Κίνητρα προσέλκυσης κινηματογραφικών παραγωγών στην Ελλάδα

«Κινηματογραφική» συνεργασία

  • Πέμπτη, 4 Σεπτεμβρίου, 2014 - 06:10

«Ωραία η χώρα σας, αλλά… ακριβή», είναι το σχόλιο που παραπέμπει στην οικονομική και κινηματογραφική πραγματικότητα της χώρας και το οποίο εκφράζουν οι σταρ του Hollywood προς τις ελληνικές Αρχές, καθώς το υψηλό ΦΠΑ της χώρας αποτελεί εμπόδιο ώστε να σκηνοθετήσουν στην Ελλάδα.

Απέναντι στο πρόβλημα της μη οργάνωσης, της μη συνεργασίας και της γραφειοκρατίας της χώρας βρίσκονται οι ξένες παραγωγές που επιθυμούν να γυρίσουν είτε σκηνές είτε την ολοκληρωμένη υπόθεση της ταινίας τους με φόντο τα ελληνικά τοπία. Μεγάλες χολιγουντιανές παραγωγές ένωσαν τις φωνές με απώτερο στόχο την διευκόλυνση και τις φοροελαφρύνσεις από τις Ελληνικές Αρχές ώστε να καθίσταται πλέον εφικτό να πραγματοποιηθούν ξένες παραγωγές. Η ίδια η Ελλάδα θέτει τα εμπόδια στα οποία «σκοντάφτει» η τάση για εξέλιξη και ανάδειξη του ελληνικού μεγαλείου. Οι «τρικλοποδιές» της χώρας για τις οποίες κάνουν λόγο μεγάλοι παραγωγοί αφορούν κατά κύριο λόγο το κόστος που απαιτείται για μια ταινία στην Ελλάδα.

Ενδεικτικά, στο κόστος περιλαμβάνεται 1,600 ευρώ την ημέρα για κινηματογράφηση σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία όπως επίσης και 800 ευρώ την ημέρα για αεροκινηματογράφηση ή υποβρύχια κινηματογράφηση, ενώ αν θέλουν να μετακινήσουν ένα αντικείμενο στο χώρο για να τραβήξουν μια σκηνή θα τους κοστίσει 60 ευρώ ανά αντικείμενο. Ακόμα και αν τα έξοδα για μια μία χολιγουντιανή παραγωγή εκατομμυρίων φαντάζουν ελάχιστα, η γραφειοκρατία που καλούνται να αντιμετωπίσουν δημιουργεί αρνητικές και δυσμενής συνθήκες. Όπως καταγγέλλεο ο κ. Σμαραγδή, αναφορικά με τις δυσκολίες που αντιμετώπισε η παραγωγή του Ελ Γκρέκο, : «Με τις δυσκολίες που βρήκα για να κάνω γυρίσματα σε ορισμένους χώρους παραλίγο να τα κάνω στην Ισπανία, όπου μου πρόσφεραν αντίστοιχους χώρους δωρεάν, αλλά εγώ αγαπώ την πατρίδα μου και έτρεχε επί έξι μήνες από γραφείο σε γραφείο».

Λανθασμένη προσέγγιση

Χαρακτηριστικό παράδειγμα των δυσκολιών με τις οποίες έρχονται αντιμέτωπες οι παραγωγές του εξωτερικού, αποτελεί η πιθανότητα να γυρίζονταν στην Ελλάδα μία από τις σημαντικές κινηματογραφικές παραγωγές με ελληνική θεματολογία, ο «Ηρακλής». Ωστόσο τα σχέδια ναυάγησαν όταν οι εκπρόσωποι της παραγωγής συνάντησαν ένα μεγάλο τείχος από την πλευρά των ελληνικών αρμόδιων αρχών. Συνεπώς, αφού η Ελλάδα δεν πρόβαλε την κατάλληλη ανταπόκριση για τα συγκεκριμένα γυρίσματα, επελέγη η Ουγγαρία ως φόντο για τους θρυλικούς άθλους του Ηρακλή οι οποίοι συμπεριλαμβάνονταν στην ελληνική μυθολογία..

Μια οργανωμένη χώρα που προβλέπει για την ενίσχυση του ποιοτικού τουρισμού της και την προώθηση του πολιτισμού της, οφείλει να «εκμεταλλευτεί» της αμερικάνικες κινηματογραφικές παραγωγές, οι οποίες ξεχωρίζουν την χώρα για την ιδιαίτερη ιστορία της και τον φυσικό της πλούτο. Όπως αποκαλύπτει και ο παραγωγός της ταινίας Ηρακλή, Έβαν Σπηλιωτόπουλος, μια χώρα που επιθυμεί να επιτύχει τους συγκεκριμένους στόχους και να προσεγγίσει το κινηματογραφικό κλάδο, στέλνει αντιπροσώπους στο προξενείο του Λος Άντζελες και μέσω των συζητήσεων και των συγκεντρώσεων που οργανώνονται αναδεικνύουν την χώρα, τα στούντιο, τα φυσικά τοπία που δύναται να αξιοποιηθούν για τα γυρίσματα της ταινίας και παράλληλα προβάλει τα αξιοποιήσαμε μέρη και τους καλλιτέχνες. Ωστόσο στην περίπτωση της Ελλάδας, όπως τονίζει και ο παραγωγός «δεν προσελκύουμε, αλλά διώχνουμε τον κινηματογράφο». Παράλληλα συμπληρώνει «Συζητήθηκε να το γυρίσουμε στην Ελλάδα και οι παραγωγοί στείλανε scouting, και δεν βρέθηκε κανένας άνθρωπος από την κυβέρνηση να τους εξηγήσει να πως θα την κάνουμε, να πως θα σας διευκολύνουμε. Η Βουδαπέστη μας τα έδωσε όλα, μέχρι και στρατό, το ΦΠΑ.»

Το πακέτο διευκόλυνσης ωστόσο δεν δόθηκε από την χώρα, σε αντίθεση μάλιστα με άλλες χώρες που αξιοποιούν κάθε δυνατό μέσο για να προβληθούν μέσω των ξένων παραγωγών. Όπως ανέφεραν οι σκάουτερς της παραγωγής που επισκέφθηκαν την χώρα με σκοπό την συνεργασία για το γύρισμα της ταινίας με θέμα την ελληνική μυθολογία, « δεν έλαβαν το αίτημα μας στα σοβαρά, φάγαμε πόρτα!». Ταυτόχρονο, O Έβαν Σπηλιωτόπουλος έβαλε στοίχημα, επιβεβαιώνοντας την τραγικότητα της ελληνικής πραγματικότητας, δηλώνοντας «Θέλετε να βάλουμε στοίχημα αν τα γυρίσματα του «Οδυσσέα» από τη WarnerBros θα πραγματοποιηθούν στην Ελλάδα ή στην Μάλτα; Σίγουρα στην Μάλτα».

Νέες κυβερνητικές τοποθετήσεις

Σε αντίθεση με την ως τώρα πολιτική που ακολουθούταν, σύμφωνα με την οποία οι ελληνικές αρχές απαρνούνταν την προβολή της Ελλάδας και την ενίσχυση του τουρισμού, οι νέες συνεργασίες προβάλλουν μια διάθεση αλλαγής πλεύσης. Συγκεκριμένα, σε κοινές δράσεις των υπουργείων Τουρισμού και Πολιτισμού συμφώνησαν να προχωρήσουν η υπουργός Τουρισμού κ. Κεφαλογιάννη και ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Τασούλας, σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Πολιτισμού με στόχο την ανάδειξη του ελληνικού τουρισμού και η προβολή πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας.

Κατά τη συνάντηση υπήρξε συμφωνία για τον συντονισμό των δράσεων των δύο υπουργείων στην κατεύθυνση προσέλκυσης διεθνών κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών στην Ελλάδα μέσω της δημιουργίας οικονομικών κινήτρων και απλοποίηση της διαδικασίας των γυρισμάτων. Ως απόρροια της συντονισμένης δράσης και της εποικοδομητικής συνεργασίας των Υπουργείων, αποτελεί ο εμπλουτισμός της εικόνας της χώρας καθώς θα έχει την δυνατότητα να αναδείξει τον ιδιαίτερο φυσικό της πλούτο. Η προσέλκυση διεθνών κινηματογραφικών παραγωγών δύναται να προσδώσει στην χώρα μια ενδιαφέρουσα σύγχρονη διάσταση και να αποτελέσει το πιο ισχυρό της όπλο στην προσέγγιση νέων επισκεπτών, όπως συνέβη σε ανάλογη περίπτωση της ταινίας «Μαμα Μια», καθώς οι θεατές της μεγάλης οθόνης θα ανακαλύψουν όλες τις πτυχές της χώρας όπως πραγματοποιήθηκε αντίστοιχα στο νησί Σκόπελος.

Ετικέτες: