Συνέντευξη Τύπου για τα προβλήματα της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

“Αποδομείται το δημόσιο σχολείο”

Στα κενά εκπαιδευτικών, στην αδυναμία κάλυψης των λειτουργικών αναγκών των μονάδων, αλλά και τη γενικότερη πολιτική υποχρηματοδότησης και διάλυσης του δημόσιου σχολείου αναφέρθηκαν οι εκπρόσωποι του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σύρου – Τήνου – Μυκόνου και της ΕΛΜΕ Α' Κυκλάδων, σε συνέντευξη που παραχώρησαν στα τοπικά ΜΜΕ.

Λίγες ώρες μετά την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, ο πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Γιώργος Καλημερίδης κατέστησε γνωστό ότι τα σχολεία της Σύρου ξεκινούν με μηδενικό προϋπολογισμό. Όλες οι μονάδες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στις λειτουργικές ανάγκες τους, την ίδια στιγμή που καλούνται να διαχειριστούν τα χρέη της προηγούμενης χρονιάς. Κατά συνέπεια, με την εκταμίευση της πρώτης δόσης, τα σχολεία οφείλουν να κλείσουν “ανοιχτές τρύπες”, με τον κίνδυνο το κόστος της λειτουργίας τους να μετατοπιστεί στους ίδιους τους γονείς.

Έλλειψη διαθέσιμων πόρων

Όπως υπογράμμισε, η υφιστάμενη κατάσταση οφείλεται τόσο στην υποχρηματοδότηση των δήμων μέσω του υπουργείου Εσωτερικών, όσο και στη δέσμευση των χρημάτων που αντιστοιχούν στις Σχολικές Επιτροπές, καθώς δεν υπήρξαν οικονομικοί απολογισμοί του δήμου τα τρία τελευταία χρόνια. “Απαιτούμε να διατεθούν πόροι και κεφάλαια στα σχολεία, προκειμένου να μπορέσουν να ανταποκριθούν καλύτερα στις λειτουργικές τους ανάγκες”, είπε χαρακτηριστικά.

Αναντίστοιχες οι δεσμεύσεις του Υπουργείου Παιδείας

Αποδίδοντας τη διάλυση του δημόσιου σχολείου, κατά κύριο λόγο, στην έλλειψη εκπαιδευτικών, ο κ. Καλημερίδης υπογράμμισε ότι πανελλαδικά τα κενά έχουν υπερβεί τα 9.000, με αποτέλεσμα το σχολείο να τίθεται σε άμεσο κίνδυνο πραγματικής αποδόμησής του. Συγκεκριμένα, εξήγησε ότι τα τελευταία τέσσερα χρόνια σημειώθηκαν συνολικά 9.000 αποχωρήσεις εκπαιδευτικών από την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ενώ το ίδιο διάστημα διορίστηκαν 276 εκπαιδευτικοί. Ως εκ τούτου, έκρινε ότι οι δεσμεύσεις του Υπουργείου είναι αναντίστοιχες ακόμα και με τις δεσμεύσεις του σχετικά με το αρχικό μνημόνιο. “Η δέσμευση ήταν ένας διορισμός για κάθε πέντε αποχωρήσεις και μετέπειτα στο μεσοπρόθεσμο ήταν μία πρόσληψη για κάθε δέκα αποχωρήσεις. Ούτε αυτό έχουν τηρήσει”, τόνισε. Πρόσθεσε μάλιστα, ότι το Υπουργείο προσπαθεί να καλύψει τις ανάγκες για εκπαιδευτικό προσωπικό με κάθε πιθανό τρόπο, όπως συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων και συμπτύξεις τμημάτων, με αποτέλεσμα την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

“Τα Ολοήμερα Σχολεία μετατρέπονται σε χώρους παιδοφύλαξης”

Ο κ. Καλημερίδης δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα Ολοήμερα Σχολεία. Σύμφωνα με τον ίδιο, από πέρυσι τοποθετούνται μόνο ελαστικά εργαζόμενοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι χρηματοδοτούνται μέσω των προγραμμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΣΠΑ). “Το μήνυμα που στέλνει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είναι ότι δεν έχει υποχρέωση η ίδια να χρηματοδοτεί το δημόσιο σχολείο και πως το Ολοήμερο σχολείο θα υπάρχει μόνο στο βαθμό που υπάρχουν διαθέσιμοι πόροι από την Ευρωπαϊκή ένωση”, τόνισε.

Πρόσθεσε επίσης ότι λόγω της υποστελέχωσής του, το Ολοήμερο Σχολείο χάνει τον αντισταθμιστικό ρόλο που είχε, να βοηθήσει τους μαθητές με τις πιο αδύναμες επιδόσεις και τείνει να μετατραπεί σε ένα χώρο παιδοφύλαξης. “Μπορεί η ηγεσία του υπουργείου να φαίνεται ότι ενδιαφέρεται για διορισμούς, η πολιτική όμως που ασκεί στην πραγματικότητα έχει ως στόχο να κάνει το σχολείο πιο φθηνό”, ανέφερε.

Τα κενά της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στις Κυκλάδες

Επιπλέον, ενημέρωσε πως ενώ τα κενά στα δημοτικά σχολεία των Κυκλάδων ήταν αρχικά 190, μετά τις τοποθετήσεις των αναπληρωτών εκπαιδευτικών έπεσαν στα 50. Στους νηπιαγωγούς σημειώνονται 20 κενά, ενώ αναμένεται η τοποθέτηση εκπαιδευτικών διάφορων ειδικοτήτων στα δημοτικά σχολεία, καθώς και ελαστικών εργαζομένων στο κομμάτι της Ειδικής Αγωγής και της παράλληλης στήριξης.

Τέλος, υπογράμμισε την ανάγκη για μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών, ιδιαίτερα για τη νησιωτική Ελλάδα η οποία -όπως υποστήριξε- έχει τις ιδιαίτερότητές της και δεν μπορεί να λειτουργεί με περιπλανώμενους εκπαιδευτικούς, με συμβάσεις των 8 μηνών με μισθούς των 700 ευρώ. Στη συνολική εικόνα της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης αναφέρθηκε και ο Αντιπρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σύρου-Τήνου-Μυκόνου, Τάσος Μουκατεμίδης.

Στροφή μαθητών σε υποβαθμισμένες μορφές εκπαίδευσης

Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Α' Κυκλάδων, Παναγιώτης Παπαμιχαήλ, ο οποίος συνηγόρησε στην άποψη ότι η πολιτική της υποχρηματοδότησης και διάλυσης του δημόσιου χαρακτήρα έχει να κάνει και με τον μορφωτικό αποκλεισμό των μαθητών και από το ίδιο το σχολείο. Με την καθιέρωση της Τράπεζας θεμάτων ένας μεγάλος αριθμός μαθητών έμεινε στάσιμος, με αποτέλεσμα αυτό το κομμάτι της νεολαίας να στραφεί στη μαθητεία και σε όλο πιο υποβαθμισμένες μορφές εκπαίδευσης.

Ειδικότερα, εξήγησε ότι μετά από έναν χρόνο λειτουργίας του Νέου Λυκείου, ένα μεγάλο μέρος μαθητών (7-10%) απορρίφθηκε στην Α' Λυκείου και θα επαναλάβει την τάξη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχει μαθητική διαρροή από τα Γενικά Λύκεια στα ΕΠΑ, ενώ πολλοί απόφοιτοι των Γυμνασίων θα απευθυνθούν στις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης. Ο ίδιος έκρινε ότι το σχολείο θα έπρεπε να προσφέρει μια γενική παιδεία, να διαμορφώνει ανθρώπους με κριτική σκέψη που να μπορούν να αναγνωρίζουν τι συμβαίνει στη ζωή και να ερμηνεύουν τον κόσμο. Επιπλέον, τόνισε ότι οι δύο αιχμές του περσινού αγώνα των εκπαιδευτικών -διαθεσιμότητες και καταργήσεις ειδικοτήτων- παραμένουν επίκαιρες, με την ελπίδα ότι η ΟΛΜΕ θα συγκροτήσει ένα μέτωπο που θα οδηγήσει σε έναν νέο απεργιακό αγώνα για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων.

Τα κενά στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

“Όλοι οι τοπικοί άρχοντες προσπαθούν να λύσουν τα προβλήματα με βάση την υπάρχουσα νομοθεσία. Δε γίνεται αυτό το πράγμα. Πρέπει να υπάρχει σύγκρουση. Οι τοπικές κοινωνίες να οργανώσουν τον αγώνα τους συγκροτημένα, όλοι μαζί, δάσκαλοι, εκπαιδευτικοί, πολίτες και να διεκδικήσουν δωρεάν μεταφορά μαθητών, ο καθηγητής και ο δάσκαλος να είναι στη θέση τους και άλλα”, σημείωσε.

Τέλος, υπογράμμισε ότι μετά το τέλος των υπηρεσιακών αλλαγών, υπάρχουν 200 κενά σε όλες τις ειδικότητες και πως οι 46 εκπαιδευτικοί που τοποθετήθηκαν προέρχονται μόνο από τρεις ειδικότητες, με αποτέλεσμα να υπάρχουν νησιά που δεν έχουν ούτε έναν μαθηματικό.