Εκπροσώπηση του Ν. Αιγαίου από τον Περιφερειάρχη, στην Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας, που συστήνεται προς ικανοποίηση πάγιου αιτήματος των ενδιαφερόμενων φορέων

Βάζουν πλώρη για ενιαία στρατηγική

Από 28 μέλη, απαρτίζεται η Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας, έπειτα από απόφαση των συναρμόδιων Υπουργών Ναυτιλίας, κ. Θ. Δρίτσα και Τουρισμού, κ. Ε. Κουντουρά, στην οποία θα συμμετέχουν ο Περιφερειάρχης Ν. Αιγαίου ως τακτικό μέλος και ο Δήμαρχος Μήλου ως αναπληρωματικό.

Η Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας  συστάθηκε στις 14 Ιουλίου 2016 με κοινή απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Θεόδωρου Δρίτσα και της Αναπληρώτριας Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού κ. Έλενας Κουντουρά, με στόχο τη συνεργασία και συνέργεια των φορέων της κρουαζιέρας, για τη χάραξη μιας κοινής και ενιαίας στρατηγικής και την προώθηση των απαιτούμενων μέτρων και κινήτρων βελτίωσης και ανάπτυξης της διεθνούς, ευρωπαϊκής και εθνικής κρουαζιέρας, με την υποβολή προτάσεων για επίλυση προβλημάτων όπου και όταν εντοπίζονται.

 

Σημαντική αναπτυξιακή προοπτική

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου Ναυτιλίας, η σύσταση της Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας, ένα πάγιο αίτημα των ανθρώπων της κρουαζιέρας, «βασίζεται στην αδήριτη ανάγκη για συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων του κλάδου με στόχο τη χάραξη και εφαρμογή κοινού και ενιαίου στρατηγικού σχεδίου για την κρουαζιέρα».

Η Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας, αποτελούμενη από 28 εκπροσώπους φορέων, θα λειτουργεί υπό την προεδρία του εκάστοτε Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με σκοπό, όπως τονίζεται, την προώθηση μέτρων και κινήτρων, βελτίωσης και ανάπτυξης της κρουαζιέρας και την υποβολή τεκμηριωμένων προτάσεων για επίλυση προβλημάτων. Ο έγκαιρος εντοπισμός και η πρόβλεψη κινδύνων που πρέπει να αντιμετωπιστούν, θα είναι μια κρίσιμη ευθύνη της λειτουργίας της Επιτροπής, κάτι που διασφαλίζεται χάριν στην ευρύτητα των φορέων, του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, που συμμετέχουν σε αυτή.

Τέλος, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου σχολιάζει, πως η ελληνική πολιτεία εξοπλίζεται με ένα σημαντικό θεσμικό εργαλείο για τη χάραξη πολιτικής σε ένα κλάδο με σημαντικές αναπτυξιακές προοπτικές και προσδοκώμενα οφέλη για την ελληνική οικονομία.

 

«Συνδιαμορφωτής της εθνικής στρατηγικής»

Ανάμεσα στα τακτικά μέλη της Επιτροπής, ως εκπρόσωπος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), βρίσκεται και ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, κ. Γιώργος Χατζημάρκος, ο οποίος σε σχετική του ανακοίνωση υπογράμμισε, πως «η εκπροσώπηση του Νοτίου Αιγαίου στην εν λόγω Επιτροπή, ως της Περιφέρειας που διαθέτει τον μεγαλύτερο αριθμό λιμανιών στην χώρα, 115 συνολικά, αλλά και τους μεγαλύτερους και πιο δυναμικούς προορισμούς τουρισμού κρουαζιέρας διεθνώς, καθιστά την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου βασικό συνδιαμορφωτή της εθνικής στρατηγικής για την κρουαζιέρα, τον νευραλγικό τουριστικό τομέα, ο οποίος διαθέτει τεράστια αποθέματα μελλοντικής ανάπτυξης, τόσο για το Νότιο Αιγαίο, όσο και για την οικονομία της χώρας συνολικά».

 

Αναλυτικά τα μέλη της επιτροπής

Ειδικότερα και με βάση την απόφαση των δύο υπουργών, η Επιτροπή αποτελείται από τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας, ως Πρόεδρο, τον Γ.Γ. Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας, τον Γ.Γ. Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, τον Γ.Γ. Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής του Υπουργείου Ναυτιλίας, την Γεν. Δ/ντρια Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας, εκπρόσωπο του Υπουργείου Εξωτερικών, εκπρόσωπο του Υπουργείου Οικονομικών, εκπρόσωπο του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, εκπρόσωπο του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, εκπρόσωπο του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς Α.Ε. (ΟΛΠ. Α.Ε.), εκπρόσωπο της Περιφέρειας Αττικής, εκπρόσωπο του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (Ν.Ε.Ε.), εκπρόσωπο του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ), εκπρόσωπο της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιώτικης Πολιτικής, εκπρόσωπο του Πανεπιστημίου Αιγαίου, τον Περιφερειάρχη Ν. Αιγαίου, κ. Γιώργο Χατζημάρκο, εκπρόσωπο της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, με αναπληρωτή τον Κατρακάζο Νίκο, τον Καφαντάρη Δημήτριο, εκπρόσωπο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, με αναπληρωτή τον Δήμαρχο Μήλου, Γεράσιμο Δαμουλάκη, εκπρόσωπο της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος, εκπρόσωπο της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), τον κ. Κόντε Θεόδωρο, Πρόεδρο της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, τον Τζιλόγλου Τζιλίδη Λύσανδρο-Γεώργιο, εκπρόσωπο της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Γραφείων (FED HATTA), τον Στελλιάτο Αντώνιο, εκπρόσωπο της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (Ε.Π.Ε.Σ.Τ.), τον Βασιλόπουλο Θάνο, εκπρόσωπο του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εργαζομένων στη Ναυτιλία και τον Τουρισμό (ΠΑΣΕΝΤ), τον Πρόεδρο του Πανελλήνιου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων – Εξαγωγέων (Π.Σ.Ε.Π.Ε.), εκπρόσωπο της Διεθνής Ναυτικής Ένωσης, εκπρόσωπο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (Σ.Ε.Τ.Ε.), εκπρόσωπο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και εκπρόσωπο της Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού.

Σύμφωνα με την απόφαση, η Επιτροπή συγκαλείται με πρόσκληση του Προέδρου της, ενώ στα μέλη της Επιτροπής δεν καταβάλλεται καμία αμοιβή ή αποζημίωση. Στις συνεδριάσεις συμμετέχουν εκ των ως άνω οριζομένων μελών εκείνα τα οποία καλούνται κάθε φορά, ανάλογα με τα προς συζήτηση θέματα, καθώς και εκπρόσωποι των εμπλεκομένων - κατά περίπτωση - Διευθύνσεων / Υπηρεσιών του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής που καλούνται κάθε φορά με τη σχετική πρόσκληση.

 

Φόβοι για δυσκίνητο φορέα

Παρά το γεγονός, ότι ανά θέμα συζήτησης, θα καλούνται τα μέλη – αρμόδιοι εκπρόσωποι, των άμεσα εμπλεκόμενων φορέων, οι πρώτες αντιδράσεις από τους εκπροσώπους των άμεσα εμπλεκομένων φορέων, όπως είναι αυτός της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπολοίων και Συναφών Φορέων, μέσω του προέδρους της κ. Θεόδωρου Κόντε, αλλά και μεγάλη ελληνική εταιρεία κρουαζιέρας, μέσω του προέδρου της κ. Μιχάλη Λάμπρου, ενέχουν το στοιχείο του προβληματισμού, σε σχέση με το εύρος αυτής της Επιτροπής.

Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Κόντες σε πρώτες του δηλώσεις τόνισε, ότι σε αντίθεση με μία ευέλικτη ομάδα κρούσης, με 8-10 μέλη, η οποία θα μπορεί να συνεδριάζει και να λαμβάνει αποφάσεις άμεσα, δημιουργείται ένα πολυμελές, αλλά και δυσκίνητο σχήμα, το οποίο ενδεχομένως να δημιουργήσει περισσότερη γραφειοκρατία, από αυτή, που σήμερα αντιμετωπίζει ο κλάδος.

Παράλληλα, ο κ. Λάμπρος, σημειώνοντας, πως είναι φύσει αδύνατον να ασχολούνται όλα τα μέλη, που στο σύνολό τους είναι επιφορτισμένα με πολλές αρμοδιότητες, σε καθημερινή βάση με τα ζητήματα της κρουαζιέρας, πρότεινε τη δημιουργία μίας ολιγομελούς ομάδας κρούσης, η οποία θα μπορεί να συνεδριάζει χωρίς προβλήματα και να παράγει εποικοδομητικό έργο.

Ωστόσο, η πρόταση του κ. Λάμπρου προβλέπεται σε ένα βαθμό από την απόφαση, η οποία ορίζει, ότι «προς διευκόλυνση του έργου της (σ.σ. Επιτροπής), με απόφαση των μελών της Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας δύναται να συσταθεί εκτελεστική γραμματεία».

Τέλος, ερωτήματα προκαλεί η παράκαμψη της Παγκόσμιας Ένωσης Κρουαζιέρας (Cruise Lines International Association), δεδομένου, ότι δεν υπάρχει εκπρόσωπός της στα μέλη της Επιτροπής, καθώς, το Υπουργείο Ναυτιλίας και η CLIA, είχαν συζητήσει για την αναγκαιότητα οργάνωσης του κλάδου, όσο η ιδέα για την σύσταση ενός εθνικού φορέα για την κρουαζιέρα βρισκόταν ακόμη στα «σπάργανα», προκειμένου η Ελλάδα, με στρατηγικό σχέδιο, να «σκαρφαλώσει» στην παγκόσμια κατάταξη, ανακτώντας τα χαμένα ποσοστά, όσον αφορά στις προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων, που οφείλονται, τόσο στην ύφεση, όσο και στη γενικότερη κοινωνικο-πολιτική αστάθεια της γύρω περιοχής.