“Ακάλυπτα” παραμένουν μέχρι και σήμερα πολλά εκπαιδευτικά κενά στις Κυκλάδες

“Αιωρούμενη” Παιδεία

- Συντήρηση του "χάους", δύο μήνες μετά την έναρξη των μαθημάτων- Σε απόγνωση οι μαθητές της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης- Δηλώσεις μελών του 15μελούς συμβουλίου του ΕΠΑΛ Σύρου

Είναι να απορεί κανείς, αλλά και να αγανακτεί για την κατάσταση που έχει περιέλθει η παιδεία, παρ' όλες τις προσπάθειες συγκάλυψης που καταβάλλονται από εκπροσώπους του υπουργείου Παιδείας στο νομό.

Οι δηλώσεις περί “άψογης λειτουργίας των σχολικών μονάδων, αλλά και για κάλυψη των θέσεων”, πέφτουν πραγματικά στο κενό, αφού η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική.

Τρεις μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, τα κενά σε διδακτικό προσωπικό, τόσο στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι σημαντικά.

Τρανταχτό παράδειγμα η Τεχνολογική εκπαίδευση, όπου το ΕΠΑΛ της Σύρου και όχι μόνο αυτό, μετρά της πληγές του, με τους μαθητές να βρίσκονται σε απόγνωση.

Ήδη η ΟΛΜΕ με χθεσινή ανακοίνωσή της καταγγέλλει τον υπουργό Παιδείας κ. Αρβανιτόπουλο για τις συνθήκες εκπαιδευτικής – οικονομικής και λειτουργικής ασφυξίας και αδιεξόδου για το δημόσιο σχολείο.

Απουσιάζουν δάσκαλοι ειδικοτήτων

Σύμφωνα με τα στοιχεία που αφορούν την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, υπάρχει σοβαρότατο πρόβλημα από την έλλειψη δασκάλων ειδικοτήτων, ιδιαίτερα στις ξενόγλωσσες ειδικότητες.

Το πρόβλημα είναι αυξημένο στα δημοτικά σχολεία της Τήνου και της Μυκόνου, όπου εντοπίζονται τα μεγαλύτερα κενά στις συγκεκριμένες ειδικότητες.

Τα στοιχεία αυτά αφορούν τη χρονική διάρκεια από την έναρξη της σχολικής χρονιάς έως και τις αρχές Νοεμβρίου, ενώ είναι σχεδόν βέβαιο ότι μέχρι και σήμερα δεν έχουν πληρωθεί τα κενά με εκπαιδευτικούς.

Η δευτεροβάθμια δέχεται μεγάλο πλήγμα

Σε χειρότερη κατάσταση βρίσκεται η δευτεροβάθμια εκπαίδευση στις Κυκλάδες με την Τεχνολογική Εκπαίδευση να βρίσκεται κυριολεκτικά “απογυμνωμένη” από διδακτικό προσωπικό.

Συγκεκριμένα και βάση των στοιχείων που υπάρχουν μέχρι το τέλος Οκτωβρίου, υπάρχουν 966 διδακτικές ώρες κενές, κάτι που μετουσιώνεται σε 50 κενά καθηγητών.

Τι μεγαλύτερες ελλείψεις παρουσιάζουν τα ΕΠΑΛ τόσο της Σύρου, όσο και άλλων νησιών, ενώ η ΕΛΜΕ προσανατολίζεται τις επόμενες ημέρες, σύμφωνα με πληροφορίες, σε δυναμικές αντιδράσεις.

Εκτός πραγματικότητας

Πραγματικά εύλογα ερωτηματικά προκαλεί η απαντητική επιστολή του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου, Διονύση Μεσσάρη, προς την “Κοινή Γνώμη” με αφορμή άρθρο για το σχολείο δεύτερης ευκαιρίας.

Ο κ. Μεσσάρης ούτε λίγο, ούτε πολύ αναφέρει ότι όλες οι σχολικές μονάδες των Κυκλάδων λειτουργούν άριστα, με πληρότητα, αλλά και με αύξηση του αριθμού του εκπαιδευτικού προσωπικού.

“Όσον αφορά τις υπόλοιπες σχολικές μονάδες με λίγους μαθητές δεν έχω εκφράσει ποτέ καμία ανησυχία σχετικά με τη λειτουργία τους, καθότι τη φετινή χρονιά και παρά τις δύσκολες συγκυρίες, όλα τα μικρά σχολεία λειτουργούν άψογα και με το κατάλληλο εκπαιδευτικό προσωπικό. Αποτέλεσμα αυτού είναι ότι στις μικρές σχολικές μονάδες του Νοτίου Αιγαίου να μην υπάρχει μείωση αλλά αντίθετα αύξηση εκπαιδευτικών και πληρότητα ακόμη και στα μικρότερα νησιά. Η εκπαίδευση απαιτεί τη συνεργασία όλων μας, γιατί είναι ένα δυναμικό, ζωντανό σύστημα, που οι ανάγκες του αλλάζουν καθημερινά λόγω πολλών και απρόβλεπτων γεγονότων αλλά και πολλών ιδιαιτεροτήτων της νησιωτικής περιοχής μας”, σημειώνει μεταξύ άλλων ο κ. Μεσσάρης.

Δυστυχώς για εκείνον τα στοιχεία τόσο από την πρωτοβάθμια, όσο και από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, άλλα αποδεικνύουν.

Μάλιστα αδιαμφισβήτητος μάρτυρας της κατάστασης που επικρατεί, είναι οι ίδιοι οι μαθητές του ΕΠΑΛ, οι οποίοι καταγράφουν μέσω της “Κοινής Γνώμης” την κατάρρευση της δημόσιας παιδείας.

“Η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο”

Η ΟΛΜΕ με χθεσινή της ανακοίνωση καταγγελία προς το υπουργείο Παιδείας, αναφέρει την κατάσταση που επικρατεί στη δημόσια παιδεία, με έμφαση στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ΕΠΑΛ, αλλά και στις μετατάξεις των εκπαιδευτικών.

Η ΟΛΜΕ ξεκαθαρίζει ότι τα σχολεία δεν μπορούν να λειτουργήσουν με 16.000 λιγότερους εκπαιδευτικούς, με 30άρια τμήματα και με μεταφερόμενους συναδέλφους από σχολείο σε σχολείο. Τα σχολεία δεν μπορούν να λειτουργήσουν σε συνθήκες οικονομικής ασφυξίας και περικοπών με βασικές ελλείψεις σε διοικητικό προσωπικό, χωρίς φύλακες και καθαρίστριες.

“Εγκλωβισμένοι” οι μαθητές του ΕΠΑΛ

Με τον πιο σκληρό τρόπο βιώνουν τις συνέπειες των τελευταίων ανακατατάξεων στο χώρο της Παιδείας οι μαθητές του ΕΠΑΛ Σύρου, δηλώνοντας “εγκλωβισμένοι” σε μία κατάσταση η οποία τους στερεί το δικαίωμα να ατενίσουν το μέλλον με αισιοδοξία και ελπίδα.

Δύο μήνες μετά την έναρξη του νέου σχολικού έτους, η απουσία καθηγητών ειδικοτήτων, οι ελλείψεις σε βιβλία και αναλώσιμα υλικά γραφείου και εργαστηριών, καθώς και ο μεγάλος αριθμός των χαμένων διδακτικών ωρών, έχει οδηγήσει τους μαθητές και τις μαθήτριες σε πραγματικό αδιέξοδο. Παρόλα αυτά, το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι τελειόφοιτοι του Επαγγελματικού Λυκείου, οι οποίοι είναι καταδικασμένοι να ζουν καθημερινά με την αγωνία για το αν θα καταφέρουν να ολοκληρώσουν τη χρονιά, έχοντας αποκτήσει το πτυχίο της ειδικότητάς τους.

“Είμαστε στον αέρα”

 

“Ουσιαστικά, είμαστε στον αέρα” αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του 15μελους συμβουλίου του σχολείου, Ιωσήφ Χούλης, συμπυκνώνοντας σ' αυτή τη φράση το αίσθημα απόγνωσης και απογοήτευσης των μαθητών, που κινδυνεύουν να μείνουν άνευ απολυτηρίου.

Όπως υπογραμμίζουν τα μέλη του στην “Κοινή Γνώμη”, οι αλλαγές πλήττουν το σύνολο των τάξεων του Λυκείου, το οποίο προσπαθεί να βρει πάση θυσία μία άκρη για την ομαλή λειτουργία του, χωρίς ουσιαστικά να έχουν δοθεί οι απαραίτητες διευκρινίσεις και πληροφορίες από το Υπουργείο.

Ενδεικτικά αναφέρουν το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές της Α' Λυκείου, οι οποίοι μέχρι και σήμερα κάνουν μάθημα, χωρίς απαραίτητα βιβλία του κύκλου τους, όπως Πληροφορική, ΣΕΠ, Σχέδιο κ.α. Όπως εξηγούν, τα παιδιά καλούνται στο τέλος του διδακτικού έτους να δώσουν εξετάσεις από Τράπεζα Θεμάτων, έχοντας από κοινού με το εκπαιδευτικό προσωπικό άγνοια για τον ακριβή τρόπο λειτουργίας του.

Παράλληλα, επισημαίνουν ότι με την κατάργηση ειδικοτήτων της Β' Λυκείου, οι επιλογές των μαθητών έχουν περιοριστεί δραματικά, με αποτέλεσμα οι μαθήτριες να είναι αναγκασμένες να επιλέξουν κάποια από τις υπάρχουσες και ως επί τω πλείστον ανδροκρατούμενες ειδικότητες.

Ελλείψεις σε τέσσερις ειδικότητες

Ωστόσο το ισχυρότερο πλήγμα δέχονται οι μαθητές της Γ' Λυκείου που φοιτούν στους τομείς που καταργήθηκαν το καλοκαίρι και ζουν με το φόβο μήπως το πτυχίο είναι τελικά ένα απατηλό όνειρο για τους ίδιους. Καθίσταται γνωστό ότι από τα έξι συνολικά μαθήματα ειδικότητας, σημειώνονται ελλείψεις καθηγητών σε τέσσερα, εκ των οποίων τα δύο εξετάζονται σε πανελλαδικό επίπεδο. Τα μέλη του 15μελους συμβουλίου εξηγούν ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζουν η νοσηλευτική και η γραφιστική, οι μαθητές της οποίας έχουν φτάσει στο σημείο να βρίσκονται εντός των σχολικών αιθουσών συνολικά 7 ώρες την εβδομάδα, ενώ υπό κανονικές συνθήκες επτάωρο θα έπρεπε να είναι το καθημερινό τους πρόγραμμα, όπως ισχύει για όλη τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Επιπλέον επισημαίνουν ότι ανάλογες δυσκολίες θα κληθούν να αντιμετωπίσουν λίγο πριν από τις εξετάσεις και οι μαθητές της Βρεφοκομίας, καθώς οι αναπληρωτές που τοποθετήθηκαν μόλις πρόσφατα θα αποχωρήσουν μετά τον Μάρτιο, όταν δηλαδή θα βρίσκονται στην τελική ευθεία για τις πανελλήνιες. “Σε ένα μήνα θα κλείσουμε για τις εορτές των Χριστουγέννων, συνεπώς η ιστορία αυτή θα διαρκέσει 2,5 μήνες. Τι θα προλάβουν να κάνουν στο διάστημα αυτό, πέρα από την αναπλήρωση των χαμένων ωρών”; υπογραμμίζουν.

Έλλειψη αναλώσιμων υλικών

Εξηγούν δε, ότι ένας ακόμη ανασταλτικός παράγοντας για την ομαλή και γόνιμη διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι η έλλειψη επαρκών αναλώσιμων υλικών, πρόβλημα το οποίο εντείνεται όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια. Όπως σημειώνεται, το σχολείο έχει στη διάθεσή του 60 κούτες χαρτιού, με τις οποίες θα πρέπει να καλύψει τις ανάγκες του, μέχρι το Νοέμβριο του 2014. Η υφιστάμενη κατάσταση φέρνει σε δύσκολη θέση τους καθηγητές, οι οποίοι ελλείψει βιβλίων αναγκάζονται να βγάζουν φωτοτυπίες. Ωστόσο οι μικρές ποσότητες διαθέσιμου χαρτιού τους περιορίζουν ως προς τον αριθμό των αντιγράφων, με αποτέλεσμα το μάθημα να μη γίνεται με σωστό και μεθοδικό τρόπο.

Για τους μαθητές, οι οποίοι αναγκαστικά παρακολουθούν μόνο τα μαθήματα γενικής παιδείας, εξαιτίας της έλλειψης καθηγητών ειδικοτήτων, τα μέλη εκτιμούν ότι αυτό θα επηρεάσει σημαντικά το βαθμό του απολυτηρίου τους. “Ένα παιδί που δεν είναι τόσο καλό στα μαθήματα αυτά, τι μέσο όρο θα βγάλει;” αναφέρουν χαρακτηριστικά.

“Γκρεμίζονται τα όνειρά μας”

Ταυτόχρονα εκτιμούν ότι η παρούσα κατάσταση είναι ικανή να γκρεμίσει ολοσχερώς τα όνειρα των παιδιών που επιλέγουν να φοιτήσουν στο ΕΠΑΛ για να αποκτήσουν το πτυχίο της ειδικότητας που επιθυμούν. “Εφόσον δεν θα μπορέσουν να το πάρουν, ποιος ο λόγος που πήγαν στο ΕΠΑΛ;” υπογραμμίζουν. Καθιστούν μάλιστα γνωστό ότι μία μαθήτρια των ειδικοτήτων αυτών αναγκάστηκε να εγγραφεί στο Γενικό Λύκειο και να παρακολουθήσει ξανά τη Β' Τάξη. Επιπλέον, άλλη μία μαθήτρια που φοιτούσε στη γραφιστική εγκατέλειψε το σχολείο στη μέση της χρονιάς για να ασχοληθεί με το συγκεκριμένο αντικείμενο στην Αθήνα.

Όσον αφορά στο υπάρχον εκπαιδευτικό προσωπικό, οι μαθητές σημειώνουν ότι “παραδίδονται μαθήματα από επαγγελματίες κάποιων ειδικοτήτων, όπως οδοντίατροι, οι οποίοι όμως μένουν πιστοί στην ύλη του βιβλίου και δεν είναι σε θέση να λύσουν τις απορίες των μαθητών”.

Στο “περίμενε” για μία συνάντηση με τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης

Το 15μελές συμβούλιο προσπάθησε να έρθει σε επαφή με τον Περιφερειακό Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου, προκειμένου να εκθέσει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές, ωστόσο λόγω του επιβαρυμένου προγράμματος του κ. Μεσσάρη τους ανακοινώθηκε εκ γραμματείας ότι θα πρέπει να περιμένουν δύο ακόμη εβδομάδες. Προσθέτουν δε, ότι ο Διευθυντής δεν τήρησε την υπόσχεση που είχε δώσει στην αρχή της σχολικής χρονιάς για το διορισμό ωρομισθίων καθηγητών. “Μέχρι σήμερα, δεν έχει κάνει καμία ενέργεια” αναφέρουν χαρακτηριστικά, σημειώνοντας πως “εμείς ζητάμε μόνο μισή ώρα από το χρόνο του”. Εξηγεί ακόμα ότι το ίδιο επιχείρησαν να κάνουν και με το Διευθυντή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Χρήστο Μιχαλόπουλο, από τον οποίο τους μεταφέρθηκε ότι “δεν είναι στο χέρι τους και πως οι ίδιοι αποστέλλουν συνεχώς έγγραφα, με τα οποία ασκούν πίεση στην κεντρική διοίκηση”.

Οι ίδιοι εκτιμούν ότι τα πράγματα ήταν πολύ καλύτερα την περασμένη χρονιά, καθώς πέρα από τη μικρή έλλειψη βιβλίων που σημειώθηκε στην αρχή του έτους και αντιμετωπίστηκε άμεσα, δεν υπήρχαν περισσότερα προβλήματα.

Εχθές το απόγευμα το 15μελές συμβούλιο του σχολείου πραγματοποίησε γενική συνέλευση με την παρουσία γονέων, οι οποίοι δήλωσαν ότι θα υποστηρίξουν κάθε ενέργεια των παιδιών για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν. Για το λόγο αυτό, συγκεντρώνουν υπογραφές με τις οποίες αποδέχονται τις αποφάσεις του συμβουλίου.

“Η κατάληψη είναι η τελευταία λύση”

Όπως υπογραμμίζουν “είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουν οι γονείς πώς έχει η κατάσταση και πως δεν κάνουμε χαζομάρες”. Προσθέτουν ακόμα πως “ειδικά φέτος που τα πράγματα είναι πολύ πιο δύσκολα, θέλουμε να είναι όλοι μαζί μας και να μας στηρίζουν”. Παράλληλα τονίζουν ότι το ενδεχόμενο κατάληψης είναι η τελευταία λύση, στην οποία θα οδηγηθούν, αφού πρώτα εξαντλήσουν κάθε άλλη προσπάθεια. “Θέλουμε να μη βρεθεί κανείς να πει ότι προσπαθούμε να χάσουμε μάθημα, γιατί φέτος δεν είναι έτσι. Ήδη χάνουμε μάθημα, όπως επίσης χάσαμε και αρκετές ώρες με τις απεργίες των καθηγητών”, αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Καθιστούν δε γνωστό ότι οι καθηγητές είναι στο πλευρό τους, σημειώνοντας μάλιστα πως κάποιοι εξ' αυτών τους ενθαρρύνουν να κάνουν κατάληψη στην περίπτωση που δε βρεθεί κάποια άλλη λύση. “Ένας καθηγητής μας είπε ότι είμαστε η μόνη χρονιά, την οποία υποστηρίζουν. Αυτό, μας δίνει μια ελπίδα και ένα κίνητρο παραπάνω” δηλώνουν.

Κυριαρχεί η απογοήτευση

Καταλήγοντας, εξηγούν ότι το κυρίαρχο συναίσθημα όλων των μαθητών είναι η απογοήτευση, κυρίως για τους μαθητές της Γ' Λυκείου οι οποίοι έκαναν αρκετή υπομονή για να φτάσουν κοντά στην πηγή και κινδυνεύουν να μην πιουν νερό. Όπως τονίζουν, λόγω και της γενικότερης οικονομικής κατάστασης δεν μπορούν να αναζητήσουν κάποια άλλη λύση για τη συνέχιση της φοίτησής τους. “Πρέπει να αγωνιστούμε ομαδικά, σαν μία γροθιά και όχι ο καθένας μόνος του, για να δώσουμε ένα μήνυμα. Ότι το κάνουμε για το μέλλον μας και όχι για να χάσουμε μαθήματα”.

Ετικέτες: