Προς διαβούλευση τέθηκε το προκαταρκτικό δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης (ΔΠΑ) του ΑΔΜΗΕ, για τα έτη 2022-2031

Ολοκλήρωση διασύνδεσης και προβλέψεις για υπεράκτια αιολικά πάρκα

  • Πέμπτη, 7 Ιανουαρίου, 2021 - 06:16

 

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε σήμερα, από την Τρίτη 5 Ιανουαρίου, το προκαταρκτικό Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας για τα έτη 2022-2031, συνολικού προϋπολογισμού 4,1 δισ. ευρώ.

Ο μεσοπρόθεσμος σχεδιασμός του ΑΔΜΗΕ προβλέπει νέες διεθνείς ηλεκτρικές διασυνδέσεις, νέα έργα αναβάθμισης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς στην Υψηλή (150 kV) και την Υπερυψηλή Τάση (400 kV) και νέα έργα Αντιστάθμισης σε όλο το Σύστημα για την βελτίωση της αξιοπιστίας σε περιβάλλον αυξημένης διείσδυσης ΑΠΕ. Στο νέο ΔΠΑ περιλαμβάνονται επίσης προτάσεις του ΑΔΜΗΕ για πιλοτικά έργα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας στη νησιωτική και την ηπειρωτική χώρα.

Οι προβλέψεις του δεκαετή σχεδιασμού

Δίνοντας έμφαση στον κομβικό ρόλο των συστημάτων αποθήκευσης, καθώς η ένταξή τους στο ηλεκτρικό σύστημα κρίνεται ότι μπορεί να προσφέρει πολλαπλά πλεονεκτήματα, το νέο ΔΠΑ συμπεριλαμβάνεται πρόταση για πιλοτικό έργο εγκατάστασης συστημάτων συσσωρευτών στη Νάξο, ισχύος 7 έως 10 MW, με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης εντός του 2022. Ανάλογα σχέδια προβλέπονται και στην περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, όπου τα έργα αποθήκευσης θα συμβάλλουν καθοριστικά στη διαχείριση τοπικών συμφορήσεων λόγω της υψηλής διείσδυσης ΑΠΕ.

Από τον ΑΔΜΗΕ τονίζεται, ότι «η επίτευξη των στόχων που τέθηκαν με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) για το έτος 2030 και τον Μακροχρόνιο Ενεργειακό Σχεδιασμό για το έτος 2050 επιτάσσει την επιτάχυνση των διαδικασιών για την ένταξη νέων μονάδων ΑΠΕ σε μεγάλη κλίμακα. Στην κατεύθυνση αυτή αναμένεται να συμβάλλουν ιδιαίτερα σχέδια για την εγκατάσταση μονάδων ΑΠΕ που απαιτούν, ωστόσο, την υλοποίηση σημαντικών έργων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Με τη διασύνδεση των νησιών του Αιγαίου και την επέκταση του Συστήματος Μεταφοράς 400 kV στην Πελοπόννησο, ο ΑΔΜΗΕ θέτει τις βάσεις για δημιουργία χώρου 3 GW για ένταξη νέων μονάδων ΑΠΕ στο εγχώριο ενεργειακό σύστημα. Οι υποδομές Μεταφοράς που προβλέπονται στο ΔΠΑ καλύπτουν τους στόχους του ΕΣΕΚ για την συμμετοχή των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα έως το 2030».

Παράλληλα, θα δοθεί και ιδιαίτερη έμφαση και στα υπεράκτια αιολικά πάρκα. Σύμφωνα με τη σχετική πρόβλεψη του ΑΔΗΜΕ, «η επέκταση του Διασυνδεδεμένου Συστήματος Μεταφοράς στο νησιωτικό χώρο δημιουργεί τις προϋποθέσεις ανάπτυξης υπεράκτιων αιολικών πάρκων, δεδομένου ότι μειώνει σημαντικά τις αποστάσεις για τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από την πηγή παραγωγής σε σημεία σύνδεσης του Συστήματος. Στο πλαίσιο αυτό, διαφαίνεται η ανάγκη ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού για την ανάπτυξη στρατηγικών υποδομών στον θαλάσσιο χώρο με σκοπό τη βέλτιστη «κοινή» σύνδεση υπεράκτιων αιολικών πάρκων ή αιολικών πάρκων επί νησιών που θα ανήκουν σε διαφορετικούς παραγωγούς. Την ανάγκη αυτή μπορεί να ικανοποιήσει με βέλτιστο τρόπο ο Διαχειριστής, καθώς διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία και εμπειρία τόσο για το σχεδιασμό όσο και για την υλοποίηση υπεράκτιων διασυνδετικών δικτύων Υψηλής Τάσης».

Ενίσχυση των υποδομών στα διασυνδεδεμένα νησιά

Ειδικά για τα νησιά, ο Διαχειριστής προβλέπει ότι στο χρονικό πλαίσιο του σχεδιασμού, προβλέπεται η ολοκλήρωση πολλών έργων, τα κυριότερα εκ των οποίων αφορούν στην ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, με την Δ’ Φάση, τις διασυνδέσεις της Κρήτης, τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων και τη διασύνδεση των νησιών του Βορείου Αιγαίου. Μάλιστα, τονίζεται, πως η δεύτερη και η τρίτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων επιταχύνθηκαν ιδιαίτερα, σε σχέση με τα όσα προέβλεπε ο παλαιότερος σχεδιασμός.

Στην Τήνο, και με γνώμονα τη διασφάλιση της αξιόπιστης τροφοδότησης του συνολικού φορτίου, σε συνεργασία με τον ΔΕΔΔΗΕ, ο ΑΔΜΗΕ σχεδιάζει την εκ νέου κατασκευή του Υποσταθμού Υψηλής/Μέσης τάσης στο νησί, με αναμενόμενο έτος ολοκλήρωσης το 2024.

Στην Άνδρο, κυρίως λόγω των έντονων καιρικών φαινομένων που εμφανίζονται στην περιοχή και θέτουν συχνά εκτός λειτουργίας τις εναέριες γραμμές λόγω εκδήλωσης σφαλμάτων, προγραμματίζεται η ενίσχυση της αξιοπιστίας τροφοδότησης του νησιού, με την υπογειοποίηση της μίας εκ των δύο εναέριων γραμμών μεταφοράς, ώστε να μειωθεί η πιθανότητα ταυτόχρονης εκδήλωσης διαταραχών στα κυκλώματα σύνδεσης του Υ/Σ που έχουν ως αποτέλεσμα την απώλεια τροφοδοσίας του.

Δ’ Φάση διασύνδεσης

Στον δεκαετή σχεδιασμό του ΑΔΜΗΕ περιλαμβάνεται η Δ’ Φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων, ήτη της διασύνδεσης των νησιών της Θήρας, της Μήλου, της Φολεγάνδρου και της Σερίφου με το εθνική σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Ο Διαχειριστής τονίζει ότι το έργο αποσκοπεί αφενός στην αύξηση της αξιοπιστίας τροφοδότησης των διασυνδεδεμένων νήσων και αφετέρου στη μείωση του κόστους παραγωγής της ηλεκτρικής ενέργειας.

Οι νέοι υποσταθμοί επί των νησιών αυτών έχουν χωροθετηθεί πλησίον του αιγιαλού ώστε να αποφευχθεί κατά το δυνατό η κατασκευή εναέριων Γ.Μ. επί των νήσων, ενώ η διασύνδεση μεταξύ τους και με το ηπειρωτικό σύστημα προβλέπεται να γίνει μέσω υποβρύχιων καλωδίων.

Υπενθυμίζεται, ότι ο βασικός σχεδιασμός του έργου περιλαμβάνει τα ακόλουθα:

1. Νάξος - Θήρα: διασύνδεση με υποβρύχιο τριπολικό καλώδιο Ε.Ρ. XLPE150kV, ονομαστικής ικανότητας 200MVA, μήκους 82 km.

2. Θήρα – Φολέγανδρος: διασύνδεση με υποβρύχιο τριπολικό καλώδιο Ε.Ρ. XLPE150kV, ονομαστικής ικανότητας 200MVA, μήκους 60 km.

3. Φολέγανδρος – Μήλος: διασύνδεση με υποβρύχιο τριπολικό καλώδιο Ε.Ρ. XLPE150kV, ονομαστικής ικανότητας 200MVA, μήκους 55 km.

4. Μήλος – Σέριφος: διασύνδεση με υποβρύχιο τριπολικό καλώδιο Ε.Ρ. XLPE150kV, ονομαστικής ικανότητας 200MVA, μήκους 47 km.

5. Σέριφος – Λαύριο: διασύνδεση με υποβρύχιο τριπολικό καλώδιο Ε.Ρ. XLPE150kV, ονομαστικής ικανότητας 200MVA, μήκους 109 km.

6. Κατασκευή 4 νέων Υποσταθμών (Υ/Σ) 150/MT κλειστού τύπου GIS επί των Νήσων της Θήρας που θα περιλαμβάνει 3 Μ/Σ ισχύος 40/50 MVA, της Φολεγάνδρου, της Μήλου και της Σέριφου που θα περιλαμβάνουν 2 Μ/Σ ισχύος 20/25 MVA έκαστος.

7. Εγκατάσταση ενός στατού αντισταθμιστή ισχύος (SVC). Ως σημείο εγκατάστασής του προτείνεται ο κεντροβαρικός ως προς το φορτίο Υ/Σ Θήρας.

Στόχος του έργου είναι να καταστεί δυνατή έπειτα από την ολοκλήρωσή του η θέση σε εφεδρεία έκτακτων αναγκών του μεγαλύτερου μέρους των ΑΣΠ, οι οποίοι λειτουργούν στα νησιά και να δρομολογηθεί η σταδιακή αποξήλωσή τους, προκειμένου να εξοικονομηθούν δαπάνες οι οποίες επιβαρύνουν τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας.

Τονίζεται ωστόσο, ότι «σε κάθε περίπτωση, ακόμη και έπειτα από την κατασκευή όλων των φάσεων του έργου, θα πρέπει να διατηρηθεί παραγωγικό δυναμικό στα νησιά, ώστε να είναι δυνατό να αντιμετωπισθούν τα έκτακτα περιστατικά (όπως βλάβη στον Υ/Σ Σύρου κ.ά.). Στην κατεύθυνση αυτή, ο ΑΔΜΗΕ συμμετέχει σε συνεργασία με τη ΡΑΕ, τον ΔΕΔΔΗΕ και τη ΔΕΗ στις διαδικασίες καθορισμού των οικονομικών και λειτουργικών όρων για τη διατήρηση των απαραίτητων ΑΣΠ σε καθεστώς εφεδρείας εκτάκτων αναγκών στα διασυνδεδεμένα νησιά.

Στον δεκαετή προγραμματισμό του ΑΔΜΗΕ, κρίνεται σκόπιμη η σταδιακή παύση λειτουργίας των ΑΣΠ Άνδρου, Σύρου, Μυκόνου, Σερίφου και Μήλου, ωστόσο κρίνεται απαραίτητο να διατηρηθεί ή/και να αναπτυχθεί από τον Παραγωγό κατάλληλη υποδομή (εξοπλισμός ΜΤ, απαιτούμενες δεξαμενές, κλπ.) και να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να υπάρχει δυνατότητα σύνδεσης φορητών μονάδων παραγωγής για λόγους κάλυψης των κρίσιμων φορτίων των νησιών σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης.

Υπεράκτια αιολικά πάρκα

Όσον αφορά στα υπεράκτια αιολικά πάρκα, ο ΑΔΜΗΕ στο δεκαετές πρόγραμμά του αναφέρει, ότι «η επέκταση του Διασυνδεδεμένου Συστήματος Μεταφοράς στο νησιωτικό χώρο δημιουργεί τις προϋποθέσεις και καθιστά περισσότερο εφικτή τη δυνατότητα ανάπτυξης υπεράκτιων αιολικών πάρκων δεδομένου ότι μειώνει σημαντικά τις αποστάσεις για τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από την πηγή παραγωγής σε σημεία σύνδεσης του Συστήματος, καθιστώντας οικονομικοτεχνικά βιώσιμες νέες περιοχές για την ανάπτυξη υπεράκτιων έργων ΑΠΕ». Σύμφωνα με το διαχειριστή, «το γεγονός αυτό αποτελεί μια σημαντική εξέλιξη,καθώς για την επίτευξη των στόχων με βάση τη διεθνή πρακτική και πρόσφατες τεχνολογικές εξελίξεις διαφαίνεται ως προοπτική η δυνατότητα υλοποίησης υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων στον Ελληνικό θαλάσσιο χώρο».

Στο πλαίσιο αυτό, λαμβάνοντας υπόψη τα σημαντικά οικονομικά οφέλη με το συνδυασμό έργων υπεράκτιων αιολικών πάρκων σε «κοινό» διασυνδετικό δίκτυο με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα έναντι των ανεξάρτητων ακτινικών συνδέσεων, ο ΑΔΜΗΕ “βλέπει” την ανάγκη ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού για την ανάπτυξη στρατηγικών υποδομών στον θαλάσσιο χώρο με σκοπό τη βέλτιστη «κοινή» σύνδεση υπεράκτιων αιολικών πάρκων ή αιολικών πάρκων επί νησιών που θα ανήκουν σε διαφορετικούς παραγωγούς. Την ανάγκη αυτή μπορεί με βέλτιστο τρόπο να ικανοποιήσει ο Διαχειριστής του Συστήματος Μεταφοράς που διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία και εμπειρία τόσο για το σχεδιασμό όσο και για την υλοποίηση υπεράκτιων διασυνδετικών δικτύων υψηλής τάσης.

p { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 115%; background: transparent }

Ετικέτες: