Ημερίδα για τη Γλωσσική και Κοινωνικοπολιτική Παιδεία στο Δημοτικό Σχολείο

“Διαμορφώνουμε ενεργούς πολίτες”

Κεντρική εισηγήτρια η Σύμβουλος Επί Τιμή του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Δρ. Αλεξάνδρα Κουλουμπαρίτση

Ολοκληρώθηκε χθες το μεσημέρι το διήμερο των επιμορφωτικών ημερίδων με θέμα “Γλωσσική και Κοινωνικοπολιτική Παιδεία στο Δημοτικό Σχολείο”, που διοργανώθηκαν σε Τήνο και Σύρο από την Περιφερειακή Διεύθυνση Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου.

Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε υπό τη γενική εποπτεία της Σχολικής Συμβούλου της 2ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Κυκλάδων, Ειρήνη Τσαβαλά, η οποία υπογράμμισε τη συμβολή της γλώσσας στην ανάπτυξη και τη σταδιακή δημιουργία του ενεργού πολίτη. “Οι αξίες και οι έννοιες που περνάμε διαθεματικά σε όλα τα διδακτικά αντικείμενα είναι εκείνες που βοηθούν τόσο τους μαθητές, όσο και εμάς τους δασκάλους να εξελισσόμαστε για τη διαμόρφωση του ενεργού πολίτη, το οποίο αποτελεί το μέλλον και την ελπίδα μας”, ανέφερε χαρακτηριστικά.

“Κλειδί” η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης

Η έναρξη και η λήξη των εργασιών στο νησί της Σύρου πραγματοποιήθηκαν στην Έπαυλη Τσιροπινά, ενώ τα τρία διαδραστικά εργαστήρια της ημερίδας φιλοξενήθηκαν στο Δημοτικό Σχολείο Ποσειδωνίας. Συντονίστρια του εργαστηρίου “Κατανόηση και Παραγωγή Γραπτού Λόγου στο Δημοτικό Σχολείο” ήταν η Δρ. Αλεξάνδρα Κουλουμπαρίτση, Σύμβουλος Επί Τιμή του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. “Στόχος της ημερίδας ήταν, μέσα από βιωματικά εργαστήρια, οι δάσκαλοι να κατανοήσουν τη σημασία της γλωσσικής παιδείας στη διάστασή της για την κατανόηση και εκμάθηση σχολικών κειμένων” δήλωσε στην “Κοινή Γνώμη” η κ. Κουλουμπαρίτση. Πρόσθεσε μάλιστα πως “με τα κατάλληλα κλειδιά, οι μαθητές μπορούν να “ξεκλειδώνουν” τα κείμενα και να τα κατανοούν. Για να το πετύχουν, πρέπει πρώτα να τα αναλύουν. Να βρίσκονται σε διάλογο με αυτά, να διατυπώνουν ερωτήματα και υποθέσεις για τις πληροφορίες που αντλούν και έτσι, να καταλήγουν σε δικά τους συμπεράσματα σχετικά με τα γεγονότα και τα στοιχεία των κειμένων”. Όπως υπογράμμισε, η κριτική σκέψη είναι το ζητούμενο για τον ενεργό πολίτη, ο οποίος μπορεί να συλλέγει πληροφορίες, να τις οργανώνει και τέλος, να τις αναλύσει. “Με αυτό τον τρόπο, αποκτώ από παιδί του δημοτικού σχολείου ικανότητες κριτικής ανάλυσης των πληροφοριών, που θα με βοηθήσουν να εξελιχθώ σε ενεργό πολίτη”, υπογράμμισε η κεντρική εισηγήτρια.

Αντιμετώπιση των σημερινών προκλήσεων

Μεταξύ άλλων, η κ. Κουλουμπαρίτση τόνισε ότι οι ενεργητικές μέθοδοι μάθησης βοηθούν τους μαθητές να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της εποχής, οι οποίες διαρκώς αυξάνονται. “Πρέπει να δουν καταρχάς ότι μπορούν να τις συζητήσουν με έναν πολύ σημαντικό θεσμό που είναι το σχολείο, να διατυπώσουν τη σκέψη τους και να αλλάξουν σκέψεις και απόψεις για να κάνουν μια σύνθεση. Έτσι μόνο μπορούν να ανταποκριθούν και να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που είναι αρκετές και σε πολλές περιπτώσεις, ακανθώδεις. Θέλουμε οι μαθητές μας να έχουν ρόλο στο σχολείο. Ως εκ τούτου, το σεμινάριο έγινε σε συνεργασία με δασκάλους που έχουν ενεργή παρουσία και θα καταβάλλουν από την πλευρά τους κάθε δυνατή προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση”, υπογράμμισε.

Εμπλουτισμός του διδακτικού υλικού

Σημειώνεται ότι η κ. Κουλουμπαρίτση είχε την επιστημονική εποπτεία του διδακτικού εγχειριδίου της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής της Ε' Δημοτικού το διάστημα 2006-2008, κατά το οποίο ήταν υπεύθυνη του μαθήματος στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Αναφορικά με τα νέα ζητήματα που συνεχώς προκύπτουν, εξήγησε πως πλέον η γνώση επικαιροποιείται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και τη Διεύθυνση του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών & Εκδόσεων (ΙΤΥΕ) – Διόφαντος. “Ο Διόφαντος έχει ετοιμάσει ένα αποθετήριο υλικό, το οποίο επικαιροποιείται και εμπλουτίζει τα σχολικά βιβλία. Έτσι η Πολιτεία έχει απαντήσει στις προκλήσεις, οι οποίες αλλάζουν με τα χρόνια. Απαντά με υλικό, δραστηριότητες και προγράμματα, τα οποία εντάσσονται στην ευέλικτη ζώνη στο Δημοτικό, στη ζώνη βιωματικών δράσεων στο Γυμνάσιο και στις ερευνητικές εργασίες στο Λύκειο. Δηλαδή η Πολιτεία έχει απαντήσει με συγκεκριμένο χώρο και χρόνο και στο αναλυτικό και στο ωρολόγιο πρόγραμμα μέσα από επιπλέον υλικό. Οπότε οι εκπαιδευτικοί δε μένουν στο βιβλίο, μπορούν να το εμπλουτίσουν μέσα από το υλικό του Διόφαντου ή των σχολικών συμβούλων και να δραστηριοποιηθούν ως ομάδες. Και αυτό πρέπει να είναι η επόμενη στόχευση των στελεχών της εκπαίδευσης. Να διαμορφώνουν ομάδες εργασίας που θα ετοιμάζουν το δικό τους υλικό, το οποίο θα ανταποκρίνεται στις τοπικές ανάγκες”, κατέληξε.

Το περιεχόμενο της ημερίδας

Κατά τη διάρκεια της ημερίδας πραγματοποιήθηκαν επίσης τα εργαστήρια “Εκπαίδευση για τον Ενεργό Πολίτη υπό το πρίσμα του Ενεργού Πολίτη” με συντονίστρια τη Διευθύντρια 10ου Δημοτικού Σχολείου Γλυφάδας, Δήμητρα Φλώρου και “Εκπαίδευση για τον Ενεργό Πολίτη: Δημιουργικό Σχολείο – το Σχολείο που ονειρεύομαι”, με συντονιστή τον Υπεύθυνο Σχολικών Δραστηριοτήτων στη Δ' Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθηνών, Νίκο Στεφανόπουλο.

Οι εκπαιδευτικοί ΠΕ11 είχαν την ευκαιρία να αξιοποιήσουν το ένα από τα τρία δίωρα στην Παραγωγή Γραπτού Λόγου με τις θεματικές: “Η Φυσική Αγωγή στο πλαίσιο ανάπτυξης της Αθλητικής Παιδείας” (εισηγήθηκε η Δέσποινα Μαλαματάρη) και “Ευαίσθητες φάσεις για την ανάπτυξη φυσικών και κινητικών δεξιοτήτων-ικανοτήτων και αναλυτικά προγράμματα σπουδών Φυσικής Αγωγής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης” με εισηγητή τον Παναγιώτη Τσούκο.

Τις εργασίες της ημερίδας χαιρέτισε ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου, Διονύσης Μεσσάρης και ο Χωρικός Αντιδήμαρχος Ποσειδωνίας, Αλέξης Αθανασίου.