Επιβεβλημένη και αναγκαία η αλλαγή οδικής συμπεριφοράς
- Παρασκευή, 15 Μαΐου, 2015 - 06:10
Σε μείζον θέμα, όσον αφορά στην εξέλιξη της Σύρου και της Ερμούπολης, πιο συγκεκριμένα, αναδεικνύεται το πρόβλημα του κυκλοφοριακού, αλλά και της «αναρχικής» συμπεριφοράς των οδηγών του νησιού, καθώς διαφαίνεται έντονα το φαινόμενο της αψήφησης των κυκλοφοριακών κανόνων.
Παρά το γεγονός, πως μια αρκετά μεγάλη πλειοψηφία των κατοίκων του νησιού, έχει δηλώσει στο παρελθόν και συνεχίζει να δηλώνει, σε όλους τους τόνους, πως επιθυμεί να υπάρξει μια αλλαγή, τόσο στην όψη της Σύρου, όσο και στην νοοτροπία, που επικρατεί στο νησί, καθιστώντας την ένα προορισμό ελκυστικό στον επισκέπτη, όπως όλα δείχνουν, η επιθυμία αυτή παραμένει μια ουτοπική ρήση, καθώς κανείς δε φαίνεται να αναλαμβάνει τις ευθύνες, που του αναλογούν ως δημότη.
Όπως έχει αποδειχτεί επί του πρακτέου – το γεγονός αναγνωρίζεται, άλλωστε και από τους ίδιους τους οδηγούς – η οδική συμπεριφορά των κατοίκων του νησιού θεωρείται χαμηλού επιπέδου, λόγω, κυρίως, της ανοχής, που, επί δεκαετίες, επεδείκνυαν στις παραβάσεις οι Αρχές του τόπου, όπως επίσης και της έλλειψης παιδείας, που παρατηρείται, όσον αφορά στον συγκεκριμένο τομέα. Αποτέλεσμα αυτών των πρακτικών είναι η αποτυχία οποιουδήποτε επιχειρούμενου κυκλοφοριακού μέτρου, που σκοπό έχει την αποσυμφόρηση του κέντρου, με την κατ’ εξακολούθηση παράβαση των όποιων νέων οδικών κανόνων.
Με αφορμή τις εργασίες, οι οποίες έχουν ξεκινήσει, προκειμένου σταδιακά να υπάρξει μια καθολική αλλαγή στο παραλιακό μέτωπο του ιστορικού κέντρου της Ερμούπολης, όπως το γνωρίζει η τοπική κοινωνία ως σήμερα και την επιβολή των έκτακτων κυκλοφοριακών μέτρων, η «Κοινή Γνώμη» πραγματοποίησε οδοιπορικό, στους δρόμους της πόλης, κεντρικούς και μικρότερους, από τις πρωινές ώρες, έως αργά το μεσημέρι μιας τυπικής εργάσιμης ημέρας του Μαΐου, όταν η τουριστική κίνηση ακόμη βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα.
Ανεπάρκεια του χώρου στάθμευσης στην περιοχή «Νησάκι»
Καταγράφοντας την κίνηση των οχημάτων από νωρίς το πρωί, πριν ακόμη την έναρξη του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων, στο κέντρο της Ερμούπολης – ώρα 08:30 – καταγράφεται ήδη αυξημένη κίνηση, αλλά και συγκέντρωση παρκαρισμένων οχημάτων, τόσο στο χώρο στάθμευσης στην περιοχή «Νησάκι», όσο και περιμετρικά, στους γύρω δρόμους, τα οποία ανήκουν, κατά κύριο λόγο, στους υπαλλήλους των δημόσιων και δημοτικών υπηρεσιών, καθώς και στους επαγγελματίες και εργαζομένους επιχειρήσεων εστίασης.
Ιδιαίτερα έπειτα από την απαγόρευση της στάθμευσης επί της εμπορικής οδού Στ. Πρωίου, στο πλαίσιο των έκτακτων κυκλοφοριακών μέτρων, στον χώρο του πάρκινγκ, παρατηρείται, λίγα λεπτά πριν την έναρξη λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων, η κατάληψη των περισσότερων θέσεων στάθμευσης, γεγονός που συνεπάγεται, πως, σε εξαιρετικά σύντομο χρονικό διάστημα, από το άνοιγμα των επιχειρήσεων, επέρχεται κορεσμός, όσον αφορά στις διαθέσιμες θέσεις, στο «Νησάκι».
Την ίδια στιγμή, χώροι στάθμευσης, όπως αυτός πλησίον του σούπερ μάρκετ «Μαρινόπουλος», αυτός του Αθλητικού Κέντρου «Δημήτριος Βικέλας», αυτός στην περιοχή του Καρνάγιου, ή αυτός στην οδό Νεωρίου, χρησιμοποιούνται πολύ λιγότερο, σε σχέση με τη δυναμικότητά τους.
Παράλληλα, τα οχήματα των οδηγών, με προορισμό το κέντρο, από τις πρωινές ώρες στοιχίζονται κατά δεκάδες στους παράδρομους, περιμετρικά της πλατείας Μιαούλη και σε οποιοδήποτε σημείο δίνεται η δυνατότητα, είτε επιτρέπεται η στάθμευση είτε όχι, προκαλώντας μια αντιαισθητική εικόνα συμφόρησης στα ιστορικής αξίας πλακόστρωτα, με μάρμαρο ή γρανίτη, στενά της Ερμούπολης, ενώ παρεμποδίζεται και η διάβαση των υπόλοιπων οχημάτων, των Mini Bus, όπως και των πεζών.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι όσο προχωρά η ημέρα και με αποκορύφωμα τις ώρες αιχμής, η κατάσταση φτάνει σε αφόρητο σημείο, τόσο για τους οδηγούς, οι οποίοι κυκλοφορούν ή αναζητούν θέση στάθμευσης του οχήματός τους, όσο και για τους πεζούς.
Πεισματική αψήφηση των μέτρων πεζοδρόμησης και εν γένει άναρχη στάση και στάθμευση
Ακόμη ένα ζήτημα, το οποίο εντείνει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, είναι η εμμονή των οδηγών, κυρίως, των δίκυκλων, αλλά και μερικών – λιγότερων σε αριθμό – αυτοκινήτων, να αγνοούν συστηματικά τα μέτρα πεζοδρόμησης, τα οποία έχουν εφαρμοστεί, εδώ και μερικά χρόνια, για την πλειονότητα των παράδρομων του κέντρου.
Όπως φαίνεται και από το φωτογραφικό υλικό, το οποίο συγκεντρώθηκε κατά τη διάρκεια του οδοιπορικού, εκατοντάδες δίκυκλα βρίσκονται σταθμευμένα, σε καθημερινή βάση, σε όλα ανεξαιρέτως τα πεζοδρομημένα γραφικά στενά δρομάκια της Ερμούπολης. Η κατάσταση επιδεινώνεται, με τα τετράτροχα οχήματα να καθιστούν τη διάβαση των πεζών ιδιαίτερα δύσκολη υπόθεση, καθώς καταλαμβάνουν τον μεγαλύτερο χώρο των δρομίσκων, αφήνοντας ελάχιστο περιθώριο.
Επιπλέον, η αναρχία στην προσωρινή στάση και στη στάθμευση των τετράτροχων οχημάτων, είναι αυτή, ουσιαστικά, που προκαλεί το εντονότερο πρόβλημα στη ροή της κυκλοφορίας των οχημάτων, καθώς δεν φαίνεται να τηρείται κανένας κανόνας οδικής κυκλοφορίας, ενώ αντ’ αυτού επικρατεί το απόλυτο χάος, με αρκετούς κατόχους αυτοκινήτων και μηχανών, να δείχνουν εντελώς αδιάφοροι, απέναντι στην ταλαιπωρία, που επιφέρουν στους υπόλοιπους οδηγούς, προκειμένου να σταθμεύσουν στο εγγύτερο δυνατό σημείο, σε σχέση με τον προορισμό τους.
Οι όποιες προσπάθειες έχουν καταβληθεί, εκ μέρους των Αρχών, για την «νουθεσία» των παραβατών, είτε αυτή γίνεται με τη μορφή παρατήρησης, είτε με τη μορφή της επιβολής προστίμου, έχουν πέσει στο κενό, με τους οδηγούς να δείχνουν αμετανόητη στάση απέναντι στις προσπάθειες, προκειμένου η Ερμούπολη να καταστεί φιλική στον πεζό και ιδιαίτερα στους επισκέπτες, οι οποίοι θα είχαν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν, πολύ πιο εύκολα, την αρχοντική ομορφιά της. Αντιθέτως, οι επισκέπτες έρχονται αντιμέτωποι με την, όχι και τόσο, γοητευτική εικόνα μιας θορυβώδους πόλης, όπου το στοιχείο, που κυριαρχεί, είναι το πλαστικό και η λαμαρίνα.
Τα… ελαφρυντικά των «παραβατών»
Προς υπεράσπιση όσων εμμένουν να διατηρούν την αδιαφορία, προς τους όποιους κυκλοφοριακούς κανόνες, είτε αυτοί απορρέουν από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) είτε από τις εκάστοτε, κατά καιρούς, αποφάσεις του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, θα έπρεπε να καταστεί σαφές, πως η επιβολή τους έγινε αφενός χωρίς να ληφθούν υπόψιν οι εναλλακτικοί τρόποι, με τους οποίους η μετάβαση στη νέα κατάσταση θα γινόταν ευκολότερα πραγματοποιήσιμη, ενώ αφετέρου σπανίως δινόταν η δυνατότητα ύπαρξης ενός χρονικού διαστήματος προσαρμογής, με την απαραίτητη συνεχή παρακολούθηση και καθοδήγηση, από την πλευρά των Αρχών.
Επιπροσθέτως, όπως προαναφέρθηκε, η έλλειψη παιδείας των κατοίκων της Σύρου, σχετικά με τα θέματα του κυκλοφοριακού, αλλά και τις συνέπειες της οδικής αναρχίας – πέραν αυτών, που καθημερινά βιώνουν, όσον αφορά στην καταστρατήγηση των δικαιωμάτων, τόσο των ίδιων, όσο και των συμπολιτών τους, έχει συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό, στη χρόνια διατήρηση των «κακών» συνηθειών στους δρόμους, όπως και στην αρνητικότητα, που επιδεικνύει η πλειοψηφία των κατοίκων, έναντι στο περπάτημα.
Η καλή θέληση των κατοίκων για προσαρμογή, φάνηκε, ιδιαίτερα στην προσπάθεια συμμόρφωσής τους με τις νέες έκτακτες κυκλοφορικές ρυθμίσεις, λόγω της ανάπλασης, με τους περισσότερους εξ’ αυτών, να επιδεικνύουν θετική στάση απέναντι στις αλλαγές, καθώς η βελτίωση της όψης του νησιού δείχνει να είναι μια ευρύτατα ευπρόσδεκτη εξέλιξη.
Παρά ταύτα, δεν είναι δυνατόν να μη σημειωθεί το γεγονός, πως υπάρχει και ένα τμήμα του ντόπιου πληθυσμού, το οποίο επιδεικνύει μια πάγια αντιδραστική στάση, απέναντι σε οποιοδήποτε μέτρο θα μπορούσε, ενδεχομένως, να αλλάξει το υπάρχον status quo, απαντώντας, με «τυφλή» απόρριψή τους.
Επιβάρυνση της ήδη κακής κατάστασης με την έλευση των επισκεπτών
Στην ήδη βεβαρυμμένη κατάσταση του κυκλοφοριακού της Σύρου και των κεντρικών δρόμων της Ερμούπολης ειδικότερα, έρχεται, οσονούπω, να προστεθεί και ένας μεγάλος όγκος οχημάτων, κατά τη θερινή τουριστική περίοδο, όταν ο συριανός πληθυσμός, που εργάζεται ή σπουδάζει εκτός του νησιού, επιστρέψει, για τις καλοκαιρινές διακοπές του, μαζί με ένα μεγάλο αριθμό τουριστών από την Ελλάδα και το εξωτερικό, που θα επιλέξει τη Σύρο ως προορισμό.
Δεδομένων των δύσκολων κυκλοφοριακών συνθηκών, οι οποίες αναμένεται να επικρατούν, λόγω των έργων της ανάπλασης του παραλιακού μετώπου, αλλά και της άναρχης οδικής συμπεριφοράς, η κατάσταση στο ζήτημα της κυκλοφορίας, αλλά ακόμη περισσότερο στο θέμα της στάθμευσης, δεν αποκλείεται να αποδειχτεί αφόρητη, κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Επιτακτική ανάγκη αλλαγής νοοτροπίας
Σε μια εποχή, που οι περισσότεροι Συριανοί, έχουν πλέον πειστεί, πως έχει έρθει η ώρα της αλλαγής για το νησί, τόσο σε επίπεδο υποδομών, όσο και σε επίπεδο στάσης και τρόπου σκέψης, προκειμένου να προαχθεί το όμορφο πρόσωπο και το πολιτιστικό μεγαλείο της πρωτεύουσας των Κυκλάδων, η επίδειξη υπευθυνότητας και ωριμότητας, κρίνεται απολύτως επιβεβλημένη και αναγκαία, εκ μέρους του κάθε πολίτη μεμονωμένα, από οποιαδήποτε θέση, επαγγελματική ή κοινωνική και αν βρίσκεται, καθώς η ποιότητα μιας πόλης κρίνεται, κατά κύριο λόγο, από το ποιόν των κατοίκων της και δευτερευόντως από τον υλικό, αρχιτεκτονικό ή ιστορικό της πλούτο.
Επίσης, αν μη τι άλλο, μια νοοτροπία υπευθυνότητας, μόνο ασφαλέστερη και ευκολότερη θα μπορούσε να κάνει την καθημερινότητα των μόνιμων κατοίκων της Σύρου, αλλά και του ιστορικού κέντρου, το οποίο κατέχει όλα τα προσόντα, ώστε να γίνει μια «όαση» για πεζούς και ποδηλάτες, εφόσον εξαλειφθούν οι, έως τώρα, πρακτικές, που καθιστούν τις παραπάνω δραστηριότητες, σχεδόν, απαγορευτικές, για όσους τις επιχειρούν.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Παράνομη στάθμευση “παγώνει” την κυκλοφορία
5 Αυγ. 2024 - 6:14 - “Πνίγεται” η παραλιακή ζώνη από μηχανές
9 Μαΐου. 2023 - 6:14 - Κυκλοφοριακή συμφόρηση και ανεκμετάλλευτο parking
20 Σεπ. 2022 - 6:14 - Πρόληψη για την ασφαλή έξοδο οχημάτων από το parking
17 Ιαν. 2022 - 6:14 - Σοβαρές καθυστερήσεις και ταλαιπωρία χωρίς ρύθμιση της κυκλοφορίας
18 Νοε. 2021 - 6:14