Με υγροποιημένο φυσικό αέριο η κίνηση των πλοίων της ακτοπλοΐας

Η λύση του LNG

Τη χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στα πλοία της ακτοπλοΐας, για την μείωση του λειτουργικού τους κόστους, θέτει ως προοπτική το υπουργείο Ναυτιλίας, το οποίο στοχεύει στην άμεση χρήση του και προς αυτή την κατεύθυνση προωθεί τις σχετικές ενέργειες.

Με φορείς της ακτοπλοΐας και επιχειρηματικών παραγόντων που ασχολούνται με το αντικείμενο, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη υπό τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, κατά την οποία τέθηκαν τα θέματα που αφορούν στην προώθηση της συγκεκριμένης ενεργειακής λύσης και οι σχετικές πολιτικές που επιβάλλεται να ακολουθηθούν προς ευόδωση αυτής της προοπτικής.

Εμφανής ήταν, κατά την διάρκεια της σύσκεψης, η θετική ανταπόκριση όλων των πλευρών στην χρήση LNG στα πλοία της ακτοπλοΐας, ενώ συζητήθηκαν και οι τρόποι χρηματοδότησης, με τους συμμετέχοντες εκπροσώπους της Τράπεζας Πειραιώς.

Στη σύσκεψη υπό τον υπουργό, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, συμμετείχαν παράγοντες των διευθύνσεων του υπουργείου, εκπρόσωποι ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, της Τράπεζας Πειραιώς, του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, της Poseidon Med, της Qatar Energy και του Ομίλου Κοπελούζου.

Με την ολοκλήρωση της σύσκεψης ο υπουργός δήλωσε «Εμείς θέλουμε να είμαστε πρωτοπόροι σε αυτό θέμα, καθώς πιστεύουμε ότι η χρήση του θα συμβάλλει στη μείωση του λειτουργικού κόστους της ακτοπλοΐας τονώνοντας την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ακτοπλοΐας με ευεργετικές επιδράσεις για τον καταναλωτή, αλλά και στην εναρμόνιση με την ευρωπαϊκή στρατηγική για μείωση της εκπομπής ρύπων και χρήση καυσίμων φιλικών προς το περιβάλλον.

Παράλληλα συνάδει με την Εθνική Στρατηγική Ενέργειας και την αξιοποίηση των αγωγών Φυσικού Αερίου. Από την πλευρά του Υπουργείου υπάρχει η πολιτική βούληση να διευκολυνθεί αυτή η διαδικασία, μειώνοντας τα γραφειοκρατικά εμπόδια και συντονίζοντας τις διαβουλεύσεις μεταξύ των αρμόδιων φορέων».

Επιχειρηματικές προτάσεις

Η πρόταση για χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καύσιμο των πλοίων της ακτοπλοΐας, δεν προέκυψε ξαφνικά, καθώς έχουν προηγηθεί σχετικές προτάσεις τόσο εκ μέρους των ενδιαφερόμενων εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον χώρο, όσο και εκ μέρους των ακτοοπλόων αλλά και θεσμικών φορέων.

Με το LNG ως καύσιμο των πλοίων, επιτυγχάνεται μία μείωση της τάξης του 40% έναντι του ακριβού diesel MDO που χρησιμοποιείται σήμερα, κάνοντας εμφανή την εξοικονόμηση πόρων για τους ακτοοπλόους από την χρήση του ακριβού πετρελαίου, ενώ παράλληλα πρόκειται για ένα καύσιμο φιλικότερο προς το περιβάλλον.

Τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, οι οποίες κατά διάρκεια των τελευταίων ετών βλέπουν τα έσοδα τους να καταγράφουν ολοένα διογκούμενες απώλειες, συσσωρεύοντας χρέη πολλών εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, τις οδήγησαν να στραφούν στην εναλλακτική αυτή λύση καυσίμου, καταθέτοντας σχετικές προτάσεις στο υπουργείο.

Έχουν ήδη προηγηθεί επαφές των ακτοοπλόων με στελέχη των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον χώρο της ενέργειας, ενώ έχει υπάρξει και στενή συνεργασία με την Τράπεζα Πειραιώς, που αποτελεί και μέτοχο της ακτοπλοΐας και η οποία ανέλαβε την διαμεσολάβηση δανειοδότησης των ελληνικών ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, ώστε να ανταπεξέλθουν στις τεχνικές μεταβολές που απαιτούνται στις μηχανές των πλοίων για να ανταποκριθούν στο νέο καύσιμο.

Το υπουργείο εξ αρχής εμφανίστηκε θετικό στην επιδότηση των ακτοπλοϊκών εταιρειών για τις εργασίες που απαιτούνται για την μετατροπή των μηχανών των πλοίων, διερευνώντας τις χρηματοδοτικές ευκαιρίες προκειμένου να ανταποκριθούν στο υψηλό κόστος αυτών των μετατροπών.

Πέραν του ενδιαφέροντος των ακτοπλοϊκών εταιρειών και των εταιρειών προμήθειας του LNG, έχουν υπάρξει προτάσεις και για δημιουργία ανεφοδιαστικών σταθμών στον Πειραιά, από αραβική εταιρεία.

Συγκεκριμένα εκπρόσωποι της κρατικής εταιρείας του Κατάρ, Qatar Petroleum International (QPI), είχαν επαφές με τον υπουργό Ναυτιλίας, σχετικά με το επιχειρηματικό τους σχέδιο για εισαγωγή LNG και δημιουργία ανάλογων εγκαταστάσεων στον Πειραιά.

Προτάσεις της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου

Να υπενθυμιστεί ότι προ μηνός η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, απέστειλε σχετική πρόταση ως «Σχέδιο Ανάπτυξης Καυσίμου LNG στην Ανατολική Μεσόγειο» για χρηματοδότηση στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα TENT–Τα ώστε να προωθηθούν νέες τεχνολογίες για τη χρησιμοποίηση καυσίμου LNG.

Επίσης προτάθηκε προτάθηκε συνεργασία και σε σχέση με την Ναυπηγοεπισκευαστική μονάδα του Νεωρίου.

Σύμφωνα με την πρόταση της Περιφέρειας θα αντιμετωπισθούν τα προβλήματα που προκαλεί το υψηλό κόστος των καυσίμων και αφορούν στην ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα και μεταξύ τους, ενώ περιλαμβάνεται στον στρατηγικό σχεδιασμό της Περιφέρειας υπέρ της καινοτομίας και πρωτοπορίας σε θέματα εφαρμογής νέων τεχνολογιών.

Σημαντική παράμετρο αποτελεί η μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων, σύμφωνα και με τα όσα η Ευρωπαϊκή Ένωση επιτάσσει, ενώ σημειώνεται ότι θα βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της Περιφέρειας σε τοπικό, εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.

Υπουργική προοπτική

Ζητούμενο από πλευράς υπουργείου είναι εντός της επόμενης διετίας, ένα πλοίο να χρησιμοποιεί το LNG ως καύσιμο.

Να υπενθυμιστεί ότι από τον Αύγουστο του 2013 ο υπουργός Ναυτιλίας δήλωνε ότι η επιλογή καυσίμου LNG «Θα αποτελέσει μια πολύ μεγάλη καινοτομία που θα οδηγήσει σε μείωση του ναύλου, ενώ είναι και ένα καύσιμο πολύ πιο φιλικό προς το περιβάλλον. Εμείς πάντως θέλουμε το 2014 να υπάρχει ένα καράβι της ακτοπλοΐας, το οποίο θα κινείται πλέον με LNG».

Και ενώ η περυσινή δήλωση του υπουργού δεν υλοποιήθηκε και ο ίδιος εμφανίστηκε ανακόλουθος, οκτώ μήνες μετά έρχεται να την επαναλάβει, εμμένοντας στην λογική της κίνησης ενός πλοίου με το συγκεκριμένο καύσιμο.

Αυτή η λογική προκαλεί εύλογο ερώτημα γιατί από την στιγμή που θα έχει εξευρεθεί η λύση των χρηματοδοτήσεων που απαιτούνται για την εφαρμογή των τεχνολογικών μετατροπών των μηχανών, να μην εφαρμοστεί στο σύνολο των πλοίων, αλλά επιλεκτικά σε ένα;

Ετικέτες: