Έκπτωτη η ΝΕΛ
- Παρασκευή, 12 Σεπτεμβρίου, 2014 - 06:10
Ραγδαίες οι μεταβολές στον χώρο της ακτοπλοΐας, μετά την απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας να κηρύξει έκπτωτη τη ΝΕΛ από τα δρομολόγια του Βορείου Αιγαίου, γεγονός που δρομολογεί εξελίξεις και στις άγονες γραμμές των Κυκλάδων, που εξυπηρετούνται από την ίδια εταιρεία.
Τα οικονομικά προβλήματα που ταλάνιζαν επί μακρόν την Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου, αποτέλεσαν την αιτία συχνών ματαιώσεων και πολύωρων καθυστερήσεων στην εκτέλεση των δρομολογίων της, προκαλώντας την έντονη αντίδραση των τοπικών φορέων των νησιών του Βορείου Αιγαίου.
Ως αποτέλεσμα αυτών προέκυψε η σχετική απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, να κηρύξει έκπτωτη την εταιρεία από τις δρομολογιακές γραμμές, Θεσσαλονίκη – Λήμνος – Μυτιλήνη – Χίος -Βαθύ Σάμου, Καβάλα – Λήμνος – Μυτιλήνη – Χίος – Βαθύ Σάμου, Καβάλα – Λήμνος – Μυτιλήνη – Χίος – Καρλόβασι – Άγιος Κήρυκος.
Στην αιτιολόγηση της υπουργικής απόφασης αναφέρεται πως η εταιρεία κηρύσσεται έκπτωτοι λόγω πλημμελούς και αδικαιολόγητης άρνησης εκτέλεσης των δρομολογίων.
Τα συγκεκριμένα δρομολόγια θεωρούνται άγονης γραμμής και επιδοτούνται ως γραμμές δημοσίου συμφέροντος, όπως ισχύει και με τις αντίστοιχες ενδοκυκλαδικές γραμμές, με τις επιδοτήσεις αυτές να αποτελούν και την κύρια πηγή εσόδων της εταιρείας, γεγονός που ίσως προκαλέσει νομικές διεκδικήσεις εκ μέρους της, χωρίς όμως, μέχρι στιγμής, να έχει εκδηλωθεί καμία αντίδραση.
Πιο σύγχρονη εξυπηρέτηση
Την υπουργική απόφαση ακολούθησε νέα πρόσκληση ενδιαφέροντος, από το υπουργείο Ναυτιλίας, για την κάλυψη των δύο εκ των τριών προαναφερόμενων δρομολογιακών γραμμών.
Εξαιρέθηκε η γραμμή Θεσσαλονίκη – Λήμνος – Μυτιλήνη – Χίος -Βαθύ Σάμου, καθώς εκ μέρους του αρμόδιου υπουργού είχε εκφραστεί η άποψη ότι αυτή κρίνεται ως ασύμφορη.
Η νέα πρόσκληση αφορούσε στην γραμμή Καβάλα-Λήμνο-Μυτιλήνη-Χίο-Βαθύ Σάμου και Καβάλα-Λήμνο-Μυτιλήνη-Χίο-Καρλόβασι-Αγ. Κήρυκο και στη γραμμή Λαύριο-Ψαρά-Μεστά Χίου.
Η πρόσκληση που αφορούσε τον ίδιο αριθμό δρομολογίων που εκτελούσε η ΝΕΛ και με το ίδιο μίσθωμα, έθετε και τις προδιαγραφές του πλοίου, σύμφωνα με την σύμβαση που είχε η έκπτωτη εταιρεία.
Έως την χθεσινή καταλυτική ημερομηνία δεν υπήρξε από καμία ακτοπλοϊκή εταιρεία εκδήλωση ενδιαφέροντος για την κάλυψη των δύο αυτών άγονων γραμμών, με τον διαγωνισμό να κρίνεται στο σημερινό Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, όπου αναμένεται να αποφασιστεί η απευθείας ανάθεση και η προκήρυξη νέου διεθνούς διαγωνισμού, με νέες προδιαγραφές για το πλοίο που θα αναλάβει την εκτέλεση τους, νέο ποσό επιδότησης και ίσως αλλαγές των δρομολογίων.
Η αλλαγή του μισθώματος θα σχετίζεται με την εκδήλωση ενδιαφέροντος από εταιρείες που διαθέτουν πιο σύγχρονα και εξελιγμένα πλοία, όπως η Hellenic Seaways, που έχουν αυξημένες απαιτήσεις.
Θεωρείται περισσότερο από βέβαιο ότι η συγκεκριμένη εταιρεία θα αναλάβει την εξυπηρέτηση των δρομολογιακών γραμμών της ΝΕΛ, καθώς έχει κατά το πρόσφατο παρελθόν εκφραστεί η σχετική επιθυμία από στελέχη της εταιρείας.
Αυτό προοιωνίζει μεταβολή του ακτοπλοϊκού τοπίου και για τις άγονες γραμμές των Κυκλάδων, προς ο θετικότερο, καθώς τα πλοία της Hellenic Seaways είναι μεγαλύτερα, νεότερα, ασφαλέστερα και ταχύτερα.
Συνδικαλιστικές αντιδράσεις
Τα ναυτεργατικά σωματεία έθεσαν το θέμα σε εργατική βάση, κάνοντας λόγο για επιχείρηση εκ μέρους του υπουργείου, καταστρατήγησης των εργασιακών σχέσεων των ναυτικών. Τα ναυτεργατικά σωματεία, Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ), Πανελλήνια Ένωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής Εμπορικού Ναυτικού «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», Πανελλήνια Επαγγελματική Ένωση Μαγείρων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΑΓΕΝ), Πανελλήνια Ένωση Συνταξιούχων Ναυτικών (ΠΕΣ/ΝΑΤ) και Επιτροπή Ανέργων Ναυτεργατών, σε κοινή του ανακοίνωση αναφέρουν ότι «ο υπουργός Ναυτιλίας κ. Βαρβιτσιώτης με μια μονοκονδυλιά πέτaξε περίπου 500 ναυτεργάτες από τις ναυτιλιακές εταιρείες Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου (ΝΕΛ) και τη θυγατρική της ΣΙ-ΛΙΝΚ, αυξάνοντας την ανεργία των ναυτεργατών και των άλλων εργαζομένων και συσσωρεύοντας προβλήματα στο ακτοπλοϊκό συγκοινωνιακό δίκτυο».
Συμπληρώνουν δε πως «ο υπουργός προσπαθεί να κρύψει την αυθαιρεσία και την ασυδοσία των εφοπλιστών, ότι τα νησιά θα μείνουν με ελάχιστα πλοία και ότι θα εκτελούνται δρομολόγια μόνο όταν έχουν κέρδη οι εφοπλιστές, με αποτέλεσμα η εργασία να εντατικοποιηθεί, τα ατυχήματα και οι ασθένειες να αυξηθούν».
Για πρόσθεση στον προθάλαμο των ανέργων δεκάδων ναυτικών και υπαλλήλων ξηράς, κάνει λόγω σε ανοικτή επιστολή-καταγγελία της η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, η οποία σημειώνει ότι με την απόφαση αυτή του υπουργού θα συσσωρευθούν «νέα προβλήματα στο ακανθώδες θέμα της εν γένει ομαλής και εύρυθμης εκτέλεσης της συγκοινωνίας των νησιών».
Ζητά από το υπουργό που γνωρίζει ποιο είναι το πραγματικό πρόβλημα να δώσει την λύση που απαιτείται «για να σταματήσει επιτέλους και η δημαγωγία και κυρίως η ταλαιπωρία των Ελλήνων πολιτών και του εν γένει επιβατηγού κοινού».
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Παρεμβάσεις για επενδύσεις, εξαγωγές και τόνωση της επιχειρηματικότητας προωθεί η κυβέρνηση
1 Φεβ. 2025 - 9:51 - Αδιάλειπτη προσφορά προς τον συνάνθρωπο
31 Ιαν. 2025 - 6:16 - Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος από την Κυκλαδική Εταιρεία Ανάπτυξης
30 Ιαν. 2025 - 11:40 - Θα πρέπει να ξεκινήσει ένας στρατηγικός διάλογος για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας
29 Ιαν. 2025 - 19:25 - Επιμελητήριο Κυκλάδων: Επισκέψεις από 189 χώρες δέχτηκαν διαδικτυακά οι επιχειρήσεις που προβάλλονται δωρεάν στο e-kyklades.gr
27 Ιαν. 2025 - 15:40