Πρώτο webinar του Επιμελητηρίου Κυκλάδων για το 2021 αναφορικά με την προετοιμασία των επιχειρηματιών για τη νέα τουριστική σεζόν στον καιρό της πανδημίας

Επαναπροσδιορισμός τουριστικής ανάπτυξης

Ενδυνάμωση και προσαρμογή επιχειρηματιών στα νέα δεδομένα και στο νέο περιβάλλον
  • Πέμπτη, 4 Μαρτίου, 2021 - 06:20

Στην κατεύθυνση της ενδυνάμωσης, της στήριξης και της προετοιμασίας των επιχειρηματιών στα νησιά του νομού αναφορικά με την τουριστική σεζόν του 2021, “βαδίζει” το Επιμελητήριο Κυκλάδων, αναπτύσσοντας τον νέο κύκλο σεμιναρίων του, που εστιάζει στην προσαρμογή τους στο νέο περιβάλλον που προκάλεσε η πανδημία.

Με δεδομένες τις αλλαγές που έχει φέρει στην καθημερινότητα των κοινωνιών ο κορωνοϊός, οι οποίες επηρεάζουν σοβαρά τη λειτουργία των επιχειρήσεων, η Διοίκηση του Επιμελητηρίου Κυκλάδων επέλεξε και φέτος να προσφέρει – εγκαίρως - ακαδημαϊκή ενημέρωση προς τα μέλη, τα οποία απαιτείται να προσαρμοστούν τάχιστα στη νέα πραγματικότητα, προκειμένου να ανταποκριθούν στις ανάγκες των πελατών τους, αλλά και στην ανάγκη επιβίωσής τους, μετά το άνοιγμα του τουρισμού.

Σε αυτό το πλαίσιο πραγματοποιήθηκε χθες το απόγευμα το πρώτο webinar με θέμα “Η γνώση των νέων δεδομένων είναι η δύναμή μας για την προετοιμασία της φετινής σεζόν”, με εισηγήτριες την Δρ. Γεωργία Ζούνη (Διδάκτωρ Τουριστικού Marketing στο Τμήμα Τουριστικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς και συνιδρύτρια της μεγαλύτερης τουριστικής κοινότητας OpenTourism) και την Υβόννη Παπαστεφάνου (Ψυχολόγο, ΜΑ Ιατρική Σχολή Εθνικού Καποδοστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, BSc Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης – τέως Επιστημονική Συνεργάτη κινητής μονάδας ψυχικής υγείας ΝΑ Κυκλάδων, με έδρα την Νάξο και ακτίνα δράσης σε 12 νησιά).

Το συγκεκριμένο webinar παρακολούθησαν 1.000 άτομα, μέσω σύνδεσης που είχαν από όλα τα νησιά των Κυκλάδων, προκειμένου να απορροφήσουν τις πολύτιμες πληροφορίες και τη γνώση των δύο εισηγητριών, ενόψει της έναρξης της νέας τουριστικής περιόδου, η οποία θα συμπορευθεί με την πανδημία.

Ανταπόκριση του Επιμελητηρίου Κυκλάδων στις ανάγκες των μελών του

Το σεμινάριο προλόγισε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννης Ρούσσος, ο οποίος υπενθύμισε πως ο νέος κύκλος ενημερωτικών κι εκπαιδευτικών προγραμμάτων “πυροδοτείται” από τα νέα δεδομένα που έχει “γεννήσει” η πανδημία, η οποία έχει αλλάξει άρδην το τουριστικό τοπίο παγκοσμίως. Υπενθυμίζοντας τη στήριξη που παρείχε αυτονόητα το Επιμελητήριο προς τα μέλη του την περυσινή χρονιά, με φόντο την ανάγκη προσαρμογής τους σε μία “ξένη” πραγματικότητα, πρόσθεσε πως, οι νέες κινήσεις του Επιμελητηρίου φέτος, γίνονται στο πλαίσιο επισημοποίησης της συνεργασίας του, τόσο με το Πανεπιστήμιο Πειραιά, όσο και με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

“Θέλουμε να είμαστε χρήσιμοι και όχι ευχάριστοι” ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος, Γιάννης Ρούσσος, αναφερόμενος παρακάτω και στις πιστοποιήσεις που δόθηκαν πέρυσι σε επιχειρηματίες σχετικά με τα υγειονομικά πρωτόκολλα προκειμένου να ενισχυθεί το προφίλ των τουριστικών επιχειρήσεων των νησιών, αναφορικά με την ορθή και ασφαλή λειτουργία τους.

Ο ίδιος κατανοώντας τον αγώνα των επιχειρήσεων κυρίως του τουριστικού κλάδου, ο οποίος έχει πληγεί σοβαρά από τις επιπτώσεις της πανδημίας, σημείωσε την ευθύνη του Επιμελητηρίου Κυκλάδων απέναντι στα μέλη του, λέγοντας πως, από την πλευρά της Διοίκησης, γίνεται συστηματική δουλειά ώστε να μεταφερθεί η εικόνα που καταγράφεται στα νησιά προς την κεντρική κυβέρνηση.

“Έχουμε έναν μακρύ δρόμο μπροστά μας και πρέπει να λειτουργούμε οργανωμένα” πρόσθεσε ο κ. Ρούσσος στην τοποθέτησή του, λέγοντας εν συνεχεία πως, το Επιμελητήριο μιλά τη “γλώσσα της αλήθειας” και ως εκ τούτου, μεριμνά για την καλύτερη δυνατή ενημέρωση των μελών του, αξιοποιώντας συνεργασίες από την ακαδημαϊκή κι επιστημονική κοινότητα.

Υπενθυμίζοντας μάλιστα πως το επόμενο διάστημα μέσω ανακοινώσεων του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, θα ενημερώνονται όλοι οι ενδιαφερόμενοι στις Κυκλάδες για τον προγραμματισμό των επόμενων σεμιναρίων, ευχαρίστησε τους συμμετέχοντες και όσους παρακολούθησαν το πρώτο webinar, εκφράζοντας την ικανοποίησή του, για το γεγονός πως, υπήρξαν επιχειρηματίες τόσο από κορυφαίους τουριστικούς νησιωτικούς προορισμούς, όσο όμως και από μικρά νησιά των Κυκλάδων.

Πυξίδα” η ενημέρωση και η προετοιμασία. Όχι στον φόβο

Τη “σκυτάλη” πήρε η ακαδημαϊκός Γεωργία Ζούνη, η οποία αναφέρθηκε εν συντομία στις προηγούμενες συνεργασίες με το Επιμελητήριο Κυκλάδων, παρατηρώντας μάλιστα πως αυτό, ξεχωρίζει από τα Επιμελητήρια της χώρας, καθώς βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων, προσφέροντας ουσιαστική ενίσχυση στα μέλη του.

Περνώντας στην ενημερωτική ενότητα της τοποθέτησής της, η κ. Ζούνη τόνισε προς το σύνολο των ανθρώπων του τουρισμού που παρακολουθούσαν διαδικτυακά το webinar, πως, το “κλειδί” για την προσαρμογή τους στα νέα δεδομένα είναι η ενημέρωση και η ευελιξία. Η ίδια επαναλαμβάνοντας το περυσινό “σύνθημα” των σεμιναρίων, “δεν φοβόμαστε, προετοιμαζόμαστε”, μίλησε για την προσεχή τουριστική σεζόν, στην οποία καλούνται να πορευθούν οι επιχειρηματίες, προκειμένου να διατηρήσουν τις επιχειρήσεις τους, αλλά και τις θέσεις εργασίας.

Αν και τόνισε πως, η φετινή σεζόν εκτιμάται πως θα κινηθεί καλύτερα συγκριτικά με την περυσινή, που ήταν η πρώτη χρονιά της πανδημίας, η ίδια τόνισε ωστόσο, πως, δεν χρειάζεται τον κάθε έναν να τον συνοδεύει άκρατη αισιοδοξία, καθώς το “πρόβλημα” παραμένει και θα μας συνοδεύει και τα επόμενα χρόνια.

Πιο αναλυτικά, η κ. Ζούνη εξήγησε πως τα νέα δεδομένα είναι πως για τη φετινή χρονιά, υπάρχει ήδη η εμπειρία ενός έτους και η εικόνα της προηγούμενης σεζόν, ενώ πλέον, η επιστημονική κοινότητα, μετά από έρευνές της, έχει χαρίσει στην ανθρωπότητα το εμβόλιο κατά του κορωνοϊού.

Συμβολή στη διαχείριση – αντιμετώπιση της παγκόσμιας κρίσης

Σε συνέχεια των ανωτέρω, η κ. Ζούνη σημείωσε πως ακαδημαϊκοί από μεγάλα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα τονίζουν πως το χειρότερο που μπορεί να κάνει κάποιος σήμερα κι ενώ είναι σε εξέλιξη η πανδημία, είναι να μείνει στάσιμος, περιμένοντας. “Άρα, ναι, έχουμε την εμπειρία ενός έτους, ξέρουμε πως υπάρχουν δυσκολίες, σαν χώρα ζούμε τις δυσκολίες, αλλά, ταυτόχρονα, πρέπει να προετοιμαζόμαστε για την επόμενη ημέρα” ανέφερε κατηγορηματικά, εξηγώντας βέβαια, πως η εν λόγω προετοιμασία αφορά όλους και συγκεκριμένα, επιχειρηματίες, τοπικές κοινωνίες και κράτος.

Σημειώνοντας μάλιστα πως δυστυχώς η επόμενη ημέρα για τον τουρισμό, δεν μπορεί να προσδιοριστεί ακόμη χρονικά, υπογράμμισε πως, παρόλα αυτά, οι επιχειρηματίες, μπορούν να βρουν τρόπους να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα.

Σε αυτό το πλαίσιο, διευκρίνισε πως οι επαγγελματίες οφείλουν να μεριμνήσουν όχι μόνον για την ικανοποίηση των πελατών τους, αλλά και για την ικανοποίηση των ίδιων και των επιχειρήσεών τους, αναπτύσσοντας ένα όραμα και θέτοντας στόχους.

Η ίδια θέλησε να υπογραμμίσει δε, πως, η συμβολή των επιχειρηματιών στη διαχείριση της παγκόσμιας κρίσης, πρέπει να είναι η βούληση για ανταπόκριση στα νέα δεδομένα, τα οποία θέτουν στο προσκήνιο πλέον τον πελάτη ως άτομο με μυαλό, καρδιά και ψυχή. Σύμφωνα με όσα εξήγησε, οι επιχειρηματίες και ο κάθε προορισμός, οφείλουν να δείξουν ξεκάθαρα πως κατανοούν την αγωνία των επισκεπτών αναφορικά με την πανδημία του κορωνοϊού και πως απέναντι σε αυτήν, κάνουν ό,τι απαιτείται.

Στοιχεία και προσαρμογή

Ακολούθως η ίδια προχώρησε στην παράθεση ορισμένων στοιχείων και συμπερασμάτων από έρευνες παγκόσμιων φορέων και πανεπιστημίων, προκειμένου να σκιαγραφήσει τις τάσεις που διαμορφώνονται σταδιακά, σχετικά με τις μετακινήσεις επισκεπτών.

Η ίδια μίλησε μεταξύ άλλων, για τα δεδομένα στην Αμερική, σημειώνοντας πως καθώς δεν αντιμετωπίζεται με επάρκεια η υγειονομική κρίση, διαφαίνεται πως οι πολίτες δεν θα μετακινηθούν εκτός συνόρων, ενώ εστιάζοντας στην Ευρώπη, τόνισε πως, έρευνες θέλουν τους Ευρωπαίους πολίτες να επιλέγουν ταξίδια εντός της Ένωσης, νιώθοντας περισσότερη ασφάλεια πως θα κινηθούν στα όρια χωρών που έχουν “οικογενειακούς” δεσμούς.

Αμέσως μετά, έκανε αναφορά και στο θέμα του πιστοποιητικού εμβολιασμού, υπενθυμίζοντας πως στις 25 Φεβρουαρίου, η ΕΕ αποφάσισε να θεσπίσει ομοιόμορφο πιστοποιητικό εμβολιασμού για τους ταξιδιώτες έως το καλοκαίρι. Σημείωσε δε, πως, ειδικά οι παραδοσιακές χώρες διακοπών όπως η Ελλάδα, ελπίζουν στις κάρτες εμβολιασμού.

Ενημερωτικά, μίλησε και για τη Σουηδία και τη Δανία, οι οποίες ανακοίνωσαν τη δημιουργία ηλεκτρονικών πιστοποιητικών εμβολιασμού (κυρίως για χρήση στο εξωτερικό), ενώ όπως πρόσθεσε, η Εσθονία για παράδειγμα, αποφάσισε πως οι νεοεισερχόμενοι θα απαλλάσσονται από τη γενική απαίτηση καραντίνας εάν παρουσιάζουν απόδειξη εμβολιασμού, όπως παρόμοια απόφαση έλαβε και η Πολωνία που μάλιστα αναπτύσσει και σχετική εφαρμογή.

Η κ. Ζούνη αφού μίλησε παρακάτω και για τον φόβο με τον οποίον συνοδεύεται ο κάθε επισκέπτης πλέον, έχοντας δει και βιώσει τις συνέπειες της πανδημίας εδώ και έναν χρόνο, κάλεσε τους επιχειρηματίες να αφουγκραστούν αυτές τις ανάγκες τους για ασφάλεια και να επιχειρήσουν να ανταποκριθούν με ενσυναίσθηση και κατανόηση, στην πράξη.

Τέλος, η ίδια έκλεισε την εισήγησή της, λέγοντας πως σήμερα περισσότερο από ποτέ, οι επιχειρηματίες πρέπει να κατανοήσουν πόσο ευέλικτοι πρέπει να γίνουν, υπογραμμίζοντας μάλιστα πως προς αυτήν την κατεύθυνση, μπορούν να αναπτύξουν και νέες ιδέες, αφού η εικόνα του τουρισμού, αλλάζει ριζικά.

Ανθεκτικότητα πολιτών απέναντι στην κρίση

Ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα υπήρξε και η παρουσίαση – εισήγηση της ψυχολόγου, κ. Παπαστεφάνου, η οποία παρείχε ουσιαστικά “καθοδήγηση” στους συμμετέχοντες σχετικά με τη διαχείριση του στρες αυτήν την περίοδο της μεγάλης αβεβαιότητας, εξαιτίας της πανδημίας. Η ίδια, αφού ανέλυσε τη νέα κατάσταση που διαμορφώνει στην καθημερινότητα η πανδημία, μίλησε για τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να σταθεί απέναντι σε αυτή τη νέα πραγματικότητα ο κάθε ένας, προκειμένου να βαδίσει με ασφάλεια και ψυχραιμία. Μεταξύ άλλων, η ίδια εξήγησε πως είναι κατανοητή η ανησυχία σε μία μεγάλη μερίδα νησιωτών που δραστηριοποιούνται στον τουριστικό κλάδο, καθώς αυτός έχει πληγεί βαριά, αφού αποτελεί και τη βαριά βιομηχανία της χώρας, ωστόσο, σύμφωνα με όσα υποστήριξε, απαιτείται διαχείριση του φόβου και των δύσκολων συναισθημάτων, ώστε να “καλλιεργηθεί” η ανθεκτικότητα στον κάθε έναν πολίτη, προκειμένου να σταθεί δημιουργικά απέναντι στις δυσκολίες.

Αφού μάλιστα μίλησε για τους τρόπους που μπορεί να ελέγχει ο καθένας στον εφικτό βαθμό την καθημερινότητά του, σημείωσε την αξία της αποδοχής του γεγονότος πως δεν μπορεί να τα ελέγξει όλα ο άνθρωπος, δίνοντας έμφαση παρακάτω και στη σημασία της συνεργασίας όλων των πλευρών.

Η ίδια έκλεισε την τοποθέτησή της, εξηγώντας πως “κάθε κρίση είναι μία ευκαιρία για εξέλιξη και προσαρμογή”.

Συνολικά την παρουσίαση μπορείτε να τη δείτε στην ιστοσελίδα του Επιμελητηρίου Κυκλάδων και στο κανάλι του, στο youtube.

Αναλυτικά οι θεματικές ενότητες των σεμιναρίων

Παρακάτω ακολουθούν συνολικά οι θεματικές ενότητες των σεμιναρίων του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, όπως αυτές είχαν παρουσιαστεί σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου.

Σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πειραιά: Α. Η γνώση των νέων δεδομένων είναι η δύναμή μας για την προετοιμασία της φετινής σεζόν. Β. Μάρκετινγκ & ηλεκτρονικό μάρκετινγκ στις Υπηρεσίες και τον Τουρισμό. Γ. Στρατηγικό μάνατζμεντ για σύγχρονους τουριστικούς οργανισμούς στη μετά covid-19 εποχή. Δ. Κοστολογικά συστήματα & διαχείριση κόστους επιχειρήσεων Τουρισμού και Φιλοξενίας.

Επιπλέον, σε συνεργασία με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών: Α. Πιστοποιημένα προϊόντα. Η σημασία των προϊόντων ΠΟ, ΠΓΕ και ΕΠΙΟ στην τοπική ανάπτυξη. Β. Η σημασία των τοπικών γενετικών πόρων στην ανάπτυξη των νησιών. Γ. Η καλλιέργεια των αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών στις Κυκλάδες. Δ. Ξερικές καλλιέργειες στα νησιά των Κυκλάδων.