Πέντε Δημοτικά Σχολεία και τρία Γυμνάσια έλαβαν μέρος στον Περιφερειακό Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Κυκλάδων

Σύρος και Μύκονος στον μεγάλο τελικό

Το εισιτήριο για τη συμμετοχή τους στον Τελικό του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2019, που διοργανώνεται για πέμπτη συνεχή χρονιά από τον WRO Hellas, διεκδίκησαν χθες το πρωί μαθητικές ομάδες Δημοτικού και Γυμνασίου από τη Σύρο και τη Μύκονο.

Ο Περιφερειακός Διαγωνισμός της περιοχής μας διοργανώθηκε από το ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ Κυκλάδων και το 1ο ΠΕΚΕΣ Ν. Αιγαίου, σε συνεργασία με τον Οργανισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, Επιστήμης, Τεχνολογίας και Μαθηματικών.

Το Ιδιωτικό Σχολείο «Άγιος Γεώργιος», το 3ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης, το 6ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης, το Δημοτικό Σχολείο Ποσειδωνίας, τα Ιδιωτικά Εκπαιδευτήρια Μυκόνου «Σύγχρονη Παιδεία» και πέντε μικτές ομάδες από το 1ο και το 2ο Γυμνάσιο Σύρου, παρουσίασαν τις κατασκευές τους στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων των Γυμνασίων, στον Ξηρόκαμπο.

Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, που φέτος τελεί υπό την Αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας κυρίου Προκοπίου Παυλοπούλου, προσελκύει κάθε χρόνο περισσότερους από 3000 μαθητές από όλη την Ελλάδα. Για κάθε βαθμίδα σχολική βαθμίδα τίθενται διαφορετικοί εκπαιδευτικοί στόχοι κι ως εκ τούτου διαφορετικές διαγωνιστικές κατηγορίες και διαγωνιστικά κριτήρια.

Αρχιπέλαγος Αιγαίο: Η τεχνολογία βοηθά στην ανάπτυξη των νησιών

Αυτή τη χρονιά, οι μαθητές Δημοτικού ασχολήθηκαν με το Αιγαίο Πέλαγος και πρότειναν μέσω των έργων τους μοντέλα τοπικής ανάπτυξης, που συνδυάζουν με το βέλτιστο τρόπο περιβαλλοντικές, και τεχνολογικές λύσεις, σύμφωνα με την αρχή της έξυπνης, ολοκληρωμένης και χωρίς αποκλεισμούς διαχείρισης των φυσικών πόρων και υποδομών.

 

Στο πλαίσιο αυτό, η ομάδα “Ecogirls” του Ιδιωτικού Δημοτικού Σχολείου «Ο Άγιος Γεώργιος» κατασκεύασε ένα λιμάνι, το οποίο θα λειτουργεί με Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Μέσω του «Energy Park in Aegean», τα μέλη επιχειρούν να δείξουν ότι τα νησιά του Αιγαίου είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν ως πηγές ενέργειας την αιολική, την υδροηλεκτρική και την ηλιακή. Οι μαθήτριες μαζί με την υπεύθυνη εκπαιδευτικό Ελεάννα Αποστόλου επικεντρώθηκαν στον τρόπο μείωσης της ρύπανσης του αέρα από τα καυσαέρια που εκπέμπουν τα πλοία και στράφηκαν στην αξιοποίηση της τεχνολογίας για να μειωθούν – βελτιωθούν οι εκπομπές ρύπων. Για το λόγο αυτό, σκέφτηκαν τα πλοία να παίρνουν ενέργεια για τη λειτουργία τους από δύο Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας που τοποθέτησαν στη μακέτα τους, από την ανεμογεννήτρια και την υδρογεννήτρια.

 

Με την ιδιαιτερότητα του νησιού του, τους ισχυρούς ανέμους, καταπιάστηκε το Ιδιωτικό Δημοτικό Σχολείο Μυκόνου «Σύγχρονη Παιδεία». Η ομάδα προσπάθησε να αξιοποιήσει την αιολική ενέργεια με τρόπους που θα συμβάλλουν στην ενεργειακή αυτονομία του νησιού, χρησιμοποιώντας «πράσινες» μορφές ενέργειας. Η παραγόμενη - μέσω ανεμογεννητριών- ηλεκτρική ενέργεια μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη φόρτιση ηλεκτροκινούμενων πλοίων, τα οποία θα μεταφέρουν τους επισκέπτες στο νησί της Δήλου, όπου μπορούν να θαυμάσουν τον ιστορικό αυτό τόπο και τα μνημεία που ακόμα διασώζονται. Οι μετακινήσεις θα γίνουν πιο οικονομικές και φιλικές προς το περιβάλλον. Με δεδομένο ότι πρόκειται για έναν κοντινό χιλιομετρικά προορισμό και για μία θαλάσσια διαδρομή που είναι φυσικά προστατευμένη από έντονα καιρικά φαινόμενα, η χρησιμοποίηση ηλεκτρικών πλοίων θα ήταν μια ενδεδειγμένη λύση που θα εκμηδένιζε τους ως τώρα παραγόμενους ρύπους. Η πρωτοποριακή αυτή εφαρμογή άλλωστε θα προσέλκυε ακόμη περισσότερους τουρίστες.

Στο συγκεκριμένο πρότζεκτ παρουσιάζεται όλη η διαδρομή ενός τέτοιου πλοίου από το νησί της Δήλου στη Μύκονο, η αποβίβαση των επιβατών, η φόρτιση του πλοίου, η μετακίνηση των επιβατών με τη χρησιμοποίηση ειδικών ηλεκτρικών τραμ και η αναχώρηση του πλοίου ξανά για τη Δήλο.

 

Η ομάδα του 6ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης κατασκεύασε ένα Υποθαλάσσιο σταθμό τρένου για την απρόσκοπτη και αδιάλειπτη μετακίνηση των Κυκλαδιτών από νησί σε νησί, ακόμη και υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες που δεν επιτρέπουν την εκτέλεση των ακτοπλοϊκών δρομολογίων. Μέσω του έργου τους, η ομάδα και ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός Μανώλης Αργυρός προτείνουν επίσης την εκτέλεση καθορισμένους δρομολογίων κατά τη θερινή περίοδο, προκειμένου οι τουρίστες να γνωρίσουν περισσότερα νησιά, κάτι που θα μπορούσε να επιφέρει σημαντικά έσοδα στις τοπικές κοινωνίες. Η κατασκευή τους περιλαμβάνει δύο νησιά (Σύρο και Τήνο), έναν ανελκυστήρα με το οποίο μπορούν να μεταφέρονται επιβάτες και εμπορεύματα στον υποθαλάσσιο σταθμό τρένου, έναν ανεμιστήρα με τον οποίο προσομοιώνεται το απαγορευτικό απόπλου και μία πόρτα εισόδου για το σταθμό με την οποία ελέγχεται η πρόσβαση των επιβατών στο υποθαλάσσιο τρένο.

 

Στην ίδια περίπου λογική κινήθηκε και το «Πλοίο διάσωσης παντός καιρού» της Robot Team του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης. Η ιδέα των μαθητών και του δασκάλου τους, Μανώλη Αργυρού ήταν η κατασκευή ενός πλοίου που θα μπορεί να ταξιδέψει σε οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες, προσφέροντας ασφαλή και άνετη μεταγωγή στους επιβάτες του και που θα έχει επίσης τη δυνατότητα να περισυλλέξει ναυαγούς με τη χρήση σωστικού ελικοπτέρου. Το πλοίο διάσωσης περιλαμβάνει πλατφόρμα η οποία παραμένει σε οριζόντια θέση όταν υπάρχει τρικυμία και τα κύματα το κάνουν να γέρνει αριστερά ή δεξιά. Επίσης διαθέτει θέσεις για την προστασία και την περίθαλψη των διασωθέντων. Το πλοίο μπορεί να ταξιδέψει με ακραίες καιρικές συνθήκες διασφαλίζοντας ότι οι επιβάτες δεν θα ταλαιπωρηθούν λόγω της τρικυμίας. Μπροστά στο πλοίο υπάρχει η γέφυρα από όπου ο καπετάνιος και το πλήρωμα συντονίζουν τις επιχειρήσεις διάσωσης. Τέλος, στην πρύμνη βρίσκεται η βάση του ελικοπτέρου διάσωσης για την απογείωση και την προσγείωσή του.

Για την κατασκευή χρησιμοποιήθηκαν δομικά τουβλάκια lego, ένα χάρτινο κουτί και χρωματιστά χαρτόνια κανσόν. Το πλοίο είναι από ένα πλαστικό παιχνίδι και πάνω προσαρμόστηκαν οι μηχανισμοί lego.

 

Τέλος, τα «Roboto-λουκουμάκια» του Δημοτικού Σχολείου Ποσειδωνίας ασχολήθηκαν με ζητήματα που αφορούν την ενάλια αρχαιολογία. Με δεδομένο ότι υπάρχουν αρχαιοκάπηλοι που βουτάνε στα νερά του Αιγαίου, βρίσκουν σπουδαία αντικείμενα από την πολιτιστική κληρονομιά μας και τα πουλάνε, οι μαθητές και η εκπαιδευτικός Μαρία Ιωσηφίδου, προτείνουν τη δημιουργία ενάλιων αρχαιολογικών χώρων και πάρκων, όπου οι αρχαιότητες θα εποπτεύονται και θα προστατεύονται. Η ξενάγηση και η εξερεύνηση θα γίνεται με τη βοήθεια ενός βαθυσκάφους που δεν θα έχει αποκλειστικά αρχαιολόγους ή αποκλειστικά επισκέπτες αλλά ένα σύνολο ανθρώπων που θα θέλουν να συνδυάσουν την επιστήμη και τον θαυμασμό.

Τα έργα των Σχολείων αξιολογήθηκαν και την 1η θέση έλαβε η κατασκευή της «Σύγχρονης Παιδείας» από τη Μύκονο, ενώ στη 2η θέση ισοβάθμησαν το 6ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης και το Δημοτικό Σχολείο Ποσειδωνίας.

«Πρωτέας» για τους μαθητές Γυμνασίου

Στη δεύτερη φάση του Περιφερειακού Διαγωνισμού παρουσιάστηκαν τα έργα των μαθητών Γυμνασίου, οι οποίοι κλήθηκαν να συνθέσουν τις δικές τους ρομποτικές λύσεις, σχεδιάζοντας, δοκιμάζοντας, ανακατασκευάζοντας και τελειοποιώντας εκείνα τα ρομπότ, τα οποία θα επιλύσουν τις προκλήσεις που θέτει η αγωνιστική «πίστα» της κατηγορίας με τον καλύτερο και ταχύτερο τρόπο. Παράλληλα, η θεματολογία της συγκεκριμένης κατηγορίας, η οποία πάντα σχετίζεται με την Ιστορία και τον Πολιτισμό, στοχεύει να ωθήσει τους μαθητές προς μία έμπρακτη και ενθουσιώδη μελέτη της Ιστορίας και συγκεκριμένα μερικών έξοχων γεγονότων, ιστορικών περιόδων και κατακτήσεων-σταθμών της ανθρωπότητας. Πηγή έμπνευσης της δοκιμασίας «Πρωτέας» στην οποία διαγωνίστηκαν οι ομάδες, ήταν οι επικοινωνίες κατά τη Βυζαντινή περίοδο και παρουσιάζει την «περιπετειώδη» πορεία των αγγελιοφόρων που διέσχιζαν την αχανή Βυζαντινή Αυτοκρατορία με ταχύτητα.

Την υψηλότερη βαθμολογία συγκέντρωσε η ομάδα “Robot3” του 2ου Γυμνασίου Σύρου και ακολούθησε η ομάδα Γυμνασίου των Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων Μυκόνου «Σύγχρονη Παιδεία».

Όλες οι ομάδες που προκρίθηκαν από τους περιφερειακούς διαγωνισμούς θα συμμετέχουν στον Τελικό του Πανελλήνιου Διαγωνισμού, που θα διεξαχθεί στην Αθήνα, το σαββατοκύριακο 23-24 Φεβρουαρίου 2019.