Δρυμί "κατηγορώ" του Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, σχετικά με το πρωτοφανές και τραγικό ρεκόρ στα κλειστά σχολεία, που παρουσιάζουν οι σχολικές μονάδες στα νησιά της Περιφέρειας.

«Περισσεύουν οι υποσχέσεις και όχι οι προτάσεις»

  • Παρασκευή, 18 Σεπτεμβρίου, 2015 - 06:10

Ως «εθνική ντροπή» χαρακτήρισε ο Περιφερειάρχης Ν. Αιγαίου τις τραγικές ελλείψεις που παρουσιάζουν τα σχολεία σε όλα τα νησιά, ενώ ο δήμαρχος Πάρου, απέστειλε έγγραφο προς το Υπουργείο Παιδείας, ζητώντας από την πολιτεία να αναλάβει τις ευθύνες της.

Ιστορικό αρνητικό ρεκόρ σε αριθμό κλειστών σχολείων καταγράφουν τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου και κυρίως τα μικρά νησιά, που φέτος, περισσότερο από κάθε άλλη φορά βουλιάζουν στην πλήρη εγκατάλειψη από την Πολιτεία, με μαθητές και γονείς να βρίσκονται σε απόγνωση, επισημαίνει σε σχετική ανακοίνωσή του ο Περιφερειάρχης Ν. Αιγαίου, κ. Γιώργος Χατζημάρκος, ο οποίος στηλίτευσε την ολιγωρία της πολιτείας, όσον αφορά στην πλήρωση του ιδιαίτερα αυξημένου αριθμού κενών, στις σχολικές μονάδες του Νότιου Αιγαίου.

«Ο νησιωτικός χώρος στο βωμό πολιτικών σκοπιμοτήτων και επιδιώξεων»

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, τα επίσημα στοιχεία των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης αποκαλύπτουν μια πρωτοφανή κατάσταση, επιεικώς τραγική, αν όχι τριτοκοσμική, αφού το συντριπτικά μεγάλο ποσοστό των κλειστών σχολείων πανελλαδικά, λόγω των κενών θέσεων εκπαιδευτικών, βρίσκεται στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα και κυρίως στα μικρότερα νησιά.

Σε σύνολο 272 σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (νηπιαγωγεία και δημοτικά) σε όλη την χώρα, που δεν άνοιξαν με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, τα 72 βρίσκονται σε νησιά του Νοτίου Αιγαίου και κυρίως σε μικρονήσια, όπως η Ανάφη, η Ηρακλειά, η Σχοινούσα, η Θηρασιά, η Κίμωλος, η Φολέγανδρος, η Δονούσα , η Σέριφος, η Σίκινος, η Ίος, το Καστελόριζο, το Αγαθονήσι, οι Αρκιοί, η Τέλενδος, η Χάλκη, η Κάσος και οι Λειψοί, χωρίς να αποτελούν εξαίρεση μεγαλύτερα νησιά όπως η Άνδρος, η Αμοργός, η Θήρα, η Νάξος, η Πάρος, η Τήνος, η Σύρος, η Κέα, η Μήλος, η Σαντορίνη.

Στις Κυκλάδες, ειδικότερα, κλειστά παραμένουν συνολικά 41 σχολεία, 25 νηπιαγωγεία και 16 δημοτικά, ενώ στα Δωδεκάνησα φέτος δεν άνοιξαν 31 σχολεία, 10 δημοτικά και 21 νηπιαγωγεία.

Η απαξίωση της νησιωτικής Ελλάδας και κυρίως των μικρών νησιών είναι εκκωφαντική, αφού οι κάτοικοί τους είναι πλήρως εγκαταλειμμένοι από την Πολιτεία, αντί να τύχουν ιδιαίτερης μέριμνας και στήριξης, όπως οφείλει να παρέχει ένα σοβαρό κράτος στις ευαίσθητες και ευάλωτες νησιωτικές περιοχές του. Όσο για τους μικρούς μαθητές των νησιών αυτών, για τους οποίους το κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς δεν χτύπησε, αντιμετωπίζονται σαν παιδιά ενός κατώτερου Θεού, που δεν έχουν την δυνατότητα πρόσβασης ούτε καν στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Σημειώνεται δε ότι ο αριθμός των σχολείων που εμφανίζονται να λειτουργούν είναι πλασματικός, αφού σε πολλά εξ αυτών έγινε απλώς αγιασμός, αλλά δεν μπορούν να λειτουργήσουν κανονικά, λόγω του μεγάλου αριθμού κενών εκπαιδευτικών θέσεων. Είναι χαρακτηριστικές περιπτώσεις σχολείων σε νησιά όπως η Κως, η Λέρος, η Κάλυμνος, η Πάρος, η Σύρος και η Μύκονος, όπου πολυθέσια σχολεία υπολειτουργούν μόνο με έναν ή δύο εκπαιδευτικούς.

Σχετικά με την πρωτοφανή απαξίωση και εγκατάλειψη των νησιών της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, ο Περιφερειάρχης κ. Γιώργος Χατζημάρκος δήλωσε, ότι «αποτελεί εθνική ντροπή το ρεκόρ των κλειστών σχολείων στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου. Αυτό που συμβαίνει φέτος στα νησιά μας δεν έχει προηγούμενο. Μοιάζει μάταιο - αν όχι κωμικοτραγικό - να μιλά πλέον κανείς για νησιωτικότητα στην χώρα όπου ο νησιωτικός της χώρος είναι «χρήσιμος» μόνο για να συκοφαντείται και να λοιδορείται στον βωμό πολιτικών σκοπιμοτήτων και επιδιώξεων. Στα πολυσυζητημένα νησιά του Αιγαίου, η Πολιτεία δεν είναι σε θέση να εξασφαλίσει ούτε καν την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Αν αυτός δεν είναι ο ορισμός του τριτοκοσμικού κράτους, δεν ξέρω τι άλλο μπορεί να είναι. Επειδή βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο, όπου περισσεύουν και πάλι οι υποσχέσεις, αλλά όχι οι προτάσεις, ας έχουν υπόψιν τους όλοι εκείνοι που διεκδικούν την ψήφο των νησιωτών, ότι η νησιωτική Ελλάδα αναζητά κυβέρνηση που θα έχει, επιτέλους, συναίσθηση του χρέους και της ευθύνης απέναντι στις πολλαπλώς δοκιμαζόμενες νησιωτικές κοινωνίες».

«Πρωτοφανής κατάσταση υποβάθμισης»

Εκφράζοντας την αγανάκτησή του για το ίδιο ζήτημα, επιστολή προς το Υπουργείο Παιδείας, απέστειλε και ο Δήμαρχος Πάρου, κ. Μάρκος Κωβαίος, σε σχέση με τις ελλείψεις που παρουσιάζουν οι σχολικές μονάδες του νησιού, στην αρχή της σχολικής χρονιάς.

Όπως αναφέρει ο κ. Κωβαίος στην επιστολή του προς το αρμόδιο υπουργείο, είναι η πρώτη φορά, που η Πάρος αντιμετωπίζει τέτοιες ελλείψεις, που 4 νηπιαγωγεία να παραμένουν κλειστά, χωρίς ούτε έναν εκπαιδευτικό, σε 6 δημοτικά υπάρχουν 25 κενές θέσεις, ενώ 19 κενά σε 3 Γυμνάσια και 3 Λύκεια.

Ο κ. Κωβαίος τονίζει, πως η Ελληνική Κυβέρνηση και η Πολιτεία εν γένει, θα πρέπει να θέτουν σε πρώτη προτεραιότητα την εξασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας των σχολείων, ενώ υπογράμμισε, χαρακτηριστικά, πως «η μόρφωση των παιδιών μας δεν τελεί υπό διαπραγμάτευση και η παροχή δωρεάν εκπαίδευσης σε όλους τους μαθητές ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της εποχής μας».

Πιο αναλυτικά η επιστολή του Δημάρχου Πάρου, κ. Κωβαίου:

«Η φετινή σχολική χρονιά ξεκίνησε με πολλές ελλείψεις εκπαιδευτικού προσωπικού που σε ορισμένες περιπτώσεις καθιστούν αδύνατη τη λειτουργία των σχολικών μονάδων.

Στο νησί μας για πρώτη φορά τέσσερα νηπιαγωγεία παραμένουν κλειστά χωρίς την παρουσία κανενός εκπαιδευτικού ενώ στην πλειοψηφία τους λειτουργούν με έναν μόνο εκπαιδευτικό καθώς σε σύνολο 12 Νηπιαγωγείων έχουμε 13 θέσεις που είναι κενές.

Στα έξι 6 Δημοτικά Σχολεία υπάρχουν 25 κενές θέσεις δασκάλων, 5 δασκάλων ολοήμερου, 6 Αγγλικών, 7 Φυσικής Αγωγής, Γαλλικών ή Γερμανικών, 10 λοιπών ειδικοτήτων και 6 Ειδικής αγωγής.

Στα 3 Γυμνάσια και 3 Λύκεια έχουμε 5 κενά Καθηγητών Φυσικής, 2 Φιλολόγων, 1 Μαθηματικών, 1 Βιολόγων, 2 Αγγλικής Γλώσσας, 1 Θεολόγων, 1 Οικονομολόγων, 1 Καθηγητών Οχημάτων, 1 Καλλιτεχνικών, 1 Μουσικής, 1 Τεχνολογίας και 2 Ειδικής Αγωγής.

Από τα στοιχεία που παραθέτουμε είναι προφανές ότι βρισκόμαστε σε μία πρωτοφανή κατάσταση υποβάθμισης της παρεχόμενης παιδείας και ζητάμε την επίλυση του προβλήματος και την κάλυψη των κενών ώστε να μπορέσουν να λειτουργήσουν τα σχολεία μας.

Αποτελεί στοιχειώδη υποχρέωση απέναντι στα παιδιά μας να μην υποθηκεύσουμε το μέλλον τους στερώντας τους το δικαίωμα στη μόρφωση. Ακόμη και τα σχολεία που έχουν ανοίξει έχουν τόσες ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς που παρά τις αξιέπαινες προσπάθειες που καταβάλλονται για την ομαλή λειτουργία είναι αδύνατον να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση.

Η εξασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας των σχολείων θα πρέπει να είναι πρώτης προτεραιότητας της Ελληνικής Κυβέρνησης διότι η μόρφωση των παιδιών μας δεν τελεί υπό διαπραγμάτευση και η παροχή δωρεάν εκπαίδευσης σε όλους τους μαθητές ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της εποχής μας είναι καθήκον της Πολιτείας.

Ο Δήμος Πάρου και η Ένωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων εκφράζουν την αγωνία τους για την κατάσταση που επικρατεί και ζητούν την παρέμβασή σας για την άμεση πλήρωση όλων των κενών θέσεων εκπαιδευτικών».