Απονομή βεβαιώσεων στους μαθητές της Βαρδακείου Σχολής Ερμούπολης

Οι κόποι ανταμείβονται

Οι προσπάθειες άλλης μίας διδακτικής χρονιάς, που υποδηλώνουν την επιθυμία του ανθρώπου για συνεχή γνώση, αλλά και καλλιέργεια μιας πολυπολιτισμικής κουλτούρας επιβραβεύτηκαν και φέτος με την απονομή των καθιερωμένων βεβαιώσεων στους ξενόγλωσσους και Έλληνες μαθητές της Βαρδακείου Σχολής Ερμούπολης.

Σημειώνεται ότι η Σχολή συμπλήρωσε φέτος δέκα χρόνια προσφοράς στην εκπαίδευση ενηλίκων, ενώ από τα θρανία της έχουν περάσει τουλάχιστον 400 μαθητές. Στο χώρο της, παραδίδονται μαθήματα ελληνικών για ξενόγλωσσους και αγγλικών για Έλληνες και ξενόγλωσσους. Από πέρυσι προστέθηκαν δύο ακόμα ξένες γλώσσες, τα ρωσικά και τα ισπανικά, ενώ φέτος διδάχθηκε για πρώτη φορά και η ιταλική γλώσσα. Στόχος της Σχολής είναι η κάλυψη του κενού, σε τοπικό επίπεδο, στο χώρο της εκπαίδευσης ενηλίκων, οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να προετοιμαστούν και για τα κρατικά πιστοποιητικά γλωσσομάθειας.

Ειδικότερα, κατά τη φετινή χρονιά, λειτούργησαν τμήματα αγγλικών (τέσσερα επίπεδα), ελληνικών (τρία επίπεδα), ισπανικών (Α' και Β' επίπεδα), ρωσικών, ιταλικών, καθώς και ένα τμήμα ξυλογλυπτικής. Με τη λήξη των μαθημάτων, εξετάστηκαν στα αγγλικά οι μαθητές του Β1, Β2 και Γ1 και στα ελληνικά οι ξενόγλωσσοι μαθητές του Β2. Επιπλέον, στις 5 Ιουλίου θα εξεταστούν και οι μαθητές του Α2 στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας, ενώ η υποβολή των αιτήσεων θα διαρκέσει μέχρι τις 20 Ιουνίου.

Συμμετοχή 150 μαθητών

Σύμφωνα με την καθηγήτρια ελληνικών της Σχολής, Ευγενία Κόλλια, τα φετινά τμήματα πλαισίωσαν περίπου 150 άτομα. “Η συμμετοχή των ενηλίκων είναι κάθε χρόνο ανελλιπής, αποδεικνύοντας την όρεξη και το ενδιαφέρον τους για μάθηση” αναφέρει χαρακτηριστικά, σημειώνοντας ότι η προσπάθεια που καταβάλλεται τόσο από τους εκπαιδευόμενους, όσο και από το διδακτικό προσωπικό της Βαρδακείου, είναι αξιοζήλευτη.

Συγκριτικά με τα προηγούμενα έτη, η κ. Κόλλια εξηγεί ότι τόσο σε επίπεδο εγγραφών, όσο και σε επίπεδο παρακολούθησης, τα αποτελέσματα ήταν ιδιαίτερα θετικά, καθώς δεν σημειώθηκαν απουσίες.

Παράλληλα, καθιστά γνωστό ότι την επόμενη χρονιά θα λειτουργήσει και τμήμα γερμανικής γλώσσας, ενώ εξετάζεται το ενδεχόμενο να ενταχθεί στο πρόγραμμα και η τουρκική γλώσσα. Όπως ενημερώνει, τα τμήματα καθορίζονται ανάλογα με τις υπάρχουσες ανάγκες, καθώς για τον σχηματισμό ενός γκρουπ απαιτείται η συμμετοχή τουλάχιστον 15 μαθητών.

“Συνέχεια αποχαιρετάμε ξενόγλωσσους μαθητές”

Αναφορικά με τη συμμετοχή των αλλοδαπών στα τμήματα της ελληνικής γλώσσας, η κ. Κόλλια τονίζει ότι έχει μειωθεί αισθητά, καθώς αρκετοί εξ' αυτών εγκαταλείπουν το νησί, είτε για να επιστρέψουν στην πατρίδα τους, είτε για να αναζητήσουν την τύχη τους σε βορειοευρωπαϊκές χώρες και να βρουν μια καλύτερη δουλειά. “Συνέχεια αποχαιρετάμε κόσμο” δηλώνει, διασαφηνίζοντας ότι οι μετανάστες δεν αποτελούν πλέον το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών της σχολής.

Δεν παραλείπει, δε, να εκφράσει την ικανοποίησή της για την αρμονική συνύπαρξη των Ελλήνων και ξένων μαθητών, η οποία συνεχίζεται μέχρι και σήμερα. “Δεν υπάρχει άλλη τόσο σταθερή δομή για τους μετανάστες, από την άποψη ότι μπορούν και να μάθουν τη γλώσσα και να πάρουν επιπλέον βοήθεια και να μπορέσουν να αντλήσουν πληροφορίες και για άλλες δομές σε σχέση με τα πιστοποιητικά ελληνομάθειας, ακόμα και για να ανανεώσουν τα χαρτιά τους”, σημειώνει.

Πολύτιμο στήριγμα στους μετανάστες

Υπογραμμίζει μάλιστα ότι μεγάλος αριθμός μεταναστών έχει καταφέρει να σταθεί στα πόδια του και να αποκατασταθεί επαγγελματικά, χάρη στη βοήθεια που τους προσφέρεται. “Αρκετοί οικονομικοί μετανάστες, που έρχονται και δε μιλούν καθόλου ελληνικά, μαθαίνοντας τη γλώσσα έχουν περισσότερες ευκαιρίες. Αλλά τώρα, βλέπουμε και δυτικοευρωπαίους που αποφασίζουν να αλλάξουν τόπο διαμονής για μία καλύτερη ποιότητα ζωής και μπορούν να κάνουν δουλειές εξ' αποστάσεως, δηλαδή μεταφραστές, γραφίστες κλπ. που έρχονται στη Σύρο και μαθαίνουν για το σχολείο μας”, τονίζει.

Προσθέτει επίσης ότι πολλοί μαθητές βλέπουν τη Σχολή και ως έναν χώρο ψυχολογικής υποστήριξης, στον οποίο έχουν την ευκαιρία να συναναστραφούν με άλλους ομοεθνείς τους και με Έλληνες. “Θεωρούν ότι η Σύρος είναι ένα νησί πολύ φιλικό και φιλόξενο νησί. Η μόνη τους έγνοια είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν σε σχέση με την εργασία. Διαφορετικά, κανένας δεν μου έχει πει ότι έχει δεχθεί ρατσισμό. Μεμονωμένες περιπτώσεις υπάρχουν, αλλά σε γενικές γραμμές είναι όλοι πολύ ευχαριστημένοι”, αναφέρει.

Η “αόρατη πλευρά” των μεταναστών

“Αόρατη πλευρά” των μεταναστών χαρακτηρίζει την ομάδα των Πακιστανών και των Ινδών, σημειώνοντας ότι δεν κυκλοφορούν πολύ στο κέντρο της Ερμούπολης. Εξηγεί μάλιστα ότι φέτος δήλωσαν συμμετοχή πολλοί Πακιστανοί, οι οποίοι επιθυμούν να δώσουν εξετάσεις για το πιστοποιητικό ελληνομάθειας, με στόχο την εξασφάλιση της απαραίτητης άδειας εργασίας και της πρόσβασής τους εξωτερικό. “Αυτό είναι το παράδοξο. Ότι πρέπει να έχουν το πτυχίο της ελληνικής γλώσσας για να φύγουν στο εξωτερικό”, επισημαίνει. Σύμφωνα με τα στοιχεία των προηγούμενων διδακτικών ετών, παρά το γεγονός ότι προ κρίσης, οι Ινδοί και οι Πακιστανοί ήταν γύρω στους 150, σήμερα έχουν μείνει 50. Προσθέτει ακόμα, ότι κατά το παρελθόν, οι περισσότεροι μαθητές της σχολής ήταν αλβανικής καταγωγής, οι οποίοι μετά από δέκα χρόνια μιλούν πολύ καλά ελληνικά και δεν έχουν λόγο να συνεχίζουν τα μαθήματα. Όπως εξηγεί, τα τμήματα των ξενόγλωσσων μαθητών πλαισιώνουν σήμερα άτομα από τη Νιγηρία, τη Γκάνα, την Ιταλία, τη Γαλλία, τη Ρωσία και την Αλβανία.

Στήριξη του ελληνικού πολιτισμού

Καταλήγοντας, υπογραμμίζει ότι η Βαρδάκειος Σχολή Ερμούπολης είναι ένα ίδρυμα που ουσιαστικά στηρίζει τον ελληνικό πολιτισμό και την ελληνική γλώσσα. “Το καλοκαίρι θα κάνουμε μαθήματα σε ξένους, βορειοευρωπαίους, που θα έρθουν ειδικά στο σχολείο μας για να μάθουν τη γλώσσα ή να τη βελτιώσουν, κάνοντας εντατικά μαθήματα” αναφέρει, συμπληρώνοντας ότι έχουν υποβληθεί ήδη αιτήσεις από τη διεύθυνση της σχολής για τα καινούρια προγράμματα εκπαίδευσης ενηλίκων, τα Erasmus Plus. Τα προγράμματα αυτά αφορούν είτε στην επιμόρφωση των εκπαιδευτών είτε σε διακρατικές συναντήσεις με αφορμή ενός project, στο οποίο θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν και μετανάστες, ή γενικότερα κι άλλοι μαθητές του σχολείου.