Αποτίμηση της καλοκαιρινής σεζόν για την εστίαση στη Σύρο από τον πρόεδρο της Τερψιχόρης, Γ. Χατζαντώνη

Να καλλιεργηθεί η τουριστική νοοτροπία

Υψηλός αριθμός επισκεπτών βρήκε “απροετοίμαστο” το νησί και τους επιχειρηματίες, οι οποίοι ωστόσο προσπάθησαν παρά τις δυσκολίες να ανταποκριθούν

Με την υψηλή επισκεψιμότητα της Σύρου κατά τη διάρκεια της θερινής σεζόν “αναμετρήθηκε” φέτος, ο κλάδος της εστίασης, ο οποίος καθώς δεν ανέμενε το μεγάλο τουριστικό κύμα λόγω της πανδημίας, κλήθηκε απρόσμενα να υπερπηδήσει εμπόδια προκειμένου να καταφέρει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των επισκεπτών - πελατών.

Στην αποτίμηση που πραγματοποίησε ο πρόεδρος της “Τερψιχόρης”, Γιώργος Χατζαντώνης κληθείς να μιλήσει σχετικά στην “Κοινή Γνώμη”, ανέδειξε σοβαρά θέματα που απασχόλησαν και απασχολούν τον κλάδο, με κορυφαίο, αυτό της ανάπτυξης τουριστικής νοοτροπίας συνολικά από την επιχειρηματική κοινότητα του τόπου.

Όπως είναι γνωστό, η Σύρος αναμένει τουριστική καθοδήγηση από κορυφαία εταιρεία στον χώρο του τουρισμού προκειμένου να βαδίσει οργανωμένα στην τουριστική ανάπτυξη, καθώς επίσης και για να μπορέσουν οι επιχειρηματίες να εξελιχθούν και να ανταποκρίνονται ομαλά στις σημερινές απαιτήσεις των επισκεπτών.

Ειδικότερα, ο ίδιος έδωσε απαντήσεις για την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών καθώς επίσης και για την κοστολόγησή τους, ενώ μίλησε για τις ελλείψεις που διαπιστώθηκαν σε προϊόντα, την ίδια στιγμή που υπήρχε τεράστια ζήτηση. Επιπλέον, έδωσε απαντήσεις για το θέμα της τήρησης μέτρων υγειονομικού χαρακτήρα, αλλά και για την επιβολή προστίμων σε ορισμένες επιχειρήσεις που έδειξαν κάποιας μορφής “ανυπακοή” παρά την εξέλιξη της πανδημίας.

Τέλος, ο πρόεδρος της Τερψιχόρης απάντησε για τις αλλαγές που προκύπτουν στον κλάδο της εστίασης στη Σύρο μέσω νέων επενδύσεων, ενώ τόνισε πως οι επιχειρήσεις θα πρέπει να κάνουν απολογισμό, ώστε την επόμενη σεζόν να είναι προετοιμασμένες για μία ενδεχομένως ακόμη καλύτερη τουριστική χρονιά.

  • Το νησί αποδεδειγμένα και βάσει επίσημων στοιχείων, διαπιστώθηκε πως πλησίασε την επισκεψιμότητα του 2019, που υπήρξε η καλύτερη χρονιά από τουριστικής απόψεως τα τελευταία δέκα χρόνια. Πώς αποτιμάτε τη φετινή σεζόν και πώς μεταφράστηκε αυτή η εικόνα στις επιχειρήσεις εστίασης;

“Όντως φέτος το νησί μας υποδέχθηκε πάρα πολλούς επισκέπτες. Υπήρξε ανέλπιστα υψηλή επισκεψιμότητα. Αν ανατρέξουμε στο παρελθόν, θα θυμηθούμε αντίστοιχες εικόνες την περίοδο προ κορωνοϊού σίγουρα.

Ωστόσο, υπήρξαν συγκεκριμένα θέματα και προβλήματα που δεν επέτρεψαν στην εστίαση να δουλέψει καλά. Μιλάω αρχικά για τα ωράρια, για τους καθημερινούς ελέγχους στις επιχειρήσεις εστίασης από την Αστυνομία, η μη δυνατότητα της ελεύθερης χρήσης και αξιοποίησης των εσωτερικών μας χώρων. Αρχικά καθόλου και στη συνέχεια μόνον με εμβολιασμένους. Όλα αυτά, είχαν συνέπειες στον τρόπο λειτουργίας μας και σαφώς υπήρξε αντίκτυπος στα ταμεία και τους τζίρους των επιχειρήσεων εστίασης”.

  • Εξ αρχής κληθήκατε λόγω πανδημίας να λειτουργήσετε με ένα “ταβάνι” λόγω μέτρων υγειονομικού χαρακτήρα για την προστασία των πολιτών από τον κορωνοϊό. Απολογιστικά, θεωρείτε ότι η εστίαση τήρησε τα μέτρα;

“Σκεφτείτε πως μία καφετέρια, ένα μπαρ και ένα εστιατόριο μπόρεσαν να δουλέψουν με το 40% των δυνατοτήτων τους. Είχαμε έναν συγκεκριμένο αριθμό μόνον καθήμενων, δεν είχαμε μουσική κ.α.. Σε ένα μεγάλο ποσοστό, οι επιχειρηματίες εστίασης της Σύρου ανταποκρίθηκαν σε όσα επιβλήθηκαν και στα μέτρα που αποφασίστηκαν.

Αυτά όλα βέβαια, δεν μπορούμε να μην παρατηρήσουμε πως είχαν έναν τεράστιο αντίκτυπο στα έσοδά μας”.

  • Κατά τη διάρκεια ελέγχων επιβλήθηκαν και πρόστιμα σε ορισμένους επιχειρηματίες για μη τήρηση ορισμένων μέτρων. Ποια είναι η εικόνα που έχετε απολογιστικά και πώς σχολιάζετε την “ανυπακοή” ορισμένων επιχειρηματιών;

“Υπήρξαν πολλοί έλεγχοι. Καθημερινοί. Και αρκετά κλεισίματα. Εγώ δεν θα πω αν επιβλήθηκαν δίκαια ή άδικα τα πρόστιμα. Αλλά σίγουρα θα δεχτώ πως όταν υπήρξε πρόστιμο, είχε διαπιστωθεί κάποια παράβαση.

Θα μείνω όμως στο σημείο πως είχαμε καθημερινά(!) ελέγχους. Από Λιμενικό, Αστυνομία και από οικονομικά κλιμάκια. Υπήρχαν τριήμερα που είχαμε πολλά κλιμάκια για ελέγχους στη Σύρο συν την τοπική Αστυνομία που ήλεγχαν ωράρια και μέτρα.

Σίγουρα από την πλευρά των επιχειρηματιών υπήρξε αυξημένη ανησυχία καθώς αντί να τρέχουμε να εξυπηρετήσουμε τους επισκέπτες και πελάτες του νησιού, ήμασταν υποχρεωμένοι να βρισκόμαστε σε διαρκή επαγρύπνηση και να δίνουμε και παραπάνω μεροκάματα για να έχουμε προσωπικό στην είσοδό μας και να ελέγχουμε και τα πιστοποιητικά εμβολιασμού. Άλλαξε όλη η “κουλτούρα” των εργασιών μας”.

  • Ποια είναι η εικόνα για τους επισκέπτες της Σύρου το φετινό καλοκαίρι; Ως πελάτες ήταν απαιτητικοί; Άφησαν χρήματα;

“Με όσους μίλησα, φίλους επιχειρηματίες και μη, όσοι πέρασαν από τη Σύρο φέτος, έμειναν ευχαριστημένοι. Πέρασαν πάρα πολύ καλά. Και νομίζω πως το όφελος θα το εισπράξουμε και τα επόμενα χρόνια. Άφησαν κάποια χρήματα και είχαν ορισμένες απαιτήσεις. Η Σύρος είναι ένα νησί διαφορετικό και νομίζω πως μπόρεσαν να το απολαύσουν”.

  • Υπήρξαν σχόλια πως επιχειρήσεις εστίασης του νησιού παρουσιάστηκαν ανέτοιμες να εξυπηρετήσουν όλον αυτόν τον όγκο των επισκεπτών. Ελλείψεις σε προϊόντα και άρα παρεχόμενες υπηρεσίες όχι υψηλού επιπέδου, επισημάνθηκαν και σχολιάστηκαν αρκετά.

“Τα προβλήματα αυτού του χαρακτήρα πρέπει να πω πως ξεκινούν από τις μεγάλες εταιρείες. Το ζήσαμε αυτό. Εξαιρετικά μεγάλες εταιρείες προμηθευτικές, δεν είχαν κάποια βασικά σε αλκοολούχα ποτά τον Δεκαπενταύγουστο, στο πικ της τουριστικής επισκεψιμότητας. Το “καταπληκτικό” που βιώσαμε είναι πως δεν είχαν αρκετές προμήθειες ακόμη και σε νερό, δηλαδή μπουκάλια νερού για να προσφέρουμε στους πελάτες μας. Επίσης, ακόμη και σε αναψυκτικά υπήρξαν ελλείψεις σε γυάλινα μπουκάλια, τα οποία όλο το νησί τα δουλεύει.

Αυτά όλα, σημαίνουν πως η ευθύνη δεν είναι πρωτίστως των επιχειρήσεων εστίασης, αλλά και των εταιρειών που προμηθεύουν. Κανένας δεν περίμενε τόσο υψηλή επισκεψιμότητα και γι αυτό οι εταιρείες πιάστηκαν απροετοίμαστες. Θεωρώ πως γενικά δεν περιμέναμε πως η χώρα μας θα είχε φέτος τόσον τουρισμό”.

  • Δεν περιμένατε αυτό το κύμα επισκεψιμότητας και τουρισμού λόγω πανδημίας.

“Πράγματι, θεωρώ πως κανένας μας δεν περίμενε αυτή την επισκεψιμότητα. Διαπιστώθηκε όμως πως ο κόσμος “ξέσπασε” κατά μία έννοια. Μετά από πολύμηνα lockdown, ο κόσμος θέλησε να πάει διακοπές. Έτσι, βρεθήκαμε απροετοίμαστοι για ένα τέτοιο κύμα τουριστών”.

  • Ακούστηκαν σχόλια πως ορισμένες υπηρεσίες ήταν ακριβά κοστολογημένες. Δηλαδή η ποιότητα του φαγητού και η τιμή δεν συμβάδιζαν και πως ορισμένοι επιχειρηματίες θέλησαν να βγάλουν τα “σπασμένα” της χειμερινής περιόδου. Θεωρείτε πως ο κλάδος της εστίασης μετά από αυτήν τη σεζόν πρέπει να προβεί σε αυτοκριτική;

“Αυτοκριτική πρέπει να κάνει ο κάθε επιχειρηματίας που ενδιαφέρεται ουσιαστικά για το μαγαζί του. Θεωρώ ότι κάθε επιχείρηση προσφέρει διαφορετικά πράγματα. Αν ο επιχειρηματίας κρίνει πως το φαγητό που σερβίρει κοστίζει συγκεκριμένη τιμή, προχωρά. Κρίνεται βέβαια από τον πελάτη του, γι αυτό. Από τη στιγμή που υπάρχουν τιμοκατάλογοι στις επιχειρήσεις, δεν έχω τη διάθεση να πω πως κάποιο μαγαζί ήταν ακριβό ή όχι ή δεν είχε καλό φαγητό. Θεωρώ ακόμη πως αυτό είναι και κάτι προσωπικό. Και αυτή είναι η ελεύθερη αγορά. Σίγουρα ο πελάτης έχει επιλογή”.

  • Επισημαίνεται αυτό το γεγονός καθώς μπορεί σε ορισμένους να γεννήσει δυσαρέσκεια που θα τη μεταφέρουν. Αυτομάτως δημιουργείται μία κακή εικόνα για το νησί.

“Αυτό είναι δεδομένο και αυτό γίνεται και γινόταν πάντα. Και τις καλές εποχές και τις κακές υπήρχαν δυσαρεστημένοι πελάτες. Χωρίς να θέλω βέβαια να καλύψω καμία κατάσταση, σίγουρα υπάρχουν επιχειρηματίες που δεν δουλεύουν σωστά. Αλλά και αυτό προκύπτει από προσωπικά κριτήρια”.

  • Υπήρξε προσπάθεια και από τους επιχειρηματίες να αξιοποιήσουν αυτό το διάστημα για να καλύψουν συνέπειες που έχουν προκύψει από πολύμηνο lockdown και άρα, προσπάθησαν να ανταποκριθούν όσο καλύτερα μπορούσαν;

“Θεωρώ πως η Σύρος έχει κάνει τεράστια βήματα ειδικά στον χώρο της εστίασης τα τελευταία χρόνια. Έχουν ανοίξει πολύ ωραία εστιατόρια, με πάρα πολύ καλές κουζίνες και ωραία μπαρ και καφετέριες. Υπάρχει καλή ποιότητα.

Ο κλάδος που θεωρώ ότι υστερεί περισσότερο σε ποιότητα είναι της διαμονής. Η Σύρος σίγουρα αυτήν τη στιγμή θέλει βελτιώσεις εκεί. Σε αυτό το σημείο θεωρώ πως εστιάζεται και το μεγαλύτερο πρόβλημα του τουρισμού για όλο το νησί”.

  • Όλη αυτή η επισκεψιμότητα φέτος κερδήθηκε από τη δυναμική που παρουσιάζει μόνο του το νησί. Μέχρι στιγμής δεν έχουμε δει κάποια οργανωμένη προώθηση, πλην της προβολής σε διαδικτυακό επίπεδο μέσω της συνεργασίας του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης με την Marketing Greece. Επιπλέον, επίσημα η συνεργασία με την εταιρεία που θα αναλάβει τη Σύρο, δεν έχει ξεκινήσει. Ποια είναι η θέση σας γι αυτήν την πραγματικότητα;

"Όχι, δεν έχει ξεκινήσει ακόμη η συνεργασία με την εταιρεία που έχει αποφασιστεί να αναλάβει τη Σύρο. Επίσης, η Τουριστική Επιτροπή αυτήν τη στιγμή είναι στον “πάγο”. Θεωρώ πως αυτή η προσπάθεια θα ξεκινήσει προσεχώς και πιστεύω κι εύχομαι για το καλό του τόπου και των επιχειρήσεων να γίνει σωστή δουλειά και να μπορέσει το νησί να πάει ακόμη καλύτερα”.

  • Πόσο σημαντικό είναι να καταφέρει η Σύρος να διατηρήσει την καλή επισκεψιμότητα που κατέγραψε το φετινό καλοκαίρι; Αυτό προϋποθέτει βέβαια απαραιτήτως και τουριστική νοοτροπία από τους επιχειρηματίες. Την έχετε;

“Είναι πολύ σημαντικό αυτό. Είναι κρίμα που η Σύρος ακόμη δεν διαθέτει τουριστική παιδεία. Όσοι έρχονται, μαγεύονται από τον τόπο και κάποια στιγμή, η Σύρος πρέπει να κερδίσει μία σταθερή πορεία τουριστικά. Πρέπει να δυναμώσουμε τουριστικά όλοι”.

  • Στο κομμάτι των επενδύσεων παρατηρείται ζήτηση για τη Σύρο; Έχετε τέτοια εικόνα;

“Έρχονται από όλη την Ελλάδα και αναζητούν να κάνουν επενδύσεις στη Σύρο. Ψάχνουν να αγοράσουν επιχειρήσεις, να στήσουν νέες επιχειρήσεις, να αγοράσουν ακίνητα για να τα κάνουν ξενοδοχεία. Από την Αθήνα ή και τη Μύκονο έρχονται επενδύσεις. Θέλω να πω με όλα αυτά, φαίνεται να αλλάζει ο επιχειρηματικός “χάρτης” της Σύρου σταδιακά.

Και από τη στιγμή που αλλάζει, θεωρώ ότι βελτιώνεται η κατάσταση. Πρέπει να προσέξουμε να υπάρξει επαγγελματισμός από όλους μας ώστε να έρθουμε σε ένα πολύ καλύτερο επίπεδο”.

  • Αναφορικά με την αποτίμηση της θερινής σεζόν, η Τερψιχόρη θα προχωρήσει σε ενημέρωση και συνάντηση με τα μέλη της; Έχετε στόχο το επόμενο καλοκαίρι να είστε περισσότερο έτοιμοι;

“Αρχικά θα ξεκινήσουμε με τα συμβούλια και μετά θα κάνουμε ένα κάλεσμα προκειμένου να συζητηθούν όσα θέματα προέκυψαν και μας απασχόλησαν το καλοκαίρι που πέρασε. Θεωρώ πως είναι αυτονόητο για όλους ότι δεν πρέπει να επαναληφθούν ίδια προβλήματα και την επόμενη τουριστική σεζόν. Η γνώμη μου είναι ότι πρέπει από πολύ νωρίς να συζητηθούν όλα για να είμαστε προετοιμασμένοι πολύ καλύτερα για το επόμενο καλοκαίρι αλλά και για την επόμενη Πασχαλινή περίοδο. Ευελπιστώ βέβαια να μην υπάρξουν lockdown και περιοριστικά μέτρα σε ασφυκτικό βαθμό εξαιτίας της πανδημίας. Γιατί μία ακόμη χρονιά με αυστηρά μέτρα, θα φέρει δυσάρεστες εξελίξεις στις επιχειρήσεις”.