Ο Γ. Τσακίρης πρόεδρος του ΞΕΕ στην “Κοινή Γνώμη” για τον Τουρισμό

“Αμείλικτος ο ανταγωνισμός”

“Ο Τουρισμός είναι η αναπτυξιακή διέξοδος όλης της χώρας” δήλωσε κατηγορηματικά ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γεώργιος Τσακίρης, ο οποίος παραχώρησε συνέντευξη σχετικά με τον Τουρισμό και τον “αμείλικτο ανταγωνισμό” που επικρατεί και στον οποίο καλείται το σύνολο των προορισμών όπως και η Σύρος να επικρατήσουν.

Η “Κοινή Γνώμη” συνάντησε τον ίδιο στο Αρχοντικό “Ερμούπολις” της Ράνιας Νικολοπούλου και παρουσιάζει τις θέσεις του για την τουριστική κίνηση που αναμένεται να καταγραφεί τη φετινή τουριστική περίοδο σε επίπεδο χώρας, αλλά και τις απαντήσεις του σχετικά με την πορεία της Σύρου στο συγκεκριμένο πεδίο.

Να σημειωθεί πως ο κ. Τσακίρης είχε συνάντηση και με εκπροσώπους φορέων που σχετίζονται με τον Τουρισμό στο νησί και τις Κυκλάδες.

  • Πόσα χρόνια βρίσκεστε στο “τιμόνι” του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ); Ποιες είναι οι αρμοδιότητες και οι προτεραιότητές σας την παρούσα χρονική περίοδο;

“Διαχρονικά οι αρμοδιότητες παραμένουν ίδιες και οι πρωτεραιότητες αλλάζουν. Βρίσκομαι πέντε χρόνια στη θέση του προέδρου του ΞΕΕ, το οποίο είναι ο θεσμικός σύμβουλος της Πολιτείας για θέματα ξενοδοχίας και Τουρισμού, εκπροσωπεί εξ ορισμού 9.670 χιλιάδες καταλύματα σε όλη τη χώρα, εκ των οποίων 9.200 περίπου είναι τα ξενοδοχεία και 500 σχεδόν τα camping. Προτεραιότητές μας είναι βασικά και στρατηγικά η αναβάθμιση του ξενοδοχειακού προϊόντος και του τουριστικού κατ΄ επέκτασιν, η στήριξη του επαγγέλματος του ξενοδόχου και βεβαίως μεγάλη μας προτεραιότητα είναι η παροχή συμβουλών και υποστήριξης στην Πολιτεία όσον αφορά στον Τουρισμό”.

  • Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας αναφορικά με την τουριστική επισκεψιμότητα στη Ελλάδα, δείχνουν ότι θα καταγραφεί μία αυξητική τάση την επόμενη περίοδο. Σκιαγραφείστε μας την εικόνα που θα συναντήσουμε.

“Οι βασικές αγορές δείχνουν να πηγαίνουν πάρα πολύ καλά. Υπάρχει ένα μεγάλο ερωτηματικό όσον αφορά στην αγορά της Ρωσίας, η οποία πέρυσι κινήθηκε εκκωφαντικά ανοδικά. Είχαμε αύξηση πάνω από 60%. Ωστόσο, δεν γνωρίζουμε αν θα μπορέσει να συνεχισθεί και φέτος, όχι τόσο λόγω των προβλημάτων που υπάρχουν με την Κριμαία, όσο λόγω της οικονομικής κρίσης που υπάρχει στη Ρωσία και αφορά και στην υποτίμηση του νομίσματος. Αυτό ίσως προκαλέσει μία αναχαίτιση του ρεύματος γενικά του εισερχόμενου Ρωσικού Τουρισμού. Τα πρώτα μηνύματα που είχαμε από την έκθεση της MITT στη Μόσχα είναι ότι υπάρχει μία συγκρατημένη αισιοδοξία, αν μπορεί να χρησιμοποιηθεί αυτός ο όρος στον Τουρισμό. Η γερμανική αγορά δείχνει μεγάλη τάση ανόδου και ίσως υπάρξει ένα εντυπωσιακό ποσοστό, το οποίο περιμένουμε να δούμε. Η βρετανική αγορά κινείται σταθερά ανοδικά στο + 10% ενώ στη γαλλική αγορά γεννάται ένα ερώτημα καθώς έχει πληγεί από την οικονομική κρίση. Βέβαια το ερώτημα αφορά στο αν θα έχει αύξηση ανάλογη με αυτήν που σημείωσε και πέρυσι. Η ιταλική αγορά δυστυχώς είναι πεσμένη. Πέρυσι τη μεγάλη έκπληξη όμως, την είχαμε από τις βαλκανικές χώρες με αφίξεις 700 χιλιάδων Σκοπιανών, 500 χιλιάδων Σέρβων, 900 χιλιάδων Τούρκων όσο κι αν ακούγεται παράδοξο. Αυτός ήταν ο λόγος που πλησιάσαμε αυτόν τον αριθμό των 18 εκατομμυρίων επισκεπτών και των 12 δίς έσοδα”.

  • Ελκυστικός προορισμός μοιάζει να είναι και ο νομός των Κυκλάδων. Ποια νησιά ξεχώρισαν σε επισκεψιμότητα;

“Το Νότιο Αιγαίο ως ολότητα ήταν ο προορισμός με τα καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα πέρυσι σε επίπεδο χώρας. Από τις Κυκλάδες πάρα πολύ καλή πορεία είχε η Σαντορίνη, που παραμένει σταθερή αξία για τον ελληνικό Τουρισμό. Επίσης, πάρα πολύ καλά πήγε η Νάξος και σταθερά καλά η Μύκονος. Και τα μικρότερα νησιά ακολουθούν. Η Τήνος πήγε καλά και γενικά οι τάσεις είχαν αυξητικό χαρακτήρα παντού σε σχέση βέβαια πάντα με το δυναμικό του κάθε νησιού”.

  • Τα δεδομένα για τη Σύρο βέβαια έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τα ανωτέρω στοιχεία των άλλων νησιών και σημειώθηκε μείωση στην επισκεψιμότητα.

“Δυστυχώς δεν έχουμε τόσο εξειδικευμένα στατιστικά στοιχεία που να μπορούμε να μετρήσουμε την τουριστική απόδοση ενός νησιού. Αυτό το αφουγκραζόμαστε μέσα από τις τοπικές Ενώσεις επαγγελματιών και ξενοδόχων ή από τα στοιχεία των αφίξεων των πλοίων και των αεροπλάνων. Η Σύρος δεν έχει αεροδρόμιο τέτοιο ώστε να έχει επιβατικό δυναμικό τέτοιο που να κάνει τη διαφορά και σε επίπεδο ακτοπλοΐας τα στοιχεία ακόμη δεν τα έχουν δώσει ακόμη οι εταιρείες. Βέβαια και από αυτά τα στοιχεία δεν έχουμε ξεκάθαρη εικόνα καθώς δεν διαχωρίζονται οι αλλοδαποί από τους ημεδαπούς και είναι δύσκολο να έχουμε ένα αποτέλεσμα. Όλη η χώρα πλέον αναγνωρίζει ότι ο Τουρισμός είναι η αναπτυξιακή διέξοδος όλης της χώρας. Το γνωρίζει η κυβέρνηση, η κοινωνία και οι πολίτες. Εδώ στη Σύρο θα έπρεπε η ίδια η κοινωνία και ο Δήμος να μετρήσει τα αποτελέσματά του και να κάνει και μία έρευνα ικανοποίησης των επισκεπτών, ούτως ώστε να γνωρίζει πώς να προσαρμόσει τη μελλοντική στρατηγική του. Ποιο είναι το κοινό, που πρέπει να στοχεύσει και γενικώς πώς πρέπει να κινείται”.

  • Εν μέσω οικονομικής κρίσης, αξιολογείτε πως υπάρχει ελπίδα για τη Σύρο σύμφωνα με τη δική σας εμπειρία και γνώση στον συγκεκριμένο τομέα;

“Σαφώς υπάρχει. Σε αυτή τη χώρα δεν υπάρχει κάτι άλλο εκτός από τον Τουρισμό. Όποιος πιστεύει ότι μπορεί να αναπτύξει μία άλλη δραστηριότητα – επιτρέψτε μου την έκφραση – είναι βαθιά νυχτωμένος. Δεν υπάρχει τίποτα άλλο. Καινοτομία – Τουρισμός. Η καινοτομία απαιτεί πολλή δουλειά. Αν την “παντρέψεις” με τον Τουρισμό έχει το απόλυτο αποτέλεσμα”.

  • Η Σύρος πού θα μπορούσε να δώσει έμφαση ώστε να κάνει άμεσα κάποια βήματα μπροστά;

“Δεν την γνωρίζω καλά τη Σύρο. Μπορώ να υποστηρίξω όμως πως είναι ένας πολυσυλλεκτικός προορισμός που μπορεί να αναπτύξει πολλά πράγματα και να προσελκύσει ένα πολύ διαφορετικό κοινό επισκεπτών. Βέβαια όλο αυτό χρειάζεται να μπει σε κανόνες της αγοράς. Πρέπει να υπάρξει ένα πακέτο, να γίνει προϊόν, να πουληθεί στην αγορά και να διαφημιστεί ως προϊόν. Άρα, αναπόφευκτα οδηγούμαστε στο επόμενο στάδιο μία οργανωμένη προβολή της Σύρου. Είναι μία αλήθεια πως η Σύρος λείπει από την τουριστική αγορά. Χωρίς να σημαίνει ότι οι εκθέσεις είναι το άπαν, ωστόσο είναι μία ένδειξη, παρατηρούμε ότι δεν υπάρχει η Σύρος. Δεν υπάρχει καν το λουκούμι, που είναι ένας πολύ πρωτόγονος τρόπος προβολής σε μία έκθεση, αλλά και αυτός ο πρωτόγονος τρόπος λείπει. Άποψή μου είναι πως η Σύρος σε μία εποχή που δεν υπάρχουν χρήματα, θα πρέπει να δει ως μία λύση το διαδίκτυο”.

  • Δυστυχώς διαπιστώνουμε πως ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και στο νησί αντιμετωπίζουν σοβαρό θέμα βιωσιμότητας. Πολλές επιχειρήσεις κλείνουν. Ολοκληρώνοντας τη συνέντευξη, ποιο είναι το σχόλιό σας και ποια η νουθεσία σας προς επιχειρηματίες και φορείς;

“Το τουριστικό πάρτι που γίνεται στη χώρα μπορεί να ενθουσιάζει όλους μας, αλλά δε σημαίνει ότι όλοι συμμετέχουν σε αυτό. Υπάρχουν “μαύρες τρύπες” στη χώρα που δεν παρακολουθούν την εξέλιξη του Τουρισμού. Σε κάποιες περιπτώσεις είναι συγκυριακό και σε κάποιες οφείλεται στην υστέρηση των ντόπιων παραγόντων και κοινωνιών.

Ενόψει λοιπόν και των εκλογών, πρέπει να δοθεί σαφής προτεραιότητα στην τουριστική ανάπτυξη του τόπου. Πρέπει να υπάρξει μία συστράτευση της τοπικής κοινωνίας καθώς δεν γίνεται αυτό να το αποφασίσουν πέντε ή δέκα άνθρωποι. Πρέπει όλη η κοινωνία να εμπλακεί και να αναγνωρίσει τη σημασία και να δεσμευθούν, ούτως ώστε να μπορέσει να προαχθεί και το επίπεδο υπηρεσιών και να γίνουν ίσως και οι δομικές αλλαγές. Πρέπει να λειτουργήσει ορθολογικά το νησί. Πρέπει όλοι να καταλάβουν ότι ο ανταγωνισμός είναι αμείλικτος και δεν έχεις να ανταγωνισθείς το περυσινό ρεκόρ σου, αλλά της Γένοβα, της Βαρκελώνης, της Μασσαλίας. Ζούμε σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον. Άρα, παγκοσμιοποιημένος είναι ο ανταγωνισμός”.