Ο προϊστάμενος της Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού στις Κυκλάδες, Μ. Παράβαλος μιλάει για την τάση ανάπτυξης ξενοδοχείων 4 και 5 αστέρων και για τα προβλήματα των υποδομών σε Σύρο και νησιά

Τουριστικές επενδύσεις και στο βάθος... ακριβές μετακινήσεις

Σημαντική κινητικότητα για ανάπτυξη τουριστικών καταλυμάτων 4 και 5 αστέρων καταγράφεται στις Κυκλάδες όλο το τελευταίο διάστημα, εξέλιξη θετική για την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών και για τη βελτίωση συνολικά του τουριστικού προϊόντος, σύμφωνα με όσα υπογραμμίζει ο προϊστάμενος της Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού στο νησιωτικό νομό, Μιχάλης Παράβαλος.

Η ζήτηση για τουριστικές επενδύσεις ως φαίνεται, συνεχίζει να “καλπάζει” με διαφορετικό ρυθμό σε κάθε νησί, με τη Σύρο να έπεται όμως στη δημιουργία νέων καταλυμάτων 4 ή και 5 αστεριών, εκτός πόλης. Θετική εξαίρεση βέβαια, αποτελούν οι πολυάριθμες ανακαινίσεις και αποκαταστάσεις νεοκλασικών κτηρίων της Ερμούπολης, κατάσταση που αυξάνει σημαντικά τον αριθμό των κλινών στο ιστορικό κέντρο. Η σημαντική “στροφή” προς την ανάπτυξη νέων ποιοτικών ξενοδοχείων, χαρίζει σίγουρα νέα προοπτική στη Σύρο, ωστόσο, συνολικά η τουριστική πορεία στα νησιά επηρεάζεται και αναμένεται να επηρεαστεί ακόμη περισσότερο, από τις ακριβές ακτοπλοϊκές μετακινήσεις. Σύμφωνα με όσα αναφέρει ο κ. Παράβαλος στην “Κοινή Γνώμη”, οι Δημοτικές Αρχές και οι φορείς επιβάλλεται να συντονιστούν τόσο για το σοβαρό θέμα των ακριβών μετακινήσεων, όσο όμως και για θέματα υποδομών.

  • Ποια είναι η εικόνα για τα τουριστικά καταλύματα σήμερα στις Κυκλάδες; Δημιουργούνται νέα και αν ναι, πόσων αστέρων; Ο νομός ακολουθεί τη γενική εικόνα βάσει έρευνας του ΙΤΕΠ που θέλει να χρειάζονται αναβαθμίσεις τα καταλύματα λιγότερων αστεριών από 4 ή 5;

“Η δημιουργία καταλυμάτων 4 και 5 αστέρων αυτή τη στιγμή, υπερτερεί σε σχέση με τη δημιουργία καταλυμάτων 3 αστέρων ή 2. Η φιλοσοφία και το “θέλω” του νομοθέτη είναι να υπάρξει αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και να δημιουργηθούν και νέα καταλύματα 4 ή 5 αστέρων. Σίγουρα θα μπορούσαν να δώσουν κίνητρα ανάλογα των αναγκών της κάθε περιφέρειας. Προσωπικά είμαι υπέρ στο να εξειδικεύεται η κάθε δράση και όχι να είναι γενική για όλες τις περιφέρειες της χώρας.

Στις Κυκλάδες σήμερα, δεν έχουμε ανάγκη να αναβαθμιστούν τα καταλύματα 2 και 3 αστέρων με μία απλή ανακαίνιση, αλλά να γίνουν περισσότερων αστέρων. Το αν σε άλλη περιφέρεια, υπάρχει ανάγκη να ανακαινιστούν τα 2στερα ή 3στερα είναι άλλο θέμα. Αυτό θα το κρίνουν εκείνοι που βρίσκονται και δραστηριοποιούνται εκεί. Στις Κυκλάδες, θεωρώ πως όποιος θέλει να ανακαινίσει, μπορεί να το κάνει και χωρίς κάποιο επενδυτικό πρόγραμμα. Θα βοηθούσε σίγουρα στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών το να γίνει ένα κατάλυμα 4 και 5 αστέρων.

Ο Αναπτυξιακός νόμος δίνει αυτή τη δυνατότητα να μεταβεί κάποιο κατάλυμα σε 4 ή 5 αστέρια και όσον αφορά στα υφιστάμενα είναι μόνο για αναβάθμιση.”.

  • Κρίνετε απαραίτητο στον τουριστικό νομό των Κυκλάδων να είναι όλα 4 ή 5 αστέρων;

“Σίγουρα δεν χρειάζεται να είναι όλα 4 και 5 αστέρων. Δεν έχουν όλοι οι επισκέπτες το ίδιο οικονομικό υπόβαθρο. Όμως, ειδικά σε έναν αρκετά κερδοφόρο νομό που όταν επενδύεις στον τουρισμό, ανταμείβεσαι, θεωρώ πως δεν πρέπει να δοθεί ο Αναπτυξιακός για τουριστικά καταλύματα 1 ή 2 και 3 αστεριών. Υπάρχουν πολλά άλλα χρηματοδοτικά προγράμματα που μπορεί να αξιοποιήσει κάποιος και να βελτιώσει την παροχή του (Εξοικονομώ, ΕΣΠΑ). Σίγουρα με αυτά, κάποιος επιχειρηματίας χαμηλότερης κατηγορίας ξενοδοχείου κάνει μία ανακαίνιση ή και μία ενεργειακή αναβάθμιση, όπου υπάρχει ανάγκη.”.

  • Είναι ίδια η τάση στους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς, με τους ανερχόμενους και τη Σύρο; Τι συμβαίνει στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων;

“Στη Σύρο, στα νέα ξενοδοχεία που “βγαίνουν” και δίνουμε εμείς εγκρίσεις, αυτή τη στιγμή είναι 4 και 5 αστέρων και ένα ξενοδοχείο 3 αστέρων. Δεν υπάρχει κάτι άλλο.”.

  • Άρα, δεν υπάρχουν αρκετά νέα ξενοδοχεία σε αυτή την κατηγορία; Πόσες κλίνες θα έχουν;

“Όχι. Στη Σύρο θα μπορούσε να υπάρχει μεγαλύτερη δυναμική σε αυτό το κομμάτι. Έχουμε ένα ακόμη ενδιαφέρον για ξενοδοχείων 4 αστέρων που θα γίνει στη νότια πλευρά του νησιού. Περίμενα ότι θα είχαν γίνει 2 – 3 ακόμη. Σήμερα, είμαστε στα 4 με 5 νέα ξενοδοχεία. Συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια είναι πολλά. Αυτά είναι στο στάδιο αδειοδότησης ή ήδη έχουν αρχίσει να χτίζονται. Μιλάμε για περίπου 50 κλίνες το κάθε ένα. Δεν μιλάω για τα νεοκλασικά που αναπαλαιώνονται.”.

  • Περνώντας και στο θέμα των ακινήτων της Ερμούπολης που συντηρούνται και γίνονται αποκαταστάσεις, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για τουριστική χρήση και σχετική κινητικότητα. Ποια εικόνα καταγράφετε εσείς για την αξιοποίηση νεοκλασικών;

“Αυτή την περίοδο ανακαινίζονται σχεδόν τα πάντα στην Ερμούπολη. Δεν υπάρχει κάτι που δεν ανακαινίζεται. Βλέπουμε ότι κάτι γίνεται σε πολλά κτήρια. “Τρέχει” και το ΕΣΠΑ και έχουμε αρκετά καινούργια μικρά καταλύματα στην Ερμούπολη. Θα έλεγα πως έχουμε μεγάλη αύξηση στις κλίνες της πόλης.”.

  • Θεωρείτε πως αυτές οι εξελίξεις “ανοίγουν” δυνατότητες για τη Σύρο όσον αφορά στην τουριστική ανάπτυξή της;

“Ανοίγουν… Όμως χρειαζόμαστε και άλλες προϋποθέσεις. Η Σύρος χρειάζεται και άλλες αεροπορικές συνδέσεις, περισσότερες επιχειρήσεις εστίασης και κάποια έργα υποδομής. Παρουσιάστηκαν προβλήματα τα τελευταία χρόνια. Για παράδειγμα είχαμε διακοπές νερού, κάτι που παλαιότερα, δεν γνωρίζαμε. Επίσης, χρειάζονται δύο, τρία αναπτυξιακά έργα ώστε να μη χάσουμε αυτή τη χρονική συγκυρία, όπως συνέβη στο παρελθόν. Πρέπει να γίνει μία συζήτηση για το τι χρειάζεται το νησί, προκειμένου να αποκτήσει αυτό το κάτι παραπάνω.”.

  • Οι επενδύσεις στη Σύρο, σήμερα, γίνονται περισσότερο από ντόπιους ή από ξένους;

“Είχαν αγοραστεί πάρα πολλά κτήρια από ξένους επενδυτές. Ο λόγος ήταν πως είχαν πέσει αρκετά οι τιμές. Τώρα που έχουν αυξηθεί, δεν υπάρχει η ίδια συνεχιζόμενη αγοραστική “φρενίτιδα”, που διαπιστώθηκε τα τελευταία χρόνια. Γίνονταν πάρα πολλά συμβόλαια. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν αγοραπωλησίες για κάποια οικόπεδα φθηνά στο νησί. Βέβαια, πάρα πολλοί ντόπιοι ανακαινίζουν τα ήδη υπάρχοντα σπίτια, τις οικοδομές, τις πολυκατοικίες ή τα διαμερίσματα. Τους δίνει τη δυνατότητα ο νόμος και γίνονται ωραίες δουλειές.

Το μεγάλο στοίχημα είναι να μπορέσουμε να διατηρήσουμε αυτόν τον κόσμο.”.

  • Άρα, προκύπτει ως αναγκαιότητα ένας οργανωμένος βηματισμός για τον τουρισμό… Έχετε επαφή με τη νέα αντιδήμαρχο, Χρηστιάννα Πάπιτση;

“Ναι, έχουμε αρχίσει τη συνεργασία μας. Σήμερα (σ.σ. χθες) μιλήσαμε και για κάποια ζητήματα σχετικά με το κομμάτι της αεροπορικής σύνδεσης. Σίγουρα κάποια πράγματα πρέπει να γίνουν.

Υπάρχουν φυσικά και απλά πράγματα που επίσης θα πρέπει να γίνουν. Όπως η φωταγώγηση κάποιων όμορφων κτηρίων από δημόσιες Υπηρεσίες, Τράπεζες, που δυστυχώς είναι όλα “σβηστά”. Αυτά δεν προκαλούν κανένα κόστος για τον Δήμο. Υπάρχουν δράσεις που μπορούν να γίνουν χωρίς ιδιαίτερη επιβάρυνση για τον Δήμο και απλώς, να συνεισφέρουν όλοι στην καλύτερη εικόνα της πόλης και του νησιού.”.

  • Οι Κυκλάδες διατηρούν σαφή τον προσανατολισμό για τουριστική ανάπτυξη. Η Σύρος που επιθυμεί να βρίσκεται στην ίδια κατεύθυνση, έχει να ξεπεράσει κι άλλα εμπόδια, όπως στο κομμάτι των μετακινήσεων;

“Σαφή προσανατολισμό… Πρέπει να δούμε τι γίνεται με τις μετακινήσεις. Πέφτουν συνεχώς τα καύσιμα, οι τιμές των εισιτηρίων όμως, ανεβαίνουν. Εδώ υπάρχει ένα ζήτημα. Αυτό θεωρώ ότι κάποια στιγμή θα “σπρώξει” κόσμο σε άλλους προορισμούς. Και δεν έχουμε μόνο τα τόσο υψηλά βαλάντια στις Κυκλάδες ανάγκη, αλλά όλο το φάσμα των επισκεπτών.”.

  • Εκτιμάτε ότι ο συντονισμός δυνάμεων ανάμεσα σε Δήμους, δημάρχους και φορείς για τις ακτοπλοϊκές μετακινήσεις, θα ωφελούσε για άσκηση πίεσης με στόχο να υπάρξουν λύσεις;

“Πρέπει να δουν το θέμα. Και για τους ντόπιους φυσικά, αλλά και για εκείνους που έρχονται ή τους εν δυνάμει επισκέπτες που θα φέρουν εισόδημα στους ντόπιους, ώστε να μπορούν να ταξιδεύουν. Αυτή τη στιγμή έχουμε τη μισή τιμή στο πετρέλαιο και πάμε ξανά(!) για αύξηση εισιτηρίων. Νομίζω πως αυτό, θα πρέπει να απασχολήσει όλους. Δεν υπάρχει καμία λογική βάση σε αυτό που συμβαίνει. Οι αρμόδιοι πρέπει να το δουν και να συντονιστούν. Θα υπάρξει πρόβλημα...”.