Αυξημένο κύμα κατάθεσης πινακίδων στη ΔΟΥ Σύρου

Νέος χρόνος δια του αποχωρισμού των Ι.Χ

1. 012 αποσύρσεις σε Σύρο και Τήνο

Γιορτές υπό την σκιά της οικονομικής κρίσης, προδίδει ακόμη μια χρονιά ο αυξημένος αριθμός των καταθέσεων πινακίδων των επιβατικών Ι.Χ και δικύκλων μεγάλου κυβισμού που πραγματοποιούνται έως και την λήξη της προθεσμίας για το 2014.

Στο «κόκκινο» προβλέπεται να κυμανθεί και τον φετινό χρόνο η αδυναμία των πολιτών να ανταπεξέλθουν στην υψηλή φορολογία των αυτοκινήτων τους όπως επιβάλλεται από το κράτος. Η δημοσιονομική κατάσταση της κοινωνίας δεν επιτρέπει πλέον την δυνατότητα καταβολής φόρου για ένα είδος «πολυτελείας», όπως χαρακτηρίστηκε το μεταφορικό μέσο των κατοίκων της χώρας. Εξαιτίας της αδυναμίας της πληρωμής τόσο των τελών κυκλοφορίας όσο και των υψηλών εξόδων συντήρησης των οχημάτων, οι πολίτες εξαναγκάζονται σε κατάθεση των πινακίδων τους λίγο πριν την εκπνοή του 2014. Στις 31 Δεκεμβρίου προβλέπεται η τελική ημερομηνία για την κατάθεση πινακίδων και για την καταβολή των τελών κυκλοφορίας για το έτος 2015. Την ίδια στιγμή, λήγει η προθεσμία για την πληρωμή της τελευταίας δόσης του φόρου εισοδήματος για 100.000 φορολογούμενους, ενώ η Υποβολή αρχικών και τροποποιητικών δηλώσεων εντύπου Ε9 εκπνέει στις 30/12. Σε κλοιό καταθέσεων, αποπληρωμών και καταβολής φόρων φαίνεται να αποχαιρετούν οι Έλληνες πολίτες το έτος του 2014 , προετοιμαζόμενοι παράλληλα για τις νέες κοινωνικό-πολιτικές συνθήκες που θα καθοριστούν έπειτα από τις προβλεπόμενες εκλογές του Ιανουαρίου.

Καλά κρατεί η απόσυρση

Σε όλα τα επίπεδα πλέον φανερώνεται η οικονομική δυσπραγία της κοινωνίας να ανταπεξέλθει στις νέες οικονομικές προδιαγραφές που ορίζει το κράτος. Οι κάτοχοι αυτοκινήτων και δικύκλων ήρθαν αντιμέτωποι επιπλέον μια χρονιά με τα αυξημένα τέλη κυκλοφορίας και το φόρο πολυτελείας, αναγκάζοντας τους να εισέλθουν στην ουρά στις ΔΟΥ της χώρας με σκοπό την κατάθεση των πινακίδων των οχημάτων τους ώστε να αποφευχθούν τα περαιτέρω έξοδα του χρόνου. Οι μεγάλες επιβαρύνσεις που έχει το αυτοκίνητο στην Ελλάδα, έχει οδηγήσει πολλούς στην πόρτα του Τμήματος ΦΠΑ και έμμεσων φόρων, για να υποβάλουν τις απαραίτητες δηλώσεις “ακινησίας”. Οι συντονισμένοι ιδιοκτήτες που έχουν ενταχθεί στο «κίνημα» καταθέσεων πινακίδων Ι.Χ διαμόρφωσαν υψηλά ποσοστά κατατεθέντων πινακίδων, σε σχέση μάλιστα με τα προηγούμενα χρόνια. Με μοναδική επιλογή τα μέσα μαζικής συγκοινωνίας οι κάτοχοι τόσο των αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού όσο και των μικρών ή παλαιών Ι.Χ, οδεύουν προς την προσωρινή ή ακόμη και την οριστική απόσυρση των οχημάτων τους εξαιτίας του δυσβάσταχτου οικονομικού κόστους.

Για να απαλλαχθούν από τα τέλη κυκλοφορίας, τα τεκμήρια διαβίωσης και τον φόρο πολυτελείας οι ιδιοκτήτες των Ι.Χ προσφεύγουν στη ΔΟΥ με τα απαραίτητα δικαιολογητικά ώστε να καταθέσουν τις πινακίδες και να δηλώσουν την «ακινησία» των οχημάτων τους. Σύμφωνα με τα ως τώρα στοιχεία, οι ιδιοκτήτες που έχουν καταθέσει φέτος πινακίδες ξεπερνούν τις 50.000 σε όλη την χώρα. Ωστόσο διατυπώνονται ανησυχίες από την πλευρά του Υπουργείου Οικονομικών αναφορικά με τον συνολικό αριθμών των οδηγών που οδηγούνται σε κατάθεση πινακίδων, καθώς πιθανολογείται ότι θα ξεπεράσουν το περσινό μέγεθος, γεγονός που θα επιφέρει απώλειες στο υπουργείο, ύψους 50 εκατ. ευρώ, ποσό που έχει ήδη προϋπολογιστεί. Αναλυτικότερα, από το 2010 παρατηρείται αυξητική τάση καταθέσεων των πινακίδων αφού το 2010 παραδόθηκαν 170.000 πινακίδες, το 2011 ο αριθμός εκτοξεύθηκε στις 204.000 και το 2012 στις 365.000, εν αντιθέσει με πέρυσι που περιορίστηκε στις 135.000.Από την διαδικασία αποπληρωμής των τελών κυκλοφορίας ή της κατάθεσης πινακίδων των οχημάτων τους προβλέπεται πως θα εξαιρεθούν όσοι ιδιοκτήτες έχουν αυτοκίνητα αμιγώς ηλεκτρικά, υβριδικά, με φυσικό αέριο, υγραέριο και πετρέλαιο δεν θα πληρώσουν τέλη κυκλοφορίας.

Η «ακινησία» σε ανοδικούς ρυθμούς

Εν τούτοις, το υπουργείο Οικονομικών για να αποφύγει τις αρνητικές οικονομικές συνέπειες σχεδιάζει να μονιμοποιήσει το μέτρο για τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα, σύμφωνα με το οποίο ο φορολογούμενος δύναται να παραλαμβάνει τις πινακίδες κυκλοφορίας το Μάιο και να τις καταθέτει και πάλι το Σεπτέμβριο, πληρώνοντας μόνο για πέντε μήνες και όχι για οκτώ όπως προβλέπει το τελικό σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών. Συγκεκριμένα στην Ελλάδα, υφίστανται δύο διαφορετικά συστήματα χρέωσης τελών κυκλοφορίας γεγονός που προκαλεί σύγχυση κατά την διαδικασία υποβολής των πινακίδων. Για τα αυτοκίνητα δηλαδή που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα μέχρι και την 31η Οκτωβρίου 2010 το κριτήριο είναι τα κυβικά εκατοστά και το κόστος είναι από 22 έως τα 1.320 ευρώ, σε μια κατηγορία στην οποία εντάσσονται και οι μοτοσικλέτες, ανεξάρτητα από τον χρόνο έκδοσης της πρώτης άδειας κυκλοφορίας. Αντίθετα, για αυτά που ταξινομήθηκαν από 1η Νοεμβρίου 2010 τα τέλη υπολογίζονται με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε γραμμάρια ανά χιλιόμετρο.

Λίγο πριν την λήξη της εν λόγω προθεσμίας, η ΔΟΥ Σύρου αποκαλύπτει πως ο αριθμός των φετινών καταθέσεων κυμαίνεται σε χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με το έτος του 2013, δηλώνοντας συγκεκριμένα πως πέρυσι ο αριθμός ανερχόταν στις 1,500 ενώ φέτος κυμαίνεται στις 1,012, συμπεριλαμβανομένων και των αποσύρσεων των οχημάτων Τήνου που απευθύνονται στην ΔΟΥ της Πρωτεύουσας των Κυκλάδων. Μικρή επιφύλαξη ωστόσο εκφράζεται για τα φετινά ποσοστά, καθώς όπως σημειώθηκε, οι κάτοχοι των οχημάτων καταβάλλουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά την ημέρα λήξεως της προθεσμίας στην προσπάθεια τους να εκμεταλλευτούν το μεταφορικό τους όσο το δυνατόν περισσότερο, γεγονός που πιθανών θα αυξήσει το υπάρχον διαμορφωμένο ποσοστό απόσυρσης των πινακίδων. Όσον αφορά στην πληρωμή των τελών κυκλοφορίας του 2015, οι ιδιοκτήτες οχημάτων θα κληθούν να καταβάλουν στο ελληνικό δημόσιο το ποσό των 1,2 δισ. ευρώ περίπου, για τον λόγο αυτό πιθανολογείται πως το Υπουργείο Οικονομικών θα παραχωρήσει όρια προθεσμίας έως τις 5-6 Δεκεμβρίου.

Φαινόμενα επιστροφής πινακίδων σημειώνονται εξίσου έπειτα από την συμπλήρωση χρόνου ή ακόμα και ορισμένων μηνών, όπως δήλωσαν υπεύθυνοι της ΔΥΟ ΣΥΡΟΥ, τα οποία ανέρχονται σε παρόμοια υψηλά επίπεδα με πέρυσι. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την νομοθεσία, όσοι επιθυμούν την επιστροφή των πινακίδων τους εν έτη 2015, οφείλουν να καταβάλλουν το σύνολο των ετήσιων τελών κυκλοφορίας εν αντιθέσει με το 2014 καθώς όσοι φορολογούμενοι είχαν καταθέσει τις πινακίδες τους, δύναται να τις πάρουν πίσω, καταβάλλοντας μόνο το ποσό των ετήσιων τελών κυκλοφορίας που αντιστοιχούσε στους εναπομείναντες μήνες του χρόνου. Παράλληλα είναι άξιο να σημειωθεί πως κατά την απόσυρση, στις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος που θα υποβάλουν το 2016 δεν θα υπολογιστούν τεκμήρια διαβίωσης για τα αυτοκίνητά τους.