Σιδηρόδρομος: Το βασικό στοίχημα της κυβέρνησης - «Σάρωμα σε ό,τι προέρχεται από το παρελθόν», η προαναγγελία Μητσοτάκη
- Σήμερα - 11:00
Στους εργαζομένους στον σιδηρόδρομο αντανακλά η απολύτως ρευστή κατάσταση που υπάρχει στο ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα, το οποίο μάλιστα έχει μπροστά του μία περίοδο μετάβασης στη νέα εποχή με τη συνένωση των τριών εταιριών του κλάδου (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ στον κλάδο του τροχαίου υλικού) στην εταιρία Σιδηρόδρομοι Ελλάδας.
Ως αποτέλεσμα αυτήν την περίοδο οι εργαζόμενοι βρίσκονται σε αναβρασμό καθώς εκτός της συνεχιζόμενης δικαστικής διερεύνησης της τραγωδίας των Τεμπών, αναμένεται να ξεκινήσει και περίοδος αξιολόγησης του υφιστάμενου προσωπικού που θα μετακινηθεί στη νέα εταιρία.
Το στίγμα έδωσε ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στο πρώτο υπουργικό συμβούλιο καλώντας τον νέο υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστο Δήμα και τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, να προβούν σε «σάρωμα κάθε αντίστασης από το χθες», τονίζοντας ότι «η Ελλάδα του μετρό Θεσσαλονίκης και των νέων λεωφορείων πρέπει να νικήσει την Ελλάδα του παλιού ΟΣΕ».
Στο περιβάλλον αυτό ο ΟΣΕ ξεκινά επανεκπαιδεύσεις και ειδικές εξετάσεις σε προσωπικό που εργάζεται σε κρίσιμες ειδικότητες ασφαλείας, δηλαδή σταθμάρχες και κλειδούχους στον απόηχο τόσο των ευρημάτων του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αλλά και του σχεδίου δράσης, το οποίο έχει συνταχθεί σε συνεργασία με τον Ευρωπαικό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA) και η πρόοδός του επιβλέπεται από αυτόν.
Την ίδια στιγμή σε καθεστώς ομηρείας βρίσκονται οι περίπου 1.200 εργαζόμενοι στην Hellenic Train, οι οποίοι συναντούν την αντίδραση της εταιρίας στην υπογραφή νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας καθώς η προηγούμενη έληξε. Τα αντιφατικά μηνύματα που εκπέμπει η κυβέρνηση σχετικά με την παραμονή ή μη της εταιρίας στην Ελλάδα σε συνδυασμό με τις συνομιλίες που - όπως προκύπτει - διεξάγονται μεταξύ ελληνικής κυβέρνησης και της μητρικής ιταλικής κρατικής εταιρίας Τrenitalia, αλλά και με την αναβολή της συνάντησης του Ελληνα Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη με την Ιταλίδα ομόλογό του, Τζόρτζια Μελόνι έχουν «παγώσει» κάθε διαδικασία. Η Hellenic Train στην τελευταία συνάντηση με τους εκπροσώπους των εργαζομένων όπου συζητήθηκε και η αύξηση των αποδοχών, επικαλέστηκε – όπως μεταδίδουν οι τελευταίοι - τις συνεχιζόμενες διακρατικές διαπραγματεύσεις, αλλά και το γεγονός ότι δεν της έχει καταβληθεί ακόμα η ετήσια αποζημίωση για το 2024.
«Η διοίκηση της HELLENIC TRAIN, επανέλαβε ότι δεν δύναται να πάρει αποφάσεις, καθώς αναμένει το αποτέλεσμα των συζητήσεων της Ελληνικής κυβέρνησης με την Ιταλική και με την μητρική FS, συζητήσεις που όμως καθυστερούν, ενώ δεν γνωρίζουμε και τον ορίζοντα ολοκλήρωσης τους», αναφέρουν σε κοινή τους ανακοίνωση οι Σύλλογοι Εργαζομένων ΣΕΠ και ΠΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Οπως φαίνεται μέχρι να υπάρξει αποτέλεσμα από τις συνομιλίες μεταξύ των δύο χωρών, οι οποίες μετά βεβαιότητας αφορούν και το ενδεχόμενο τροποποίησης της σύμβασης της ΗΤ με το Ελληνικό Δημόσιο στην κατεύθυνση της αύξησης των επενδύσεων που είχαν ψαλιδιστεί κατά 500 εκ. ευρώ στην ισχύουσα (δεδομένης και της ολοκλήρωσης των έργων έως το 2027), φαίνεται πως θα κυλήσει κι άλλος χρόνος. Αλλωστε στην εξίσωση μπαίνει πλέον και η αντικατάσταση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ύστερα από τον ανασχηματισμό της Παρασκευής, γεγονός που παρατείνει την ομηρεία των εργαζομένων, με το κύμα «φυγής» μέσω παραιτήσεων ιδιαιτέρως των μηχανοδηγών να συνεχίζεται αμείωτο.
Προ των πυλών η αξιολόγηση και σε ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ
Στο μεταξύ την περασμένη Πέμπτη με απόφαση του υφυπουργού Υποδομών, Νίκου Ταχιάου κατακυρώθηκε στην εταιρία Ernst & Young ο διαγωνισμός για την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών οργάνωσης και λειτουργίας της νέας εταιρίας «Σιδηρόδρομοι Ελλάδας» έναντι ποσού 2,6 εκατομμυρίων ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.).
Με την επιλογή του τεχνικού συμβούλου και την απόφαση αυτή ανοίγει ουσιαστικά ο δρόμος για τον μετασχηματισμό του ΟΣΕ, καθώς στόχος είναι ο φορέας να είναι λειτουργικός έως το τέλος του 2025, ορόσημο το οποίο δεν είναι ακόμα βέβαια ότι θα επιτευχθεί.
Στις κινήσεις προετοιμασίας για τη μετεξέλιξη του ΟΣΕ περιλαμβάνονται και σημαντικές προβλέψεις για τους εργαζομένους μεταξύ των οποίων αξιολόγηση, εκπαίδευση και υιοθέτηση συστήματος κινήτρων. Οπως προβλεπόταν και στη διακήρυξη του διαγωνισμού, θα πραγματοποιηθεί μελέτη Προγραμματισμού Ανθρώπινου Δυναμικού με αντικείμενο την κατανομή του υφιστάμενου ανθρώπινου δυναμικού στις θέσεις του νέου οργανογράμματος βάσει αξιολόγησης των τυπικών και ουσιαστικών προσόντων του και τεκμηριωμένης αναλυτικής πρόβλεψης των αναγκών σε ανθρώπινο δυναμικό της «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Α.Ε.».
Στο πλαίσιο αυτό θα γίνει αναλυτική καταγραφή του υφιστάμενου προσωπικού ανά προφίλ θέσης εργασίας, ηλικιακή κατηγορία κλπ., για κάθε οργανωτική ομάδα / λειτουργία, ενώ θα γίνει και εκτίμηση του νέου προσωπικού ανά νέα και υφιστάμενη θέση τόσο άμεσα (2025), όσο και σε μεσοπρόθεσμη (2026-2030) και σε μακροπρόθεσμη βάση (2031-2035), με βάση τόσο τον απαιτούμενο αριθμό ενεργού προσωπικού στις θέσεις όσο και τις εκτιμώμενες προαγωγές, αποχωρήσεις, μετακινήσεις κλπ., που προβλέπονται για αυτές τις περιόδους.
Με βάση τα παραπάνω, θα συγκροτηθούν σενάρια αναφορικά με το ετήσιο κόστος της προβλεπόμενης στελέχωσης τόσο με το εφαρμοζόμενο μισθολόγιο όσο και με αυτό που θα προταθεί στη λογική των κινήτρων.
Ο σύμβουλος θα προχωρήσει στην παρουσίαση συστήματος υποστήριξης της διενέργειας προσλήψεων με στόχο η εταιρία «να μειώσει αισθητά τον χρόνο από την αναζήτηση έως την πρόσληψη, να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα και να διασφαλίσει την ποιότητα των νέων εργαζομένων της».
Σε ισχύ θα τεθεί και σύστημα αξιολόγησης ικανοτήτων προσωπικού που θα εστιάζει στις θέσεις ευθύνης μέχρι και το επίπεδο του προϊσταμένου Τμήματος, καθώς και σε επιπρόσθετους κρίσιμους ρόλους που θα προσδιοριστούν από τη διοίκηση της νέας εταιρίας και μπορεί να συνδέονται για παράδειγμα με τη διαχείριση θεμάτων ασφαλείας.
Απο αυτά θα προκύψουν εκθέσεις ευρημάτων σε επίπεδο ομάδας και ατόμου, πλάνα ανάπτυξης και εκπαίδευσης. Το πλήθος των αξιολογήσεων που θα διενεργηθούν ανά θέση με βάση το σύστημα θα προσδιοριστεί από τη διοίκηση της νέας εταιρίας με μέγιστο πλήθος αθροιστικά τις 500 αξιολογήσεις.
Παράλληλα προβλέπεται διαδικασία ετήσιας αξιολόγησης απόδοσης όλου του προσωπικού κάθε βαθμίδας μέχρι και αυτής του Γενικού Δ/ντη, από την οποία θα προκύπτει η περαιτέρω εξέλιξη/σταδιοδρομία του προσωπικού και η ένταξή τους σε ανώτερη διοικητική βαθμίδα.
Επιπλέον με τη διακήρυξη ζητείται και η υποβολή πρότασης εισαγωγής συστήματος κινήτρων. Σε ό,τι αφορά την κατάρτιση του προσωπικού, οι ανάγκες και το αντικείμενο θα προσδιοδριστούν από την οργανωτική μελέτη που θα παραδώσει ο ανάδοχος.
Ξεκινά επανεκπαιδεύσεις και εξετάσεις ο ΟΣΕ
Στο μεταξύ ενόψει του μετασχηματισμού του, αλλά και ύστερα από τα απανωτά πορίσματα και τις διαπιστώσεις για την ποιότητα της εκπαίδευσης του προσωπικού που απασχολείται σε κρίσιμες ειδικότητες, ο ΟΣΕ ξεκινά επανεκπαιδεύσεις και εξειδικευμένες εξετάσεις.
Με τρεις αποφάσεις και ισάριθμες απευθείας αναθέσεις των τελευταίων ημερών η διοίκηση του Οργανισμού προχωρά στην επανεκπαίδευση σταθμαρχών δεσμεύοντας για το σκοπό αυτό ποσό ύψους 28.000 ευρώ.
Παράλληλα με την υπογραφη συμβάσεων με διαγνωστικά κέντρα σε μεγάλα αστικά κέντρα της Ελλάδας προχωρά και σε ιατρικές εξετάσεις και ελέγχους του προσωπικού που απασχολείται αλλά και εκείνου που εκπαιδεύεται στα καθήκοντα του σταθμάρχη και του κλειδούχου, δηλαδή σε περίπου 250 άτομα.
Στους ελέγχους αυτούς περιλαμβάνονται και εξετάσεις για οπιούχα και άλλες ψυχοτρόπες ουσίες και αλκοόλ.
Επιπροσθέτως, 59 σταθμάρχες θα περάσουν και από ψυχομετρικά τεστ για την αξιολόγηση των ικανοτήτων τους. Σύμφωνα με τη σχετική σύμβαση ύψους 8.260 ευρώ, με την ολοκληρωμένη ψυχολογική-ψυχοτεχνική αξιολόγηση πρέπει να διαπιστώνεται
-
η καταλληλόλητα ή μη του εξεταζόμενου,
-
τα όρια ασφάλειας του εξεταζόμενου
-
η επιρρέπεια στο ατύχημα
-
τα όρια αποκατάστασης μετά από συμβάν – ατύχημα.
Η ψυχοτεχνική αξιολόγηση θα περιλαμβάνει αξιολόγηση επιδόσεων όρασης (αξιολόγηση τουλάχιστον 14 παραμέτρων), επιδόσεων ακοής, προσοχής – αυτοσυγκέντρωσης, χρόνου κίνησης και χρόνου αντίδρασης σε οπτικά και ακουστικά ερεθίσματα, ορίων ψυχικής καταπόνησης (σταθερότητα STRESS), Οπτικού Προσανατολισμού, Επιπέδου Νοημοσύνης και Προσωπικότητας.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Η «χρυσή» 10άδα στο Χρηματιστήριο – Αποδόσεις έως και +10% μέσα σε πέντε συνεδριάσεις
16 Μαρ. 2025 - 19:30 - ΕΦΚΑ: 17 δισ. τα μη εισπράξιμα χρέη
16 Μαρ. 2025 - 18:55 - Σεισμός τώρα στην Αμοργό - 4,1 Ρίχτερ ταρακούνησαν το νησί
16 Μαρ. 2025 - 18:06 - ΕΝΦΙΑ 2025: Όλες οι αλλαγές στις δόσεις - Οι δικαιούχοι στις εκπτώσεις
16 Μαρ. 2025 - 14:11 - Συντάξεις Απριλίου: Οι ημερομηνίες πληρωμών
16 Μαρ. 2025 - 13:31