Ξεκίνησε επίσημα η συνεργασία του Λιμενικού Ταμείου Σύρου με την Αναπτυξιακή Εταιρεία του Επιμελητηρίου Κυκλάδων καθώς υπεγράφη η σχετική σύμβαση

Ουσιαστική επανένταξη της Σύρου στον “χάρτη” της κρουαζιέρας

Επισήμως ξεκίνησαν οι προσπάθειες για ουσιαστική επανένταξη της Σύρου στον “χάρτη” της κρουαζιέρας, στο πλαίσιο της συνεργασίας που αναπτύσσεται ανάμεσα στο Λιμενικό Ταμείο Σύρου και την Αναπτυξιακή Εταιρεία του Επιμελητηρίου Κυκλάδων.

Η υπογραφή της σύμβασης 10μηνης διάρκειας για τη συνεργασία των δύο πλευρών αποτελεί πλέον γεγονός, μετά από τις αποφάσεις που έλαβε η νέα Διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου και η πρόεδρός του, Κανδιώ Μαραγκού για την οργανωμένη ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων.

Βασικός λόγος που συνέτεινε στην προώθηση – κι επισήμως - της συγκεκριμένης συνεργασίας, υπήρξε η μέχρι σήμερα άτυπη συνεργασία του Λιμενικού Ταμείου Σύρου με το Επιμελητήριο Κυκλάδων, η οποία είχε σαν αποτέλεσμα την προσέλκυση αφίξεων πολυτελούς κρουαζιέρας τα τελευταία χρόνια στο λιμάνι της Ερμούπολης.

Ως εκ τούτου, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννης Ρούσσος αποδέχθηκε την πρόταση σύναψης σύμβασης ανάμεσα στα δύο μέρη, προκειμένου να βοηθηθεί η Σύρος στο πεδίο του θαλάσσιου τουρισμού και συγκεκριμένα της κρουαζιέρας.

Με φόντο την εξειδικευμένη καθοδήγηση που θα έχει πλέον το νησί, ο στενός συνεργάτης του Επιμελητηρίου Κυκλάδων για την κρουαζιέρα, Χρήστος Νικολαΐδης (MBA, Ph.D., CEO, International Cruise Consultancy Services Corp.) κλήθηκε να παραχωρήσει συνέντευξη στην “Κοινή Γνώμη” προκειμένου να υπάρξουν έγκυρες απαντήσεις τεχνοκρατικού χαρακτήρα για θέματα που άπτονται του θαλάσσιου τουρισμού και του ανοίγματος της κρουαζιέρας σε μία ιδιαίτερη περίοδο που διαμόρφωσε η πανδημία του κορωνοϊού.

Κ. Μαραγκού: “Μονόδρομος” η συγκεκριμένη συνεργασία

Σύμφωνα με τις δηλώσεις της προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Κανδιώς Μαραγκού σχετικά με την πορεία της εν λόγω συνεργασίας, η ίδια γνωστοποίησε τα εξής: “Έχει υπογραφεί η σύμβαση και αναρτήθηκε την περασμένη Δευτέρα στη “Διαύγεια”. Ξεκινά μία συνεργασία με την Αναπτυξιακή του Επιμελητηρίου Κυκλάδων στο πλαίσιο μίας 10μηνης σύμβασης που ξεκινά από τον Αύγουστο”.

Αναφορικά με τους λόγους της συγκεκριμένης επιλογής, της οποίας ακολούθησε και η απόφαση απευθείας ανάθεσης των συμβουλευτικών υπηρεσιών στην Αναπτυξιακή Εταιρεία Κυκλάδων για την υπόθεση της κρουαζιέρας, η κ. Μαραγκού υπήρξε σαφής: “Όλοι γνωρίζουμε τις προσπάθειες που έχει κάνει όλα αυτά τα χρόνια το Επιμελητήριο Κυκλάδων σχετικά με την προσέλκυση της κρουαζιέρας. Κάποιες αφίξεις που είχαν κλειστεί και για φέτος αλλά και για το παρελθόν - και μιλώ συγκεκριμένα για προσεγγίσεις πολυτελούς κρουαζιέρας - είχαν γίνει με ενέργειες του Επιμελητηρίου Κυκλάδων και των συνεργατών του. Άρα, αυτή τη στιγμή υπάρχει ένας κοινός στόχος με το Επιμελητήριο Κυκλάδων, το οποίο εκπροσωπεί και τον εμπορικό κόσμο του νησιού”.

Σε συνέχεια των ανωτέρω, θέλησε να συμπληρώσει μάλιστα πως και με ισχυρό δεδομένο “τις συζητήσεις και τις επαφές που έχουμε κάνει από την ανάληψη των καθηκόντων μας, διαπιστώνουμε ότι το Επιμελητήριο Κυκλάδων έχει ένα πολύ καλό know – how και πολύ καλές επαφές σχετικά με τον χώρο αυτόν”. Ως εκ τούτου, τόνισε πως “ήταν “μονόδρομος” μία τέτοια συνεργασία”.

Γέφυρες” συμπόρευσης με CLIA και άλλα Λιμενικά Ταμεία

Από την εν λόγω συνεργασία, το Λιμενικό Ταμείο Σύρου προσδοκά την ανάπτυξη συνεργειών και με άλλα Λιμενικά Ταμεία του νησιωτικού νομού, ώστε να υπάρξει ακόμη μεγαλύτερη τόνωση της κρουαζιέρας στο λιμάνι της Ερμούπολης, ενώ σαφώς επιδιώκει και τη στενή συνεργασία με την Ένωση Διεθνούς Κρουαζιέρας (CLIA).

“Μέσω του Επιμελητηρίου ίσως να καταφέρουμε να αναπτύξουμε και πάρα πολύ καλές συνέργειες και με άλλα Λιμενικά Ταμεία των Κυκλάδων ώστε να αναπτυχθεί ακόμη περισσότερο η κρουαζιέρα” σχολίασε χαρακτηριστικά η κ. Μαραγκού, προσθέτοντας μάλιστα πως, “Χάρη στην άτυπη – τόσον καιρό – συνεργασία μας με το Επιμελητήριο Κυκλάδων και την Αναπτυξιακή του Επιμελητηρίου, έχουμε καταφέρει σαν Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου και σαν Δήμος Σύρου – Ερμούπολης να έχουμε μία πάρα πολύ καλή επαφή και επικοινωνία με την CLIA, τη διεθνή ένωση κρουαζιέρας, την οποία την είχαμε καθ΄ όλη τη διάρκεια του κορωνοϊού”. Αυτή η εξέλιξη όπως διευκρίνισε προέκυψε από τις δυνατότητες που παρέχει η Σύρος για εφοδιασμό των πλοίων.

“Ήμασταν έτοιμοι, το λιμάνι μας, να υποδεχθούμε την κρουαζιέρα όταν θα επιτρεπόταν από τα Υπουργεία να προσεγγίσουν πλοία για εφοδιασμό” δήλωσε σχετικά, καταλήγοντας στην αναφορά πως “Όλες αυτές οι συγκυρίες μας έφεραν πολύ κοντά στην CLIA και ευελπιστούμε μέσα από μία πολύ καλή συνεργασία να ενταχθούμε και στις επόμενες προσεγγίσεις που θα ανακοινωθούν”.

Ζουμ στη “βελτίωση” υποδομών

Πέραν των ανωτέρω, η κ. Μαραγκού ρωτήθηκε και για το θέμα των υποδομών κρουαζιέρας της Σύρου, με την ίδια να καθιστά σαφές πως, στον παρόντα χρόνο, υπάρχει μέριμνα για τη διερεύνηση της βελτίωσης των δυνατοτήτων υποδοχής μεγαλύτερων κρουαζιερόπλοιων στην Ερμούπολη.

“Είμαστε σε φάση αυτή τη στιγμή που αναζητούμε κάποιες τεχνικές λύσεις. Ήδη έχει γίνει μία προεργασία από την προηγούμενη εβδομάδα. “Ψάχνουμε” ξανά τους φακέλους και τα αρχεία του Λιμενικού Ταμείου Σύρου σχετικά με την κατασκευή της προβλήτας των κρουαζιερόπλοιων για να εξετάσουμε τί τεχνικές δυνατότητες έχουμε προκειμένου να τοποθετηθούν pontoons. Αυτό το εξετάζουμε προκειμένου στα επόμενα προγράμματα όπως θα διαμορφωθούν να είμαστε “μέσα” και με πολυτελή, αλλά και με μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια” σχολίασε κατηγορηματικά.

Γ. Ρούσσος: Κοινός στόχος η ένταξη στον “χάρτη” της κρουαζιέρας

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννης Ρούσσος γνωστοποίησε πως με χαρά αποδέχθηκε την πρόταση της νέας Διοίκησης του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, καθώς είναι σημαντική η συμπόρευση και η συνεργασία όλων των ενδιαφερομένων μερών, πολύ περισσότερο δε, αν αυτή γίνεται με οργανωμένο τρόπο.

“Το Επιμελητήριο Κυκλάδων με ιδιαίτερη χαρά αποδέχθηκε την πρόταση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου για μία πιο συστηματική συνεργασία της Αναπτυξιακής του Επιμελητηρίου με το Λιμενικό Ταμείο. Είναι γνωστή η εμπλοκή του Επιμελητηρίου με την κρουαζιέρα τόσο στις επαφές που έχει με διεθνείς οργανισμούς όπως η CLIA, αλλά και όπως διαμορφώθηκε πέρυσι που έγινε το πρώτο fam trip στα νησιά της Σύρου, της Πάρου, της Νάξου, της Αμοργού και της Σίφνου, το οποίο στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία. Μάλιστα αν δεν υπήρξαν οι αναβολές λόγω κορωνοϊού, θα βλέπαμε στο σύνολο των νησιών αυτών που έγινε η προσέγγιση, αφίξεις από αυτήν την κρουαζιέρα” σχολίασε σχετικά ο κ. Ρούσσος, ο οποίος σε αισιόδοξο τόνο πρόσθεσε πως, “Ευελπιστούμε στην επόμενη περίοδο που θα ομαλοποιηθεί και θα ξεκινήσει η κρουαζιέρα να ξαναμπούν στον “χάρτη” της κρουαζιέρας τα νησιά αυτά και για την επόμενη περίοδο”.

Σήμερα λείπουν οι πόροι της κρουαζιέρας από την αγορά”

Κατόπιν των ανωτέρω και εστιάζοντας αναλυτικότερα στο θέμα της συνεργασίας με το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων τόνισε τα εξής: “Η συγκεκριμένη συνεργασία έρχεται πλέον να κάνει πιο συστηματική - εφόσον υπάρχει η συμβατική υποχρέωση - την ενασχόληση του Επιμελητηρίου κυρίως για την κρουαζιέρα και τις υποδομές της, μέσω των συμβούλων της και των επαφών της και προφανώς αυτό, θα επεκταθεί και σε εκτός Λιμενικού Ταμείου συντελεστές για την κρουαζιέρα, όπως είναι τα μέλη του Επιμελητηρίου Κυκλάδων που σχετίζονται με την κρουαζιέρα ή όποιος άλλος φορέας ή ιδιώτης έχει εμπλοκή”.

Σχετικά με τις προσπάθειες για την οργανωμένη ανάπτυξη της κρουαζιέρας στις Κυκλάδες, ο ίδιος υπογράμμισε πως λόγω συνθηκών πανδημίας, έχουν διαμορφωθεί νέα δεδομένα.

Ως εκ τούτου, δήλωσε τα ακόλουθα: “Το “έργο” χτίζεται ξανά από την αρχή. Διανύουμε μία πρωτόγνωρη κατάσταση κι ας ελπίσουμε πως από τον Σεπτέμβριο θα ξεκινήσουν να επισκέπτονται κρουαζιερόπλοια την Ελλάδα και κατά συνέπεια και τα νησιά μας, ώστε να μπορέσουν τα νησιά των Κυκλάδων και η Σύρος - που είναι και το μοναδικό νησί εκτός από τη Μύκονο που έχει προβλήτα -, να ξαναμπεί στον “χάρτη” της κρουαζιέρας γιατί έχει διαπιστωθεί πόσο λείπουν οι πόροι από την κρουαζιέρα στα νησιά των Κυκλάδων. Ιδιαίτερα στη Σαντορίνη και στη Μύκονο όσα μέλη του Επιμελητηρίου σχετίζονταν με την κρουαζιέρα, αντιμετωπίζουν σοβαρότατο πρόβλημα επιβίωσης, αφού ο τζίρος τους είναι κοντά στο μηδέν”.

Απαντήσεις Χρήστου Νικολαΐδη

  • Με ποια κριτήρια επελέγησαν τα 6 λιμάνια (Πειραιά, Ρόδου, Ηρακλείου, Βόλου, Κέρκυρας και Κατάκολου) για το άνοιγμα της κρουαζιέρας, όταν κάποια από αυτά δεν διαθέτουν ούτε διεθνές αεροδρόμιο, ενώ μεγάλοι υποδοχείς κρουαζιέρας, όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος έμειναν εκτός;

“Σύμφωνα με τα αρμόδια υπουργεία και τις αρχές, η επιλογή των λιμένων έγινε με κριτήρια γεωγραφικά (πχ για τα δρομολόγια της Αδριατικής η Κέρκυρα και το Κατάκολο, για τα δρομολόγια των νησιών του Αιγαίου ο Πειραιάς, για το Νότιο Αιγαίο το Ηράκλειο και η Ρόδος και ας πούμε για το Βόρειο Αιγαίο ο Βόλος), σε συνδυασμό και με τις υφιστάμενες υποδομές των λιμένων/προορισμών (λιμενικές υποδομές, χερσαία ζώνη λιμένων, νοσοκομεία αναφοράς, κλπ.). Η Μύκονος από ότι φαίνεται θεωρήθηκε ότι ενώ είναι δημοφιλής προορισμός κρουαζιέρας δεν είναι σε θέση να θεωρηθεί λιμάνι που θα μπορεί απευθείας να υποδεχθεί προσέγγιση από το εξωτερικό γιατί δεν διαθέτει και επαρκείς υγειονομικές υποδομές που εξυπηρετούν και έναν μεγάλο αριθμό επισκεπτών ξενοδοχείων. Τέλος, η Σαντορίνη δεν διαθέτει λιμενικές υποδομές και χερσαία ζώνη (για κάποιες αναγκαίες διαδικασίες) και η υγειονομική της υποδομή δεν θα μπορεί να καλύψει έκτακτες ανάγκες επειδή και αυτή εξυπηρετεί τοπικά και επισκέπτες ξενοδοχείων. Η επιλογή αυτή των λιμένων αν εφαρμοσθεί έτσι όπως έχει ανακοινωθεί φαίνεται ότι δεν θα εξυπηρετήσει αρκετά τα δρομολόγια των εταιρειών κρουαζιέρας και θα δημιουργήσει επιπλέον προβλήματα στον σχεδιασμό των δρομολογίων με αποτέλεσμα οι εταιρείες κρουαζιέρας είτε να παρακάμπτουν προορισμούς κρουαζιέρας είτε να προτιμούν να έχουν μέρες στην θάλασσα ή σε αγκυροβόλιο χωρίς επίσκεψη σε προορισμό για να αποφύγουν τους περιορισμούς αυτούς.

Πρέπει όταν γίνεται ένας τέτοιος σχεδιασμός να υπάρχει γνώση και εμπειρία από την σύγχρονη λειτουργία των κρουαζιερόπλοιων έτσι ώστε να είναι αποτελεσματικός”.

  • Ποια είναι τα υγειονομικά πρωτόκολλα για τους προορισμούς κρουαζιέρας και πόσο έτοιμα είναι τα λιμάνια των νησιών σε αυτό το επίπεδο;

“Από ότι έχει ανακοινωθεί από τα αρμόδια υπουργεία, τα πρωτόκολλα από την πλευρά μας έχουν προταθεί στις ευρωπαϊκές αρχές, αλλά δεν έχουν εγκριθεί στο σύνολό τους και φυσικά δεν έχει γίνει ο σχεδιασμός εφαρμογής τους από τα λιμάνια κρουαζιέρας. Τα λιμάνια κρουαζιέρας ιδιαίτερα των μικρών νησιών δεν έχουν την ετοιμότητα για να υποδεχθούν κρουαζιερόπλοια και τους επιβάτες τους εφαρμόζοντας τα πρωτόκολλα ούτε εκείνα που τα αφορούν ούτε εκείνα που θα απαιτήσουν τα κρουαζιερόπλοια για να αποβιβάσουν και να επιβιβάσουν επιβάτες γιατί θα πρέπει υποχρεωτικά να υπάρχει συμβατότητα και συνέργεια στα δύο αυτά πρωτόκολλα (λιμένος κρουαζιέρας και κρουαζιερόπλοιου). Επιπλέον, πέρα από τα λιμάνια κρουαζιέρας δεν παρουσιάζουν ετοιμότητα στην εφαρμογή πρωτοκόλλων και οι προορισμοί κρουαζιέρας με αποτέλεσμα να μην μπορούν να σχεδιαστούν εκδρομές και περιηγήσεις για τους επιβάτες κρουαζιέρας. Φαίνεται ότι χάθηκε η ευκαιρία για να αξιοποιηθεί ο χρόνος από το lockdown και μετά για ουσιαστική προετοιμασία από τα λιμάνια και τους προορισμούς κρουαζιέρας”.

  • Για νησιά όπως η Σύρος, που επιδιώκουν να ενταχθούν στους προορισμούς κρουαζιέρας, πόσο ανασταλτικά μπορεί να λειτουργήσει η νέα κατάσταση που διαμορφώθηκε λόγω covid-19;

    “Η Σύρος βρίσκεται σε προνομιακή θέση από πλευράς λιμενικών υποδομών όντας το δεύτερο λιμάνι μετά την Μύκονο που διαθέτει ντόκο κρουαζιέρας στις Κυκλάδες. Αυτό όμως δεν μπορεί να αξιοποιηθεί γιατί δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί τα επίσημα πρωτόκολλα και ο σχεδιασμός εφαρμογής τους ανά λιμάνι έτσι ώστε να αρχίσουν μικρής κλίμακας έργα που απαιτούνται ειδικά στα μικρού μεγέθους λιμάνια (και με περιορισμένη χερσαία ζώνη λιμένα). Λόγω όμως της εξωστρέφειας και της συνεχούς τεχνικής επικοινωνίας που έχει αναπτυχθεί προσφάτως με εταιρείες πολυτελούς κρουαζιέρας, πριν λίγες ημέρες το νησί εντάχθηκε σε προγράμματα κρουαζιέρας για τις αρχές Οκτωβρίου αλλά πάντα με την προϋπόθεση ότι πολύ σύντομα θα ανακοινωθούν πρωτόκολλα για να αξιολογηθούν σχετικά. Η νέα εποχή που διαμορφώνεται αποτελεί μια πρόκληση για την Σύρο σαν προορισμός κρουαζιέρας και σε αυτή την πρόκληση πρέπει να ανταποκριθεί με τον καλύτερο τρόπο προς όφελος της τοπικής κοινωνίας”.

  • Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, με ποιο χρονικό ορίζοντα μπορεί να δρομολογηθεί ένας προγραμματισμός;

    “Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα η Σύρος θα μπορούσε να είχε προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων από τα μέσα Σεπτεμβρίου και μετά μέχρι την λήξη της περιόδου κρουαζιέρας του 2020. Αυτό φυσικά δεν μπορεί να γίνει εύκολα και απαιτείται μεγάλη προσπάθεια καταρχάς από την πλευρά των αρμοδίων υπουργείων που θα πρέπει να εκδώσουν σαφείς οδηγίες και σχέδιο για την προετοιμασία εφαρμογής των πρωτοκόλλων (τα οποία όπως είπαμε θα πρέπει να είναι συμβατά με τα πρωτόκολλα των κρουαζιερόπλοιων). Όσο αυτό καθυστερεί τόσο θα απομακρύνεται η επανέναρξη της κρουαζιέρας για την Σύρο όχι μόνο για το 2020 αλλά και για το 2021 γιατί αυτή την στιγμή επανασχεδιάζονται τα προγράμματα κρουαζιέρας για το 2021-22 από τις εταιρείες κρουαζιέρας”.

  • Στην μετά covid εποχή, πόσες και ποιες θα είναι οι αλλαγές που θα διαμορφώσουν το προφίλ της κρουαζιέρας;

“Η ασφάλεια και προστασία του επιβάτη, πληρώματος και κρουαζιερόπλοιου θα αποτελέσει κορυφαία προτεραιότητα για τις εταιρείες κρουαζιέρας με έμφαση φυσικά στην υγεία και υγιεινή. Με την χρήση της νέας τεχνολογίας η κρουαζιέρα θα ξεκινά από τον τόπο διαμονής του επιβάτη και θα καταλήγει εκεί, οι επαφές που θα έχει θα είναι σαφώς περιορισμένες, ανά πάσα στιγμή θα αξιολογείται η κατάσταση της υγείας του (πάντα με την προστασία των προσωπικών δεδομένων), θα υπάρξει μια κατάταξη με κριτήρια ετοιμότητας και συμβατότητας πρωτοκόλλων όλων των προορισμών κρουαζιέρας, θα σχεδιαστούν εκ νέου όλες οι εκδρομές στους προορισμούς κρουαζιέρας, θα δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην εμπειρία του επιβάτη κρουαζιέρας, θα μειωθεί ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας ανά κρουαζιερόπλοιο μέχρι και 60% οπότε αλλάζει και η λειτουργία του κρουαζιερόπλοιου και του προορισμού κρουαζιέρας, θα μειωθεί ακόμη περισσότερο ο μέσος όρος ηλικίας των επιβατών, η κρουαζιέρα θα αποτελέσει τον πλέον ασφαλή τρόπο αναψυχής και περιήγησης, αλλάζει ο σχεδιασμός των νεότευκτων κρουαζιερόπλοιων, κλπ. Για να φτάσουμε στα προ covid-19 επίπεδα στην διεθνή κρουαζιέρα προβλέπεται ότι θα απαιτηθούν πάνω από 5-6 έτη”.

  • Σε ποια σημεία θα πρέπει η Σύρος να εστιάσει την προετοιμασία των υποδομών της για την υποδοχή κρουαζιέρας;

“Σίγουρα θα πρέπει να γίνουν οι μικρής κλίμακας παρεμβάσεις ειδικά στην χερσαία ζώνη για την εφαρμογή όχι μόνο των υγειονομικών πρωτοκόλλων, αλλά και των διαδικασιών για τον έλεγχο Schengen που απαιτεί η Ε.Ε. Από την άλλη πλευρά, θα πρέπει παράλληλα με την σταδιακή εφαρμογή του Master Plan να προχωρήσουν οι μικρής κλίμακας παρεμβάσεις στον ντόκο κρουαζιέρας αφενός για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και του yachting αλλά και για την ασφαλή υποδοχή κρουαζιερόπλοιων μεγαλύτερων διαστάσεων που μέχρι σήμερα δεν μπορούσαν να ελλιμενιστούν. Επιπλέον, απαιτείται η συνολική αναβάθμιση της χερσαίας ζώνης του ντόκου κρουαζιέρας, με παρεμβάσεις στον χώρο στάθμευσης, στον εξωραϊσμό αλλά και στην γενικότερη εικόνα της”.