“ΡΕΘΕΜΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ”

Χαμένος ο γιορτινός τζίρος των καταστημάτων στο Ρέθυμνο με το click away

  • Τετάρτη, 23 Δεκεμβρίου, 2020 - 06:28

Απογοήτευση επικρατεί στην τοπική αγορά καθώς μια εβδομάδα μετά την εφαρμογή της υπηρεσίας click away οι έμποροι βλέπουν στην πράξη την αναποτελεσματικότητα του μέτρου αφενός και αφετέρου την αδυναμία εφαρμογής του. Κάνουν λόγο για εμπόριο του πεζοδρομίου με τους επαγγελματίες να αναγκάζονται να δειγματίζουν τα προϊόντα τους στις εισόδους των καταστημάτων σε μια ύστατη προσπάθεια να εξυπηρετήσουν τους καταναλωτές που επιθυμούν να κάνουν τα ψώνια τους και τα δώρα για τα Χριστούγεννα.

Η κίνηση στη αγορά εξακολουθεί να είναι υποτονική, όμως ακόμα και όσοι καταναλωτές επιδιώκουν να κάνουν αγορές δυσκολεύονται σημαντικά, αφού δεν είναι αφενός και οι ίδιοι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και αφετέρου τα καταστήματα δεν διαθέτουν στο σύνολο τους ηλεκτρονικά καταστήματα ή σελίδες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τα πράγματα είναι ακόμα πιο δύσκολα όταν οι αγορές αφορούν ειδή ένδυσης και υπόδησης. Αναγκαστικά τα προϊόντα δειγματίζονται από τον επιχειρηματία που βρίσκεται στο κατάστημα στον καταναλωτή που είναι από έξω. Διαλέγει και αν αποφασίσει θα ψωνίσει αφού πρώτα του αποστέλλει το γραπτό μήνυμα. Βέβαια και αυτό επί της ουσίας απαγορεύεται αφού η υπηρεσία, όπως ανακοινώθηκε, προβλέπει ότι η μόνη επαφή του καταναλωτή στο κατάστημα είναι για να παραλάβει την παραγγελία του. Όμως αυτό είναι πρακτικά αδύνατον. Από την άλλη τα πρόστιμα είναι τσουχτερά για τον εμπορικό κόσμο, όσο και για τους καταναλωτές σε περίπτωση που διαπιστωθεί παραβίαση του click away και εντοπιστεί πελάτης εντός καταστήματος ή πελάτης χωρίς αποδεικτικό μήνυμα και πληρωμή με ηλεκτρονικό χρήματα.

Η κατάσταση στην αγορά είναι εξαιρετικά δύσκολη, αν συνυπολογίσει κανείς τους μήνες που τα καταστήματα παραμένουν κλειστά λόγω του lockdown, αλλά και το διάστημα που μεσολάβησε όπου η αγορά ήταν «παγωμένη» λόγω έλλειψης αγοραστικής δύναμης.

Η περίοδος των γιορτών είθισται να αποτελεί μια από τις καλύτερες για τον εμπορικό κόσμο με δεδομένο ότι παρά τις όποιες δυσκολίες λόγω του κλίματος αλλά και λόγω των παιδιών η κίνηση παρουσίαζε σημάδια ανάκαμψης. Πλέον αυτό αποτελεί ζητούμενο μιας και αρκετοί έμποροι δεν άνοιξαν καν τις επιχειρήσεις τους, θεωρώντας ότι η προβλεπόμενη μέθοδος του click away είναι ανεφάρμοστη από τη στιγμή που δεν διαθέτουν τα απαιτούμενα ηλεκτρονικά μέσα.

Για χαμένο τζίρο των γιορτών κάνει λόγο μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου Ρεθύμνου Γιώργος Πολιουδάκης εκφράζοντας την καθετή αντίρρηση του σε αυτή τη μορφή λειτουργίας της αγορές, η οποία όπως είπε θα αποτελέσει ουσιαστικά τη χαριστική βολή για τον εμπορικό κόσμο της πόλης που βρίσκεται στα όρια της επιβίωσης.

Όπως παρατήρησε πολλές επιχειρήσεις δεν άνοιξαν καθόλου γιατί δεν μπορούν να ακολουθήσουν τη μέθοδο του click away. Θα έπρεπε να βρεθεί ένας άλλος τρόπος που να εξυπηρετεί καταναλωτές και επαγγελματίες, όπως για παράδειγμα η επίσκεψη στα μαγαζιά να γίνεται με ραντεβού, όπως στα κομμωτήρια. «Η κίνηση είναι ελάχιστη και στην αγορά επικρατεί μπάχαλο. Αυτό είναι μια αποτυχία. Δεν μπορεί να λειτουργήσει το μέτρο αυτό. Ο κόσμος, οι καταναλωτές θέλουν να κάνουν κάποια ψώνια για τις γιορτές, δεν μπορούν όμως με αυτή τη διαδικασία. Όλοι οι συνάδελφοι είναι απογοητευμένοι. Δεν μπορούν να δουλέψουν. Είναι μια κοροϊδία. Όσοι δεν έχουν ηλεκτρονικό κατάστημα προσπαθούν μέσα από τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης. Δεν γίνεται αυτό το πράγμα όμως. Ελάχιστοι είναι αυτοί που αξιοποιούν αυτή την υπηρεσία. Ελάχιστα καταστήματα διαθέτουν ηλεκτρονικό καταστήματα οι περισσότεροι προσπαθούν όπως-όπως να δουλέψουν. Και όλα αυτά ενώ υπάρχει μια διάθεση από τους πολίτες να ψωνίσουν. Είναι απαράδεκτο αυτό το μέτρο. Και αποτελεί το τελειωτικό χτύπημα την περίοδο των γιορτών μετά από αυτό το παρατεταμένο λουκέτο. Με τον τρόπο αυτό θα γίνει μόλις το 3% του τζίρου των γιορτών που θα γινόταν σε κανονικές συνθήκες».

Για αποδόμηση του Έλληνα εμπόρου έκανε λόγο μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ο Μανόλης Σταματογιαννάκης ιδιοκτήτης καταστήματος με ειδή ένδυσης και μέλος της ΕΣΕΕ, ο οποίος δεν άνοιξε καθόλου το κατάστημα τους θεωρώντας αναποτελεσματική τη μέθοδο αυτή. «Αυτή η υπηρεσία είναι η αποδόμηση του εμπόρου. Το μέτρο αυτό είναι άκυρο. Να κάθεται ο έμπορος πίσω από τον πάγκο να δείχνει ρούχα στον πελάτη που είναι έξω από το μαγαζί. Δεν κάνουμε δειγματισμό. Εμπορία κάνουμε. Το μέτρο αυτό εξυπηρετεί μονό τα καταστήματα που έχουν e-shop. Το μόνο βέβαια είναι το καράβι δεν σώνεται».

Το 70% των online παραγγελιών με τη μέθοδο click away τονίζει το υπουργείο

Μεγάλη ανταπόκριση από μεριάς καταναλωτών είχε η εφαρμογή του μέτρου για τις παραγγελίες με τη μέθοδο click away καθώς, όπως προκύπτει από τα έως τώρα στοιχεία, το 70% των ηλεκτρονικών παραγγελιών γίνονται με αυτό τον τρόπο, από τις 13 Δεκεμβρίου, όταν και τέθηκε σε εφαρμογή το εν λόγω μέτρο.

Παράλληλα, σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, σημαντική μείωση παρατηρείται στα έσοδα των επιχειρήσεων, οι οποίες έχουν ανεπτυγμένο πλήρες κανάλι ηλεκτρονικού εμπορίου, με τον φετινό τζίρο να ανέρχεται μόλις στο 35% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο νωρίτερα.

Όπως αναφέρει το υπουργείο στη σχετική ανακοίνωση, η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, σε μια προσπάθεια να διατηρηθεί «ζωντανή» η σχέση των επιχειρήσεων με τους καταναλωτές, έθεσε σε εφαρμογή, από την περασμένη Κυριακή 13 Δεκεμβρίου, την προαγορά και παραλαβή προϊόντων από τον εξωτερικό χώρο του καταστήματος (click away). Mε την εφαρμογή της «παράδοσης εκτός», κατάφεραν οι καταναλωτές να εξυπηρετηθούν ταχύτερα, λόγω του πρωτοφανούς όγκου παραγγελιών που κλήθηκαν να εκτελέσουν οι εταιρείες ταχυμεταφορών.

Στην επιτυχία αυτή συνέτεινε βέβαια καθοριστικά η συμμόρφωση των επιχειρήσεων με τα ειδικότερα μέτρα που κλήθηκαν να τηρήσουν. Σε δεκάδες ελέγχους που πραγματοποίησαν οι ελεγκτικές υπηρεσίες το αμέσως προηγούμενο διάστημα, η παραβατικότητα δεν ξεπέρασε το 1%.

Αδ. Γεωργιάδης: Πιθανό το άνοιγμα του λιανεμπορίου σε «ζώνες»

Ανοιχτό το ενδεχόμενο για άνοιγμα του λιανεμπορίου σε «ζώνες» αφήνει ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας στον ΣΚΑΪ, για τις περιοχές που εμφανίζουν χαμηλό επιδημιολογικό φορτίο.

«Το λιανικό εμπόριο θα μπορούσε να ανοίξει σε ζώνες της χώρας, όπου έχουν χαμηλό επιδημιολογικό φορτίο, αν κι εφόσον το εγκρίνει η επιτροπή. Κάθε εβδομάδα συνεδριάζουμε και κάθε εβδομάδα θα αναπροσαρμόζουμε τη στρατηγική μας με βάση την πορεία της επιδημίας. Αυτό θα μπορούσε να είχε συμβεί και τώρα, αλλά οι δυο περιφέρειες που εξετάζαμε να ανοίξουν, η Κρήτη και η Πελοπόννησος, δεν ήταν ολόκληρες και αυτό δημιούργησε ανησυχία μεταφοράς. Φέρνω ένα παράδειγμα. Στην Κρήτη, στον χάρτη που μας παρέδωσαν, μπορούσε να ανοίξουν οι νομοί Λασιθίου, Ρεθύμνου και Χανίων, αλλά όχι Ηρακλείου. Σκεφτήκαμε ότι αν το κάναμε θα ρισκάραμε πρώτον την υγεία όλης της νήσου, γιατί μπορεί από το Ηράκλειο να πήγαιναν σε άλλον νομό για να ψωνίσουν κι αυτό δεν μπορούσαμε να το ελέγξουμε και θα υπήρχε ο κίνδυνος διασποράς σε όλη την Κρήτη και δεύτερον θα υπήρχε μεγάλη αναστάτωση μεταξύ των εμπόρων», ανέφερε χαρακτηριστικά. Ο κ. Γεωργιάδης τόνισε ότι το click away έχει αρχίσει και λειτουργεί και οι τζίροι των επιχειρήσεων έχουν αυξηθεί πάρα πολύ προσθέτοντας ότι «υπάρχουν καταστήματα που έχουν κάνει το 50% του τζίρου τους σε σχέση με πέρυσι». Ωστόσο, επισήμανε ότι πρέπει να τηρούνται τα μέτρα, «καθώς αν δούμε ότι υπάρχει αύξηση του δείκτη μεταδοτικότητας και ανησυχία για τον ιό και μας πουν οι επιστήμονες ότι πρέπει να αναστείλουμε την εφαρμογή του μέτρου, θα την αναστείλουμε».

Αναφορικά με τις καθυστερημένες παραδόσεις των εταιρειών ταχυμεταφορών (courier), ο υπουργός Ανάπτυξης ανέφερε ότι «πριν ξεκινήσουμε την πρώτη καραντίνα η αγορά κούριερ διακινούσε 80.000 πακέτα ημερησίως και ξαφνικά εκτοξεύτηκαν στα 150.000. Οι εταιρείες και αποθήκες νοίκιασαν και προσωπικό προσέλαβαν. Ωστόσο στη δεύτερη καραντίνα, όλο τον μήνα Νοέμβριο, καθότι το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει αυξηθεί πάρα πολύ, είχαμε μέσο όρο ηλεκτρονικών παραγγελιών 250.000 πακέτα την ημέρα, άρα και 100.000 περισσότερα σε σχέση με την υψηλότερη μέρα της πρώτης καραντίνας».

Πρόσθεσε δε ότι μπαίνοντας στον Δεκέμβριο και προχωρώντας προς τις γιορτές, οι παραγγελίες αυξήθηκαν με γεωμετρική πρόοδο, φτάνοντας μια μέρα ακόμα και τις 800.000 και με έναν μέσο όρο και 500.000 πακέτα την ημέρα, το σύστημα κατέρρευσε.

Τέλος, επανέλαβε ότι αρχές του έτους θα προκηρυχθεί το πρόγραμμα για την επιδότηση δημιουργίας ιστοσελίδων από μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις με 5.000 ευρώ.

Ελπίδα Αριστείδου