμία, γίνονται διακανονισμοί”, αναφέρει εξηγώντας παράλληλα πως στην περίπτωση που μετά τις ρυθμίσεις, εξακολουθούν να χρωστούν, τότε εκδίδονται εντολές διακοπής. “Μόνο αν δεν είναι συνεπείς προχωρούμε σε διακοπές και εννοώ πως εκδίδονται οι εντολές διακοπών, όχι απαραίτητα ότι η ΔΕΗ τους κόβει το ρεύμα” επισημαίνει συγκεκριμένα. Συμπληρώνει μάλιστα ότι τέτοιου είδους εντολές έρχονται “καθημερινά ηλεκτρονικά από τα κεντρικά γραφεία και με τη σειρά μας, τις προωθούμε στο ΔΕΔΔΗΕ. Από εκεί και μετά τις διαχειρίζονται οι αρμόδιοι. Κάποιες από αυτές αξιολογούνται προφανώς”.

Ενημερωτικά ο κ. Μουστάκας ανέφερε ότι για να σταματήσει η ηλεκτροδότηση σε κάποια κατοικία θα πρέπει οι οφειλές να αγγίζουν κυρίως υψηλά ποσά, λέγοντας όμως πως δυνατότητα διακοπής η ΔΕΗ έχει για οφειλές άνω των 50 ευρώ.

Διόγκωση εξαιτίας τελών και ΕΕΤΑ

Αναφορικά με το γεγονός πως συχνά οι καταναλωτές έρχονται αντιμέτωποι με ποσά “φαντάσματα” που καλούνται να πληρώσουν εντός του προσδιορισμένου χρονικού διαστήματος, ο κ. Μουστάκας επισημαίνει ότι, αν τα ποσά αυτά, φαντάζουν “βουνό”, αυτό “δεν οφείλεται σε ακριβή χρέωση του ρεύματος” αλλά στην “ύπαρξη πολλών πρόσθετων χρεώσεων”.

“Περιλαμβάνονται μία σειρά από τέλη τα οποία διογκώνουν το λογαριασμό”, τονίζει χαρακτηριστικά, παραχωρώντας τη δήλωσή του όσον αφορά και στο πολυσυζητημένο “χαράτσι”. Μοναδική λύση όπως εξηγεί, για όσους επιθυμούν κάποια ρύθμιση σχετικά με την αποπληρωμή του, είναι η επικοινωνία με την εφορία. “Όσοι δεν επιθυμούν να πληρώσουν το χαράτσι μπορούν να απευθύνονται στην εφορία και να ζητούν από εκεί να αποσυνδεθεί το ΕΕΤΑ και να διακανονίσουν το ποσόν στην εφορία”.

Επιχειρήσεις αντιμέτωπες με οικονομικό σοκ

Εν κατακλείδι, κατηγορηματικός εμφανίζεται ο κ. Μουστάκας, όσον αφορά και στα αυξημένα κρούσματα επιχειρηματιών στη Σύρο, οι οποίοι στη δίνη του γενικότερου οικονομικού πλαισίου, δεν μπορούν να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους. “Σαφώς και έχουν αυξηθεί αυτές οι περιπτώσεις. Υπάρχουν επιχειρηματίες που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα. Άλλωστε η ΔΕΗ προχώρησε σε ενιαίο διακανονισμό για όλη την Ελλάδα”, ανέφερε, απαντώντας στο ερώτημα αν έχει δεχθεί αιτήματα συλλογικά από Σωματεία ή τον Εμπορικό Σύλλογο του νησιού που ανήκουν τα καταστήματα, ζητώντας κάποια ιδιαίτερη αντιμετώπιση. “Όχι δεν έχουμε δεχθεί αιτήματα. Αλλά δε θα υπήρχε αυτή η δυνατότητα”, σχολίασε, καθιστώντας σαφές πως “ο καθένας διακανονίζει τις δικές του υποχρεώσεις. Είναι γεγονός πως είναι δύσκολη η κατάσταση και για τους επιχειρηματίες”.