Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η αξιολόγηση των προτάσεων του Διαγωνισμού Ρομποτικής Ανοιχτών Τεχνολογιών

Τρεις Συριανές ομάδες πέρασαν στην επόμενη φάση

Το 3ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης, το Δημοτικό Σχολείο Ποσειδωνίας αλλά και τα Εκπαιδευτήρια Δελασάλ Σύρου περιλαμβάνονται στη λίστα με τις 216 ομάδες από όλη την Ελλάδα, που προκρίθηκαν στη 2η φάση του Διαγωνισμού Ρομποτικής Ανοιχτών Τεχνολογιών.

Στο διαγωνισμό δήλωσαν συμμετοχή 246 ομάδες μαθητών από σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καταθέτοντας πολύ δημιουργικές και πρωτότυπες προτάσεις για τη χρήση και την αξιοποίηση ανοιχτών τεχνολογιών (όπως arduino, raspberry Pi, thymio, Edison, Mbot. ESP32 κ.α), τρισδιάστατων τεχνολογιών σάρωσης- σχεδιασμού- εκτύπωσης και ανοιχτού λογισμικού.

Οι προτάσεις εξετάστηκαν από 68 αξιολογητές. Κάθε πρόταση βαθμολογήθηκε από δύο αξιολογητές και για 60 προτάσεις που υπήρξε απόκλιση της βαθμολογίας μεγαλύτερη του 25% μεταξύ των δύο αξιολογητών, υπήρξε και τρίτη αξιολόγηση.

Λόγω του μεγάλου αριθμού των προτάσεων και της μικρής διαφοράς της βαθμολογίας μεταξύ των προτάσεων, η οργανωτική επιτροπή αποφάσισε να συνεχίσουν στη 2η φάση του Διαγωνισμού όλες οι πλήρεις προτάσεις που ικανοποιούν τα κριτήρια συμμετοχής στον Διαγωνισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών.

Για τις 100 ομάδες με την υψηλότερη βαθμολογία, μεταξύ των οποίων το 3ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης (θέση 60) και το Δημοτικό Σχολείο Ποσειδωνίας (θέση 99) καταβάλλεται προσπάθεια για την εύρεση χορηγιών, προκειμένου να καλυφθεί το κόστος εξοπλισμού για τη συμμετοχή τους στο Διαγωνισμό.

Αξιόλογο περιεχόμενο που μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί στην εκπαίδευση

Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών απευθύνεται σε ομάδες μαθητών σχολείων της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και στοχεύει στην εισαγωγή στην εκπαίδευση υλικού και λογισμικού που ανοίγει ορίζοντες, ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα των μαθητών, δεν θέτει φραγμούς στην επινοητικότητα και την πρωτοβουλία τους και δεν επιβάλλει σε μαθητές και τις οικογένειές τους τη χρήση συγκεκριμένων «κλειστών» προϊόντων.

Ο διαγωνισμός αφορά στη δημιουργία έργων (τεχνουργημάτων) με τη χρήση ανοιχτών τεχνολογιών υλικού και λογισμικού (Open Design, Open Software & Open Hardware) και την παραγωγή σχετικών ανοιχτών εκπαιδευτικών πόρων. Η θεματολογία περιλαμβάνει έργα αυτοματισμού, φωτισμού-ήχου, αισθητήρων-περιβάλλοντος, έξυπνα αντικείμενα, διατάξεις έγκαιρης ειδοποίησης, αυτόνομα οχήματα, κατασκευές που φοριούνται (wearables), εφαρμογές ψυχαγωγίας, υγείας-ευεξίας, εξοπλισμό εργαστηρίων, έργα εκπαιδευτικών χρήσεων και εκπαιδευτικών εφαρμογών και εφαρμογές ΙοΤ, (π.χ. Open source robotics, openrobothardware, κλπ).

Στην τελική φάση του διαγωνισμού, η οργανωτική–επιστημονική επιτροπή θα επιλέξει τα 3 καλύτερα έργα ανά κατηγορία (σύμφωνα με τα κριτήρια αξιολόγησης) τα οποία θα παρουσιαστούν σε εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο του Διαγωνισμού στην Αθήνα.

Ο Θησέας, η Αριάδνη κι ο Μινώταυρος

Μυθολογία και Προγραμματισμός θα συσχετιστούν στο project της ρομποτικής ομάδας του Δημοτικού Σχολείου Ποσειδωνίας με υπεύθυνη την εκπαιδευτικό Μαρία Ιωσηφίδου, που θα μας ξεναγήσει στα παλάτια της Κνωσού.

Το έργο απευθύνεται στους μαθητές και τις μαθήτριες της της Γ' τάξης. Τα παιδιά εξοικειώθηκαν με το αντικείμενο κατά τη διάρκεια των προηγούμενων ετών (Α’ και Β’ τάξη) μέσα από απλές δραστηριότητες με το ρομπότ Thymio.

Σύμφωνα με το σενάριο της ομάδας: Ο Θησέας βρίσκεται στην είσοδο του λαβυρίνθου των παλατιών της Κνωσσού. Έρχεται η Αριάδνη. Συνομιλούν και στη συνέχεια ο Θησέας μπαίνει μέσα στον λαβύρινθο. Στο τέλος του λαβυρίνθου συναντά τον Μινώταυρο. Ο Θησέας κι ο Μινώταυρος παλεύουν (προσεγγίζοντας κι απομακρυνόμενοι ο ένας από τον άλλο) και μετά από λίγο ο Θησέας δηλώνει ότι ο Μινώταυρος δεν θα ξαναπειράξει κανέναν και οδηγείται στην έξοδο του λαβυρίνθου. Φεύγουν μαζί με την Αριάδνη.

Τα ρομπότ του έργου «Στα παλάτια της Κνωσού» είναι τα τρία Thymio, ένα για κάθε ήρωα του μύθου: την Αριάδνη, τον Θησέα και τον Μινώταυρο. Οι αισθητήρες των ρομπότ Thymio θα χρησιμοποιηθούν για την προσέγγιση των φιγούρων του μύθου και τις διαδρομές τους στον χώρο. Τρεις micro SD κάρτες για Thymio II θα χρησιμοποιηθούν για την αναπαραγωγή λεγομένων. Η ομάδα θα «κοσμήσει» τα ρομπότ, χρησιμοποιώντας απλά υλικά (χαρτί, μαρκαδόρους κ.α) ώστε αυτά να παραπέμπουν στις τρεις φιγούρες του έργου (Θησέας, Αριάδνη και Μινώταυρος).

Στο πλαίσιο του προγράμματος, οι μαθητές και οι μαθήτριες θα προσπαθήσουν να ενεργήσουν σε ένα νοηματοδοτούμενο πλαίσιο και σενάριο (ο μύθος του Θησέα με την Αριάδνη και τον Μινώταυρο), υλοποιώντας μία διαθεματική εργασία και να εμπεδώσουν τον σχετικό μύθο. Επιπλέον, θα δουλέψουν στο προγραμματιστικό περιβάλλον Scratch for Thymio, ορίζοντας ταχύτητες κινητήρων και καταστάσεις, ενεργοποιώντας αισθητήρες και ρυθμίζοντας τον ήχο. Τέλος, θα ασχοληθούν με την ακολουθιακή δομή προγραμματισμού, την επαναληπτική δομή και τη δομή ελέγχου και θα εργαστούν χωρισμένοι σε ομάδες.

Writing Machine

Μία αυτόματη μηχανή, η οποία θα γράφει και θα σχεδιάζει θα παρουσιάσει στον Διαγωνισμό η ρομποτική ομάδα των Εκπαιδευτηρίων Δελασάλ Σύρου με υπεύθυνη την εκπαιδευτικό Ελεάννα Αποστόλου. Η κατασκευή θα είναι συνδεδεμένη με το λογισμικό Ben Box. Οι μαθητές θα μάθουν πώς να χρησιμοποιούν διαφορετικά υλικά και να τα συνδυάζουν ώστε να φτιάξουν από το μηδέν ένα μηχάνημα και θα γνωρίσουν την τεχνολογία Arduino. Μέσα από το πρόγραμμα, τα παιδιά θα αποκτήσουν επίσης μια εικόνα για τον τρόπο λειτουργείας κι άλλων μηχανημάτων, όπως ο εκτυπωτής.

Στον διαγωνισμό συμμετέχει επίσης η ομάδα Parosrobo του ΓΕ.Λ. Πάρου με το «Εργαστήριο Φυσικής» που έχει ως στόχο τη δημιουργία μετρητικών διατάξεων με arduino για την εκτέλεση απλών πειραμάτων φυσικής. Για την κατασκευή, η ομάδα θα χρειαστεί μεταξύ άλλων αισθητήρες υπερήχων, αερίων, θερμοκρασίας, υπερύθρων, Ethernet shield, καλώδια breadboard, πλακέτες και κουτιά κατασκευών.

Υπενθυμίζεται ότι, στον Διαγωνισμό θα λάβει μέρος και το 3ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης με το Pet Home: Σταθμός προστασίας και τροφοδοσίας μικρών ζώων. Υπεύθυνος της ομάδας ο εκπαιδευτικός Μανώλης Αργυρός.