Τα παιδιά διδάσκουν παιδιά
- Τετάρτη, 7 Ιουνίου, 2017 - 06:16
- / Eνημέρωση: 7 Ιουν. 2017 - 20:00
Ρόλο πρωταγωνιστή και οικοδεσπότη στο 1ο Φεστιβάλ Επιστημών του Δημοτικού Σχολείου Βίβλου Νάξου έχουν οι μαθητές της Ε’ και ΣΤ’ Τάξης που, από χθες το πρωί, ξεναγούν τους συμμαθητές τους και τους επισκέπτες από άλλα σχολεία του νησιού στον κόσμο της φυσικής.
Το φεστιβάλ διοργανώνεται από 6 έως 9 Ιουνίου 2017 στο χώρο του σχολείου, με την υποστήριξη του Σχολικού Συμβούλου της 3ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Κυκλάδων. Η διοργάνωση απευθύνεται κυρίως στα παιδιά της Ε’ και ΣΤ’ τάξης των Δημοτικών Σχολείων της Νάξου, αλλά και στην τοπική κοινωνία.
Μέσα από κατασκευές και δραστηριότητες, οι μαθητές παρουσιάζουν θέματα από το Αναλυτικό Πρόγραμμα της Φυσικής που διδάχτηκαν και μελέτησαν οι δύο τάξεις, κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς.
Βασικές θεματικές ενότητες του Φεστιβάλ είναι οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, η Μετεωρολογία, η Θερμότητα και η Εκπαιδευτική Ρομποτική.
Ηλιομαγειρέματα και άλλες ενεργειακές εκπλήξεις
Μία από τις εντυπωσιακότερες κατασκευές των τάξεων είναι η προσομοίωση της λειτουργίας ενός υδροηλεκτρικού εργοστασίου πάνω σε μία μακέτα. Η γεννήτρια παράγει ηλεκτρικό ρεύμα με το νερό του φράγματος και με αυτό ηλεκτροδοτείται το γειτονικό χωριό. Στην κατηγορία των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, παρουσιάζονται επίσης ένα μοντέλο νερόμυλου, ένα ηλιακό αυτοκίνητο (παρατήρηση και μελέτη λειτουργίας του), ένας αυτοσχέδιος ηλιακός θερμοσίφωνας και μία ανεμογεννήτρια – σύγχρονος ανεμόμυλος (από τον άνεμο στον ηλεκτρισμό). Επιπλέον, οι μαθητές μαγειρεύουν χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα. Για τα ηλιομαγειρέματα, χρησιμοποιούνται δύο αυτοσχέδιοι τύπου ηλιακού φούρνου. Οικοδεσπότες και επισκέπτες μελετούν τη λειτουργία του και εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στον ηλεκτρικό και τον ηλιακό φούρνο. Τέλος, δίνεται έμφαση στην παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος από την ηλιακή ενέργεια. Ειδικότερα, παρατηρούνται τα φωτοβολταϊκά στοιχεία στην ταράτσα του σχολικού κτιρίου και γίνεται μέτρηση της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγουν.
Εγκατάσταση μετεωρολογικού σταθμού
Σημαντικό κεφάλαιο του φεστιβάλ αποτελεί η Μετεωρολογία. Όπως δηλώνει στην «Κοινή Γνώμη» ο Διευθυντής και υπεύθυνος της δράσης Χρήστος Σκάρκος, το Δημοτικό Σχολείο Βίβλου Νάξου είναι ένα από τα 1.000 σχολεία που απέκτησαν μετεωρολογικό σταθμό (Weather Station Raspberry pi). Ο σταθμός βρίσκεται εγκατεστημένος στην ταράτσα του σχολείου. Οι μαθητές μελετούν τον καιρό με αυτοσχέδια όργανα μέτρησης, όπως βροχόμετρο, ανεμοδείκτη, ανεμόμετρο, θερμόμετρο και βαρόμετρο και δίνουν απαντήσεις σε ερωτήματα όπως «πόσο βαρύς είναι ο αέρας;», «τι είναι η ατμοσφαιρική πίεση» και «ποιος ο ρόλος του βαρόμετρου στην πρόγνωση του καιρού;».
Θερμότητα και Ρομποτική
Το ενδιαφέρον των μαθητών μονοπωλεί, μεταξύ άλλων, η ενότητα της θερμότητας, την οποία μελετούν με ευφάνταστες και πρωτότυπες κατασκευές, όπως τα φιδάκια, το καρουζέλ και τα βαρκάκια της θερμότητας, που μπορούν να συμμετάσχουν σε ιστιοπλοϊκούς αγώνες.
Τέλος, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ παρουσιάζονται οι κατασκευές του σχολείου, με τις οποίες έλαβε μέρος στον 3ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ρομποτικής της WROHellas. Προπονητής των παιδιών ήταν ο κ. Σκάρκος.
Άξιο μαθητικό δυναμικό
Όπως τονίζει, βασικός στόχος της διοργάνωσης, πέρα από το άνοιγμα του σχολείου στην τοπική κοινωνία, είναι ο ενεργός ρόλος των παιδιών στη μετάδοση της νέας γνώσης. «Φέτος ισοσταθμίσαμε τα πράγματα και είδαμε ότι το μαθητικό δυναμικό μπορεί να ανταπεξέλθει στις ανάγκες μιας τέτοιας εκδήλωσης. Το σχεδιάσαμε και αποφασίσαμε πια να το παρουσιάσουμε» αναφέρει χαρακτηριστικά.
Για την υλοποίηση των εργασιών τους και την προετοιμασία του φεστιβάλ, οι μαθητές και ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός αφιέρωσαν πολύτιμο χρόνο τόσο εντός όσο και εκτός σχολικού ωραρίου. «Δεδομένου ότι φέτος αφαιρέθηκε από την Ε’ και την ΣΤ’ Τάξη το μάθημα της ευέλικτης ζώνης , κάναμε αναγκαστικά περικοπές από τα υπόλοιπα διδακτικά αντικείμενα, «κλέψαμε» δηλαδή χρόνο από όπου μπορούσαμε και εργαστήκαμε εκτός ωραρίου. Το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος εγώ και οι 20 μαθητές των τάξεων το περάσαμε στο σχολείο», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Προσαρμοσμένο στη διδακτική ύλη
Παράλληλα, καθιστά σαφές ότι το γνωστικό πεδίο του φεστιβάλ είναι προσαρμοσμένο στην ύλη της Φυσικής της Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού. Το γνωστικό πεδίο είναι προσαρμοσμένο ενότητες από τη φυσική πέμπτης και έκτης. «Δεν κάνουμε κάτι ξεχωριστό, αλλά πράγματα που τα διδάσκουμε μέσα στη χρονιά» σημειώνει, εξηγώντας πως εκτός από τα πειράματα των σχολικών βιβλίων, η ομάδα ασχολήθηκε και με άλλες κατασκευές, που προσδίδουν ένα πιο θεαματικό αποτέλεσμα.
Τις παρουσιάσεις παρακολούθησαν εχτές μαθητές της Ε’ Τάξης του Δ.Σ. Αγίου Αρσενίου, ενώ θα ακολουθήσουν επισκέψεις της ΣΤ’ τάξης του Δ.Σ. Φιλωτίου, του 3ου Δημοτικού Σχολείου Νάξου και της Ε’ και ΣΤ’ Τάξης του Δ.Σ. Γλινάδου.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Η επιστήμη από παιδιά για παιδιά
18 Μαΐου. 2017 - 6:21 - Ενσυνειδητότητα μέσα από τη φύση της Σύρου
3 Μαΐου. 2023 - 6:17 - Ανάδειξη και μάθηση μέσα από τη σχολική συνεργασία
13 Απρ. 2022 - 6:13 - Το Πλαστικό μου & Εγώ
16 Απρ. 2021 - 6:16 - Ενίσχυση των κινήτρων μελέτης μέσω της τεχνολογίας
12 Απρ. 2021 - 6:31