Ικανοποίηση για τη μέχρι στιγμής λειτουργία των καταστημάτων εστίασης και συγκρατημένη αισιοδοξία για τη σεζόν που μόλις ξεκίνησε δηλώνει ο πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών Επισιτισμού & Εστίασης Σύρου “Τερψιχόρη”

«Οι έλεγχοι είναι θετικοί και για τους επιχειρηματίες»

Συνεχείς οι έλεγχοι από τις αρμόδιες αρχές και πιστή τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων μέσω αγαστής συνεργασίας

Η εστίαση επαναλειτουργεί ήδη εδώ και περίπου 15 ημέρες, με τους επιχειρηματίες να προσβλέπουν σε μία καλύτερη από την περσινή σεζόν, με συνεχή εγρήγορση για την τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων, αλλά και τη βελτίωση του τουριστικού προφίλ της Σύρου.

Ιδιαίτερα ικανοποιημένος, δεδομένων των συνθηκών, εμφανίζεται ο πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών Επισιτισμού Εστιάσεως και Συναφών Επαγγελμάτων Σύρου “Τερψιχόρη”, κ. Γιώργος Χατζαντώνης, από τη μέχρι στιγμής λειτουργία των καταστημάτων εστίασης, διατηρώντας μία συγκρατημένη αισιοδοξία στις προβλέψεις του για το αποτέλεσμα της φετινής τουριστικής σεζόν, η οποία μόλις επισήμως ξεκίνησε.

Παράλληλα, ο ίδιος – και ως μέλος της Επιτροπής Τουρισμού του Δήμου Σύρου - Ερμούπολης – εστιάζει ιδιαίτερα στην ανάγκη βελτίωσης του τουριστικού προφίλ του νησιού, προκειμένου το νησί να αναδείξει και να προβάλλει, με στρατηγικά και επαγγελματικά καταρτισμένο σχέδιο, όλη του τη δυναμική στον τουριστικό τομέα, με απώτερο στόχο την ανάπτυξη του τόπου.

Όσον αφορά στα υγειονομικά πρωτόκολλα που υποχρεούται να εφαρμόζει, για τον περιορισμό της εξάπλωσης της πανδημίας, ο κλάδος της εστίασης, ο κ. Χατζαντώνης υπογραμμίζει την αγαστή συνεργασία που υπάρχει με όλους τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, οι οποίοι διενεργούν τακτικότατα ελέγχους, υποβοηθώντας τις επιχειρήσεις να βρίσκονται πάντοτε ευθυγραμμισμένες με τα όσα προβλέπουν τα μέτρα.

Εύλογη ικανοποίηση για την επαναλειτουργία, αλλά και “πονοκέφαλος” για την οικονομική κατάσταση

Αναφορικά με το ξεκίνημα αυτής της σεζόν, η οποία για την εστίαση ξεκίνησε στις 3 Μαΐου, μετά από επτά συνεχόμενους μήνες “λουκέτου”, ο πρόεδρος του Συλλόγου “Τερψιχόρη” υπογράμμισε, ότι «υπάρχει μία συγκρατημένη αισιοδοξία. Βέβαια, οφείλω να ομολογήσω, ότι με τα μέτρα που οφείλουμε να τηρούμε, τα πράγματα είναι αρκετά “στριμωγμένα” ακόμη, ωστόσο υπάρχει αισιοδοξία, όσο μας επιτρέπεται, αφού όπως μπορεί να καταλάβει ο καθένας, μετά από επτά μήνες και μόνο που καταφέραμε και ανοίξαμε τις επιχειρήσεις μας και λειτουργούμε, αποτελεί λόγο ευφορίας, για όλους».

Μάλιστα, σχολίασε και το γεγονός, ότι το βήμα αυτό για τη σταδιακή απελευθέρωση, μετά από ένα πολύ δύσκολο διάστημα περιορισμών για όλους, λειτούργησε σχεδόν ψυχοθεραπευτικά για τους περισσότερους. «Ήταν πολύ ευχάριστο και για τον κόσμο και το ευχαριστηθήκαμε και εμείς επίσης. Το να κάνει κανείς μία απλή έξοδο, να κάτσει για έναν καφέ, για ένα ποτό, να επανέλθει μέχρι ένα επίπεδο στο “φυσιολογικό”, χωρίς τόσο αυστηρά και δύσκολα μέτρα, είναι μία πολύ ευχάριστη εμπειρία για τον κόσμο».

Παρά τον ενθουσιασμό για το άνοιγμα, επιτέλους, των επιχειρήσεων, υπάρχουν ακόμη ιδιαίτερα σοβαρά ζητήματα, στα οποία θα πρέπει να ανταπεξέλθουν, όπως είναι η κάλυψη των τρεχουσών δαπανών λειτουργίας των καταστημάτων μετά από την πολύμηνη αναστολή λειτουργίας τους, αλλά και η αποπληρωμή των επιστρεπτέων προκαταβολών που έλαβαν κατά το lockdown, κάτι που δημιουργεί ιδιαίτερο προβληματισμό στους ανθρώπους του κλάδου.

Όπως τόνισε ο κ. Χατζαντώνης, «αυτό είναι ένα τεράστιο στοίχημα για τον κόσμο της εστίασης. Δεν γνωρίζω, ειλικρινά, αν σε γενικό επίπεδο θα καταφέρουμε να το κερδίσουμε ή όχι. Ναι μεν ανοίξαμε τις επιχειρήσεις μας, ωστόσο το άνοιγμα αυτό προϋποθέτει να είμαστε τυπικοί σε συγκεκριμένες τρέχουσες υποχρεώσεις, προς τους ιδιοκτήτες των ακινήτων που μισθώνουν οι επιχειρήσεις, προς τους προμηθευτές, προς τα ασφαλιστικά ταμεία, προς το δημόσιο κλπ. Επιπλέον όλων αυτών των εξόδων, υπάρχει και το 50% των επιστρεπτέων προκαταβολών, με τις οποίες συντηρήθηκαν οι επιχειρήσεις της εστίασης για όσο διάστημα παρέμειναν κλειστές, το οποίο θα πρέπει να αποπληρώσουμε επίσης. Αυτό πραγματικά δεν γνωρίζω αν θα το καταφέρουν όλες οι επιχειρήσεις εστίασης».

«Η Σύρος ιδιαίτερος τουριστικός προορισμός, σε εμβρυακό στάδιο, που χρειάζεται καθοδήγηση»

Εξέχουσα σημασία, δίνει ο πρόεδρος του Συλλόγου των επιχειρήσεων εστίασης, και στο ζήτημα της διαχείρισης του προορισμού για το νησί, καθώς με αυτό τον τρόπο θα καταφέρει να προσελκύσει επισκέπτες και να ενισχύσει σημαντικά την τοπική οικονομία, όχι μόνο προς όφελος του κλάδου, αλλά για όλο τον τόπο.

Με αφορμή την επίσημη έναρξη της τουριστικής δραστηριότητας για τη χώρα μας από τις 14 Μαΐου, ο κ. Χατζαντώνης παρατήρησε, ότι ακόμη δεν έχει παρατηρηθεί επισκεψιμότητα, όσον αφορά στους τουρίστες από το εξωτερικό. «Η Σύρος παραδοσιακά δεν δουλεύει με ξένους τουρίστες. Το ποσοστό των επισκεπτών από το εξωτερικό είναι ελάχιστο σε σχέση με τον εγχώριο τουρισμό για το νησί μας. Ωστόσο, το γεγονός ότι απελευθερώθηκαν οι υπερτοπικές μετακινήσεις και έχει τη δυνατότητα, για παράδειγμα, ένας κάτοικος Αθηνών, να επισκεφτεί το νησί μας για μία εβδομάδα, έστω για ένα Σαββατοκύριακο, να απολαύσει τις παραλίες και να διασκεδάσει στο μέτρο του δυνατού, είναι κι αυτό ένα σημαντικό βήμα», τονίζει, επαναλαμβάνοντας εντούτοις, ότι «ακόμη δεν έχουμε δει ξένους τουρίστες στο νησί».

Δεδομένου, ότι ο ίδιος είναι μέλος της Επιτροπής Τουρισμού του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, αναφέρθηκε στη σειρά ενεργειών που έχουν μέχρι στιγμής πραγματοποιηθεί, στην κατεύθυνση της προβολής και προώθησης της Σύρου, για τη φετινή σεζόν. «Από πλευράς τουριστικής προώθησης έχουν γίνει κάποιες κινήσεις, όπως επαφές με κάποιες εταιρείες του κλάδου, γίνονται προσπάθειες στον τομέα της κρουαζιέρας, συσκέψεις με φορείς του τουρισμού, ενέργειες για την ενίσχυση του yahting τα αποτελέσματα των οποίων ενδεχομένως να δούμε μέσα στις επόμενες ημέρες, είχαμε παρουσία και εκπροσώπηση σε κάποιες διεθνείς εκθέσεις και συγκεκριμένα στη Γαλλία», ενημερώνει.

Παρ’ όλα αυτά, ο Σύλλογος, όπως έχει καταστήσει σαφές και στο παρελθόν, εμμένει στη θέση του για την, όσο το δυνατόν αμεσότερα, κατάρτιση επαγγελματικού, εμπεριστατωμένου και στρατηγικού σχεδιασμού προώθησης για το νησί, μέσω της ανάθεσης του θέματος σε ειδικούς. Όπως σημειώνει, «η Σύρος είναι ένας πολύ ιδιαίτερος προορισμός και χρειάζεται πάρα πολλή δουλειά, το ζητούμενο τουλάχιστον του Συλλόγου μας – και γι’ αυτό παλεύουμε εδώ και αρκετό καιρό σε όλους τους τόνους – είναι η ύπαρξη ενός ειδικού ή μίας ομάδας ειδικών, ώστε να πάρει αυτόν τον προορισμό, ο οποίος ακόμη τουριστικά βρίσκεται σε εμβρυακό στάδιο, και να τον φτάσει σε ένα σημείο που να μπορούμε να πούμε ότι η Σύρος έχει ένα brand name και αποτελεί έναν ώριμο τουριστικό προορισμό ο οποίος να μπορεί να προσελκύσει επισκέπτες και εκτός Ελλάδος».

Σχετικά με τις σχετικές ενέργειες που έχουν γίνει από πλευράς του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, ο πρόεδρος της “Τερψιχόρης” επισημαίνει, πως «για κάποιους λόγους έχει καθυστερήσει αρκετά ο διαγωνισμός για τον τουριστικό μάνατζερ που θα αναλάβει θεωρητικά την προώθηση και προβολή του νησιού, ως τουριστικού προορισμού, ενώ παράλληλα θα μας κατευθύνει συλλογικά ως προς το πώς θα κινηθούμε σε αυτό τον τομέα. Η προσωπική μου άποψη είναι, ότι αυτό θα έπρεπε να έχει γίνει πολύ νωρίτερα. Οι τουριστικοί μάνατζερ δεν είναι “μάγοι”. Λειτουργούν βάσει κάποιων πολύ συγκεκριμένων δεδομένων. Και αύριο, λόγου χάρη, να αναλάβει κάποιο γραφείο τη διαδικασία διαχείρισης του προορισμού, θα χρειαστεί τουλάχιστον έξι με οκτώ μήνες, προκειμένου να μας παρουσιάσει ένα σοβαρό σχέδιο δράσης. Αυτό πρακτικά σημαίνει, ότι μέσα σε αυτό το καλοκαίρι δεν πρόκειται να αποδώσει αυτή η ενέργεια καρπούς».

Αισιόδοξη ματιά στη φετινή σεζόν

Παρά τις καθυστερήσεις στο κομμάτι του τουριστικού μάρκετινγκ, αλλά και τις δυσκολίες που έχουν προκύψει από την πανδημία, ο κ. Χατζαντώνης εμφανίζεται αισιόδοξος, ότι η φετινή σεζόν θα κυλήσει ομαλά και ίσως καλύτερα και από την περσινή χρονιά, κυρίως έχοντας ως “σύμμαχο” την εμβολιαστική κάλυψη των πολιτών.

«Είμαι αρκετά αισιόδοξος, αυτό βέβαια είναι η προσωπική μου άποψη. Το κυριότερο ζήτημα ωστόσο είναι οι εμβολιασμοί. Αν δε φτάσουμε σε ένα ασφαλές ποσοστό εμβολιαστικής κάλυψης, ύψους άνω του 60% του πληθυσμού, από κει και πέρα δεν θα μπορούμε πάλι να μιλάμε για ελευθερία κινήσεων και απελευθέρωση ωραρίων κλπ. Γι’ αυτό και στηρίζω με μεγάλη θέρμη τον εμβολιασμό, διότι θεωρώ ότι είναι ίσως το μοναδικό πράγμα που θα μας δώσει τη δυνατότητα να λειτουργήσουμε με περισσότερη ελευθερία ως πολίτες και συνεπώς να λειτουργήσουν και οι επιχειρήσεις πιο σωστά», υπογράμμισε ο πρόεδρος.

Ο ίδιος τόνισε, πως η εφαρμογή των μέτρων, τόσο από τους επιχειρηματίες, όσο και από τους πολίτες, είναι υψίστης σημασίας, καθώς όπως υποστήριξε, ένα ενδεχόμενο νέο lockdown θα “γονατίσει”, τόσο τις ίδιες τις επιχειρήσεις της εστίασης, που το προηγούμενο διάστημα επλήγησαν ίσως σφοδρότερα από κάθε άλλο κλάδο, όσο και την ίδια την εθνική οικονομία. «Θα είναι καταστροφικό και για εμάς, αλλά και για την πολιτεία. Δε θεωρώ, ότι το κράτος πλέον έχει τη δυνατότητα να μπει για ακόμη μία φορά στη διαδικασία των επιστρεπτέων, ή να καλύπτει τα έξοδα των κλειστών επιχειρήσεων για ενοίκια, ή άλλες υποχρεώσεις των επιχειρηματιών. Δε θεωρώ, ότι αντέχει η οικονομία κάτι τέτοιο. Τώρα βρισκόμαστε σε ένα καλό επίπεδο, που έχει ξεκινήσει μία απελευθέρωση και προσωπικά θεωρώ, πως η προσπάθεια θα πρέπει να συνεχιστεί».

Συνεχείς, αλλά διακριτικοί έλεγχοι, με αγαστή συνεργασία

Ιδιαίτερα ικανοποιημένος δήλωσε ο κ. Χατζαντώνης και σε ό,τι αφορά τον έλεγχο και τη εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων, με την αγαστή συνεργασία μεταξύ των επιχειρηματιών και των τοπικών ελεγκτικών αρχών. Ο πρόεδρος τόνισε, πως οι έλεγχοι αποτελούν θετικό γεγονός και για τους ίδιους τους επιχειρηματίες, προκειμένου να διατηρούν υψηλό το επίπεδο ασφάλειας στις επιχειρήσεις τους.

Όπως διαβεβαίωσε, «στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι συνάδελφοι προσπαθούν εμπράκτως να είναι απόλυτα τυπικοί και να τηρούν τα υγειονομικά πρωτόκολλα κατά γράμμα. Υπάρχουν συνεχείς έλεγχοι, ιδιαίτερα διακριτικοί και αυτό οφείλω να το χαιρετίσω. Αυτό είναι αφενός μία καλή διασφάλιση της τήρησης των μέτρων για τους πελάτες, αφετέρου όμως είναι και για εμάς ευχάριστο, διότι δε λειτουργούν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί ως “μπαμπούλας”».

Ενημέρωσε μάλιστα, ότι σε καθημερινή βάση πραγματοποιούνται έλεγχοι από την Αστυνομία, από το Λιμενικό Σώμα, αλλά και στελέχη των υπηρεσιών της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, ενώ όπου έχει απαιτηθεί έχουν υπάρξει συστάσεις όσον αφορά στις αποστάσεις των τραπεζοκαθισμάτων, ή σε άλλα ζητήματα, με τις επιχειρήσεις να έχουν ανταποκριθεί άμεσα. «Υπάρχει αγαστή συνεργασία μεταξύ των αρμόδιων αρχών και των επιχειρήσεων, γεγονός ιδιαίτερα ευχάριστο για εμάς, ενώ παράλληλα μας κάνει να είμαστε ακόμη περισσότερο τυπικοί και σωστοί. Πριν λίγες ημέρες προέκυψε ένα μικρό θέμα, αναφορικά με το ζήτημα των τραπεζοκαθισμάτων. Άμεσα συναντηθήκαμε ως “Τερψιχόρη” με την Πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου, κ. Κανδιώ Μαραγκού, η οποία μας έθεσε το πρόβλημα, είχαμε μία πολύ καλή συζήτηση και το ζήτημα διευθετήθηκε άμεσα. Το ίδιο έγινε, όταν προέκυψε θέμα με τα απορρίμματα, όταν συναντηθήκαμε και ενημερωθήκαμε από τον Αντιδήμαρχο Καθαριότητας, κ. Πέτρο Μώτο και ακολούθως υπήρξε άμεση αντιμετώπιση του ζητήματος. Μας είναι ιδιαίτερα ευχάριστο, ότι οι αρμόδιοι φορείς δεν έχουν επιδείξει τιμωρητική διάθεση προς τους επιχειρηματίες, αλλά στόχος τους είναι η όσο το δυνατόν καλύτερη λειτουργία των επιχειρήσεων, μέσω καλής συνεννόησης, χωρίς ακρότητες. Νομίζω ότι αυτό είναι ό,τι καλύτερο θα μπορούσε να συμβεί για όλους μας», τόνισε.

Ο πρόεδρος του Συλλόγου, κ. Χατζαντώνης, ευχήθηκε κλείνοντας «να πάνε όλα καλά, να ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, να φτάσουμε στο επιθυμητό σημείο να μπορούμε να δουλεύουμε χωρίς αποπνικτικά μέτρα και να φτάσουν όλοι να χαμογελούν, οι υπάλληλοι, οι επιχειρηματίες και φυσικά οι Συριανοί, αλλά και οι επισκέπτες που θα απολαμβάνουν τον καφέ, το φαγητό και το ποτό τους ελεύθεροι, αλλά και ασφαλείς», ενώ διαβεβαίωσε, ότι «ηΤερψιχόρη” βρίσκεται διαρκώς σε εγρήγορση, ώστε να αντιμετωπίζει όλα τα ζητήματα και να συμβάλει και από την πλευρά της, ώστε αυτός ο προορισμός που λέγεται Σύρος, να αναδειχτεί, να σταθεί νικήτρια απέναντι στην υγειονομική κρίση, αλλά και να βελτιωθεί όσο το δυνατόν περισσότερο».