Συνέντευξη του Εμπειρογνώμονα Τουριστικής Ανάπτυξης και Διεθνούς Κρουαζιέρας, Χρήστου Νικολαΐδη

Ανάπτυξη του τουρισμού κρουαζιέρας στη Σύρο

Οι δυνατότητες, τα οφέλη και η ανάγκη στρατηγικής

Τις δυνατότητες ανάπτυξης της κρουαζιέρας στη Σύρο, μεγάλο απωθημένο των τοπικών συλλογικών φορέων που σχετίζονται άμεσα με τον τουρισμό, ανέπτυξε ο Εμπειρογνώμονας Τουριστικής Ανάπτυξης και Διεθνούς Κρουαζιέρας Χρήστος Νικολαΐδης στην προχθεσινή ημερίδα “Η Σύρος προετοιμάζει το μέλλον της”.

Στην εισήγησή του, ο κ. Νικολαΐδης αναφέρθηκε στα οφέλη της κρουαζιέρας και στις ευκαιρίες που θα πρέπει να αξιοποιήσει η Σύρος, με δεδομένες τις υπάρχουσες υποδομές της, προκειμένου να μπει δυναμικά στο παιχνίδι, ακολουθώντας τους προδιαγεγραμμένους όρους.

Σημειώνεται ότι ο ίδιος έχει διατελέσει Διευθύνων Σύμβουλος, Γενικός Διευθυντής και Διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης σε μεγάλους Τουριστικούς Οργανισμούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό, καθώς και Σύμβουλος της Πολιτείας σε θέματα τουριστικής ανάπτυξης, υποδομών αεροδρομίων και λιμένων.

Μεταξύ άλλων, ο εισηγητής επικεντρώθηκε στις κυριότερες αγορές των επιβατών κρουαζιέρας, στη μέση δαπάνη για τους ενδιάμεσους προορισμούς και στα ποιοτικά χαρακτηριστικά των εταιρειών κρουαζιέρας, τα οποία διαφοροποιούνται ανάλογα με το κοινό στο οποίο αποσκοπεί ο κάθε τουριστικός τόπος.

“Ένα ευρώ δαπάνης επιστρέφει με εξαπλάσια αξία”

Σε συνέντευξή του στην “Κοινή Γνώμη”, ο κ. Νικολαΐδης υπογράμμισε ότι η ανάπτυξη της κρουαζιέρας υποστηρίζει την τουριστική και οικονομική ανάπτυξη μίας πόλης, καθώς συμβάλλει στην κίνηση του χρήματος. “Η κρουαζιέρα έχει ένα φανταστικό πολλαπλασιαστή. Ένα ευρώ δαπάνης στην κρουαζιέρα επιστρέφει πίσω με εξαπλάσια αξία” ανέφερε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας ότι η Σύρος θα πρέπει να στρέψει το ενδιαφέρον της σε συγκεκριμένες εταιρείες και αγορές, αποβλέποντας σε πελάτες υψηλού οικονομικού και κοινωνικού επιπέδου, έτσι ώστε κάθε πόντος του προβλήτα να πληρωθεί χρυσός στο Λιμενικό Ταμείο.

Δεν έκρυψε μάλιστα ότι το μεγαλύτερο λάθος για την καθυστερημένη ανάπτυξη της κρουαζιέρας στα νησιά είναι η έλλειψη στρατηγικής, σημειώνοντας ότι κάποια λιμάνια έχουν αναπτυχθεί στρεβλά, όπως στην περίπτωση της Σαντορίνης η οποία σε high season δέχεται 7 κρουαζιερόπλοια. Εξηγώντας ότι κάθε πλοίο είναι ένα τεχνολογικό θαύμα, που συνδυάζει συμπιεσμένη τεχνολογία σε ένα περιβάλλον ξενοδοχειακής άνεσης, τόνισε ότι οι εταιρείες δεν επιθυμούν να διακινδυνεύσουν, επιλέγοντας ένα αγκυροβόλι μη πιστοποιημένο.

Η Σύρος έχει δυνατότητες να αναπτυχθεί ως προορισμός κρουαζιέρας;

“Φυσικά έχει, γιατί βρίσκεται σε ένα πολύ καλό μονοπάτι, “θαλάσσιο διάδρομο” όπως λέγεται στη ναυτική γλώσσα, που έχει αρκετό ενδιαφέρον για όλες τις εταιρείες κρουαζιέρας. Το θέμα είναι ποιες από τις εταιρείες αυτές θα επιλέξουν τη Σύρο. Για να επιλεγεί η Σύρος πρέπει να πληροί κάποιες καλές προδιαγραφές. Δεν μιλάω για υποδομές, γιατί ζούμε σε μία περίοδο όπου υπάρχει οικονομική στενότητα, υπάρχει κρίση και οι υποδομές αυτές απαιτούν μεγάλες εκταμιεύσεις, ειδικά σχέδια, μελέτες, που είναι χρονοβόρα. Από την άλλη πλευρά, η κρουαζιέρα λειτουργεί με δύο χρόνια υστέρηση, δηλαδή ότι προσπάθειες κάνουμε τώρα για να εντάξουμε τη Σύρο θα αποδώσουν μετά από 2 χρόνια γιατί έχουν ήδη βγει τα προγράμματα κρουαζιέρας μέχρι το 2016, από τα οποία η Σύρος απουσιάζει. Αυτό σημαίνει ότι όσο χάνεται χρόνος, για να μπει στα προγράμματα χρειάζεται μία περίοδος ωρίμανσης, στην οποία θα πρέπει κάποιοι να καταλάβουν τις δυνατότητες που έχει η Σύρος για να προσελκύσει κρουαζιερόπλοια για πολυτελή κρουαζιέρα”.

Σύμφωνα με την Δημοτική Αρχή “ο τουρισμός είναι ένα γρήγορο τρένο που θα οδηγήσει στην ανάπτυξη» και προς αυτή την κατεύθυνση απαιτούνται μεθοδικές κινήσεις. Μέχρι λοιπόν το 2016 που θα πρέπει να “ζυμωθεί” η κατάσταση, δεν μπορούμε να το τρέξουμε παραπάνω;

“Έχει χαθεί χρόνος. Όταν μπαίνεις σε έναν χώρο και θέλεις να αποδώσεις είναι σαν να μπαίνεις σε ένα παιχνίδι. Αν δεν ξέρεις τους όρους του παιχνιδιού δεν μπορείς να παίξεις. Ό χώρος της κρουαζιέρας έχει συγκεκριμένους όρους. Δηλαδή μπορείς να καλύψεις τις τεχνικές ανάγκες που έχουν οι εταιρείες; Οι εταιρείες δεν κοιτούν τι ωραία που είναι η Σύρος, αυτό δεν είναι ούτε καν στην έβδομη επιλογή κριτηρίων που θέτει η εταιρεία. Το νούμερο 1 κριτήριο και όλα τα υπόλοιπα ακολουθούν το ίδιο μοτίβο, είναι η ασφάλεια και η προστασία πλοίου, πληρώματος και επιβατών”.

Ως προς αυτά, οι υποδομές που έχουμε τα εξασφαλίζουν;

“Χρειάζονται βελτιώσεις, οι οποίες πρέπει να γίνουν επάνω σε διαδικασίες. Δηλαδή όλα αυτά τα τεχνικά κομμάτια, που πρέπει να βελτιωθούν με ενέργειες χαμηλού κόστους, άμεσης αποδοτικότητας. Όχι κόστη υποδομών. Αυτές είναι οι υποδομές και με αυτές μπορεί να πορευτεί η Σύρος”.

Πώς κρίνετε το γεγονός ότι τα περισσότερα κρουαζιερόπλοια που έρχονται στο νησί, χρησιμοποιούν τη Σύρο ως σταθμό για μερικές ώρες;

“Αυτό είναι ένα πρόβλημα, καθώς χρησιμοποιείται σαν ένας θαλάσσιος ντόκος μόνο και μόνο για στάθμευση λίγων ωρών, πράγμα που είναι κακό για την τοπική αγορά, η οποία δεν παίρνει τα οφέλη από την κρουαζιέρα”.

Με τις απαραίτητες κινήσεις, τα αποτελέσματα της επόμενης χρονιάς θα είναι καλύτερα στον τομέα του τουρισμού και της κρουαζιέρας ειδικότερα;

“Η κρουαζιέρα δουλεύει με δύο χρόνια καθυστέρηση, άρα ουσιαστικά αποτελέσματα θα δείτε μετά από 2 χρόνια. Σίγουρα θα υπάρχουν κρουαζιερόπλοια και του χρόνου, όμως μιλάμε για την μεγάλη κρουαζιέρα και τα πολυτελή κρουαζιερόπλοια, τα οποία θα μπορούσατε να είχατε εάν ήσαστε πιο οργανωμένοι. Σε αυτά στοχεύουμε, γιατί είναι αυτά που μπορούν να προσφέρουν στην τοπική αγορά τα οικονομικά οφέλη που όλοι επιθυμούν”.

Η Σύρος διαθέτει όλες τις απαιτούμενες υπηρεσίες και παροχές για να καταφέρει να προσελκύσει αυτό τον κόσμο;

“Κάποιες έχει, κάποιες δεν έχει. Αυτά που ζητούν από την παραμονή σε ένα λιμάνι για πάνω από 7 με 8 ώρες είναι συγκεκριμένα πράγματα. Τα προσφέρουν όλοι οι προορισμοί, επομένως δεν υπάρχουν ιδιαίτερες απαιτήσεις πάνω σε αυτό. Φυσικά για να μπορέσει κάποιος να πουλήσει, πρέπει να ξέρει τι είναι αυτό που ζητάει ο επιβάτης κρουαζιέρας. Αυτό είναι ένα άλλο αντικείμενο, που απαιτεί εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση σε κάποιους τομείς, που αφορούν στην ψυχολογία του πελάτη, τι είναι αυτό που μπορεί να ζητήσει κ.λ.π. Όσον αφορά στη δαπάνη, σύμφωνα με τα στατιστικά των εταιρειών κρουαζιέρας, είναι 70 – 100 ευρώ ανά επιβάτη ανά προορισμό, στα οποία δεν περιλαμβάνονται οι αγορές που κάνουν μέσα από τα πλοία, αλλά στην τοπική αγορά”.

Ποιοι προορισμοί κρατούν τα ηνία στο θέμα της κρουαζιέρας;

“Φυσικά η Σαντορίνη και ακολουθεί η Μύκονος, όμως να θυμίσουμε ότι η Σαντορίνη δεν έχει καν λιμάνι. Απλά έχει χτίσει ένα ωραίο μύθο τον οποίο καλλιεργεί και προσπαθεί να πάρει τα οφέλη. Τα οφέλη αυτά όμως δεν ανταποκρίνονται στην κίνηση που έχει η κρουαζιέρα στη Σαντορίνη. Η Σαντορίνη παίρνει ένα απειροελάχιστο από την κρουαζιέρα, ενώ φαίνεται ότι έχει μεγάλη ζήτηση. Ο λόγος είναι οι υποδομές. Εάν ο επιβάτης δεν καταφέρει να βγει σωστά για πάει στα Φηρά δεν θα μπορέσει να ξοδέψει, οπότε το όφελος είναι μηδαμινό”.

Αυτό σημαίνει ότι και οι υπόλοιποι προορισμοί οφείλουν να χτίσουν έναν παρόμοιο μύθο;

“Όσοι θέλουν να παίξουν σε αυτό το παιχνίδι οι όροι είναι συγκεκριμένοι, είναι γνωστοί, υπάρχουν οι τεχνοκράτες που μπορούν να βοηθήσουν. Από εκεί και πέρα παίζεις και είτε κερδίζεις, είτε χάνεις έχοντας αποκτήσει εμπειρία. Βέβαια, δεν υπάρχει πιθανότητα να μην κερδίσεις κάτι. Αυτό που θα κερδίσεις μπορεί να είναι είτε χρηματικό, είτε ποιοτικό. Είτε υλικό, που είναι τα έσοδα, είτε άυλο που μπορεί να είναι η αναγνώριση, δηλαδή η φήμη που θα δημιουργήσεις γύρω από τον προορισμό σου. Το κέρδος σου μπορεί να μην είναι άμεσο, μπορεί να είναι λίγο πιο έμμεσο και μακροχρόνιο, με την έννοια ότι ο επιβάτης κρουαζιέρας μπορεί να μην ξοδέψει, όμως εάν του αρέσει ο τόπος μπορεί να έρθει μετά και να μείνει σε ένα ξενοδοχείο. Τότε επιβεβαιώνει την προτίμηση του. Αυτό πάντα γίνεται, και εκεί φαίνεται η πραγματική δυναμική του τουρισμού”.

Η Σαντορίνη και η Μύκονος βρίσκονται διαχρονικά στις πρώτες θέσεις της κρουαζιέρας. Ποια είναι τα δυνατά χαρτιά τους;

“Η Σαντορίνη είναι μία ειδική περίπτωση σε αυτό που προσφέρει και προβάλλει και δεν πρέπει να την έχουμε ως μέτρο σύγκρισης. Η Μύκονος, ενώ έχει ντοκο που υποδέχεται ένα μεγάλο πλοίο, έχει πολλά πλοία αράδα, που συνήθως σε κακό καιρό φεύγουν. Αυτά τα πλοία μπορεί να τα πάρει η Σύρος. Αντί όμως να έρθουν στη Σύρο που είναι δίπλα, πηγαίνουν στο Κουσάντασι που είναι μακριά. Πηγαίνουν για λόγους τακτικής των εταιρειών, οι οποίες έχουν βάσεις εκεί. Άρα ενώ το έχεις δίπλα σου και μπορείς να εξυπηρετήσεις, δεν έρχεται δίπλα στη Σύρο, που είναι κυκλαδίτικο νησί , πηγαίνει εκεί που δεν έχει καμία σχέση με νησί, με το Αιγαίο έτσι όπως το ξέρουμε εμείς. Αν μάθει η εταιρεία ότι η Σύρος διαθέτει τις προδιαγραφές, τότε γιατί να κάνει 120 μίλια και να πάει στο Κουσάντασι; Θα κάνει 10 μίλια και θα έρθει στη Σύρο”.

Άρα η Σύρος πρέπει να κάνει ενέργειες ώστε να μπει σε αυτόν τον χάρτη;

“Οι ενέργειες στις οποίες αναφέρομαι δεν είναι ενέργειες διαφήμισης. Η Σύρος πρέπει να προβληθεί τεχνικά, ώστε να πεισθούν οι εταιρείες ότι το νησί έχει τις κατάλληλες προδιαγραφές”.

Ετικέτες: