Συρρικνώνεται το Ελληνικό Νηολόγιο
- Σήμερα - 15:23
Ο υπό ελληνική σημαία εμπορικός στόλος συνεχίζει να συρρικνώνεται, με μια ιδιαίτερα αισθητή μείωση στον τομέα των ποντοπόρων πλοίων. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ, ο αριθμός των πλοίων που φέρουν την ελληνική σημαία ελαττώθηκε τόσο σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2023 όσο και με τον Οκτώβριο του 2024.
Τον Νοέμβριο του 2024, ο ελληνικός στόλος αριθμούσε 1.832 πλοία με συνολική χωρητικότητα 35,79 εκατομμύρια κοχ, ενώ το 2023 ήταν 1.821 πλοία και 37,33 εκατομμύρια κοχ. Η μείωση αυτή αποδίδεται κυρίως στην προσθήκη μικρότερων επιβατηγών πλοίων, με ταυτόχρονη απώλεια φορτηγών και δεξαμενόπλοιων.
Ειδικότερα, τα φορτηγά πλοία μειώθηκαν από 362 (10,47 εκατ. κοχ) τον Νοέμβριο του 2023 σε 356 (9,8 εκατ. κοχ) το 2024, ενώ τα δεξαμενόπλοια μειώθηκαν από 425 (25,73 εκατ. κοχ) το 2023 σε 411 (24,98 εκατ. κοχ) το 2024, χάνοντας 14 πλοία και περίπου 750.000 κοχ σε χωρητικότητα.
Ακολούθησε μία αναλαμπή όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων τον περασμένο Δεκέμβριο, όταν σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, σημείωσε αύξηση κατά 0,9% σε ετήσια βάση τον Δεκέμβριο του 2024. Πλέον ο ελληνικός εμπορικός στόλος αριθμεί 1.832 πλοία.
Όμως η ολική χωρητικότητα του (πλοία 100 κόρων και άνω) ανήλθε σε 35.586.905 κόρους και παρουσίασε μείωση 3% τον Δεκέμβριο 2024 σε σύγκριση με την αντίστοιχη χωρητικότητα του Δεκεμβρίου 2023.
Συρρίκνωση σε Μεγάλες Χωρητικότητες
Η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο ανησυχητική για τα πλοία με χωρητικότητα άνω των 30.000 κοχ. Από τα 149 φορτηγά πλοία (9,75 εκατ. κοχ) αυτής της κατηγορίας το Νοέμβριο του 2022, ο αριθμός τους μειώθηκε σε 143 το 2023 και σε 135 το 2024, με την χωρητικότητα να μειώνεται σε 8,73 εκατ. κοχ.
Αντίστοιχα, τα δεξαμενόπλοια παρουσίασαν μια ανάλογη μείωση: από 257 πλοία και 24,86 εκατ. κοχ το 2022, μειώθηκαν σε 248 πλοία το 2023 και σε 238 πλοία το 2024, με την χωρητικότητα να πέφτει περαιτέρω κατά 830.000 κοχ.
Επίδραση γραφειοκρατίας και ψηφιακού Μετασχηματισμού
Η ελληνική κυβέρνηση προσπαθεί τα τελευταία τρία χρόνια να μειώσει τη γραφειοκρατία και να προωθήσει τον ψηφιακό μετασχηματισμό για την απλοποίηση των διαδικασιών του νηολογίου. Παρά τις προσπάθειες αυτές, το νηολόγιο υπό ελληνική σημαία παραμένει λιγότερο ελκυστικό, ιδίως για τα μεγάλα ποντοπόρα πλοία, που βρίσκονται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα.
Ο πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, Χαράλαμπος Φαφαλιός στην εκδήλωση για την κοπή της πίτας, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου την περασμένη εβδομάδα σε εκδήλωση του Committee για το νέο έτος.
«Τα γραφειοκρατικό τείχος της ελληνικής ναυτιλίας είναι ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους οι πλοιοκτήτες αποφεύγουν την ελληνική σημαία», είπε και συνέχισε:
«Παρά την πρόοδο που έχει επιτευχθεί, η ελληνική σημαία χρειάζεται περαιτέρω βελτίωση, ώστε να γίνει πιο προτιμητέα από τους Έλληνες εφοπλιστές και να προσελκύσει ξανά τους πλοιοκτήτες. Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι το «γραφειοκρατικό τείχος» της ελληνικής ναυτιλίας είναι ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους οι πλοιοκτήτες αποφεύγουν την ελληνική σημαία.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο, η κυβέρνηση πρέπει να μειώσει τη γραφειοκρατία και να δημιουργήσει έναν πιο ευέλικτο και αποδοτικό θεσμικό πλαίσιο για την ελληνική ναυτιλία. Επεσήμανε ότι η ενίσχυση της ελληνικής σημαίας είναι ζωτικής σημασίας για τη ναυτιλιακή κοινότητα και για τη διατήρηση της Ελλάδας ως ηγετικής δύναμης στον παγκόσμιο ναυτιλιακό τομέα.
Σχεδόν έναν μήνα αργότερα στη Γ.Σ, της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, η πρόεδρος Μελίνα Τραυλού επεσήμανε:
«Όσον αφορά το νηολόγιο, η ελληνική σημαία έχει ανάγκη από μια αναγέννηση προκειμένου να ανακτήσει την ελκυστικότητά της σε διεθνές επίπεδο» και προσέθεσε:
«Στα Ποσειδώνια, το Υπουργείο Ναυτιλίας και το Υπουργείο Ψηφιακής Μεταρρύθμισης εγκαινίασαν την πλατφόρμα ηλεκτρονικής νηολόγησης πλοίων, δίνοντας μια σύγχρονη διάσταση στη διαδικασία. Αυτή η ψηφιοποίηση των διαδικασιών για τα στάδια ζωής των πλοίων υπό ελληνική σημαία είναι ένα σημαντικό βήμα. Ωστόσο, η υποστήριξη της ελληνικής σημαίας απαιτεί συνεχιζόμενη προσπάθεια τόσο από την Πολιτεία όσο και από τους πολίτες, καθώς αυτή αποτελεί διαπραγματευτικό πλεονέκτημα για τη χώρα».
Σύμφωνα με αναλυτές τέσσερις είναι οι λόγοι για την συρρίκνωση του ελληνικού νηολογίου: Η υπερβολική γραφειοκρατία, έλλειψη Ελλήνων ναυτικών, η ψηφιοποίηση των συστημάτων, οι αργοί ρυθμοί ανταπόκρισης στις ανάγκες των πλοίων και στα αιτήματα των εταιρειών ως απόρροια της γραφειοκρατίας.
4η Επιλογή η Ελληνική Σημαία
Η ελληνική σημαία σε αριθμό πλοίων είναι η τέταρτη επιλογή του ελληνικού εφοπλισμού, σε ποσοστό 11,8%, μετά τα νηολόγια της Λιβερίας σε ποσοστό 27,5% και των Νήσων Μάρσαλ σε ποσοστό 26% και της Μάλτας σε ποσοστό 12,7% σε σύνολο 32 νηολογίων στα οποία βρίσκεται κατανεμημένος ο ελληνόκτητος στόλος σύμφωνα με στοιχεία Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Cooperation Committee).
Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Lloyd’s Intelligence για τις top 10 σημαίες-νηολόγια, λαμβάνοντας υπόψη πλοία από χωρητικότητας 500 gross tonnage και πάνω το ελληνικό νηολόγιο βρίσκεται στην 9η θέση της παγκόσμιας κατάταξης.
H ελληνική σημαία έχει χάσει 4,2% της δύναμης της σε όρους gt σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2023. ήτοι κατά σε 33,261 εκατ. gt, με την 10η Ιαπωνία να μειώνει τη διαφορά αφού έχει 31,028 εκατ. παρουσιάζοντας αύξηση κατά 1%.
Σε όρους μεταφορικής ικανότητας -dwt η Ελλάδα έχει στο νηολόγιο της 55,1 εκατομμύρια τόνους και 767 πλοία έναντι 40,8 εκατ. και 1.667 πλοίων της Ιαπωνίας που την ακολουθεί.
Ευρωπαϊκές Σημαίες
Όσον αφορά τις ευρωπαϊκές σημαίες βρίσκεται στη δεύτερη θέση πίσω από τη Μάλτα που είναι στην 6η με 83,6 εκατ. gt, καταγράφοντας αύξηση 6,8%, 108,5 εκατ. dwt και 1.965 πλοία.
Το ελληνικό νηολόγιο, χρόνο με τον χρόνο χάνει τη δυναμικότητά του τόσο σε όρους gt όσο και σε αριθμό πλοίων. Το 2020 η χωρητικότητα του ελληνικού νηολογίου ανερχόταν σε 38 εκατ. gt, έχοντας ένα προβάδισμα 9 εκατ. gt έναντι της Ιαπωνίας.
Στην πρώτη θέση βρίσκεται η Λιβερία με αύξηση 3,40% στα 266,9 εκατομμύρια gt, 417,3 εκατ. dwt και 5.652 πλοία.
Δεύτερη θέση ο Παναμάς με μείωση κατά 1,40% στα 248,7 εκατομμύρια gt, 378,5 εκατ. dwt και 8.479 πλοία.
Τρίτη θέση τα Νησιά Μάρσαλ με αύξηση 0,8%% στα 191,1 εκατομμύρια gt, 309, εκατ. dwt και 4.337 πλοία.
Πηγή:newmoney.gr
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Επιμελητήριο Κυκλάδων: Συνάντηση εργασίας με τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
24 Φεβ. 2025 - 17:50 - Με πρωτοβουλίες επιχειρηματιών η Σύρος στην ITB Berlin
24 Φεβ. 2025 - 15:13 - Η ONEX για την επίσκεψη Χατζηδάκη στο ναυπηγείο
24 Φεβ. 2025 - 12:43 - Εργατικό Κέντρο Κυκλάδων: Να μη συγκαλυφθεί το έγκλημα στα Τέμπη
24 Φεβ. 2025 - 12:23 - Σύρος: Σεμινάριο τεχνικής ενημέρωσης από το Σωματείο Ιδιοκτητών Συνεργείων Οχημάτων
24 Φεβ. 2025 - 11:40