Το Δημοτικό Σχολείο Αδάμαντα «υιοθέτησε» το Αρχαίο Θέατρο Μήλου και το κατέστησε σημείο αναφοράς καινοτόμων προγραμμάτων ευρείας πολιτιστικής και εκπαιδευτικής αναγνώρισης

Σχολείο δημιουργικό και πρωτοπόρο στην κοινωνία

Στην 5η Συνάντηση του «Άνω Διαζώματος», της «θερμοκοιτίδας» καινοτόμων ιδεών, που προέρχονται κυρίως από νέους, ανοιχτούς σε ερεθίσματα, ανθρώπους, παρουσιάστηκαν οι δράσεις του Δημοτικού Σχολείου Αδάμαντα Μήλου για την ανάδειξη του αρχαίου θεάτρου του νησιού, που «υιοθετήθηκε» από μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Οι ιδέες που επεξεργάζονται τα μέλη του «Άνω Διαζώματος» αποσκοπούν στην προώθηση της κοινής προσπάθειας του μη κερδοσκοπικού σωματείου «Διάζωμα» για την προστασία και προβολή των αρχαίων χώρων θέασης και ακρόασης (θέατρα, ωδεία, αμφιθέατρα, στάδια κ.α.), καθώς και την ένταξή τους στη βιώσιμη και αειφόρο ανάπτυξη της χώρας μας.

Με αφορμή τη συμπλήρωση πέντε χρόνων λειτουργίας του εγκεκριμένου από το Υπουργείο Παιδείας προγράμματος του Διαζώματος: «Υιοθεσία αρχαίων θεάτρων. Μαθητές ξεναγούν μαθητές στα αρχαία θέατρα», ο φορέας επέλεξε φέτος να αναδείξει τις δράσεις και την ευφάνταστη δημιουργικότητα των μαθητών.

Μέσα από τις παρουσιάσεις 10 σχολείων από διαφορετικές Περιφέρειες της Ελλάδας, η εκπαιδευτική κοινότητα και το κοινό ενημερώθηκαν για τις εκπαιδευτικές μεθόδους και τα εκπαιδευτικά εργαλεία με τα οποία οι σημερινοί μαθητές και αυριανοί πολίτες θα γνωρίσουν, θα οικειωθούν και θα μεταγγίσουν σε άλλους (μαθητές, τοπική κοινωνία, επισκέπτες) τις αξίες της πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου τους.

Στόχοι της 5ης Συνάντησης, που πραγματοποιήθηκε στον πολυχώρο Eco Zone στην Αθήνα ήταν επίσης η συμβολή στην καλλιέργεια των νέων ανθρώπων, ώστε να εξελιχθούν σε συνειδητούς κληρονόμους και ικανούς διαχειριστές της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και η ενθάρρυνση για την ανάπτυξη του δικτύου του Άνω Διαζώματος μέσα από νέες και πρωτότυπες συνεργασίες.

Την εκδήλωση πλαισίωσε η έκθεση «Αρχαία θέατρα και εκπαίδευση. Οι μαθητές «υιοθετούν», δημιουργούν, ενημερώνουν» με έργα μαθητών (αφίσες, έντυπο υλικό, οδηγούς ξενάγησης, επιτραπέζια εκπαιδευτικά παιχνίδια).

Δράσεις που ανοίγουν στους μαθητές δρόμους σε «νέα ερεθίσματα»

Μεταξύ των δέκα σχολείων που επιλέχτηκαν να μιλήσουν για τη δουλειά τους ήταν και το Δημοτικό Σχολείο Αδάμαντα Μήλου που, κατά το διδακτικό έτος 2016-2017, στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος «Νοιάζομαι και Δρω» υλοποίησε τη δράση «Υιοθεσία αρχαίων θεάτρων. Μαθητές ξεναγούν μαθητές στα αρχαία θέατρα».

Το σχολείο, προσπαθώντας πάντα να ανοίγει στους μαθητές του δρόμους σε νέα ερεθίσματα, «υιοθέτησε» το αρχαίο θέατρο Μήλου και προχώρησε σε μια σειρά δράσεων και καινοτόμων προγραμμάτων που ανέδειξαν αυτό το σημαντικό μνημείο του νησιού μας.

Οι μαθητές, αφού μελέτησαν την ιστορία της αρχαίας πόλης της Μήλου, ετοίμασαν μια πρωτότυπη ξενάγηση. Οι πρωταγωνιστές της Ιστορίας ζωντάνεψαν και αφηγήθηκαν στιγμές από την ιστορία της αρχαίας πόλης, του αρχαίου θεάτρου και του αγάλματος της Αφροδίτης της Μήλου.

Η ξενάγηση αυτή βασίστηκε στις αρχές του μουσειακού θεάτρου. Οι ηθοποιοί, σε κάθε σταθμό της διαδρομής, ζωντάνεψαν μια εποχή ενσαρκώνοντας χαρακτήρες, πραγματικούς ή φανταστικούς, που μιλούν από τη δική τους σκοπιά για την εποχή στην οποία ζουν και το κοινό ήταν σαν να βρίσκεται σε ένα ταξίδι στον χρόνο.

Ξεναγήθηκαν οι συμμαθητές των παιδιών, οι μαθητές του Γυμνασίου της Μήλου και φιλοξενούμενοι μαθητές από το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Τυφλών Καλλιθέας Αττικής. Οι μαθητές κατασκεύασαν ανάγλυφες μακέτες ή κρατούσαν αντικείμενα που παρήγαγαν ήχο, ώστε να είναι η ξενάγηση πιο φιλική σε άτομα με προβλήματα όρασης.

Συγκίνηση προκάλεσε και το γεγονός ότι τα παιδιά ήταν ιδιαιτέρως δεκτικά στα αγγίγματα των ξεναγούμενων, ώστε να έχουν μια πιο πλήρη εικόνα στοιχείων, όπως η ενδυμασία των ηθοποιών- ξεναγών.

Συμπληρωματικά, οι μαθητές έγραψαν μια «μικρή ιστορία του αρχαίου θεάτρου», την οποία οι εκπαιδευτικοί μετέγραψαν σε γραφή Braille και το σχολείο την προσέφερε στους φιλοξενούμενούς του, εκπαιδευτικούς και μαθητές, από το Ειδικό Σχολείο της Καλλιθέας.

Η ξενάγηση βιντεοσκοπήθηκε και χαρίστηκε στο Δήμο Μήλου, για την περαιτέρω προβολή του αρχαίου θεάτρου και την προώθηση των δράσεων του Διαζώματος.

Στο τέλος της σχολικής χρονιάς, οι μαθητές παρουσίασαν τη θεατρική παράταση «Όρνιθες» του Αριστοφάνη στο αρχαίο θέατρο και ξενάγησαν για μία ακόμη φορά τους θεατές, κατά τη διαδρομή τους στην αρχαία πόλη.

Γνώση που περνά από γενιά σε γενιά

Στη Συνάντηση, το Δημοτικό Σχολείο Αδάμαντα εκπροσώπησε όλο το Αιγαίο, σε σύνολο περίπου 90 σχολείων που συμμετείχαν αυτά τα πέντε χρόνια στο πρόγραμμα. Οι δράσεις του ενθουσίασαν τόσο το κοινό, όσο και την Υπουργό Παιδείας, κ. Νίκη Κεραμέως, που χαιρέτισε την προσπάθεια των παιδιών με πολύ κολακευτικά λόγια. Από την πλευρά της, η υπεύθυνη του εκπαιδευτικού προγράμματος, Μαίρη Μπελογιάννη, τόνισε ιδιαίτερα την ευαισθησία των μικρών μαθητών να έρθουν σε επαφή με τα τυφλά παιδιά του Ειδικού Σχολείου Καλλιθέας, δίνοντας δυνατό παράδειγμα βιωματικής μάθησης και ενσυναίσθησης.

«Με έμπνευση το πολιτιστικό απόθεμα της χώρας μας και κίνητρο τη διαγενεακή ευθύνη, μπορούμε να βγάλουμε τη σχολική τάξη δημιουργική και πρωτοπόρα στην κοινωνία», δήλωσε ο Διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Αδάμαντα, Γιάννης Παναγιώτου.

Όπως σημείωσε και ο Πρόεδρος του Διαζώματος, Σταύρος Μπένο σε πρόσφατη συνέντευξή του, «Τι θεωρείται σημαντικό στη ζωή; Να εκφράζεσαι. Εκείνη την πάλη προκειμένου να εξαντλείς τα όρια της έκφρασής σου».

Επιθυμία του σχολείου είναι η συνέχιση του εν λόγω προγράμματος, που θα δώσει την ευκαιρία σε περισσότερα παιδιά να μάθουν για την αρχαία πόλη της Μήλου αλλά και στη γνώση να περνάει από γενιά σε γενιά.