Ακυρώσεις δρομολογίων της ΝΕΛ και πρόκληση αντιδράσεων

Πλώρα τα προβλήματα

  • Δευτέρα, 17 Φεβρουαρίου, 2014 - 06:10

Η οικονομική κρίση της ναυτιλιακής εταιρείας ΝΕΛ, η οποία εξυπηρετεί τόσο τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, όσο και τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια, δημιουργεί έντονη ανησυχία καθώς κινδυνεύει άμεσα να βρεθεί στον «αέρα» η διασύνδεση των νησιών.

Από τη μία πλευρά η οικονομική ασυνέπεια του κράτους ως προς την καταβολή των οφειλών τους, όπως διατείνεται η εταιρεία και από την άλλη οι οικονομικές φουρτούνες που αντιμετωπίζει τα τελευταία χρόνια η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου (ΝΕΛ), οδήγησαν σε ακυρώσεις δρομολογίων, οι οποίες όμως συνοδεύτηκαν και από αντιδράσεις αυτοδιοικητικών.

Μπορεί οι αρνητικές αυτές εξελίξεις να έχουν αντίκτυπο, μέχρι στιγμής, στα νησιά του Βορείου Αιγαίου, όμως καθώς η εν λόγω εταιρεία δραστηριοποιείται και στις Κυκλάδες, ίσως θα έπρεπε να απασχολήσει το θέμα τους αρμόδιους φορείς του νομού, πριν βρεθούν προ εκπλήξεως και κληθούν να αντιμετωπίσουν δυσάρεστες καταστάσεις.

Οικονομικοί κλυδωνισμοί

Η δεινή οικονομική θέση στην οποία έχει περιέλθει η ΝΕΛ τα τελευταία χρόνια, δεν επιτρέπει την απρόσκοπτη εκτέλεση των δρομολογίων που έχει αναλάβει η εταιρεία, με αποτέλεσμα να εμφανίζεται ασυνεπής, δημιουργώντας παράλληλα πρόβλημα και στα εξυπηρετούμενα νησιά.

Αν και το σχέδιο εξυγίανσης της εταιρείας έλαβε την έγκριση του τριμελούς Εφετείου Μυτιλήνης και παρατηρείται τεράστια μείωση των χρεών της προς τις τράπεζες, παρ’ όλα αυτά ακολουθεί τη μοίρα πολλών ακτοπλοϊκών εταιρειών που παλεύουν να ισορροπήσουν και να κρατηθούν ενεργές μέσα στη δίνη της κρίσης.

Μπορεί το καθεστώς οικονομικής εκκαθάρισης της εταιρείας να απέδωσε μείωση των χρεών της προς τις τράπεζες τουλάχιστον 140 εκ. ευρώ, όμως οι πιστωτές από τη μία προχωρούν σε έλεγχο τήρησης των συμφωνημένων όρων της εκκαθάρισης και από την άλλη σταμάτησαν την χορήγηση κεφαλαίων κίνησης, προκαλώντας έντονο πρόβλημα ρευστότητας.

Με τη ΝΕΛ να εξυπηρετεί γραμμές δημοσίου συμφέροντος (άγονες), καλύπτεται εν μέρει η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών, χωρίς όμως να καταβάλλονται εγκαίρως εκ μέρους του Δημοσίου, τα οφειλόμενα μισθώματα, γεγονός το οποίο αποτέλεσε την βασική αιτία ακύρωσης δρομολογίων της εταιρείας.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΝΕΛ, Γιάννη Αβραντίνη, ο οποίος ζήτησε την παρέμβαση του αρμόδιου υπουργείου Ναυτιλίας, οι ευθύνες βαρύνουν τους συμβούλους των Δημόσιωνφορέων, λέγοντας χαρακτηριστικά πως «Οι εμπλεκόμενοι φορείς του Δημοσίου έχουν κακούς συμβούλους που εκτελούν τις προβλεπόμενες διαδικασίες κατά βούληση, αγνοώντας τις ανάγκες των εταιρειών και των επιβατών».

Εκ μέρους του υπουργείου Ναυτιλίας υπήρξε διάψευση στα λεγόμενα της εταιρείας, καθώς με ανακοίνωση του διευκρινίζει πως «οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου ολοκλήρωσαν με αμεσότητα τις διαδικασίες καταβολής των μισθωμάτων στην εν λόγω εταιρεία, παραπέμποντας, μάλιστα, έγκαιρα τα σχετικά εντάλματα στην Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου».

Οι ακυρώσεις φέρνουν κυρώσεις

Η εταιρεία προχώρησε σε ακυρώσεις δρομολογίων των επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων «Θεόφιλος» και «Ταξιάρχης», στις γραμμές του Βορείου Αιγαίου, προκαλώντας την έντονη αντίδραση των εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης των νησιών αυτών, αλλά και του υπουργείου Ναυτιλίας.

Ο αντιπεριφερειάρχης Σάμου κ. Παπαθεοφάνους, απευθυνόμενος στον γενικό γραμματέα του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, ζήτησε την άμεση διάλυση των ναυτιλιακών συμβάσεων με την ΝΕL LINES, εξαιτίας της αδυναμίας εκπλήρωσης εκ μέρους της, των συμβατικών της υποχρεώσεων, θέτοντας παράλληλα και το θέμα της παλαιότητας των πλοίων της εταιρείας. Χαρακτηριστικά αναφέρει «Δεδομένου ότι τα πλοία της συγκεκριμένης εταιρείας είναι υπέργηρα, παρουσιάζουν συχνότατες βλάβες και η εταιρεία έχοντας οικονομικά προβλήματα αδυνατεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της, προτείνουμε άμεσα τη διάλυση της σύμβασης και επαναδημοπράτηση του δρομολογίου».

Αντιδράσεις εκφράστηκαν, με κοινή επιστολή και από τους Δημάρχους 5 νησιών του Βορείου Αιγαίου, στην οποία γίνεται λόγος για «εμπαιγμό των νησιωτών…χωρίς προσχήματα με περισσό θράσος και κατά παράβαση κάθε νομιμότητας».

Από το υπουργείο Ναυτιλίας οι Δήμαρχοι ζητούν την άμεση λήψη μέτρων «για την διασφάλιση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών, όπως ο νόμος και οι συμβάσεις ορίζουν».

Από την πλευρά του υπουργείου γίνεται λόγος για επιβολή ποινικών και διοικητικών κυρώσεων προς την εταιρεία, αποστέλλοντας της και σχετική επιστολή «με την οποία και την καλούν να συμμορφωθεί άμεσα με τις συμβατικές της υποχρεώσεις».

Με φόντο τις Κυκλάδες

Μόνο θετικά δεν μπορούν να χαρακτηριστούν για τις Κυκλάδες, τα όσα διαδραματίζονται στο Βόρειο Αιγαίο, καθώς όπως λέει και μία παλιά παροιμία «όταν καίγεται το σπίτι του διπλανού σου περίμενε η φωτιά να έρθει και στο δικό σου».

Αυτό πρακτικά σημαίνει πως τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η εταιρεία και προκάλεσαν ακυρώσεις των δρομολογίων, επιφέροντας αναστάτωση στις τοπικές κοινωνίες των νησιών του Βορείου Αιγαίου, ίσως επεκταθούν και στις γραμμές των ενδοκυκλαδικών δρομολογίων που εξυπηρετούνται από τα πλοία Aqua Spirit και Aqua Jewel της ίδιας εταιρείας.

Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί πως τα εν λόγω πλοία, όπως και άλλα που φέρουν το λογότυπο της ΝΕΛ, είναι νοικιασμένα από άλλες εταιρείες και στο σημείο αυτό γεννάται το ερώτημα εάν εκ μέρους της εταιρείας έχουν καταβληθεί τα αναλογούντα ενοίκια ή μήπως και εκεί υπάρχουν οικονομικές εκκρεμότητες που ίσως επιφέρουν επιπλέον προβλήματα;

Μπορεί το υπουργείο Ναυτιλίας να διατείνεται πως «η απρόσκοπτη διασύνδεση μεταξύ των νησιών και η εδαφική συνοχή της χώρας αποτελεί για το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα που θα διαφυλαχθεί με κάθε τρόπο», όμως καλό θα ήταν να υπάρξει εγρήγορση και από τους φορείς των Κυκλάδων, που μέχρι στιγμής δεν δείχνουν να έχουν θορυβηθεί ιδιαίτερα από τα όσα σχετίζονται με την συγκεκριμένη εταιρεία.