Πώς εξετάζει να λύσει το θέμα το υπουργείο Οικονομικών

Γιατί χάνουν το επίδομα θέρμανσης όσοι μετακόμισαν το 2024

  • Σήμερα - 17:17

Πρόβλημα στην είσπραξη του επιδόματος θέρμανσης διαπιστώνουν δικαιούχοι που άλλαξαν διεύθυνση κατοικίας μέσα στο 2024. Το protothema.gr έγινε δέκτης αναφορών από πολίτες οι οποίοι έκαναν αίτηση στο myΘέρμανση τον Νοέμβριο, αλλά όταν επικοινώνησαν με την ΑΑΔΕ προκειμένου να ρωτήσουν γιατί δεν εγκρίθηκε η πληρωμή τους, ενημερώθηκαν ότι στη διασταύρωση των αιτήσεων προέκυψε πως άλλον αριθμό παροχής ρεύματος έχουν δηλώσει στη φορολογική διοίκηση και άλλον εμφανίζεται να έχει το «ρολόι» που είναι δηλωμένος στο όνομά τους στον ΔΕΔΔΗΕ.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση πολίτη ο οποίος:

• καλοκαίρι του 2024 υπέβαλε δήλωση φόρου εισοδήματος Ε1 στην οποία δήλωνε διεύθυνση και αριθμό παροχής, για τη μόνιμη κύρια κατοικία όπου διέμενε το 2023

• 1η Σεπτεμβρίου 2024 μετακόμισε σε άλλη κατοικία, την οποία ενοικίασε με ηλεκτρονικό μισθωτήριο το οποίο δήλωσε στην πλατφόρμα myProperty της ΑΑΔΕ

• τέλη Νοεμβρίου έκανε αίτηση για επιδότηση θέρμανσης στην πλατφόρμα myΘέρμανση δηλώνοντας διεύθυνση και αριθμό παροχής της κατοικίας όπου διαμένει από 1ης Σεπτεμβρίου 2024.

Μετά από επανειλημμένες κλήσεις που έκανε στην ειδική γραμμή πληροφόρησης για θέματα φορολόγησης και επιδομάτων (213-162-1000) έλαβε τελικώς την απάντηση ότι προέκυψε ασυμφωνία μεταξύ του αριθμού παροχής ρεύματος της οικίας για την οποία ζητούσε να λάβει επιδότηση και εκείνης που ήταν δηλωμένη στη φορολογική Αρχή.

Το πρόβλημα αφορά σε μικρό αριθμό αιτήσεων

Το protothema.gr έθεσε προς διερεύνηση τα στοιχεία αυτά στις αρμόδιες υπηρεσίες και έλαβε την ενημέρωση πως έχει εντοπιστεί το ζήτημα, αφορά μικρό αριθμό αιτήσεων (σε σχέση με τις πάνω από 1,3 εκατομμύρια που έχουν υποβληθεί) και ότι επιδιώκουν να δοθεί σύντομα λύση, ιδανικά χωρίς να απαιτηθεί εκ νέου αίτηση ή άλλη ταλαιπωρία για τους δικαιούχους, προκειμένου να εισπράξουν το συντομότερο τα σχετικά ποσά.

Σε κάθε περίπτωση, το ζήτημα ανέκυψε κατά τη διασταύρωση των στοιχείων των αιτήσεων των νοικοκυριών. Η διαδικασία χορήγησης του επιδόματος, όπως περιγράφεται στην σχετική κοινή υπουργική απόφαση (ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/123647/6827/2024- ΦΕΚ Β' 6249/12-11-2024) ορίζει, μεταξύ άλλων, ότι για την επιλογή των δικαιούχων «οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν αίτηση μέσω εφαρμογής της ψηφιακής πύλης myAADE της Α.Α.Δ.Ε., για να ενταχθούν στο Μητρώο Δικαιούχων του επιδόματος θέρμανσης. Στην αίτηση αναγράφονται κατά περίπτωση τα ακόλουθα στοιχεία:

• ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) του αιτούντος προσώπου - υπόχρεου φορολογικής δήλωσης,

• το ονοματεπώνυμό του,

• ένδειξη αν πρόκειται για πολυκατοικία,

• ο αριθμός παροχής ηλεκτρικού ρεύματος του ακινήτου κύριας κατοικίας,

• η ταχυδρομική διεύθυνση που αντιστοιχεί στη συγκεκριμένη παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, αν η κατοικία είναι ιδιόκτητη, ενοικιαζόμενη ή δωρεάν παραχωρούμενη, καθώς και ο Α.Φ.Μ. του εκμισθωτή ή του δωρεάν παραχωρούντος.

Επιπλέον τονίζεται ότι για τους αιτούντες επιδόματος θέρμανσης για ηλεκτρική ενέργεια, «ο αριθμός παροχής ρεύματος θα πρέπει να αντιστοιχεί σε αυτόν της κύριας κατοικίας, όπως έχει δηλωθεί στη φορολογική αρχή έως τη λήξη της περιόδου υποβολής των αιτήσεων, και σε διαφορετική περίπτωση η αίτηση απορρίπτεται».

Τονίζεται ακόμα ότι «για τον έλεγχο των αγορών ηλεκτρικού ρεύματος της περιόδου επιδότησης και την καταβολή του επιδόματος, απαραίτητη προϋπόθεση είναι ο αριθμός παροχής ρεύματος που αναγράφεται στους έναντι ή εκκαθαριστικούς λογαριασμούς της περιόδου της επιδότησης, να αντιστοιχεί στον αριθμό παροχής κύριας κατοικίας που δηλώθηκε κατά την αίτηση».

Για τις περιπτώσεις αλλαγής κατοικίας των φορολογουμένων

Για τις περιπτώσεις αλλαγής κατοικίας των φορολογουμένων, υπάρχει πάγια διαδικασία δήλωσης στην πλατφόρμα myAADE, επιλέγοντας Αρχική σελίδα - Ψηφιακές Υπηρεσίες - Αλλαγή στοιχείων μητρώου. Όπως αναγράφεται εκεί «Από την υπηρεσία αυτή μπορείτε να δείτε τη Διεύθυνση Κατοικίας σας όπως αυτή είναι σήμερα καταχωρημένη στο Μητρώο TAXIS και να την μεταβάλλετε ή να την διορθώσετε αν δεν είναι ενημερωμένη σωστά, υποβάλλοντας ψηφιακά δήλωση μητρώου»,.

Η διαδικασία αυτή αφορά κάθε φορολογούμενο. Αν μάλιστα πρόκειται για φυσικό πρόσωπο που ασκεί επάγγελμα, τονίζεται ότι «αν χρησιμοποιείτε ως Έδρα Άσκησης της δραστηριότητάς σας την κατοικία σας, η αλλαγή Διεύθυνσης Κατοικίας δεν μεταβάλλει και τη Διεύθυνση της Έδρας σας. Για αλλαγή Διεύθυνσης Έδρας υποβάλλεται το έντυπο Μ2 μόνο στην αρμόδια ΔΟΥ".

Ποιοι «κόβονται»

Η ασυμφωνία διεύθυνσης και αριθμού παροχής ρεύματος μπορεί να οφείλεται σε διάφορες αιτίες: ενοικίαση ή αγορά άλλου ακινήτου, αλλαγή χρήσης δευτερεύουσας κατοικίας σε κύρια, αλλαγή μετρητή ή, ενδεχομένως, και σε ένα απλό ορθογραφικό λάθος στον 11ψήφιο αριθμό παροχής.

Σε κάθε περίπτωση, είναι κρίσιμη η ορθή δήλωση των στοιχείων της κύριας κατοικίας «κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης» για επιδότηση, γιατί αυτή και μόνο αυτή η κατοικία μπορεί να επιδοτηθεί.

Για τη διαδικασία χορήγησης, σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση, ελέγχονται τα στοιχεία της αίτησης (ονοματεπώνυμο, Α.Φ.Μ. αιτούντος και αριθμός παροχής ηλεκτρικού ρεύματος) τα οποία διασταυρώνονται με τα στοιχεία που τηρούνται στα αρχεία της φορολογικής αρχής.

Ως τέτοια στοιχεία, στην υπουργική απόφαση αναφέρονται «δήλωση φορολογίας εισοδήματος 2023 κ.λπ.». Με άλλα λόγια, ορίζεται ενδεικτικά αλλά όχι περιοριστικά, ότι τα στοιχεία διεύθυνσης αντλούνται από τις δηλώσεις Ε1, αλλά όχι μόνον αποκλειστικά από αυτά.

Για τον λόγο αυτό, ΑΑΔΕ και υπουργείο Οικονομικών θα αναζητήσουν άμεσα και ποιες άλλες διευθύνσεις ή αριθμοί παροχής ρεύματος έχουν τυχόν δηλωθεί στην εφορία, πέραν του Ε1 (πχ στο myProperty ή στο Μητρώο Φορολογουμένων κλπ) με σκοπό να διασταυρωθούν «οίκοθεν» από τις υπηρεσίες με την διεύθυνση και τον αριθμό μετρητή ρεύματος που τηρείται στα αρχεία του ΔΕΔΔΗΕ, ώστε να επιλυθεί το πρόβλημα που ταλαιπωρεί τα νοικοκυριά αυτά, χωρίς περαιτέρω διαδικασίες ή ταλαιπωρία για αυτά.

 

Πηγή: protothema.gr