Κυβέρνηση και αντιπολίτευση στο διάλογο για την παιδεία

  • Πέμπτη, 31 Οκτωβρίου, 2019 - 06:24

Διάλογο με τους εκπροσώπους της αντιπολίτευσης άρχισε η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, κα Νίκη Κεραμέως, οι Υφυπουργοί κα Σοφία Ζαχαράκη και κ. Βασίλης Διγαλάκης και οι αρμόδιοι Γενικοί Γραμματείς, κατόπιν προσκλήσεως που απηύθυνε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου προς όλα τα κόμματα της Βουλής. Η πρώτη συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε καλό κλίμα με τους εκπροσώπους του τομέα Παιδείας της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης κ.κ. Νίκο Φίλη, Μερόπη Τζούφη, Γιώργο Αγγελόπουλο, και Στέργιο Νταή.

Σε κοινές τους δηλώσεις, η κα Κεραμέως και ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Νίκος Φίλης, συμφώνησαν πως στόχος τους είναι να επιτευχθεί η ευρύτερη δυνατή συναίνεση για την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, η Υπουργός αναφέρθηκε στην προσπάθεια της κυβέρνησης για διάλογο σε έναν τόσο σημαντικό τομέα, ο οποίος – όπως υπογράμμισε – αποτελεί το όχημα για μια καλύτερη Ελλάδα.

H Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων σε δηλώσεις της σε συνέχεια της συνάντησης δήλωσε, μεταξύ άλλων, ότι «για την κυβέρνηση, η παιδεία είναι ίσως το σπουδαιότερο όχημα για μια καλύτερη Ελλάδα. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο, μόλις τρεις μήνες στη διακυβέρνηση της χώρας – σε αντίθεση με τις προηγούμενες ηγεσίες του ΥΠΑΙΘ- για εμάς ήταν ζητούμενο να αρχίσει ο διάλογος πολύ νωρίς. Και όταν λέω διάλογο, εννοώ αυτόν που αφορά προφανώς τα κοινοβουλευτικά κόμματα, αφορά όμως και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.»

Αυτός ο διάλογος, όπως επεσήμανε χαρακτηριστικά η κα Κεραμέως, «διακρίνεται από ιδεολογικές αποστάσεις, ιδεολογικές διαφορές. Θέλουμε όμως να πιστεύουμε, και θα το επιδιώξουμε, ότι υπάρχουν οι ευρύτερες δυνατές συναινέσεις και συγκλίσεις ειδικά στα θέματα της Παιδείας, πέρα και πάνω από κόμματα, για το καλό των μαθητών μας, για το καλό των φοιτητών μας, για το καλό της εκπαίδευσης εν συνόλω. Για αυτό λοιπόν», διευκρίνισε η Υπουργός, «αρχίσαμε έναν ουσιαστικό διάλογο με τα κόμματα της αντιπολίτευσης και οφείλω να πω ότι ανταποκρίθηκαν τα περισσότερα. Έχουμε ήδη κλείσει συναντήσεις με τους εκπροσώπους τους, και πρόθεσή μας είναι να επιδιώκουμε τον διάλογο σε όλες τις νομοθετικές πρωτοβουλίες. Αύριο έχουμε συγκαλέσει και την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων στη Βουλή, παρ’ ότι δεν υπάρχει νομοθέτημα, για μια γενική ενημέρωση, για μια γενική συζήτηση, για μια γενική ανταλλαγή απόψεων. Εμείς στο Υπουργείο Παιδείας ακούμε, καταγράφουμε, μελετάμε και σκοπεύουμε μετά από το γόνιμο αυτό διάλογο να φέρουμε ρυθμίσεις οι οποίες θα επιδιώξουμε να απηχούν τις ευρύτερες δυνατές και εφικτές συναινέσεις».

Από την πλευρά του ο ΣΥΡΙΖΑ διαμηνύει ότι η ενίσχυση της δημόσιας εκπαίδευσης είναι όρος για τη συμμετοχή του στο διάλογο για την παιδεία.

Όπως επισημαίνει, κατά τη διάρκεια της συζήτησης προέκυψαν κρίσιμα συμπεράσματα σχετικά με το σχεδιασμό του υπουργείου για το επόμενο διάστημα. Όσον αφορά την τριτοβάθμια εκπαίδευση, η κυβέρνηση προσανατολίζεται στην επαναφορά πτυχών του «νόμου Διαμαντοπούλου», με έμφαση στις αρμοδιότητες των Συμβουλίων Ιδρύματος και τον τρόπο εκλογής του Πρυτανικού σχήματος. Ακόμα, προωθούνται ρυθμίσεις που προβλέπουν τη μερική σύνδεση της αξιολόγησης με τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ, τις διαγραφές των φοιτητών και τη μείωση των εισακτέων με την επαναφορά της «βάσης του 10».

Όσον αφορά την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η κυβέρνηση προχωρά με καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των 4.500 μόνιμων διορισμών στην ειδική αγωγή, δίχως ακόμα να έχει ρυθμίσει την ίδρυση οργανικών θέσεων και χωρίς να έχει μεριμνήσει για την κατανομή των εκπαιδευτικών ανά βαθμίδα, κλάδο και ειδικότητα. Ωστόσο, καμία δέσμευση δεν υπήρξε για τους 10.500 μόνιμους διορισμούς στη γενική εκπαίδευση, παρά το γεγονός ότι για το τρέχον σχολικό, οι προσλήψεις αναπληρωτών έχουν ξεπεράσει 34.000.

Επίσης στη συζήτηση τέθηκαν ζητήματα που αφορούν στην επαγγελματική εκπαίδευση και επισημάνθηκε η ανάγκη της απρόσκοπτης συνέχισης του προγράμματος «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ» και της «Μαθητείας».

Ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ στις δηλώσεις που παραχώρησε μετά το τέλος της συνάντησης τόνισε πως «θέλουμε το διάλογο, ωστόσο ήδη έχουν ψηφιστεί σημαντικές διατάξεις για την Παιδεία χωρίς να έχει υπάρξει πολιτικός και κοινωνικός διάλογος και χωρίς να έχει συνεδριάσει η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής».

Υπογράμμισε επίσης πως «η μείωση του προϋπολογισμού για την Παιδεία κατά 0.1% του ΑΕΠ είναι αποτρεπτική για τις προσλήψεις, τους διορισμούς και την ανάπτυξη του εκπαιδευτικού συστήματος».