Νέα τροπολογία για την εκπαίδευση από το Υπουργείο Παιδείας

Εφαρμογή αλλαγών στο πρόγραμμα σπουδών στο Λύκειο

Ρυθμιστική τροπολογία για το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας κατάθεσε στην Βουλή, ο υπουργός Παιδείας, κ. Ανδρέας Λοβέρδος με στόχο την διάρθρωση των εκπαιδευτικών ζητημάτων.

Έπειτα από την έκφραση διαμαρτυρίας από μαθητές και καθηγητές, η οποία εκφράστηκε πανελλαδικά με την μορφή καταλήψεων και πορειών, για τις πρόσφατες αποφάσεις που ψηφίστηκαν στην Ολομέλεια της Βουλής για τις ενδεχόμενες μεταρρυθμίσεις στον εκπαιδευτικό τομέα, ακολουθούν νέα ψηφισμένα μέτρα αποσκοπώντας στην ορθότερη εκπαιδευτική λειτουργία και στην κάλυψη των ελλείψεων που αντιμετωπίζουν τα σχολικά προγράμματα. Το σχέδιο Λοβέρδου για την αποκατάσταση των κενών στο εκπαιδευτικό προσωπικό με την πρόσληψη καθηγητών και δασκάλων έναντι επιδόματος 300 ευρώ που θα δίνεται από το υπουργείο Εργασίας, συνοδεύεται από την νέα τροπολογία που αφορούν διαρθρωτικά θέματα του προγράμματος του Γενικού Λυκείου όπως επίσης και θέματα εισαγωγής στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ.

Οι αλλαγές του εκπαιδευτικού προγράμματος

Όπως πρεσβεύεται στην τροπολογία, βασική εστίαση του νέου προγράμματος αποτελεί η πρόσθεση μαθημάτων με σκοπό την καλύτερη προετοιμασία των μαθητών για την εισαγωγή τους σε σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που απαιτούν εξέταση σε ειδικά μαθήματα. Παράλληλα, σημαντικός στόχος των νέων εφαρμογών στον εκπαιδευτικό τομέα τίθενται και η αλλαγή του συντελεστή βαρύτητας κάθε μαθήματος, ο οποίος θα ορίζεται με υπουργική απόφαση έως την 1η Μαρτίου κάθε έτους και ισχύει για τις εξετάσεις του επόμενου έτους. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την διαθρωτικές αλλαγές, τροποποιείται το πρόγραμμα μαθημάτων της Γ΄ Τάξης του ημερήσιου Λυκείου, καθώς το μάθημα της Φυσικής Αγωγής θα πραγματοποιείται πλέον για δύο ώρες εβδομαδιαίως. Επίσης, προβλέπεται η εισαγωγή του μαθήματος της Πληροφορικής στην Ομάδα Προσανατολισμού «Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες» ως εναλλακτικό μάθημα της Χημείας.

Ταυτόχρονα, θεσπίζεται πως σε ώρες πρωινής λειτουργίας των Γενικών Λυκείων δύναται να λειτουργούν και τμήματα ειδικών μαθημάτων ιδίως ελεύθερου και γραμμικού σχεδίου και ξένων γλωσσών με την προϋπόθεση εξέλιξης και πρακτικής των δυνατοτήτων των μαθητών. Συμπερασματικά, το πρόγραμμα της τρίτης Λυκείου διεξάγεται εντός 33 ωρών, στις οποίες περιλαμβάνονται 13 διδακτικές ώρες εβδομαδιαίως και τρεις Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού: την Ομάδα Ανρθωπιστικών, την Ομάδα Θετικών και την Ομάδα των Οικονομικών-Πολιτικών-Κοινωνικών και Παιδαγωγικών Σπουδών, μεταξύ των οποίων οι μαθητές καλούνται να επιλέξουν κατά προτίμηση. Εν τούτοις, τα μαθήματα του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος (γενικής παιδείας) αποτελούν, η Νέα Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (6ωρών), με διακριτά διδακτέα αντικείμενα - κλάδους η Νέα Ελληνική Γλώσσα, (4 ωρών), η Λογοτεχνία, (2 ωρών), η Ιστορία (2 ωρών), τα Θρησκευτικά (1 ώρας), η Ξένη Γλώσσα (2 ωρών) και η Φυσική Αγωγή. Σημειώνεται δε, ότι τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Θετικών Επιστημών είναι η Φυσική, τα Μαθηματικά, ή Βιολογία και η Χημεία ή Πληροφορική.

Τροποποιήσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Βάση των όσων ορίζονται από την τροπολογία του Υπουργείου, θεσπίζεται ο ορισμός του συντελεστή βαρύτητας ανά μάθημα με υπουργική απόφαση. Συγκεκριμένα, για ένα από τα μαθήματα αυτά, ανά Σχολή, Τμήμα ή Εισαγωγική Κατεύθυνση, ο συντελεστής ορίζεται μετά από πρόταση της ΑΔΙΠ. Διευκρινίζεται παράλληλα πως αφαιρείται ο κλάδος της λογοτεχνίας από το εξεταζόμενο μάθημα «Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία». Συνεπαγωγικά, τα πανελλαδικώς τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα ανά Ομάδα Μαθημάτων Προσανατολισμού και Επιστημονικό Πεδίο Εξειδίκευσης (ΕΠΕ) για την εισαγωγή σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ είναι οι Ανθρωπιστικές Σπουδές, Νομικές, οι Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες, οι Επιστήμες Υγείας, οι Επιστήμες Οικονομίας, Κοινωνικές και Πολιτικές Επιστήμες και των Παιδαγωγικών Επιστημών, κατευθύνσεις στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και τα αντίστοιχα μαθήματα επιλεγμένης κατεύθυνσης. Ορίζεται εξίσου ότι για το ακαδημαϊκό έτος 2015-2016 δίνεται κατ΄ εξαίρεση το δικαίωμα συμμετοχής στο 10% των θέσεων εισακτέων και σε όσους είχαν συμμετάσχει στις πανελλαδικές εξετάσεις των ημερήσιων Λυκείων το έτος 2013 ενώ σημειώνεται πως το έτος 2016 θα διενεργηθούν εξετάσεις και με το καταργούμενο σύστημα εισαγωγής.

Αλλαγές ενδέχεται να οριστούν και στην έκδοση του απολυτηρίου των μαθητών Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου καθώς το μάθημα Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των ΗΥ δεν περιλαμβάνεται στα εξεταζόμενα μαθήματα των απολυτήριων εξετάσεων. Την ίδια στιγμή διαφοροποιείται το όριο ηλικίας για την εγγραφή στα εσπερινά ΕΠΑΛ το οποίο καθορίζεται εφεξής στα 15 έτη αντί των 16 ετών που ίσχυε. Στην τροπολογία έχει περιληφθεί ακόμα η διάταξη σύμφωνα με την οποία διαφοροποιείται ο τρόπος υπολογισμού του πτυχίου ΕΠΑΛ από εκείνου του απολυτηρίου ΕΠΑΛ αφού παρέχεται η δυνατότητα στους αποφοίτους του Γενικού Λυκείου που εγγράφονται στη Β΄ Τάξη ΕΠΑΛ να απαλλάσσονται από τα μαθήματα γενικής παιδείας και να λαμβάνουν μόνο πτυχίο. Ταυτόχρονα, προβλέπεται ότι για το έτος 2014-2015 παρατείνεται η μη χρήση ης τράπεζας θεμάτων κατά τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις για μαθητές που φοιτούν σε Λύκεια ειδικών προδιαγραφών όπως εκκλησιαστικά λύκεια, λύκεια ειδικής αγωγής, μειονοτικά λύκεια κ.α

Περαιτέρω μεταρρυθμίσεις

Σύμφωνα με απόφαση του υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων με τη σύμφωνη γνώμη της ΔΕΠΠΣ, δύναται να θεσπιστεί η δυνατότητα να χαρακτηρίζονται οι υφιστάμενες σχολικές μονάδες ως Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία είτε να ιδρύονται νέα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία. Στην τροπολογία συμπεριλαμβάνεται ακόμη, οι προθεσμίες για ο σχολικό έτος 2014-2015 οι αιτήσεις ίδρυσης ιδιωτικών σχολικών μονάδων, καθώς και οι αιτήσεις τροποποίησης χορηγηθείσας άδειας ίδρυσης του που έχουν υποβληθεί έως και την 31.8.2014. Εν κατακλείδι, προβλέπεται η πιστοποίηση της γλωσσομάθειας τα οποία χορηγούνται από τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Την ίδια στιγμή στο τραπέζι των συζητήσεων της Βουλής βρίσκονται και άλλες τέσσερις τροπολογίες του νομοσχεδίου αναφορικά με τη Διοικητική Οργάνωση Μειονοτικής Εκπαίδευσης, την αργία των εκπαιδευτικών και άλλα ζητήματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που αφορούν το Διεθνές Πανεπιστήμιο όπως και το πρόγραμμα σπουδών του Επαγγελματικού Λυκείου (Τάξη Μαθητείας).