Οι θάλασσες είναι το σπίτι μας
- Τετάρτη, 30 Οκτωβρίου, 2013 - 06:10
Με το σύνθημα “οι θάλασσες είναι το σπίτι μας”, το 1ο και το 4ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης συμμετείχαν στην εκπαιδευτική δράση της Παιδικής HELMEPA, απαλλάσσοντας δύο πολυσύχναστες ακτές της Σύρου από απορρίμματα που απειλούν την υγεία των ανθρώπων, υποβαθμίζουν τη θαλάσσια ζωή και επιβαρύνουν την οικονομία των παράκτιων κοινωνιών.
Το 1983, η HELMEPA, με σύμβολο της τον αγαπημένο “Γλάρο”, ξεκίνησε συντονισμένες καλοκαιρινές εκστρατείες για την ευαισθητοποίηση του ευρύτερου κοινού. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, πρόσκοποι και μαθητές συμμετείχαν σε εθελοντικούς καθαρισμούς ακτών, κυρίως στην Αττική.
Ευαισθητοποίηση για το θαλάσσιο περιβάλλον
Η υιοθεσία και ο καθαρισμός ακτής αποτελεί την πιο δημοφιλή δραστηριότητα του περιβαλλοντικού εκπαιδευτικού Προγράμματος “Παιδική HELMEPA”, που από το 1993 προσφέρεται σε μαθητές ηλικίας 5-13 ετών σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά Σχολεία σε όλη τη χώρα.
Στο πλαίσιο της Εκστρατείας της στην Ελλάδα, η οποία μετρά αισίως 22 χρόνια, η HELMEPA διοργάνωσε και φέτος το Μήνα Δράσης για το Θαλάσσιο Περιβάλλον από 21 Σεπτεμβρίου μέχρι 21 Οκτωβρίου 2013. Στη δράση αυτή συμμετείχαν εταιρείες-μέλη, Ναυτίλοι και τα μέλη της Παιδικής HELMEPA, οι Λιμενικές Αρχές και οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, φορείς και ευαισθητοποιημένοι πολίτες που ενδιαφέρθηκαν να οργανώσουν το δικό τους εθελοντικό καθαρισμό μιας παραλίας ή και ενός τμήματος του βυθού.
Το δικό της μήνυμα για την επιτακτική ανάγκη πρόληψης της ρύπανσης από απορρίμματα έδωσε και η Σύρος, με τη συμμετοχή των δύο δημοτικών σχολείων της στο καθαρισμό των ακτών της Αζολίμνου και των Κυμάτων αντίστοιχα.
Καθαρισμός της Αζολίμνου από το 1ο Δημοτικό Σχολείο
Ειδικότερα, η Β΄ και η ΣΤ' τάξη του 1ου Δημοτικού σχολείου Ερμούπολης οργάνωσαν στις 21/10 καθαρισμό της Αζολίμνου, με σκοπό να την απαλλάξουν από τα σκουπίδια και να αναδείξουν τη φυσική ομορφιά της. Μέσα από τη δράση τους, οι 23 μαθητές της Β' τάξης, συνοδευόμενοι από τη δασκάλα τους κ. Σταματίνα Ψάλτη και δύο εθελόντριες μαμάδες, αλλά και οι 18 μαθητές της ΣΤ' τάξης με δασκάλα την κ. Χριστίνα Κωνσταντινίδου μας υπενθύμισαν ότι τα απορρίμματα σε θάλασσες και ακτές αποτελούν ένα από τα σοβαρότερα περιβαλλοντικά προβλήματα της εποχής μας.
Με τη συμμετοχή τους στην Παγκόσμια Εκστρατεία Εθελοντικού Καθαρισμού
Ακτών (ICC), οι τάξεις φροντίζουν, μαθαίνουν και ευαισθητοποιούνται για το θαλάσσιο περιβάλλον. Παράλληλα, συμβάλλουν καθοριστικά στην αντιμετώπιση του προβλήματος, βελτιώνοντας την γνώση για τις ποσότητες, τους τύπους και τις πηγές προέλευσης των
απορριμάτων, ώστε να υιοθετήσουμε κατάλληλες πρακτικές.
Επίσκεψη του 4ου Δημοτικού Σχολείου στα “Κύματα”
Από την άλλη, στο πλαίσιο των περιβαλλοντικών δράσεων του 4ου Δημοτικού Σχολείου, η Δ1 και η Δ2 τάξη, μαζί με τις δασκάλες τους κ. Ειρήνη Λουϊζίδου και κ. Ιωάννα Κλεισούρα διοργάνωσαν επίσκεψη στην πιο κοντινή ακτή της Ερμούπολης, στα “Κύματα”, ξεκινώντας με αυτή την όμορφη δραστηριότητα τη φετινή σχολική χρονιά. Όπως υπογραμμίζεται από την ομάδα “μπορεί το καλοκαίρι να πέρασε και οι βόλτες μας στις ακτές να έχουν κατά πολύ περιοριστεί, όμως αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να σταματήσουμε να ενδιαφερόμαστε γι' αυτές, μέχρι το επόμενο καλοκαίρι που θα τις αναζητήσουμε για τα μπάνια και τις ηλιοθεραπείες μας”.
Πρώτα στη λίστα των απορριμμάτων τα αποτσίγαρα
Σημειώνεται ότι, για την υποστήριξη της δράσης, η HELMEPA παρείχε στους συμμετέχοντες έντυπο ενημερωτικό υλικό και το ειδικό Δελτίο Καταγραφής Απορριμμάτων που κλήθηκαν να επιστρέψουν συμπληρωμένο. Η επεξεργασία των στοιχείων που συλλέγονται δίνουν χρήσιμα στοιχεία για τη σύνθεση και την προέλευση των απορριμμάτων και δημοσιοποιούνται με σκοπό την ευαισθητοποίηση όλων για την πρόληψη της ρύπανσης από απορρίμματα. Έπειτα, τα στοιχεία αυτά προωθούνται στο μη κυβερνητικό οργανισμό Ocean Conservancy των ΗΠΑ, που συντονίζει την εκστρατεία παγκοσμίως, ώστε να συμπεριληφθούν στην ετήσια έκθεσή του.
Σύμφωνα με την κ. Ψάλτη, το μεγαλύτερο μέρος των απορριμμάτων που συγκέντρωσαν οι μαθητές του 1ου Δημοτικού Σχολείου ήταν γόπες τσιγάρων (735), ενώ οι σακούλες γέμισαν ακόμη με μεταλλικά και γυάλινα αντικείμενα, κομματάκια από σκοινί, υπολείμματα από πλαστικές σακούλες, κουταλάκια, πιρουνάκια, κουμπιά, σύριγγες και πλαστικά μπουκαλάκια. “Μέσα από τη βιωματική αυτή δράση παίξαμε διάφορα παιχνίδια στην άμμο και τα παιδιά χάρηκαν, αισθανόμενα ότι καθαρίζουν ένα κομμάτι της φύσης”, ανέφερε χαρακτηριστικά.
Λιγότερα σκουπίδια μεν, η ίδια ασυνειδησία δε
Με τη σειρά τους, οι μαθητές του 4ου Δημοτικού σχολείου γέμισαν τρεις μεγάλες σακούλες σκουπιδιών, όπου την τιμητική τους είχαν όπως ήταν φυσικό τα αποτσίγαρα. Επιπλέον, συγκέντρωσαν συσκευασίες, τσιπς, μεταλλικά πώματα από αναψυκτικά και μπύρες, χαρτιά περιτυλίγματος από σουβλάκια, σπασμένα γυαλιά, κορδόνια παπουτσιών, σκελετό από γυαλιά ηλίου, μπανανόφλουδες και υπολείμματα άλλων φρούτων, καπάκια μαρκαδόρων και στυλό, μασημένες τσίχλες, κονσέρβες, μπαταρίες και κέρματα ευτελούς αξίας. Όπως τόνισε η κ. Λουϊζίδου, ο μεγάλος όγκος των απορριμμάτων που συλλέχτηκε από τους μαθητές, προκάλεσε ιδιαίτερη εντύπωση στην ομάδα, η οποία θεωρούσε ότι δεν θα υπάρχουν τόσα σκουπίδια σε ένα πολυσύχναστο μέρος στο κέντρο της Ερμούπολης, όπως η παραλία των Κυμάτων, από όπου περνάει πολύ καθημερινά το απορριμματοφόρο του δήμου.
Τα στοιχεία αυτά δείχνουν, ότι αν και ελαφρώς μειωμένος ο όγκος των απορριμμάτων, η συμπεριφορά πολλών συμπολιτών μας προς το θαλάσσιο και παράκτιο περιβάλλον της πατρίδας μας δυστυχώς συνεχίζει να χαρακτηρίζεται από αδιαφορία και ανευθυνότητα, με αποτέλεσμα να κρίνεται πιο επιτακτική από ποτέ η ανάγκη να αλλάξουμε τις κακές συνήθειες του παρελθόντος.
Δράσεις της Παιδικής HELMEPA
Αξίζει να σημειωθεί ότι για τη φετινή χρονιά η Παιδική HELMEPA χωρίζει πλέον τις δραστηριότητές τους σε πέντε θεματικές ενότητες:
- Εξερευνώ το Θαλάσσιο περιβάλλον
- Μαθαίνω με Πειράματα
- Αναλαμβάνω Δράση,
- “Σαλπάρω για τη Γνώση – Μαθαίνω για τη Ναυτιλία” και
- “Καλλιτέχνης» για το Περιβάλλον”
Τέλος, έχει προσθέσει και νέες δράσεις:
- Απειλούμενα είδη των Eλληνικών θαλασσών”
- Θαλασσινό παιχνίδι ερωτήσεων
- “Πώς λειτουργεί το λίπος στους θαλάσσιους οργανισμούς”
- “Συμμετέχω στο Δίκτυο Ομάδων της Παιδικής HELMEPA”
- “Λύνω το Ναυτικό κρυπτόλεξο”
- “Παίρνω συνέντευξη από Ναυτικό ή Ναυπηγό ή Θαλάσσιο Βιολόγο κλπ”
- “Ο φάρος είχε τη δική του ιστορία”.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Εκπαίδευση και εμπειρία
20 Νοε. 2024 - 6:16 - Δημοτικά σχολεία: Ανησυχία των διευθυντών για τη μείωση του μαθητικού πληθυσμού
19 Νοε. 2024 - 9:22 - Απεργιακή κινητοποίηση των εκπαιδευτικών Συλλόγων Κυκλάδων
19 Νοε. 2024 - 8:42 - Συγγραφή διηγημάτων με οικολογικά μηνύματα
19 Νοε. 2024 - 6:16 - Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου συνεργάζεται με την τοπική κοινωνία της Σύρου και υποδέχεται φοιτητές του Πανεπιστημίου WPI
18 Νοε. 2024 - 14:12