“Η ΓΝΩΜΗ” ΘΡΑΚΗΣ

Ανησυχία ψαράδων για την απώλεια σημαντικών αλιευτικών πεδίων λόγω LNG

Από έκρηξη τιμών στα ψάρια και απώλειες για τις τοπικές επιχειρήσεις μέχρι … μετανάστευση, οι συνέπειες για καταναλωτές και αλιείς
  • Τρίτη, 1 Φεβρουαρίου, 2022 - 06:26

Πολύ σοβαρές αναμένεται να είναι οι συνέπειες στην αλιεία από την εγκατάσταση και λειτουργία του πλωτού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG ή FSRU) στην Αλεξανδρούπολη, ο οποίος, την Παρασκευή 28 Ιανουαρίου, έλαβε το τελικό «πράσινο φως» και πλέον η έναρξη των εργασιών για την υλοποίησή του είναι θέμα χρόνου.

Το Θρακικό Πέλαγος αποτελεί το βασικότερο αλιευτικό πεδίο όχι μόνο για την περιοχή μας, αλλά για ολόκληρη τη χώρα, καθώς από τις θάλασσές του προέρχεται το μεγαλύτερο ποσοστό των αλιευμάτων που καταναλώνονται καθημερινά, από νοικοκυριά και καταστήματα, ανά την επικράτεια.

Όπως εξηγεί στη «ΓΝΩΜΗ» ο Γραμματέας του Συλλόγου Αλιέων Αλεξανδρούπολης Παναγιώτης Καραβέτης, το θρακικό πέλαγος, αποτελεί μία μοναδική περίπτωση, καθώς έχει ρηχά νερά, ενώ ο συνδυασμός των τριών μεγάλων ποταμών, του Έβρου, του Νέστου και του Στρυμώνα, με όλες τις λιμνοθάλασσες που βρίσκονται ενδιάμεσα, εμπλουτίζουν το θαλάσσιο περιβάλλον, με αποτέλεσμα να το «προτιμούν» είδη όπως οι κουτσομούρες, οι γαρίδες, τα μπακαλιαράκια, που είναι ιδιαίτερα περιζήτητα.

Όπως εκτιμά ο κ. Καραβέτης, από την στιγμή που το συγκεκριμένο έργο υποστηρίζεται από το ελληνικό κράτος, οι αλιείς δεν έχουν πολλά περιθώρια αντίδρασης. Ωστόσο, είναι ανάγκη να υπάρξει ένας διάλογος, έστω και τώρα, προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι απώλειες και να μην καταντήσει το ψάρι, από ένα ήδη ακριβό είδος, ως τελείως απλησίαστο, με ό,τι επιπτώσεις θα έχει αυτό, τόσο για τους ίδιους τους ψαράδες, όσο και για τους καταναλωτές και τη γενικότερη τοπική οικονομία.

«Υπάρχει πολύ μεγάλη ανησυχία, ιδιαίτερα, για τις μηχανότρατες. Εκτιμούμε ότι οι συνέπειες θα είναι καταστροφικές για τα αλιευτικά σκάφη της περιοχής, αν δεν υπάρξουν κάποιες διορθωτικές κινήσεις. Ένα μεγάλο μέρος των αλιευτικών μας πεδίων, που τροφοδοτούν με φρέσκο ψάρι ολόκληρη τη χώρα, αναμένεται να αποκλειστεί, τόσο στο σημείο, όπου θα κατασκευαστεί η πλατφόρμα, όσο και μέσα στη θάλασσα, στη διαδρομή που θα τοποθετηθούν οι σωλήνες για τη μεταφορά του αερίου, που καταλήγουν κοντά στον Απαλό. Νομίζω πως θα είναι ένα τεράστιο πλήγμα για τον κλάδο μας, που αυτή την στιγμή ίσως δεν μπορούμε να υπολογίσουμε σε όλη του την έκταση», αναφέρει, σημειώνοντας πως αυτή η κατάσταση, σε συνδυασμό με την πίεση από την Τουρκία, είναι πολύ πιθανό να εξαναγκάσει πολλούς συναδέλφους του να μετακομίσουν σε κάποια άλλη περιοχή, που δεν θα έχει τόσα πολλά προβλήματα, ώστε να εξασφαλίζουν τα προς το ζην για τις οικογένειές τους.

Ο κ. Καραβέτης σημειώνει πως είναι απαραίτητο να υπάρξει διάλογος, τόσο με την εταιρεία, όσο και με τοπικούς φορείς, προκειμένου να βρεθούν εναλλακτικές λύσεις και να μετριαστούν, όσο είναι δυνατόν, οι συνέπειες. Ήδη, πριν λίγες μέρες, πραγματοποιήθηκε συνάντηση στο Ινστιτούτο Αλιευτικής Έρευνας στην Καβάλα, με τη συμμετοχή του εντεταλμένου περιφερειακού συμβούλου αλιευτικής πολιτικής ΑΜΘ Ανδρέα Καραγιώργη, όπου κατατέθηκαν προβληματισμοί και προτάσεις.

«Δυστυχώς, παρά τις φωνές και τις υποσχέσεις – μέχρι και δημοτικό συμβούλιο είχε γίνει για το θέμα αυτό- δεν μπορούμε να έχουμε πρόσβαση σε ένα επίπεδο παραπάνω. Εμείς, από την πλευρά μας, προτείνουμε, για παράδειγμα, οι σωλήνες να κατασκευαστούν κάτω από τη θάλασσα, ενώ αναφορικά με το αλιευτικό πεδίο, ζητούμε για τις μηχανότρατες το πεδίο να οριστεί στα 3 ναυτικά μίλια από τις ακτές. Υπάρχουν λύσεις, αρκεί να μας ακούσουν και να κατανοήσουν το πρόβλημα και τις πιθανές του επιπτώσεις».

Κική Ηπειρώτου