Συνέντευξη του προέδρου της “Τερψιχόρης”, Δημήτρη Αρβανίτη για το φετινό καλοκαίρι στη Σύρο

Ανησυχία για το αποτύπωμα της σεζόν στην εστίαση

Σοβαρή ανησυχία υπάρχει στον κλάδο της εστίασης το φετινό καλοκαίρι στη Σύρο, καθώς ο τζίρος των επιχειρήσεων κινείται πτωτικά, χωρίς να υπάρχει σήμερα αισιοδοξία, πως η κατάσταση μπορεί να ανατραπεί με την επισκεψιμότητα του Αυγούστου.

Τα παραπάνω συμπεραίνει ο πρόεδρος της “Τερψιχόρης”, Δημήτρης Αρβανίτης, ο οποίος μιλά στην “Κοινή Γνώμη” για το αποτύπωμα της τουριστικής περιόδου μέχρι σήμερα, τονίζοντας παράλληλα πως, πρέπει να υπάρξει σχεδιασμός και δράσεις που θα βοηθήσουν στην επιμήκυνση της σεζόν και για τις οποίες η Δημοτική Αρχή έπρεπε να είχε ήδη(!) φροντίσει.

Ακόμη, ο κ. Αρβανίτης αναφέρεται στο θέμα της αύξησης του ΦΠΑ σε καφέ, ροφήματα και άλλα αφεψήματα, εξηγώντας πως ορθά διεκδικεί τον μειωμένο συντελεστή το Επιμελητήριο Κυκλάδων, καθώς ο κλάδος επιβαρύνεται συνεχώς από μία σειρά σοβαρών θεμάτων. Ένα βασικό εξ αυτών και οι μεταφορές προϊόντων, ενώ με φόντο τα “τσουχτερά” ακτοπλοϊκά εισιτήρια, επισημαίνει τις συνέπειες στον τουρισμό και φυσικά τη μειωμένη επισκεψιμότητα στις επιχειρήσεις του κλάδου.

  • Με τις νέες αυξήσεις για τον ΦΠΑ στην εστίαση, πλήττεται ξανά ο κλάδος. Προχθές έκανε παρέμβαση το Επιμελητήριο Κυκλάδων στον υπουργό Οικονομικών, ζητώντας την επαναφορά του μειωμένου συντελεστή στο 13% για καφέ κ.α.. Συμφωνείτε με τη συγκεκριμένη διεκδίκηση και τι σημαίνει αυτή η κατάσταση σήμερα, για τις επιχειρήσεις στη Σύρο;

    “Το εύκολο θύμα αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα είναι η εστίαση. Είτε ασφαλιστικά, είτε φορολογικά. Εννοείται πως η παρέμβαση του Επιμελητηρίου Κυκλάδων και όλα όσα αναφέρει στην επιστολή είναι απόλυτα σωστά γιατί αναγκαστικά κατρακυλά η τιμή και θα επιβαρυνθεί ο πελάτης. Ας μην ξεχνάμε ότι είμαστε νησιωτική Ελλάδα. Δεν πληρώνουμε τα ίδια κόστη με την ηπειρωτική Ελλάδα. Οπότε καταλαβαίνετε ότι σε εμάς, φτάνει πολύ πιο ακριβό κάθε προϊόν που έρχεται.

    Αν συνυπολογίσουμε πως τα ακτοπλοϊκά είναι πανάκριβα πλέον, όλα αυτά είναι γεγονός πως επιβαρύνουν την κατανάλωση. Ήδη έχει συμβεί αυτό και η κατανάλωση - τουλάχιστον στο νησί μας -, κυμαίνεται από 35 – 40% κάτω μέχρι στιγμής, το καλοκαίρι. Βλέπουμε πως έρχεται ένας πάρα πολύ δύσκολος χειμώνας γιατί πέρα από τις αφίξεις που είναι κάτω συγκριτικά με πέρυσι, - αυτά θα τα δούμε και με στοιχεία -, είναι πως δεν υπάρχει κατανάλωση όχι μόνο στα καφέ, μπαρ, αλλά ακόμη και στα εστιατόρια. Απ΄ ό,τι πληροφορήθηκα οι παραγγελίες είναι ελάχιστες και όλα μετρημένα. Τα καταστήματα έχουν επιβαρυνθεί ακόμη και με την ενέργεια. Έχουμε επιβαρυνθεί με τα μεταφορικά, τα φορολογικά, ασφαλιστικά, με όλα. Όταν αυξάνουν τις τιμές οι μεταφορικές στα πλοία, αυτά όλα κατρακυλούν. Αναγκαστικά επιβαρύνεται το κατάστημα τη μεταφορά. Όλα αυτά είναι μία αλυσιδωτή αντίδραση, την οποία δεν αντέχει ο επιχειρηματίας να την πάρει πάνω του. Αναγκαστικά μετακυλίεται στον επισκέπτη. Άρα, πλέον μιλάμε για την επιβίωση του καταστήματος και όχι για το κέρδος του καταστήματος”.

  • Αν και είναι άγνωστο τι θα κάνει το κράτος, ωστόσο, θα θέλατε να ανταποκριθεί στο δίκαιο αίτημά σας; Έχετε κάνει αντίστοιχες κινήσεις;

“Και τα πρωτοβάθμια όργανα τα δικά μας, η ΠΟΕΣΕ, έχουν στείλει αίτημα, ζητώντας να το δούμε ξανά το θέμα σε γενικό πλαίσιο. Και όχι μόνο για τον καφέ, αλλά στο τσάι, στα αναψυκτικά, σε όλα. Αυτή τη στιγμή, το ¼ της τιμής είναι ο φόρος. Και δεν μιλάμε για τον τελικό φόρο, αλλά για τον άμεσο φόρο, που επιβαρύνεται το κατάστημα και κατ΄ επέκταση, επιβαρύνεται ο πελάτης. Οπότε, έχουν γίνει κινήσεις. Καλό θα είναι να κάτσουμε στο τραπέζι, να το συζητήσουμε γιατί η κατάσταση δεν πάει άλλο. Και με άλλα νησιά που έχω επικοινωνία, έχουν την ίδια πτωτική τάση. Δεν είναι μόνο η Σύρος αυτή τη στιγμή, αλλά όλες οι Κυκλάδες. Καλό θα είναι οι υπουργοί να κάτσουν να το δουν και να βρουν μία φόρμουλα”.

  • Μιλήσατε για πτωτική τάση στην επισκεψιμότητα της Σύρου. Τι αποτύπωμα αφήνει αυτό το δεδομένο στις επιχειρήσεις εστίασης; Υπάρχει μεγάλη ανησυχία;

“Μέχρι σήμερα, δεν είδαμε αυτό που επιθυμούσαμε. Είναι σοβαρή η πτωτική τάση, χωρίς να έχουμε τα στοιχεία ακόμη. Όμως με την εμπειρία, καταλαβαίνουμε τι συμβαίνει στο νησί. Το τελευταίο διήμερο υπάρχει παραπάνω κόσμος, αλλά πλέον έχουμε φτάσει και 25 Ιουλίου. Δεν ξέρω αυτό τι μπορεί να σώσει, όταν έχεις μία σεζόν 20 ημέρες. Είναι πάρα πολύ δύσκολο πλέον, όχι μόνο για τα καταστήματα εστίασης, αλλά για όλους”.

  • Θεωρείτε ότι η σεζόν παραμένει συρρικνωμένη για τη Σύρο φέτος; Και τι κινήσεις θα ήθελε ο κλάδος σας να γίνουν για να στηριχθεί η εστίαση που είναι βασικό κομμάτι της τοπικής οικονομίας;

“Είχαμε πει εξ αρχής πως η φουλ σεζόν είναι πολύ συμπυκνωμένη. Γι αυτό, καλό θα ήταν να υπάρξουν κάποιες δράσεις ώστε να μπορέσουμε να επιμηκύνουμε την περίοδο. Δηλαδή οι δράσεις με το Aegean Ball, το οποίο έγινε τον Ιούνιο ήταν μια δράση που έφερε κόσμο στο νησί σε μία περίοδο που δεν είναι στο φουλ της σεζόν. Κινήθηκε ένα τετραήμερο ο κόσμος και είχαμε επισκεψιμότητα. Άρα, θέλουμε δράσεις, όχι μόνο του αθλητισμού, αλλά να υπάρξουν δράσεις ώστε να έχουμε τέτοια τετραήμερα “ανάσα” για τον τόπο. Αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Ας μην ξεχνάμε πως σήμερα στον Αθλητισμό, πέραν του Aegean Ball δεν έχουμε κάτι άλλο που να είναι τόσο δυνατό για να μπορέσει να προσελκύσει κόσμο. Όπως και πολιτιστικά, αυτή τη στιγμή είναι “φτωχά” τα πράγματα. Έχουμε πολλά Φεστιβάλ, έχουμε πολλούς παραδοσιακούς χορούς. Σαφώς τα γκρουπ είναι μία “ανάσα” για το νησί, αλλά δεν είναι γκρουπ που θα φέρουν επισκεψιμότητα. Κάποτε είχαμε συναυλίες, φέτος δεν έχουμε καθόλου συναυλίες”.

  • Όλα αυτά τα μεταφέρετε στη Δημοτική Αρχή; Επέλεξαν συρρικνώνοντας τα μέλη της Τουριστικής Επιτροπής, να θέσουν “εκτός” την επιχειρηματική κοινότητα. Σε αρμόδιες Επιτροπές θα μπορούσαν να συζητιούνται όλα αυτά; Τα ακούνε ως Δημοτική Αρχή;

    “Πάντα συμμετείχαμε στην Τουριστική Επιτροπή. Δυστυχώς, κάποια στιγμή είχαμε αποχωρήσει. Δεν κάναμε αντιπολίτευση, γιατί θεωρούμε πως από την πλευρά μας, λέγαμε σωστά πράγματα. Οπότε και στην Τουριστική Επιτροπή αν υπήρχαν όλες οι επιχειρηματικές κοινότητες, αν κάποιος προσπαθεί να διαφωνήσει και να “χτυπήσει” άλλον, δεν έχει ουσία.

    Θα πω το εξής. Επισκεφθήκαμε τον δήμαρχο και προτείναμε για το Πάσχα να κάνουμε ένα event στην παραλία της Σύρου, όπως και σε άλλα νησιά. Θα χρειαζόταν να κλείσει ο δρόμος κλπ.. Αυτό δεν εισακούστηκε. Ενημερωθήκαμε τη Μεγάλη Εβδομάδα πως δεν μπορεί να γίνει. Μας “τρώνε” πολλά πράγματα”.

  • Θίξατε και το ακτοπλοϊκό κόστος. Θεωρείτε πως περιορίζει σοβαρά τις κινήσεις των επισκεπτών στην εστίαση;

“Το νούμερο ένα είναι αυτό. Μία τετραμελής οικογένεια θέλει 400 ευρώ για να έρθει στο νησί, χωρίς να πιει ούτε νερό. Με τη διαμονή, θα χρειαστούν 2.000 ευρώ. Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, δεν είναι εύκολο μία οικογένεια να έρθει στα νησιά και να δώσει 2.500 ευρώ για μια εβδομάδα διακοπών. Οπότε, πρέπει η κυβέρνηση να δει το ζήτημα. Είναι το πιο σοβαρό πρόβλημα για τα νησιά, η ακτοπλοϊκή μεταφορά και το κόστος της. Σίγουρα υπάρχουν συνέπειες σε εμάς, άρα, το μαγαζί δεν μπορεί να δουλέψει και άρα, θα γίνουν κάποιες απολύσεις και τον χειμώνα πολλά μαγαζιά θα κλείσουν. Όλο αυτό να σκεφθούν πως έχει συνέπειες στην οικονομία και το κράτος”.

  • Πιστεύετε πως τον Αύγουστο που είναι το πικ της τουριστικής σεζόν, μπορεί να βελτιωθεί η κατάσταση; Είστε αισιόδοξοι;

“Δυστυχώς, δεν είμαστε αισιόδοξοι. Αυτές τις 20 μέρες, δεν προλαβαίνει ο επιχειρηματίας να καλύψει αυτά που πρέπει να καλύψει. Μην ξεχνάμε πως είμαστε ένα νησί με συγκεκριμένα κρεβάτια, κλίνες, οπότε στις 20 μέρες, δεν μπορείς να φέρεις τον διπλάσιο κόσμο. Είναι συγκεκριμένα τα πράγματα. Οπότε, δεν είμαστε αισιόδοξοι αλλά είμαστε πολύ συγκρατημένοι σε σχέση με τον Αύγουστο, γιατί δεν ξέρουμε που θα τελειώσει ο Αύγουστος. Αν το νησί όπως παλιά, αδειάσει 20 – 22 Αυγούστου, - διότι εγκυμονεί αυτός ο κίνδυνος όπως κυλά το καλοκαίρι -, καταλαβαίνετε ότι θα μιλάμε για αρκετά μεγάλες απώλειες.

Πρέπει να τα δει και η τοπική αυτοδιοίκηση αυτά, επειδή είναι η πρώτη πλευρά που πρέπει να είναι σε επικοινωνία με τους φορείς. Η τοπική αυτοδιοίκηση πρέπει να σκύψει το κεφάλι και να αρχίσει τα έργα… χθες! Είναι καιρός να αφήσουμε το οποιοδήποτε “σκαλοπάτι” και να δούμε την ανηφόρα”.