Η δυσχερής οικονομική κατάσταση της εταιρείας ΝΕΛ απειλεί τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια

Οικονομικές φουρτούνες

Με τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια φαίνεται ότι θα βρεθούν στον αέρα στο αμέσως προσεχές διάστημα, καθώς επανέρχονται δριμύτερα τα οικονομικά προβλήματα που επί χρόνια αντιμετωπίζει η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου (ΝΕΛ), τα οποία τώρα πλέον έχουν επιδεινωθεί, με τα πρώτα ανησυχητικά δείγματα να διαφαίνονται το τελευταίο διάστημα.

Η εταιρεία που τα τελευταία χρόνια έχει μπει σε καθεστώς οικονομικής εκκαθάρισης, πασχίζοντας να διατηρηθεί όρθια, είναι αυτή που με τα πλοία της Aqua Spirit και Aqua Jewel εξυπηρετεί τη διασύνδεση των νησιών, τα οποία θα βρεθούν κυριολεκτικά απομονωμένα και στο έλεος τους, σε περίπτωση που η εταιρεία δεν καταφέρει να διασωθεί.

Ήδη οι αποφάσεις των τελευταίων ημερών για μη προσέγγιση του πλοίου σε μικρά νησιά όπως η Σέριφος και η Σίκινος, με πρόσχημα τις καιρικές συνθήκες, αφήνει περιθώρια προβληματισμού για τη σκοπιμότητα αυτών των αποφάσεων.

Άλλωστε έχει επανειλημμένως αποδειχθεί πως το απαράμιλλο σθένος των καπετάνιων και του προσωπικού των πλοίων, έχει καταφέρει προσεγγίσεις στα μικρά λιμάνια ακόμα και υπό δυσμενέστερες καιρικές συνθήκες, πόσο μάλλον με τα 7 μποφόρ που επικρατούσαν τα τελευταία εικοσιτετράωρα που παρατηρήθηκαν αυτές οι ακυρώσεις προσεγγίσεων.

Τα οικονομικά προβλήματα

Η ΝΕΛ που εξυπηρετεί τα δρομολόγια διασύνδεσης των νησιών των Κυκλάδων, βρίσκεται τα τελευταία χρόνια αντιμέτωπη με πολλά οικονομικά «μποφόρ», με τα πλοία της ήδη να είναι στα χέρια των πιστωτών της, τραπεζών, που πλέον ξεκινούν και την τελική εκκαθάριση του κλάδου, προμηνύοντας δυσοίωνο μέλλον για την εταιρεία.

Η Ναυτιλιακή της Λέσβου έχει μπροστά της ένα αβέβαιο μέλλον, αν και εντός του προηγούμενου μήνα υπήρξαν κάποιες εξελίξεις που αρχικώς θεωρήθηκαν θετικές, η πρόσφατη απόφαση οικονομικής εκκαθάρισης εκ μέρους των τραπεζών έρχεται να προσθέσει νέα προβλήματα στην ήδη βεβαρημένη οικονομικά εταιρεία.

Η ΝΕΛ, είχε προχωρήσει σε διαδικασία εξυγίανσης, κατόπιν συμφωνιών με τους τραπεζικούς πιστωτές της, διαδικασία η οποία έλαβε την έγκριση του τριμελούς Εφετείου Μυτιλήνης, που εξέδωσε την ανάλογη δικαστική απόφαση, με την οποία επικυρώθηκε η συμφωνία περί εξυγίανσης μεταξύ των δύο μερών, εταιρεία και πιστωτών, γεγονός που γέννησε ελπίδες ως προς τη βιωσιμότητα της εταιρείας.

Η συμφωνία αφορούσε σε διαγραφή μέρους των χρεών της εταιρείας κατά περίπου 140 εκ. ευρώ, αλλά και μείωση κατά 5 εκ. ευρώ των ετήσιων τόκων που καταβάλλει.

Παράλληλα τέθηκε θέμα αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου της, η οποία δεν κατέστη εφικτή καθώς την στιγμή που αποφασίστηκε δεν είχε ληφθεί η αρμόδια δικαστική έγκριση περί εξυγίανσης της.

Τώρα πλέον τα οι τράπεζες αποφάσισαν να προχωρήσουν σε έλεγχο της τήρησης των όρων της συμφωνίας εκ μέρους της εταιρείας, με παράλληλη προώθηση των αποφάσεων και των διαδικασιών που θα επιτρέψουν την απρόσκοπτη συνέχιση της λειτουργίας της.

Ασύμφορος ο ένας επιβάτης

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της τακτικής που ακολουθεί η εταιρεία, εξαιτίας των προβλημάτων που αντιμετωπίζει, ήταν το γεγονός που κατήγγειλε ο Περιφερειακός Σύμβουλος, Παύλος Χρυσαφίδης, ο οποίος ως μοναδικός επιβάτης στο λιμάνι της Σερίφου, ανέμενε το Aqua Jewel για να επιβιβαστεί, όταν είδε το πλοίο να φτάνει ναι μεν στο νησί χωρίς όμως να δένει στο λιμάνι.

Εκ μέρους της εταιρείας, ο πλοίαρχος επικαλέστηκε τις καιρικές συνθήκες, οι οποίες όμως ήταν ευνοϊκότατες, με τους ανέμους να πνέουν τη συγκεκριμένη στιγμή περί τα 7 μποφόρ.

Φυσικά, όπως ο κοινός νους κρίνει την εν λόγω κίνηση, για έναν και μοναδικό επιβάτη θεωρείται ασύμφορη η προσέγγιση του πλοίου, κάνοντας εμφανές το μέγεθος του οικονομικού προβλήματος που αντιμετωπίζει η ναυτιλιακή εταιρεία, αλλά ακόμα περισσότερο τη μειονεκτική θέση στην οποία βρίσκονται τα νησιά, ιδίως τα μικρά, για τους κατοίκους των οποίων δεν υπάρχει καμία διασφάλιση εκ μέρους της πολιτείας.

Αυτό είναι το αποτέλεσμα των πολιτικών που ασκούνται σχετικά με τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και πόσο μάλλον με τις λεγόμενες άγονες γραμμές, τις οποίες το υπουργείο, έναντι χαμηλότατου τιμήματος, τις αφήνει να λειτουργούν ανεξέλεγκτα, χωρίς παράλληλα να διασφαλίζει τα συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα των νησιωτών.

Πρόβλημα ανεφοδιασμού η Σίκινος

Την έντονη ανησυχία των κατοίκων και των επιχειρηματιών της Σικίνου μετέφερε με δηλώσεις του στην “Κοινή Γνώμη” ο δήμαρχος του νησιού, Ιωάννης Συρίγος, εξαιτίας του γεγονότος της μη εκτέλεσης των δύο δρομολογίων του Aqua Jewel το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Ο Δήμαρχος, ανέφερε πως το συγκεκριμένο πλοίο πρόκειται να “πιάσει” το λιμάνι του νησιού την επόμενη Παρασκευή, κάτι που πρακτικά για τους δημότες Σικίνου, σημαίνει ότι κόβεται η σύνδεσή τους με τα κυκλαδονήσια για δεκαπέντε ημέρες, όπως χαρακτηριστικά συμπλήρωσε, αφού και το Aqua Spirit έχει αποδρομολογηθεί για την ετήσια συντήρησή του.

Μιλώντας αναλυτικότερα, ο δήμαρχος κατέστησε σαφές πως ο ανεφοδιασμός του νησιού, θα είναι αδύνατον να πραγματοποιείται, προκαλώντας προβλήματα σε τοπικές επιχειρήσεις που προμηθεύονται τα προϊόντα τους από άλλα νησιά και κυρίως τη Νάξο, ενώ πρόσθεσε ότι ακόμη και για τη χορήγηση των φαρμάκων απαιτείται να προηγηθεί η προμήθειά τους από το νησί της Ίου.

Τονίζοντας αποκλειστικά και μόνο ότι παραμένει η σύνδεση του νησιού με τον Πειραιά με το πλοίο Αδαμάντιος Κοραής, εστίασε στο βασικό ζήτημα, λέγοντας κατηγορηματικά πως, “τα δύο δρομολόγια του Σαββατοκύριακου η εταιρεία τα μετέτρεψε σε ανεκτέλεστα χωρίς καμία προειδοποίηση. Εμάς θα μας έχει στο πρόγραμμά της την επόμενη Παρασκευή, δηλαδή δεκαπέντε ημέρες θα έχουμε πρόβλημα ανεφοδιασμού”.

Κληθείς να απαντήσει αν έχει υπάρξει επικοινωνία του ίδιου με την ακτοπλοϊκή εταιρεία, απάντησε καταφατικά, προσθέτοντας όμως, ότι “μας μετέφεραν ότι δεν έγιναν σωστές εκτιμήσεις των καιρικών συνθηκών” και υπογραμμίζοντας τέλος ότι εκτός από το ότι “δεν είναι σοβαρές δικαιολογίες αυτές”, σε περίπτωση αδυναμίας εκτέλεσης δρομολογίου, “η εταιρεία οφείλει να εξυπηρετήσει με άλλο πλοίο”.