«Αν δεν προσαρμοστείς η αγορά θα σε αποβάλει»
- Τετάρτη, 12 Αυγούστου, 2015 - 06:10
Χρήσιμο «εργαλείο» στα χέρια των ξενοδόχων και των ιδιοκτητών τουριστικών καταλυμάτων, αποτελούν τα διαδικτυακά συστήματα online κρατήσεων, με τις δυνατότητες, που αυτά παρέχουν, να δίνουν προοπτικές ανάκαμψης ακόμη και για το σύνολο της ελληνικής οικονομίας.
Παρά το γεγονός, ότι η χρήση διαδικτυακών συστημάτων κρατήσεων βρίσκεται ακόμη σε χαμηλά επίπεδα στην Ελλάδα, έναντι αυτών σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι δυνατότητες της χρήσης τους από επαγγελματίες του τουρισμού, φαίνεται να είναι το «κλειδί» στην ανάκαμψη, τόσο της επισκεψιμότητας, όσο και της «τραυματισμένης» οικονομίας της χώρας, καθώς ολοένα και πιο διαδεδομένη χρήση του διαδικτύου, αλλά και των «έξυπνων» κινητών και tablets στον προγραμματισμό και την οργάνωση των διακοπών, συνεχώς κερδίζει έδαφος, σε σχέση με τις παραδοσιακές μεθόδους, στις οποίες είναι εξοικειωμένη η ελληνική αγορά.
Ευκολία στην οικονομική διαχείριση και αύξηση εσόδων ανά κλίνη
Σύμφωνα με τη Διεύθυνση Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας, ο ξενοδοχειακός τομέας, θα μπορούσε να αναδειχθεί σε έναν από τους κυριότερους μοχλούς επανεκκίνησης της ελληνικής οικονομίας, μέσω της αύξησης της διαδικτυακής παρουσίας των τουριστικών επιχειρήσεων, η οποία θα είχε τη δυνατότητα να αυξήσει τα έσοδα έως και 2 δις ευρώ.
Στη σχετική μελέτη σημειώνεται, πως προσελκύοντας περισσότερους μεμονωμένους τουρίστες, με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων του online booking, θα μπορούσε να υπάρξει αύξηση στον κύκλο εργασιών των ελληνικών μικρομεσαίων ξενοδοχείων. Πιο συγκεκριμένα, αν τα ελληνικά ξενοδοχεία διείσδυαν στις πλατφόρμες ηλεκτρονικών κρατήσεων σε αντίστοιχα επίπεδα με άλλες μεσογειακές χώρες, περίπου 25%, απομακρυνόμενα από το μοντέλο των πρακτορείων, η αύξηση των τουριστικών εσόδων, θα άγγιζε το 0,9 δις ευρώ ετησίως.
Ως παράδειγμα, η μελέτη αναφέρει, ότι ξενοδοχεία που στηρίχθηκαν στο online booking, πέτυχαν υψυλότερα έσοδα και περισσότερο κέρδος ανά κλίνη, αντιμετώπισαν συγκριτικά λιγότερα προβλήματα, όσον αφορά στην καθυστέρηση πληρωμών, ενώ σημειώθηκαν χαμηλότερα επίπεδα εποχικότητας. Όπως αναφέρει η μελέτη, αρκετοί μεμονωμένοι τουρίστες (π.χ. city breaks, επαγγελματικά ταξίδια ή ειδικές μορφές τουρισμού) μένουν λιγότερες ημέρες σε σχέση με τους τουρίστες που έρχονται μέσω πρακτορείων αλλά δαπανούν περισσότερα ανά ημέρα.
Τονίζεται, ωστόσο, ότι ενώ το ποσοστό πωλήσεων μέσω διαδικτύου για το 2014 στην Ευρώπη ήταν περίπου 28%, το αντίστοιχο επίπεδο για τα ελληνικά ξενοδοχεία, δεν ξεπέρασε το 11%, γεγονός, που αντικατοπτρίζει τη μικρή εξοικείωση του επιχειρηματικού τομέα με τις χιλιάδες δυνατότητες που προσφέρονται από τον παγκόσμιο ιστό.
«Είναι ένα πολύ καλό και δυνατό εργαλείο»
Σύμφωνα με τον κ. Ιάκωβο Αρβανίτη, πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Σύρου, η χρήση ενός ή περισσότερων διαδικτυακών συστημάτων κρατήσεων είναι ένα νόμισμα με δύο όψεις. Αφενός με την προβολή του καταλύματος ή του ξενοδοχείου μέσω διαδικτύου, διευρύνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό ο αριθμός των υποψήφιων πελατών και διευκολύνεται αρκετά η διαδικασία της κράτησης, αφετέρου, ωστόσο, υπάρχει και μία προμήθεια, η οποία δίνεται στις εταιρείες, που παρέχουν τις πλατφόρμες, η οποία κυμαίνεται από 15% έως και 40%.
«Εννοείται ότι οι online κρατήσεις αυξάνονται κάθε χρόνο, διότι πλέον λόγω και της τεχνολογικής εξέλιξης, ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα, αφενός μεν να γνωρίζει ακριβώς πού θα διαμείνει, να βλέπει το κατάλυμα ή το ξενοδοχείο πώς είναι εξωτερικά, εσωτερικά, υπάρχουν φωτογραφίες, βίντεο. Φυσικά, μία επιχείρηση, η οποία σέβεται τον εαυτό της και θέλει να στηριχτεί στην αγορά, εννοείται ότι προσαρμόζεται σε αυτά τα δεδομένα. Οι εταιρείες, ωστόσο, οι οποίες διαχειρίζονται τα συστήματα online κρατήσεων εκμεταλλεύονται στο έπακρο τις δυνατότητες αυτές που δίνουν στους επιχειρηματίες λαμβάνοντας μεγάλο ποσοστό προμήθειας, το οποίο μπορεί να φτάσει από minimum 15%, αλλά υπάρχουν κι επιχειρήσεις, οι οποίες δίνουν και 35% και 40% προμήθεια».
Παρ’ όλα αυτά, η προμήθεια, είναι συνηθισμένη πρακτική σε συνεργασίες με tour operators ή ταξιδιωτικούς πράκτορες, οι υπηρεσίες των οποίων έχουν αρχίσει να αντικαθίστανται από τη χρήση των διαδικτυακών συστημάτων, τα οποία δίνουν τη δυνατότητα τεράστιας διεύρυνσης του κοινού, στο οποίο απευθύνεται η τουριστική επιχείρηση, σε παγκόσμιο επίπεδο, ανοίγοντας προοπτικές, οι οποίες έως και πριν από μερικά χρόνια φαίνονταν να βρίσκονται στη σφαίρα της φαντασίας.
Επιπλέον, σύμφωνα με τον κ. Αρβανίτη, δεν αρκεί ένας επιχειρηματίας απλώς να εγγραφεί σε ένα τέτοιο σύστημα κρατήσεων, αλλά να παρατηρεί και να διαχειρίζεται καθημερινά τις προσφερόμενες υπηρεσίες του.
«Από τη στιγμή που μπαίνεις σε ένα τέτοιο σύστημα, δεν σημαίνει ότι μετά σταυρώνεις τα χέρια και περιμένεις. Χρειάζεται να ξέρεις και πώς θα διαχειριστείς αυτές τις δυνατότητες που σου δίνει το σύστημα. Αυτό γίνεται με τις προσφορές που θα κάνεις, με την εναλλαγή των δωματίων ή των πακέτων, με τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Όταν βλέπεις λόγου χάρη τις κρατήσεις σε κάποια χρονική στιγμή να έχουν πέσει ή να παραμένουν χωρίς ζήτηση, έχεις τη δυνατότητα να μπεις στο σύστημα, να αλλάξεις τις τιμές σου, να κάνεις προσφορές. Είναι ένα πολύ καλό και δυνατό εργαλείο, κακά τα ψέματα, με το οποίο όμως πρέπει να είσαι συνεχώς σε επαφή, ώστε να μπορείς να το διαχειριστείς, με στόχο το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα».
Σε έναν τομέα, στον οποίο έχει συμβάλλει θετικά η χρήση των διαδικτυακών συστημάτων κράτησης, είναι στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού.
Σύμφωνα με τον κ. Αρβανίτη, οι αξιολογήσεις από τους χρήστες της υπηρεσίας, οι οποίοι έχουν επισκεφτεί ένα ξενοδοχείο, ανάλογα με την εμπειρία τους, μπορούν να ωθήσουν τους επιχειρηματίες να προσφέρουν όσο το δυνατόν καλύτερες υπηρεσίες, προκειμένου να λάβουν μία καλή αξιολόγηση και συνεπώς να ανέβει και ο μέσος όρος της βαθμολογίας τους στην πλατφόρμα. Αντίστοιχα, ωστόσο, με μέτριες υπηρεσίες και κακές αξιολογήσεις, μία επιχείρηση μπορεί ακόμη και να καταστραφεί.
«Τώρα πλέον, δεν μπορείς να ξεγελάσεις τον πελάτη, όπως γινόταν σε μερικές περιπτώσεις παλαιότερα. Όταν ο πελάτης δεν ήξερε, μπορούσε να πει κάποιος επιχειρηματίας ότι το ξενοδοχείο του βρίσκεται στα 100 μέτρα από τη θάλασσα, για παράδειγμα, ενώ με την άφιξή του διαπίστωνε, πως το ξενοδοχείο βρίσκεται στα 700 ή στα 1000 μέτρα. Πλέον όλα αυτά έχουν εξαλειφθεί, διότι ανά πάσα στιγμή, με τα εργαλεία που του προσφέρει το διαδίκτυο, ο πελάτης μπορεί να γνωρίζει πού είναι το ξενοδοχείο, σε ποια περιοχή βρίσκεται κτλ».
Όπως τόνισε, τα ξενοδοχεία της Σύρου, τουλάχιστον βρίσκονται στο σύνολό τους συμβεβλημένα με διαδικτυακές πλατφόρμες online κρατήσεων, ένα «εργαλείο», όπως το χαρακτηρίζει, το οποίο έχει φανεί ιδιαίτερα χρήσιμο στους επιχειρηματίες, οι οποίοι έχουν δει τα θετικά του αποτελέσματα, όσον αφορά στην επισκεψιμότητα των επιχειρήσεών τους.
Κλείοντας, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σύρου, τόνισε, ότι «εάν δεν προσαρμοστείς στα νέα δεδομένα, σε αυτή την τεχνολογική εξέλιξη, σταδιακά θα βγεις έξω από την αγορά. Η αγορά η ίδια θα σε διώξει, θα σε αποβάλει. Δεν μπορείς να κάνεις διαφορετικά».
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Χτυπά... στον τουριστικό παλμό
22 Δεκ. 2016 - 6:16 - “Επιβεβλημένη η ανάλυση στοιχείων”
7 Σεπ. 2016 - 6:19 - «Στον τουριστικό χώρο όλα είναι δυνατά»
21 Ιουν. 2016 - 6:10 - Η ιδιωτική πρωτοβουλία αποδίδει καρπούς
16 Ιουν. 2016 - 21:26 - «Δίνοντας το στίγμα της τουριστικής Σύρου»
25 Φεβ. 2016 - 6:10