Κρουαζιέρα: "Ούριος άνεμος" για τις επιδόσεις της στην Ελλάδα

  • Σήμερα - 19:13

Ιδιαίτερα θετικές αναμένονται οι επιδόσεις στην αγορά κρουαζιέρας και το 2025, καθώς σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών του κλάδου αναμένεται αύξηση κατά 5,4% σε επιβάτες σε σχέση με το 2024.

Ο επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), Θεόδωρος Κόντες, αναφέρει στη «Ν» ότι το συνολικό τουριστικό ρεύμα κρουαζιέρας το έτος 2023 ήταν 5,06 εκατ. επισκέπτες σε σύνολο 4.800 προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων, ενώ η πρόβλεψη για το έτος 2024 είναι για 5,55 εκατ. επιβάτες και περίπου 5.080 προσεγγίσεις, φθάνοντας έτσι στα επίπεδα του 2019, του έτους-ρεκόρ πριν από την πανδημία, αλλά με σημαντικά μικρότερο αριθμό αφίξεων.

Για το έτος 2025 αναμένεται περαιτέρω αύξηση της κίνησης και η πρόβλεψη είναι για περίπου 5,8 εκατ. επιβάτες συνολικά, σε 5.290 αφίξεις πλοίων.

Ο κ. Κόντες αναφέρει ότι πλέον στον ελλαδικό θαλάσσιο χώρο παρατηρείται αύξηση των κρουαζιερόπλοιων μικρού και μεσαίου μεγέθους, ενώ αναφερόμενος στην αύξηση των λιμενικών τελών κρουαζιέρας για την υψηλή περίοδο στους λιμένες προορισμών με μεγάλη επισκεψιμότητα, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, είπε ότι αυτό θα επιβαρύνει τον κάθε επιβάτη-τουρίστα κατά 20 ευρώ, ενώ στα υπόλοιπα λιμάνια το τέλος ανά επιβάτη θα ανέλθει στα 5 ευρώ.

Ο ίδιος εκτιμά ότι τα έσοδα από τα λιμενικά τέλη θα υπερβούν τα 40 εκατ. ευρώ και ότι θα πρέπει να επενδυθούν σωστά στους διάφορους προορισμούς για να βελτιωθούν οι υπηρεσίες και οι υποδομές προς εξυπηρέτηση των πελατών.

Ο επίτιμος πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ επισημαίνει επίσης ότι στη χώρα μας θα πρέπει να εφαρμοστεί φέτος η σωστή μέθοδος φέρουσας ικανότητας ανά προορισμό, ώστε να αποφευχθεί ο υπερτουρισμός και να βελτιωθούν οι υποδομές και οι υπηρεσίες προς πλοία και επιβάτες.

«Το global berth allocation ανά προορισμό είναι επιβεβλημένο για τους προορισμούς στη χώρα μας, με παράλληλη βελτίωση υποδομών και υπηρεσιών», σημειώνει ο ίδιος.

Αύξηση στόλου

Παρά τις επιπτώσεις στον κλάδο της κρουαζιέρας στη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19, ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων αυξήθηκε παγκοσμίως, ενώ νέα πλοία με εναλλακτικά καύσιμα αναμένεται να παραδοθούν το επόμενο διάστημα.

Ο στόλος των κρουαζιερόπλοιων άγγιζε τα 450 πλοία διεθνώς, ενώ αυτή τη στιγμή είναι 525 πλοία στο νερό, κάτι που σημαίνει ότι ελάχιστα αποσύρθηκαν, ενώ παλιά πλοία βελτιώθηκαν σημαντικά ώστε να μπορούν να πληρούν τις βασικές απαιτήσεις κανονισμών με πρόσβαση και λειτουργία σε ανάλογους ευέλικτους προορισμούς ή και για χρήση τους σε ειδικούς σκοπούς.

Σύμφωνα με το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών, το 2025 αναμένεται να παραδοθούν 15 κρουαζιερόπλοια συνολικού κόστους 11,8 δισ. δολ., το 2026 14 κρουαζιερόπλοια συνολικού κόστους 8,7 δισ., το 2027 13 κρουαζιερόπλοια συνολικού κόστους 9,9 δισ., το 2028 8 κρουαζιερόπλοια συνολικού κόστους 7,1 δισ., το 2029 5 κρουαζιερόπλοια συνολικού κόστους 5,2 δισ. και το 2030 5 κρουαζιερόπλοια συνολικού κόστους 4,6 δισ. δολαρίων.

Αυτά τα νέα πλοία έχουν προδιαγραφές χρήσης καθαρής ενέργειας με μηδενικούς ρύπους, αλλά και υποδομές για παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από στεριά όταν βρίσκονται σε λιμένες που μπορούν να παρέχουν τέτοια υπηρεσία.

Η ανάλυση του στόλου σήμερα σχετικά με το μέγεθος των πλοίων δείχνει ότι η πλειονότητα των κρουαζιερόπλοιων που λειτουργούν είναι μικρού έως μεσαίου μεγέθους, με την ακόλουθη κατανομή:

35% αφορά μικρού μεγέθους πλοία (με λιγότερους από 1.000 επιβάτες)

38% αφορά μεσαίου μεγέθους πλοία (από 1.000 έως 3.000 κλίνες)

26% αφορά μεγάλα πλοία (με πάνω από 3.000 κλίνες).

Νέες τεχνολογίες

Ο κλάδος επενδύει συνεχώς σε τεχνολογίες κινητήρων με δυνατότητες μετατροπής, οι οποίες θα επιτρέψουν στα πλοία να χρησιμοποιούν περισσότερες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Όπως επισημαίνει στη «Ν» ο επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, Θεόδωρος Κόντες, οι εταιρείες επενδύουν σε νέα πλοία και σε κινητήρες που επιτρέπουν ευελιξία στα καύσιμα.

Αυτό περιλαμβάνει τη δυνατότητα χρήσης ανανεώσιμου biodiesel, πράσινης μεθανόλης και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

Συνολικά 19 νέα κρουαζιερόπλοια χρησιμοποιούν σήμερα το LNG για κύρια πρόωση, καθώς το συγκεκριμένο καύσιμο έχει σχεδόν μηδενικές εκπομπές θείου και σωματιδίων, μειώνει τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου (ΝΟΧ) περίπου στο 85% και επιτυγχάνει κατά 20% μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG).

Επίσης, συνολικά σήμερα 178 πλοία φέρουν υποδομές για ηλεκτροδότηση από την ξηρά, ενώ έως το 2028 υπολογίζεται ότι θα υπάρχουν 267 κρουαζιερόπλοια με Onshore power supply (OPS).

Το πρόβλημα εντοπίζεται στους λιμένες που δεν είναι δυνατόν να προσφέρουν αυτές τις υπηρεσίες. Σήμερα μόνο σε 39 λιμένες είναι διαθέσιμες οι παροχές για κρουαζιερόπλοια παγκοσμίως, και ίσως περιορισμένος αριθμός πλοίων να εξυπηρετηθούν με OPS. Επιπλέον, 25 λιμένες είναι στο στάδιο χρηματοδότησης και 18 λιμένες στο στάδιο σχεδιασμού.

Διεθνής συνάντηση

Το 8ο Posidonia Sea Tourism Forum (PSTF 2025) ετοιμάζεται να υποδεχθεί τα κορυφαία στελέχη της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας στο Ηράκλειο της Κρήτης στις 6-7 Μαΐου.

Με τη δυναμική υποστήριξη της Περιφέρειας Κρήτης και του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου, η κορυφαία εκδήλωση θα αποτελέσει κομβικό σημείο συνάντησης για στελέχη των μεγαλύτερων εταιρειών κρουαζιέρας, επιχειρηματίες του κλάδου, προορισμούς και φορείς του θαλάσσιου τουρισμού από την Ελλάδα και την Ανατολική Μεσόγειο, για να εξετάσουν πρόσφατες εξελίξεις στον τουρισμό κρουαζιέρας και νέες επιχειρηματικές συμφωνίες.

«Τα επόμενα τρία χρόνια θα παραδοθούν 40 νέα κρουαζιερόπλοια, προσθέτοντας άλλες 90.000 κλίνες στη χωρητικότητα του παγκόσμιου στόλου.

Καθώς η Ανατολική Μεσόγειος γίνεται πιο σημαντική για τον κλάδο της κρουαζιέρας, λόγω των σχεδίων για αυξημένη ανάπτυξη κρουαζιερόπλοιων στην περιοχή, είναι φυσικό τόσο οι μεγάλες όσο και οι εξειδικευμένες εταιρείες κρουαζιέρας να θέλουν να βρίσκονται στην Κρήτη για το Posidonia Sea Tourism Forum 2025», δήλωσε ο Θεόδωρος Βώκος, διευθύνων σύμβουλος της Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε.

Πηγή: naftemporiki.gr

Ετικέτες: