Οι «ατσίδες» του Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου Σύρου

Η δημιουργία σε κάθε βήμα τους

Με τον ρόλο των σπόρων στη διατροφική αλυσίδα του ανθρώπου και την ανάγκη διαφύλαξης των τοπικών ποικιλιών, την τέχνη των graffiti και τη σχέση τους με την πολιτική, την εκπαίδευση και την κοινωνία ασχολήθηκαν οι μαθητές του Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου Σύρου στο πρώτο φύλλο της εφημερίδας τους για το σχολικό έτος 2016 – 2017.

Η γνωστή σε όλους «Ατσίδα» επέστρεψε δριμύτερη στον ηλεκτρονικό τύπο για να ενημερώσει τους αναγνώστες της γύρω από θέματα που αποτελούν αντικείμενο έρευνας και συζήτησης μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών του σχολείου.

Η συντακτική ομάδα της εφημερίδας αποτελείται από τους: Δημήτρη Ψαραδέλη, Φλώρα Μαυροκεφάλου, Κωνσταντίνα Οικονομίδη, Σταμάτη Πιτσικάλη, Αλέξανδρο Βασάλο, Αντώνη Ρούσσο, Κωνσταντίνο Τσάπουρνα και Μιχαήλ Μάρκου.

Η θρεπτική αξία των τοπικών Σπόρων

Η καλλιέργεια λαχανικών στον κήπο του σχολείου οδήγησε στο κεντρικό θέμα του φύλλου που επισημαίνει την ανάγκη ελέγχου των Σπόρων και την επιβίωση των Τοπικών ποικιλιών. Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, οι μαθητές πληροφορήθηκαν από την καθηγήτριά τους ότι στο παρελθόν οι σπόροι μαζεύονταν και φυλάσσονταν για να ξαναχρησιμοποιηθούν την επόμενη χρονιά. Έτσι, πέρασαν από γενιά σε γενιά και δημιουργήθηκαν φυτικές παραδοσιακές ποικιλίες, που χρειάστηκαν αιώνες για να προσαρμοστούν γενετικά στις διαφορετικές συνθήκες των νησιών και των άλλων γεωγραφικά απομονωμένων περιοχών παραλιακών ή ορεινών όπως η έλλειψη νερού, οι έντονοι άνεμοι, το φτωχό σε θρεπτικά συστατικά χώμα, τα τοπικά φυτοπαθογόνα και γενικά το μικροκλίμα της περιοχής. Ως εκ τούτου, μπορούν να αναπτύσσονται, έχοντας καλή απόδοση, περιορισμένες ανάγκες νερού και θρεπτικών συστατικών, χωρίς να χρειάζονται πολλά λιπάσματα ή φυτοφάρμακα. Μεταξύ άλλων, ο συντάκτης (Σταμάτης Πιτσικάλης από τη Β’ Τάξη) αναφέρει και συγκεκριμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα τοπικών ποικιλιών όπως η μαστίχα Χίου, ο κρόκος Κοζάνης, το πεπόνι Έβρου, η Τσακώνικη μελιτζάνα, το ντοματάκι και η φάβα Σαντορίνης.

Υπογραμμίζεται, τέλος, η προσπάθεια πολλών γεωργών, πολιτών και οργανώσεων ανά τον κόσμο, να αναδείξουν τη σπουδαιότητα της διατήρησης και εξέλιξης του γενετικού πλούτου στον τόπο που υπάρχει με στόχο την προάσπιση της οικολογικής ισορροπίας και της γενετικής.

Έκφραση μέσω της τέχνης

Στη συνέχεια ο Δημήτρης Ψαραδέλης από την Ε’ Τάξη έκανε αφιέρωμα στην τέχνη του γκράφιτι, που αποτελεί έναν διαφορετικό τρόπο έκφρασης για αρκετούς ανθρώπους, κυρίως νέους σε ηλικία. Συχνότερες μορφές γκράφιτι είναι μικρά κείμενα ή συνθήματα, στιχάκια τραγουδιών, καθώς και διάφορες αναπαραστάσεις. Από το φύλλο της εφημερίδας δεν θα μπορούσε να λείψει και ο πολιτισμός. Οι μαθήτριες Φλώρα Μαυροκεφάλου και Κωνσταντίνα Οικονομίδη έγραψαν τις εντυπώσεις τους από τη χορευτική παράσταση “No Bullying” που παρουσίασε τον περασμένο Οκτώβριο στο Θέατρο «Απόλλων» της Σύρου η Ομάδα του Εργαστηρίου Τεχνών με έδρα την Τήνο. Τέλος, οι μαθητές του Α2 μοιράζονται με τους αναγνώστες τους τη Φούσκαρα, παραδοσιακή συνταγή από τη Μάνη.

Εκτός από την «Ατσίδα», οι μαθητές ασχολήθηκαν και με άλλες δημιουργικές δραστηριότητες, στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματός τους.

Κατασκευή ημερολογίων

Οι δύο πρώτες ημέρες δημιουργικής απασχόλησης για την φετινή σχολική χρονιά πραγματοποιήθηκαν την Δευτέρα 21 και Τρίτη 29 Νοεμβρίου και ήταν αφιερωμένες στην κατασκευή ημερολογίων. Ξύλινες κουτάλες, τάβλες κρεβατιών που κόπηκαν κατάλληλα, κουκουνάρια, βελανίδια, αποξηραμένα πορτοκάλια, κορδέλες, χάντρες και πολύ ταλέντο επιστρατεύτηκαν και το αποτέλεσμα ήταν φανταστικό. Τα ημερολόγια παρουσιάστηκαν στο χριστουγεννιάτικο παζάρι του σχολείου, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της ημερίδας «Η Ειδική Αγωγή στο Νησί μας» στο Πνευματικό Κέντρο Ερμούπολης.

Πήλινα στολίδια

Στο πλαίσιο του μαθήματος της Δημιουργικής Απασχόλησης της Α τάξης, οι μαθητές δημιούργησαν στολίδια από πηλό. Προμηθεύτηκαν πηλό που στεγνώνει στον αέρα και τον έπλασαν σε διάφορα σχήματα. Στη συνέχεια, άφησαν τις δημιουργίες τους να στεγνώσουν και τις ζωγράφισαν. Πρόσθεσαν κορδέλες και χάντρες μετατρέποντάς τες σε στολίδια. Πήραν κουτιά και τους έδωσαν τόνο χριστουγεννιάτικο, κάνοντας ντεκουπάζ εικόνες που τους άρεσαν στο καπάκι τους. Όλα τα παιδιά πήραν από ένα στολίδι για το χριστουγεννιάτικο δέντρο τους.

Τέλος, το πνεύμα των Χριστουγέννων πλημμύρισε τις αίθουσες και του Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου Σύρου. Οι μαθητές στόλισαν το Χριστουγεννιάτικο δέντρο στο γραφείο των καθηγητών και τις τάξεις του σχολείου με μικρά και μεγάλα αυτοσχέδια στολίδια, ενώ την παράσταση έκλεψε ο χιονάνθρωπος.