SOS από τους αλιείς: Δεμένα στα λιμάνια τα αλιευτικά σκάφη εξαιτίας έλλειψης πληρωμάτων
- Χθες - 12:26
Δεμένα στα λιμάνια βρίσκονται περισσότερα από τα μισά αλιευτικά σκάφη γρι-γρι της χώρας, παρά το γεγονός ότι η περίοδος αλιείας με λάμπα ξεκίνησε επίσημα την 1η Μαρτίου. Όπως λέει στο ethnos.gr ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Αλευτικών Γρι-Γρι, Απόστολος Χούλης, αιτία είναι η κωλυσιεργία του αρμόδιου υπουργείου να προχωρήσει έγκαιρα τη διαδικασία, προκειμένου να έρθουν στη χώρα μας Αιγύπτιοι, οι οποίοι σε ποσοστό 95% αποτελούν τα πληρώματα των συγκεκριμένων σκαφών.
Το αποτέλεσμα είναι να βρίσκονται αντιμέτωπες με σημαντικά οικονομικά προβλήματα οι οικογένειες που βιοπορίζονται από την αλιεία, μετά από αδράνεια τριών- τεσσάρων μηνών που ούτως άλλως καταγράφεται κάθε χρόνο εξαιτίας του χειμώνα. Μάλιστα, αυτή η αδράνεια τη φετινή χρονιά ήταν ακόμα μεγαλύτερη για τους περισσότερους ψαράδες. Αν και η αλιευτική περίοδος των γρι-γρι με λάμπα ολοκληρώνεται στις 15 Δεκεμβρίου, ήδη από το Νοέμβριο πολλά αλιευτικά σκάφη βγήκαν από τη θάλασσα εξαιτίας της έλλειψης ψαριών και των αυξημένων λειτουργικών εξόδων.
Κατά τον κ. Χούλη, τα αλιευτικά σκάφη θα συνεχίσουν να παραμένουν δεμένα στα λιμάνια και το επόμενο διάστημα, αφού η διαδικασία για την άφιξη των Αιγυπτίων δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από το τέλος Μαρτίου. Μέχρι τότε στις ελληνικές θάλασσες θα βγαίνουν μόνο τα αλιευτικά σκάφη, τα οποία έχουν ως πλήρωμα Αιγύπτιους που διαθέτουν πράσινη κάρτα και άρα μπορούν να έρχονται ανά πάσα στιγμή στη χώρα μας. Αυτοί, όμως, είναι λίγοι σε αριθμό και δεν αρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες.
«Φέτος περιμέναμε υπουργική απόφαση, προκειμένου να καταθέσουμε ηλεκτρονικά τις αιτήσεις μας, για να υπογραφούν οι συμβάσεις με τους Αιγύπτιους μετακλητούς. Κάποιες λεπτομέρειες δεν είχαν διευθετηθεί και σημειώθηκε νέα καθυστέρηση. Στη συνέχεια το υπουργείο καθυστέρησε ακόμα περισσότερο να στείλει τα χαρτιά στις αιγυπτιακές διπλωματικές Αρχές. Το αποτέλεσμα είναι, λόγω έλλειψης πληρωμάτων, περισσότερα από τα μισά καΐκια να μην έχουν βγει ακόμα στη θάλασσα. Εξαιτίας αυτής της κατάστασης ένας μεγάλος αριθμός των ψαράδων με τις οικογένειές τους δυσκολεύονται πολύ να επιβιώσουν και μαζί τους όσοι δραστηριοποιούνται σε συναφή επαγγέλματα. Τελευταία άρχισε το υπουργείο να κινείται με πιο γρήγορους ρυθμούς και ευελπιστώ ότι μέχρι το τέλος Μαρτίου οι διαδικασίες θα έχουν ολοκληρωθεί. Όμως, χάθηκε ήδη πολύτιμος χρόνος», τονίζει ο κ. Χούλης.
Άνοδος στις τιμές των ψαριών;
Κατά το γενικό γραμματέα της Πανελλήνιας Ένωσης Αλιευτικών Γρι-Γρι, εξαιτίας των λιγότερων σκαφών στη θάλασσα θα φτάσουν και λιγότερα ψάρια στην αγορά, με αποτέλεσμα να θεωρείται πολύ πιθανό οι καταναλωτές να βρεθούν αντιμέτωποι με υψηλότερες τιμές.
Επίσης, πολύ πιθανό είναι να επηρεαστούν και οι ελληνικές εξαγωγές εξαιτίας της λιγότερης ποσότητας ψαριών.
«Από τη στιγμή που τουλάχιστον για κάποιο διάστημα η προσφορά ψαριών θα είναι μικρή και δεν θα μπορεί να καλύψει τη ζήτηση, είναι πάρα πολύ πιθανό οι τιμές των ψαριών να ακολουθήσουν ανοδική πορεία. Εκείνοι που θα βρεθούν σε δυσκολότερη θέση μεταξύ των καταναλωτών, θα είναι ο απλός λαός. Τα γρι-γρι ως επί το πλείστον βγάζουμε μαρίδες, γαύρους, κολιούς και άλλα αφρόψαρα. Αυτά ψωνίζει κατά κύριο λόγο ο απλός λαός και τώρα είναι πολύ πιθανό να αναγκαστεί να μειώσει την πολύ θρεπτική για τον οργανισμό μας κατανάλωση ψαριών ή να στραφεί στα ιχθυοτροφεία», αναφέρει ο κ. Χούλης.
Κινδυνεύει να εξαφανιστεί η μέση αλιεία
Δυσοίωνα είναι τα μηνύματα για την ελληνική μέση αλιεία, η οποία κινδυνεύει ακόμα και να εξαφανιστεί τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με την εικόνα που παρουσιάζει στο ethnos.gr ο κ. Χούλης.
«Η μέση αλιεία και κυρίως τα αλιευτικά γρι-γρι κινδυνεύουμε με αφανισμό, αφού τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε είναι πάρα πολλά. Οι νέοι άνθρωποι δεν μπαίνουν στη θάλασσα, αφού δεν βγαίνει το μεροκάματο και οι δυσκολίες είναι πάρα πολλές σε κάθε αλιευτικό ταξίδι. Οι πιο πολλοί σήμερα καπετάνιοι είναι μεγάλης ηλικίας και μαζί τους κινδυνεύει να χαθεί ένας επαγγελματικός κλάδος με τεράστια ιστορία στην Ελλάδα, αυτός της αλιείας. Σε λίγα χρόνια το Αιγαίο κινδυνεύει να μείνει χωρίς Έλληνες ψαράδες», σημειώνει ο κ. Χούλης.
Ειδικότερα, κατά τον ίδιο, πολλά προβλήματα αντιμετωπίζουν τα αλιευτικά σκάφη σχεδόν σε κάθε λιμάνι της χώρας μας, αφού κάποια δεν έχουν νερό, άλλα δεν έχουν ρεύμα και άλλα είναι εκτεθειμένα σε ανέμους. Το αποτέλεσμα είναι να μένει εκτεθειμένη σε κάθε κίνδυνο η περιουσία των ψαράδων, τα σκάφη τους.
«Επίσης, όταν βγαίνουμε στη θάλασσα, δεν ξέρουμε πού να καλάρουμε, δηλαδή πού να ρίξουμε τα δίχτυα μας. Κλείνουν συνεχώς αλιευτικά πεδία με τη δημιουργία θαλάσσιων πάρκων. Αυτό συμβαίνει σε μία χώρα με κυριότητα στη θάλασσα έξι ναυτικών μιλίων και όχι δώδεκα όπως συμβαίνει στις άλλες χώρες. Παράλληλα, οι Τούρκοι έχουν αναπτύξει τα τελευταία χρόνια πάρα πολύ τον αλιευτικό τους στόλο και περνούν συνεχώς τα θαλάσσια σύνορά μας, τη στιγμή που εμείς είμαστε συνεχώς κυνηγημένοι από το ελληνικό λιμενικό», λέει ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Αλευτικών Γρι-Γρι.
Τέλος, κατά τον ίδιο, η νομοθεσία στη θάλασσα είναι πολύ μπερδεμένη και ισχύουν ακόμα πολλά βασιλικά διατάγματα, με αποτέλεσμα οι ψαράδες να μην γνωρίζουν ποιο νόμο να ακολουθήσουν, ενώ τα τελευταία χρόνια οι ψαριές είναι ολοένα και μικρότερες σε ποσότητα με ολοένα και μικρότερα σε μήκος ψάρια. Οι επιστήμονες τους έχουν ενημερώσει ότι αυτό οφείλεται στην κλιματική αλλαγή.
Πηγή:ethnos.gr
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Προσκλήσεις για Μέτρα της Αλιείας, Υδατοκαλλιέργειας, Μεταποίησης και Εμπορίας αλιευτικών προϊόντων
7 Αυγ. 2019 - 12:08 - "SOS για την αλιεία" εκπέμπει η Νησιωτική Ανατρωπή
24 Φεβ. 2016 - 13:43 - Μείωση καταγεγραμμένων παραβάσεων
12 Φεβ. 2016 - 6:20 - Στήριξη στην αλιεία για 14 νησιά
10 Ιουν. 2015 - 6:20 - Χρηματοδότηση επενδύσεων στην αλιεία
14 Αυγ. 2013 - 6:00