Για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα κρατούν το αυτοκίνητό τους οι Ευρωπαίοι οδηγοί

  • Σήμερα - 19:29

Ο μέσος όρος της ηλικίας του ευρωπαϊκού στόλου κάθε χρόνο αυξάνεται. Πλέον έχει φθάνει τα 12,5 έτη, αφήνοντας μόνο τρεις ευρωπαϊκές χώρες (Αυστρία, Δανία και Λουξεμβούργο) να έχουν μονοψήφιο νούμερο, ενώ ο μέσος όρος της Ελλάδας είναι τα 17,5 έτη.

Το 2013, η μέση ηλικία των επιβατικών αυτοκινήτων στην ΕΕ ήταν 10,9 έτη. Δέκα χρόνια μετά, το 2023, αυξήθηκε στα 12,5 χρόνια, γεγονός που δείχνει ότι τα αυτοκίνητα σε όλη την Ευρώπη διατηρούνται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από τους ιδιοκτήτες τους. Σύμφωνα με έκθεση της Deloitte ένας σημαντικός παράγοντας που οδηγεί τους ευρωπαίους οδηγούς να κρατούν περισσότερο τα αυτοκίνητά τους είναι η αβεβαιότητα στους δημοσιονομικούς κανόνες, αλλά και άλλων σχετικών κυβερνητικών αποφάσεων. Παράλληλα η στάση αναμονής για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξάνει την ηλικία των αυτοκινήτων. Πολλοί ιδιώτες καταναλωτές κρατούν το βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητό τους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, αντί να κάνουν τη μετάβαση σε ένα EV. Αυτό είναι αποτέλεσμα της τιμής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που είναι πιο ακριβή σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα. Αλλωστε αρκετές έρευνες έχουν δείξει ότι για να είναι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο προσιτό θα πρέπει να έχει τιμή αγοράς κάτω από τα 25.000 ευρώ. Από την άλλη, ένα ακόμη πρόβλημα στην αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι η υπολειμματική αξία που θα έχει κατά την διάρκεια της μεταπώλησής του, αφού οι τεχνολογίες και οι αυτονομίες ξεπερνιούνται πολύ γρήγορα και ένα παλιό EV μπορεί να θεωρηθεί ξεπερασμένο.

Ωστόσο, η ποιότητα και η ανθεκτικότητα των οχημάτων έχουν αυξηθεί σταθερά τις τελευταίες δεκαετίες, καθιστώντας δυνατή την οδήγηση οχημάτων για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Η παράταση της διάρκειας ζωής των οχημάτων μειώνει τη ζήτηση για καινούργια. Αυτό σημαίνει ότι οι οδηγοί χρησιμοποιούν τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητά τους για περισσότερη ώρα, τα οποία είναι πιο ρυπογόνα και διαθέτουν λιγότερα συστήματα ασφαλείας. Παράλληλα τα παλαιότερα αυτοκίνητα απαιτούν περισσότερη συντήρηση και επισκευή.

Η γήρανση των ευρωπαϊκών οχημάτων θα επηρεάσει σίγουρα και τη βιομηχανία aftermarket. Τα παλαιότερα οχήματα απαιτούν περισσότερα σέρβις και επισκευές (π.χ. ανταλλακτικά), ενώ συνήθως οι επισκευές που απαιτούνται είναι συχνά ακριβότεροι (συμπεριλαμβανομένων εργασιών κινητήρα και μετάδοσης, επισκευές ανάρτησης, προβλήματα διάβρωσης).

Η βιομηχανία ανταλλακτικών θα πρέπει να στρέψει την προσοχή της στις διαφορετικές ανάγκες που απαιτούνται στο σέρβις και στην επισκευή του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου, καθώς και στα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Παράλληλα θα πρέπει να φροντίσει στην ανάπτυξη της γνώσης για την επισκευή παλαιών οχημάτων, ενώ θα πρέπει να υπάρξει απρόσκοπτη προμήθεια των ανταλλακτικών, ακόμη και για πολύ παλιά αυτοκίνητα.