Το θρυλικό καΐκι “Ζέππος” στη Σύρο για επισκευή

100 χρόνια ιστορίας

Πριν από περίπου 100 χρόνια ξεκίνησε να αρμενίζει καμαρωτό με τα κάτασπρα πανιά του το Αιγαίο. Τότε ήταν γερό σκαρί και δεν καταλάβαινε από άσχημους καιρούς. Το αρχικό όνομα του “Καϊκιού” ήταν “Άγιος Ευστράτιος”, μετά την τράπεζα άρχισε να αλλάζει χέρια. Βγήκε σε πλειστηριασμό και το αγόρασε μια μεγάλη οικογένεια ψαράδων από το Πέραμα, οι Παγιδαίοι και το ονόμασαν “Ζέππος”. Κάποια στιγμή αποφάσισαν να το πουλήσουν ώστε να πάρουν μεγαλύτερο καΐκι και αλλάζει πάλι χέρια. Αυτή τη φορά το αγόρασε ο Ναουσαίος ψαράς Θανάσης Ντάντανης, που ζούσε στην Πάρο. Το κράτησε για αρκετά χρόνια και στη συνέχεια πούλησε τον “Ζέππο” στον αρχιτέκτονα Κώστα Γουζέλη. Το καΐκι μετά τη μεγάλη δόξα που γνώρισε έφτασε σήμερα να είναι σε πολύ άσχημη κατάσταση. Από την πλευρά τους οι ιδιοκτήτες που μέσα σ' αυτούς είναι και ο Πρίγκιπας στης Αυστρίας προσπαθούν να του δώσουν την χαμένη του αίγλη. Για τον λόγο αυτόν ο “Ζέππος” ήρθε στη Σύρο για να επισκευαστεί και να πάρει την αρχική του μορφή.

Για τον “Ζέππο” μίλησε στην “Κοινή Γνώμη ο Γενικός Γραμματέας και έφορος ανοικτής θαλάσσης του Ναυτικού Ομίλου Σύρου, Μίλτος Σακελαρίου.

“Αυτή την εποχή ήρθε στη Σύρο μετά από πάρα πολλά χρόνια ο Καπετάν Ανδρέας Ζέππος, από το γνωστό τραγούδι, το οποίο είναι ένα δεκάμετρο καΐκι και οι ιδιοκτήτες έχουν έρθει σε επαφή μαζί μας, για το αν μπορούμε να αναλάβουμε να φτιάξουμε τη σχολή της παραδοσιακής ιστιοπλοΐας και οι μαθητές της σχολής να εκπαιδεύονται σ' αυτό το παραδοσιακό σκαρί, των 100 χρόνων. Ευχής έργον και οι καπεταναίοι που βγαίνουν από τη σχολή εμποροπλοιάρχων, να μπολιαστούν με την παράδοση και τους προσκαλούμε να έρθουν κοντά μας και θα κάνουμε κάποιες συναντήσεις με τη διοίκηση της σχολής γι' αυτό το θέμα. Όπως γίνεται και με όλες τις ακαδημίες του κόσμου οι σύγχρονοι καπετάνιοι εκπαιδεύονται σε παραδοσιακά σκαριά”.

Η ιστορία του Καϊκιού που έχει έρθει στη Σύρο είναι πάρα πολύ μεγάλη και θα ήθελα να μου πείτε αν όταν επισκευαστεί παραμείνει στη πρωτεύουσα των Κυκλάδων.

“Είμαστε σε διαπραγμάτευση αυτή τη στιγμή με τους ιδιοκτήτες και μάλιστα είναι πάρα πολλοί. Έχω ήδη μιλήσει με τον κ. Κώστα Γουζέλη ο οποίος είναι αρχιτέκτονας από την Πάρο. Πέρσι συμμετείχε στον αγώνα με το δικό του σκάφος το Αθηνά και μάλιστα βγήκε πρώτος στον αγώνα και προσπαθούμε να βρούμε μία φόρμουλα συνεργασίας του Ναυτικού Ομίλου με τους παλιούς ιδιοκτήτες και μεταξύ αυτών εμπλέκεται και ο Πρίγκιπας της Αυστρίας και κάποιοι εφοπλιστές. Θέλουμε να δούμε πως αυτό το σκάφος μπορεί να “αναστηθεί” και βεβαίως εμείς σαν Ν.Ο. Να αναλάβουμε την ευθύνη της εκπαίδευσης αθλητών και μαθητών μέσα από τη σχολή που θα στήσουμε για την παραδοσιακή ιστιοπλοΐα”.

Στη Σύρο δηλαδή έχει έρθει καθαρά για συντήρηση και επισκευή;

“Ναι έχει έρθει για συντήρηση και επισκευή, γιατί αυτή τη στιγμή το σκάφος δεν μπορεί να ταξιδέψει, είναι σε πολύ άσχημη και δύσκολη κατάσταση, έχει σαπίσει δηλαδή το πέτσωμα και θέλει επισκευή”.

Τέλος, κ. Σακελαρίου όταν επισκευαστεί και φτάσει στην επιθυμητή του του μορφή θα εκτεθεί κάπου το ιστορικό σκάφος;

“Έχουμε κάνει πρόταση και μάλιστα έχει υιοθετηθεί από τη Γενική Συνέλευση του Ν.Ο. Σύρου, να γίνει δηλαδή ένα ναυτικό μουσείο. Όπως γίνεται κατανοητό αυτό αφορά συνολικά την κοινότητα και με τον καινούργιο πρόεδρο και τους φορείς θα ξανασυζητηθεί. Εμείς από την πλευρά μας μπορούμε να προσφέρουμε την ζωντανή ιστορία του ομίλου, σε επίπεδο ντοκουμέντων και βεβαίως από όλα τα παλιά μέλη, αντικείμενα τα οποία πιστοποιούν την ναυτική παράδοση του νησιού”.