Επίσχεση εργασίας των απλήρωτων ναυτικών τριών πλοίων της ακτοπλοΐας

Αντίδραση αγανάκτησης

Ακινητοποιήθηκαν τα πλοία «Aqua Spirit», «Ταξιάρχης» και «Βιτσέντζος Κορνάρος»

Σε επίσχεση εργασίας προχώρησαν οι ναυτικοί που εργάζονται σε τρία πλοία της ακτοπλοΐας, επιλέγοντας αυτή ως την έσχατη λύση έναντι των συνεχών καθυστερήσεων, εκ μέρους των εταιρειών, στην εξόφληση των δεδουλευμένων τους, παρά τις συνεχείς επαφές και υποσχέσεις.

Οι ναυτικοί, φτάνοντας στα όρια των αντοχών τους, αποφάσισαν να προχωρήσουν σε επίσχεση εργασίας εναντίον των ακτοπλοϊκών εταιρειών, οι οποίες δεν εμφανίζονται απέναντι τους συνεπείς ως προς τις οικονομικές τους υποχρεώσεις, με αποτέλεσμα την αργοπορία καταβολής των μηνιαίων αποδοχών τους έως και 7 μήνες.

Πρόκειται για τους εργαζόμενους ναυτικούς των πλοίων Ε/Γ-Ο/Γ «Ταξιάρχης» και «Aqua Spirit» της ΝΕΛ και Ε/Γ-Ο/Γ «Βιτσέντζος Κορνάρος» της ΛΑΝΕ (ΑΝΕΚ), τα οποία και ακινητοποιήθηκαν, μη πραγματοποιώντας τα προγραμματισμένα τους δρομολόγια.

Παρά τις συνεχείς επαφές των εκπροσώπων των εργαζομένων τόσο με την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, όσο και με τα διευθυντικά στελέχη των ακτοπλοϊκών εταιρειών, το μόνο που έχουν λάβει μέχρι στιγμής είναι υποσχέσεις και χρονικές προθεσμίες εξόφλησης, οι οποίες δεν τηρήθηκαν, με αποτέλεσμα να οδηγούνται στην λύση της επίσχεσης.

Φυσικά, το φαινόμενο της απλήρωτης ναυτικής εργασίας δεν περιορίζεται μόνο στους εργαζόμενους αυτών των τριών πλοίων, αλλά σε πολύ περισσότερα πλοία των ακτοπλοϊκών εταιρειών, που αντιμετωπίζουν τεράστια οικονομικά προβλήματα.

Παράλληλα θα πρέπει να αναφερθεί πως οι συγκεκριμένες εταιρείες δραστηριοποιούνται σε γραμμές δημοσίου συμφέροντος, τις οποίες εκτελούν και τα τρία συγκεκριμένα πλοία, για τις οποίες επιδοτούνται.

Η κινητοποίηση των εργαζομένων, αλλά κυρίως η ασυνέπεια των εταιρειών, έχουν ως αποτέλεσμα να μένουν ακάλυπτες οι άγονες γραμμές, χωρίς οι εταιρείες να έχουν τη δυνατότητα αντικατάστασης των πλοίων για εξυπηρέτηση των δρομολογίων.

Να σημειωθεί πως τα δύο εκ των τριών προαναφερόμενων πλοίων, εκτελούν δρομολογιακές γραμμές εξυπηρέτησης μεταξύ άλλων και νησιών των Κυκλάδων.

Συγκεκριμένα, την ημέρα ακινητοποίησης (19/2/2015) του Ε/Γ-Ο/Γ «Aqua Spirit» επρόκειτο να εκτελεστεί το δρομολόγιο: Κέα, Κύθνος, Σύρος, Τήνος, Άνδρος, Μύκονος, Πάρος, Νάξος, Ίος, Σίκινος, Φολέγανδρος, Θηρασιά, Θήρα, Ανάφη, ενώ του Ε/Γ-Ο/Γ «Βιτσέντζος Κορνάρος» (20/2/2015), το δρομολόγιο: Μήλος, Θήρα, Ανάφη, Ηράκλειο, Σητεία, Κάσος, Πηγάδια, Διαφάνι, Χάλκη, Ρόδος.

Άμεση εξόφληση ζητά η ΠΕΝΕΝ

Όπως ενημερώνει η διοίκηση της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), η ενέργεια αυτή των ναυτικών ήρθε σε συνέχιση κλιμάκωσης της δράσης της ενάντια στην απλήρωτη Ναυτική εργασία, ενώ είχε ουσιαστικά προαναγγελθεί, εάν δεν εξοφληθούν οι δεδουλευμένοι μισθοί των εργαζομένων στα πλοία, εξέλιξη για την οποία ενημέρωσε σχετικά τον υπουργό Ναυτιλίας και της αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου, καθώς και τις εμπλεκόμενες ακτοπλοϊκές ναυτιλιακές εταιρίες.

Όπως από την ΠΕΝΕΝ σημειώνεται, στο «Βιτσέντζος Κορνάρος» είχε συμφωνηθεί η εξόφληση των Ναυτεργατών για τις 13/2/2015 και υπήρξε ρητή διαβεβαίωση όχι μόνο της εταιρείας αλλά και των υπηρεσιών του ΥΝΑ, που είχαν επανειλημμένα προβεί σε σχετικά διαβήματα προς την Ναυτιλιακή εταιρεία ΑΝΕΚ, ενώ είχε δοθεί και έγγραφη απάντηση προς την ΠΕΝΕΝ για αυτό.

Αναφορικά με τα πλοία της ΝΕΛ σε διαδοχικές συναντήσεις που είχε η Διοίκηση της ΠΕΝΕΝ με το ΥΝΑ αλλά και αντιπροσωπεία των απλήρωτων Ναυτεργατών, υπήρξε σαφής δέσμευση από το ΥΝΑ ότι θα προχωρήσει ταχύτατα η αποπληρωμή μέρους των δεδουλευμένων.

Αντί για αυτού, επισημαίνεται ότι έχει παρέλθει υπερβολικό χρονικό διάστημα (πάνω από 10 μέρες) χωρίς να έχουν τηρηθεί τα συμφωνηθέντα, με αποτέλεσμα το γεγονός αυτό να έχει προκαλέσει τις δικαιολογημένες και έντονες αντιδράσεις των πληρωμάτων.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός, όπως προκύπτει από επαφές με τις ναυτιλιακές εταιρίες, ότι στην πρόσφατη συνάντηση του αναπληρωτή ΥΝΑ, Θοδωρή Δρίτσα, με τον ΣΕΕΝ, δόθηκε προθεσμία για την εξόφληση έως το Πάσχα, γεγονός για το οποίο σχολιάζεται ότι χρονοδιαγράμματα αυτού του είδους ερήμην των απλήρωτων ναυτεργατών και των συνδικαλιστικών τους οργάνων δεν δικαιούται και δεν νομιμοποιείται κανείς να δίνει, διότι ουδείς μπορεί να γνωρίζει τις ανάγκες, τα προβλήματα του καθενός και του συνόλου των εκατοντάδων απλήρωτων ναυτεργατών, που βιώνουν μια πρωτόγνωρη κατάσταση παραμένοντας απλήρωτοι από 5 έως 7 μήνες.

Από την πλευρά των συνδικαλιστών επισημαίνεται πως η νέα πολιτική ηγεσία του ΥΝΑ πρέπει να προωθήσει κατεπειγόντως στο πρώτο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στην Βουλή ειδική διάταξη που θα διασφαλίζει και θα κατοχυρώνει την εξόφληση των δεδουλευμένων των ναυτεργατών και ταυτόχρονα θα παρέχει στο ΥΝΑ και τις υπηρεσίες του συγκεκριμένα εργαλεία για την επιβολή και εφαρμογή των ΣΣΕ και της ναυτικής νομοθεσίας.

Τεράστιες οι οφειλές της ΝΕΛ

Το θέμα των απλήρωτων ναυτικών που απασχολούνται στα πλοία της ΝΕΛ τέθηκε και κατά την πρόσφατη συνάντηση, που πραγματοποιήθηκε στις 10/2/2015 στο ΥΝΑ, μεταξύ του αναπληρωτή υπουργού Ναυτιλίας, Θοδωρή Δρίτσα, του προεδρείου της ΠΕΝΕΝ, αντιπροσωπείας των απλήρωτων ναυτικών εργαζομένων της ΝΕΛ και του Διευθύνοντος Συμβούλου της εταιρείας, Γιάννη Αβραντίνη.

Με γνωστή την οικονομική δυσχέρεια της συγκεκριμένης εταιρείας και τα προβλήματα που έχουν, εξ αυτής, επανειλημμένως προκύψει, τέθηκαν υπόψη της νέας ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας ειδικά οι οφειλές προς τους εργαζομένους ναυτικούς.

Η εταιρεία έχει σημειώσει πολύμηνες καθυστερήσεις στην εξόφληση των πληρωμάτων των πλοίων της και συγκεκριμένα στα Ε/Γ-Ο/Γ «Θεόφιλος», «Aqua Spirit», «Ταξιάρχης», «Aqua Jewel», «European Express», «Μυτιλήνη» και «Aqua Maria».

Ένα πρόβλημα που παρατηρείται και σε άλλες ακτοπλοϊκές εταιρείες,

όπου παρουσιάζεται καθυστέρηση στην καταβολή και εξόφληση των δεδουλευμένων αποδοχών των ναυτικών, χωρίς να έχει επιλυθεί το θέμα παρά τις συνεχείς υποσχέσεις εκ μέρους των εταιρειών.

Ειδικά η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου (ΝΕΛ) έχει πλέον φτάσει σε κατάσταση οικονομικής ασφυξίας, που πέραν από τη μη καταβολή των μηνιαίων αποδοχών, έως και 7 μηνών, στους εργαζόμενους ναυτικούς, μεγάλες οφειλές μισθών, επιδομάτων και αδειών και προς τους απολυμένους, ανεβάζοντας συνολικά το ύψος των εργατικών οφειλών της στα 3.840.000 ευρώ.

Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία των οφειλών που παρουσίασε η ΠΕΝΕΝ, η εταιρεία οφείλει περί το 1 εκ. ευρώ στους απολυμένους ναυτικούς και στους εργαζόμενους, ανά πλοίο της εταιρείας, οι οφειλές είναι: «Θεόφιλος» 320.000 ευρώ, «European Express» 620.000 ευρώ, «Aqua Jewel» 280.000 ευρώ, «Aqua Spirit» 370.000 ευρώ, «Μυτιλήνη» 600.000 ευρώ, «Ταξιάρχης» 550.000 ευρώ και «Aqua Maria», «Παναγία Πάρου», «Παναγία Θαλασσινή» 100.000 ευρώ.

Έναντι αυτής της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί αναμένεται η υλοποίηση της δέσμευσης του υπουργού Ναυτιλίας για τα μέτρα που πρόκειται να λάβει για την επίλυση του προβλήματος, θέτοντας την εξόφληση των απλήρωτων ναυτικών σε άμεση προτεραιότητα.

Ετικέτες: